چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

بخاریهای هیزمی در ایراج


بخاریهای هیزمی در ایراج

چه شبهای یلدا وزمستانهای سختی را پدربزرگها ومادر بزرگها ،پدران وماردانمان در کنار این بخاریهای هیزمی به صبح رساندند وچه خاطره های شیرینی از آن زمانها دارند هنوز هم  اگر سری به خانه های بافت قدیمی روستای ایراج بزنید این بخاریها را که آخرین روزهای عمر خود را میگذارند خواهید دید که چه مظلومانه چشم به در دوخته اند که شاید کسی از راه برسد و بار دیگردراین بخاریها الُویی کند وآتشی گیرا

رییس پلیس راه استان اصفهان:محور خور-طبس، ایمن نیست!

رییس پلیس راه استان اصفهان:محور خور-طبس، ایمن نیست!

به گزارش پایگاه خبری خور :توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی ماه صفر و افزایش تردد در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس برای حضور زائران در حرم رضوی به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع)، رییس پلیس راه استان اصفهان توصیه های لازم را اعلام کرد.

سرهنگ رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تردد به سمت مشهد مقدس از روز گذشته در جاده های استان اصفهان به طرز چشمگیری افزایش یافته که این امر در روز دوشنبه به اوج خود خواهد رسید.
وی با بیان این که بسیاری از مردم اصفهان، محور خور-طبس را برای سفر به مشهد مقدس انتخاب می کنند، گفت: متاسفانه محور خور- طبس محور مناسب و ایمنی برای سفر به مشهد نمی باشد.
رییس پلیس راه استان اصفهان تاکید کرد: پلیس به هیچ وجه ممکنی به مردم توصیه نمی کند که از مسیر خور- طبس به سمت مشهد حرکت کنند.
رضایی با اشاره به خطرآفرینی محور مذکور و بالا بودن نرخ تصادفات در آن، بهترین و ایمن ترین مسیر را، محور تهران- سمنان اعلام کرد.
وی از رانندگانی که محور خور- طبس را برای سفر به مشهد انتخاب کرده اند خواست، کلیه نکات ایمنی را رعایت کرده و با توجه به دو طرفه بودن مسیر، از سبقت های نابجا جلوگیری کنند.

تشییع و تدفین پیکر مطهر4 شهید دفاع مقدس در خور و جندق

تشییع و تدفین پیکر مطهر4 شهید دفاع مقدس در خور و جندق

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان یا ایام سوگواری رحلت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و حضرت علی‌بن موسی الرضا (علیه السلام) پیکرهای پاک و نورانی 59 شهید گمنام دفاع مقدس در 27 نقطه از 15 استان کشور تشییع و به خاک سپرده خواهند شد.

نقاط تشییع شهدا به‌شرح زیر می‌باشد:

استان اصفهان:

مرکز آموزشی شهید بهشتی ناجا میزبان یک شهید گمنام. (زمان تشییع 30 آذر)

شهر خور (شهرستان خور و بیابانک) میزبان دو شهید گمنام. (زمان تشییع 30 آذر)

شهر نیک‌آباد (شهرستان اصفهان) میزبان دو شهید گمنام. (زمان تشییع 2 دی)

شهر جندق (شهرستان خور و بیابانک) میزبان دو شهید گمنام. (زمان تشییع 2 دی)

همکلاسی هایم



همکلاسی هایم
نوشته : نسل سومی

صبح که به تلویزیون نگاه می کردم دکتر دانشمندی از دوران دبستان و دوستی های دوران دبستانش سخن می گفت و اعتقاد داشت این دوستی ها به علت اینکه عاری از هیچگونه داد و ستد است خالص ترین دوستی های دوران زندگی انسان است  ومن هم به فکر دوستان دوران دبستان خودم در مدرسه ستوده افتادم و این اسامی در ذهنم نقش بست آنها که مرده اند خداوند بیامرزدشان و آنان که زده اند خداوند طول عمر و سلامتی به آنها عطا فرماید اما اسامی آنهابین سالهای 47-41
نوروز علی براتی - حسنعلی عارف- سید محمود موسوی - ابوالقاسم مستقیمی - یزدانبخش مستقیمی - مجید بقایی- علی اکبر مشتاقی - محمدخرامان -محمدعلی سرحدی- حسن آقا جلالپور-حسین ضیایی - محمدتقی جلالپور - علی جلالپور - عباسعلی نجفیان-احمد نجفیان-بمانعلی رفیع- خدابخش رفیع - حسن سعادت-رفیع قرض الحسنه(متاسفانه اسم کوچکشان به خاطرم نیامد)-ناصر جلالپور-کلانتری (پسر دوم میرگل)-فیروز زاهدی-هوشنگ نظریان-علی زرگر-صمیمی احتمالا غلامعلی-ابوالقاسم موبد-عامری (؟)-علی اکبر یاوری-حسن اطهری-حسین هاجری-محمد علی همایون -احمد یزدانی-محمدجعفر یزدانی
-علی عظیمی-قلی کلانتری
هنوز هم هریک از آنها را می بینم شادی بچگانه در چهره ام هویدا می شود احتمالا چند نفری را هم فراموش کرده ام آن هم به علت بالا رفتن سن است
شما نیز اگر اسامی همکلاسی ها و هم دوره ای های خود را لیست کنید و برایم بفرستید من آنها را منتشر می کنم

دوست عزیزی برایم پیام خصوصی زیر را نوشته
درود برشما .نام کوچک صمیمی احتمالا یاغلامرضا بود یا رحمان صمیمی.
نام کوچک رفیع هم علی اصغر هست.سپاس
جناب هم رحمان و هم غلامرضا از من بزرگتر بودند احتمالا خود شما یا پدر شما همکلاس من بوده اما نام آقای رفیع را درست نوشته اید


تولید 800 تن شلغم در نایین

تولید 800 تن شلغم در نایین


به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی نایین، مقدار 800 تن شلغم از سطح 40 هکتار از مزارع این شهرستان تولید خواهد شد.

        به گفته آقای مهندس الهی کاشت شلغم در این شهرستان در نیمه دوم مرداد ماه آغاز  و برداشت آن در آبانماه آغاز و تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

       وی در ادامه افزود عملکرد این محصول در این شهرستان حدود 20 تن در هکتار می باشد که در مجموع از 40 هکتار مزارع کشت این محصول 800 تن محصول تولید خواهد شد.


چوپانان آباد : محصول شلغم چوپانان از بهترین و بازار پسند ترین شلغم است اما چون ما بازار یابی این محصول را نمی دانیم کشت آن فقط به میزان مصرف داخلی است قیمت شلغم در شهرها برای مصرف کننده کیلویی 1500 تومان تا 2000 تومان می باشد

قاتق غذایی فراموش شده



قاتق غذایی فراموش شده

نوشته :نسل سومی



 این غذا در جاهای مختلف ایران وجود دارد و اسامی گوناگونی نیز دارد در اطراف نائین به آن ماستینه می گویند در خراسان به آن شیراز می گویند ولی ما در چوپانان به آن قاتق می گوئیم

در کتب لغت قاتق به صودرت زیر معنی شده
واژگان ترکی قاتق ( qatıq) و یوغورد (yoğurd) به معنای ماست ، در مناطق مختلف آذربایجان استعمال میشوند.
معنی قاتق | فرهنگ فارسی معین -
www.vajehyab.com/moein/قاتق(تِ) [ تر. ] (اِ.)1 - ماست . 2 - (عا.) خورشت ، خورشتی که با نان خورده شود.
پدران ما چگونه قاتق درست می کردند
وقتی یک دیگ بزرگ دوغ می جوشید و سرد می شد این مایع که مایع کشک بود و در عملیات بعدی به کشک و ترف (قزه قورت) تبدیل می شد یک خیک می اورند و این مایع کشک را با همان مقدار ماست تازه و گیاهان معطر مثل نعناع و بنه نارس و مقداری نمک مخلوط می کردند و درون خیک می ریختند و از جایی آویزان می کردند بعد از 3 تا 4 روز قاتق آماده خوردن بود چند قاشقی از آن را خارج میکردندو یا با نان تازه می خوردند یا آبدوغ میکردند و یا اگر بادنجان داشتند بعنوان کشک در کشک بادنجان از آن بهره می بردند
هر وقت مقداری از مواد خیک کم می شد مقداری ماست یا مایع کشک به تناوب به آن اضافه میکردند و یکنفر دستش را تمیز می شست و مواد داخل خیک را مخلوط می کرد من اکثر اوقات این کار را درخانه انجام می دادم و در پایان کار مواد باقیمانده روی دستم را لیس می زدم و لذت می بردم البته هر چند روزی یکبار خیک را داخل جوی آّ ب یا یک طشت آب قرار می دادند و کپک های روی خیک را تمیز می کردند و مقداری نمک روی خیک می پاشیدند این مواد در طول تابستان همیشه در خانه آماده خوردن بود


جاده دریایی

ایران زیبا؛
اگر در یک غروب زمستانی یا حتی پاییزی در جاده طبس به خور و بیابانک باشید ممکن نیست باور کنید که جاده از میان دریا نمی‌گذرد.
به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، جاده‌های کویری تنها به دلیل بافت بیابانی اطرافشان زیبا نیستند.

اگر در یک غروب زمستانی یا حتی پاییزی در جاده طبس به خور و بیابانک باشید ممکن نیست باور کنید که جاده از میان دریا نمی‌گذرد.


بازتاب نور رنگارنگ در هر دوسوی جاده، دریایی را پیش چشمانتان ترسیم می‌کند که دریا نیست، اما تا آن را لمس نکنید باور نخواهید کرد که فقط نمک سراسر چشم‌اندازتان را فراگرفته است.


دیدنی‌هایی همچون تل‌ماسه‌ها، قلعه‌های اسماعیلی، درختان کهنسال و سدهای تاریخی ‌که به این و هم شگفت‌انگیز اضافه کنید، دلایل کافی برای سفر به طبس را خواهید یافت.


از شیخى‏ گرى تا بابى‏ گرى ( قسمت دوم)

 

از شیخى‏ گرى تا بابى‏ گرى ( قسمت دوم)

ماجرای پیدایش فرقه‏ی ((بابیّه))

ادّعای ((بابیّت)) زمانی آغاز شد که سیّد کاظم رشتی از دنیا رفت و سیّد علی محمّد شیرازی جانشین وی شد. همان گونه که در قسمت پیشین مقاله گفته شد، ((شیخیه))، در معارف دینی، فقط به چهار رکن اعتقاد دارند: 1- توحید؛ 2- نبوّت؛ 3- امامت؛ 4- اعتقاد به شیعه‏ی کامل (رکن رابع) که نیابت خاصّه‏ی امام زمان‏علیه السلام مخصوص او است.
آنان معتقدند که طریق نیابت خاصه، پس از نوّاب چهارگانه (1- عثمان بن سعید عمروی؛ 2- ابوجعفر محمد بن عثمان؛ 3- ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی؛ 4- ابوالحسن علی بن محمد سمری) برخلاف اعتقاد فقیهان و محدّثان شیعه، مسدود نشده و همچنان راه نیابت خاصّه، مفتوح است.
شیخیّه، شیخ احمد و سپس سیّد کاظم رشتی را نایب خاصّ امام زمان‏علیه السلام می‏دانستند و نیز معتقد بودند که امام زمان‏علیه السلام در عالم موهومی به نام ((هورقلیا)) زیست می‏کند و آن گاه که پروردگار اراده فرماید، از آن جا نزول می‏کند و به وظیفه‏ی اصلاح عالم از مفاسد، قیام می‏کند. این اعتقادات، نزد علمای امامیّه باطل است. طبق نصوص قطعی، مهدی موعودعلیه السلام در همین عالم خاکی و در بدن عنصری است و به زندگی طبیعی خود به حفظ الهی، ادامه‏ی حیات می‏دهد تا مشیّت خداوند بر قیام و ظهور او تعلّق گیرد.
بعد از وفات سیّد کاظم رشتی در سال 1259 یا 1260 هجری قمری، ابتدا معلوم نبود چه کسی جانشین وی در رکن رابع (یعنی ((شیعه‏ی کامل))) خواهد بود. از این رو، اغلب شاگردان وی، از قبیل ملّا حسین بشرویه، ملّا علی بسطامی، حاج محمّد علی بارفروشی، آخوند ملاّ عبدالجلیل ترک، میرزا عبدالهادی، میرزا محمّد هادی، آقا سیّد حسین یزدی، ملّا حسن بجستانی، ملّا بشیر، ملّا باقر ترک، ملّا احمد ابدال،... چهل روز در کوفه به سر بردند و در صدد بر آمدند که یک وجود فوق العاده را بیابند به گونه‏ای که اگر از استادشان بالاتر نباشد، لااقل با او برابری کند و جانشین وی گردد. بسیاری از این افراد، پیش از آن که از هم جدا شوند، هم پیمان و هم قَسَم گشتند که اگر به یافتن کسی که قرآن و استادشان سیّد کاظم رشتی خبر داده، موفّق شدند، نتیجه‏ی تحقیقات‏شان را به هم اطّلاع دهند.(24)
از سوی دیگر، چندنفر نامزد چنین منصبی شدند که از جمله‏ی آنان، حاجی محمّد کریم خان کرمانی، میرزا حسن گوهر، میرزا باقر، میرزا علی محمّد شیرازی و... بودند. این امر، سبب اختلاف و پراکندگی در فرقه‏ی شیخیّه گردید.
در این میان، ملّا حسین بشرویه - که مجذوب لباس زهد و پرهیزکاری (ظاهری) سیّد علی محمّد شیرازی شده بود - قرار گذاشت که نامِ او را بلند کند. بدین منظور، با عدّه‏ای از شاگردان سیّد کاظم صحبت کرد تا در تعیین شخص شایسته‏ای برای جانشینی سیّد کاظم کوشش کنند و خود اظهار داشت: ((این کار، جز از راه مکاشفه به دست نخواهد آمد.)) لذا به مسجد کوفه رفت و چلّه نشست و پس از یک اربعین بیرون آمد و گفت: ((مکاشفه‏ای صورت نگرفت.)) بار دیگر، چهل روز در مسجد کوفه به عبادت پرداخت و سپس از مسجد بیرون آمد و اظهار داشت: ((مکاشفه، رخ داد و دریافتم که جانشین بحقّ سیّد کاظم رشتی، سیّد علی محمّد است.))(25)
با انتشار این مطلب، عدّه‏ای از فرقه‏ی شیخیّه که با این نوع ادّعا مأنوس بودند، به سیّد علی محمّد شیرازی گرایش بیش‏تری نشان دادند و وی هم در سال 1260 ه ق در سنّ 25 سالگی، جانشینی استادش سیّد کاظم رشتی را اعلام کرد.
بقیه مقاله را در ادامه مطلب بخوانید


ادامه مطلب ...

از شیخى‏ گرى تا بابى‏ گرى ( قسمت اول)

از شیخى‏ گرى تا بابى‏ گرى ( قسمت اول)

فرق انحرافی

پیروان فرقه ی شیخیّه، پس از مرگ شیخ احمد احسایی، پیرامون سیّد کاظم  رشتی گرد آمدند. با مرگ سیّد کاظم  رشتی، بر سر جانشینی او، اختلاف شد و این فرقه به گروه‏هایی مانند کریمخانیه، باقریه،... تقسیم شد. نوشتار حاضر، انشعاب این گروه‏ها و پیدایش فرقه ی بابیّه از این میان را بررسی می‏کند و به زوایایی از زندگی علی محمد باب می‏پردازد. مطالبی در شناسه‏ی فرقه ی  شیخیه - از شیخ احمد احسایی به عنوان رهبر و مؤسّس، و شاگرد و جانشینش سید کاظم  رشتی - در دو قسمت از مقاله ی ((شیخیه، بستر پیدایش بابیّت و بهائیّت)) آمده بود.

تعریف فرقه‏ ی شیخیه، شرح حال، اعتقادات و افکار شیخ احمد احسایی، موضع‏گیری عالمان و فقیهان در برابر انحرافات عقیدتی وی و نیز شخصیّت ابهام ‏آمیز سیّد کاظم  رشتی  و مسأله‏ی بدعت رکن رابع را ملاحظه کردیم.  وعده داده بودیم که به انشعابات فرقه ی شیخیه و سپس ادّعاهای دروغین میرزا علی محمد شیرازی ملقّب به ((باب)) - یکی از مدّعیان جانشینی سید کاظم  رشتی - پرداخته شود که اینک، این موضوعات را پی می‏گیریم.

فرقه‏ های شیخیه‏
گرچه پس از در گذشت شیخ  احمد  احسایی ، پیروان او گرد سیّد کاظم  رشتی حلقه زدند و جانشینی وی را پذیرفتند، ولی پس از وفات سیّد کاظم، بر سر جانشینی وی اختلافات چندی میان پیروان او به وجود آمد. اینک، با معرّفی مهم‏ترین مدّعیان جانشینی او، به انشعابات فرقه‏ی شیخیّه، اشاره می‏کنیم. در ضمن این بحث، به بعضی از فرقه‏ های  معروف یا منسوب به شیخیّه - که از انحرافات عقیدتی، تبرّی جسته‏اند - اشاره می‏شود و کیفیّت بستر سازی شیخیّه برای پیدایش ((بابیّه))، روشن می‏گردد. در حقیقت، سیری اجمالی ((از شیخیگری تا بابیگری)) صورت می‏گیرد.

الف) شیخیّه ی  کریمخانیّه‏
پس از مرگ سیّد کاظم  رشتی ، مدّت کمی بر سر جانشینی او اختلاف بود. دراین میان، یکی از شاگردان وی به نام ((محمد کریم خان کرمانی)) (1225 - 1288 ق) با توجّه به موقعیّت ویژه‏ ای  که داشت، مدّعی رهبری این فرقه شد و برخی نیز دور او جمع شدند. از ویژگی‏های برجسته‏ی او در میان شاگردان سیّد کاظم، یکی، نزدیکی او به استادش و دیگری، نزدیکی به دربار قاجار بوده است؛ زیرا، پدر او، حاج ابراهیم خان، مشهور به ظهیرالدوله، پسر عمو و داماد فتحعلی شاه و حاکم خراسان و کرمان بوده است. وی، از دوستداران شیخ احمد احسایی بود و در ترغیب شاه برای ملاقات با شیخ احمد، نقش مهمّی داشته است. از این رو، محمّد کریم خان، با عنایت به این موقعیّت ویژه، توانست برای این فرقه، جایگاه محکم ‏تری  فراهم کند و به تبلیغ آن بپردازد.
طرفداران محمّد کریم خان به ((شیخیّه‏ی کرمانیّه)) معروف‏اند و به فرقه‏ی ((کریمخانیّه)) نیز خوانده می‏شوند. مرکز شیخیّه، در زمان محمّد کریم خان، کرمان بود، امّا وی، مبلّغانی را برای مرام شیخیّه به شهرهای مختلف فرستاد.
هرچند وی، پسر خود، حاج محمد خان (1263 - 1324 ق) را به جانشینی نصب کرد، امّا بر سر جانشینی وی، پس از مرگ‏اش در سال 1288 ه .ق از دو جهت، اختلاف روی داد:
اوّلاً، میان پسران‏اش، حاج رحیم خان و حاج زین العابدین خان و حاج محمد خان، بر سرِ جانشینی پدر اختلاف افتاد و علاوه بر محمّد خان، رحیم خان هم مدّعی نیابت پدر بود و طرفدارانی هم پیدا کرد.
ثانیاً، درمیان پیروان‏اش که شاید از موروثی شدن رهبری فرقه، ناخرسند بودند، اختلاف شد.
از این رو، انشعابات دیگری پس از مرگ حاج محمد کریم خان، در فرقه‏ی شیخیّه رخ داد. فرقه‏ی ((باقریّه)) از جمله‏ی آن‏ها است.
اکثریّت شیخیّه‏ی کرمانیّه، پس از مرگ محمّد خان، برادرش زین العابدین خان (1260 - 1376 ق.) را به رهبری خویش برگزیدند. پس از او، ابوالقاسم خان، و سپس عبدالرضا خان به ریاست شیخیّه‏ی کرمانیّه برگزیده شدند.
عبدالرضا خان، در سال 1358 ش ترور شد.(1)

ب) شیخیّه ی ((باقریّه))
فرقه ی  ((باقریّه)) از فرق ((شیخیّه))، پیرو میرزا محمد باقر خندق آبادی دُرچه‏ای هستند که بعداً به میرزا باقر همدانی معروف شد. وی، نماینده‏ی حاج محمّد کریم خان کرمانی در همدان بود و پس از وی، دعوی جانشینی او را کرد و جنگ میان ((شیخی)) و ((بالاسری)) را در همدان به راه انداخت.
میرزا محمّد باقر، دارای تألیفات چندی است. وی ، از کرمان، با میرزا ابوتراب - از مجتهدان ((شیخیّه)) از طایفه ی نفیسیی های کرمان - و عدّه‏ای دیگر مهاجرت کردند و در نایین و اصفهان و جندق و بیابانک و همدان، پیروانی یافتند و سلسله‏ی ((باقریّه)) را در همدان تشکیل دادند.(2)           بقیه مقاله را در ادامه مطلب بخوانید

 

ادامه مطلب ...