چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

نمونه خط سیاق؛ سندی قدیمی از چوپانان ـ ۱۳۲۱


نمونه خط سیاق؛ سندی قدیمی از چوپانان ـ ۱۳۲۱

خط سیاق
خطی مخصوص حسابرسی که مزایای زیادی نسبت به جمع و تفریقهای  فرنگی ما داره.
خط سیاق از میراثهای فرهنگی ایرانیه که در چوپانان رونقی عجیب داشته و تقریبا سواد حسابرسی در چوپانان منوط بر شناخت و تسلط بر این نوع نگارش بوده.
در خط سیاق مثل خط پهلوی از راست به چپ اعداد را مینوشتند.
هیچگاه و تاکید میکنم هیچگاه در حسابرسیهای سیاق اشتباه رخ نمیده. چرا که نوع نگارشش جوریه که اشتباه سریع خودشو نشون میده.
از طرفی حجم محاسباتی که الان مثلا تو صد برگ انجام میشه با خط سیاق میتونیم در ۱۰ برگ خلاصه کنیم.
کلا خط دوستداشتنی و قابل احترامیه و بزرگان روستا مثل میرکریم و عباس کدخدا و خیلیهای دیگه به این خط تسلط دارند.
شاید روزی همتی کردیم و یک دوره آموزششو بذاریم تو روستا

حسن "سون هدین "کیست؟


حسن "سون هدین "کیست؟

حسن پسر ۱۷ سالهٔ چوپونونی
این نقاشیا سون هدین جهانگرد و نقاش سوئدی در سال ۱۲٨۴ شمسی در سفرش ب چوپونون کشیده. ایکاش مشد تشخیص بدیم ک این حسن کی هس!
بیشک قدیمی ترین نقاشی چوپونون همینه!
بنظر میرسه با توجه به سن و سال و شرایط و جمعیت آن دوره،  این حسن، کسی نیست جز مرحوم حسن یاور...
حسن عسگریان پسر مرحوم یاور حاج عبدالله...
مرحوم حسن یاور توی یه تصادف داخل آبادی بهمراه پسرش محمدحسین و مرحوم عبدالرحیم طاهری در این تصادف جان باختند...
روحشون شاد
منبع: کانال تلگرامی سلام چوپانان

سپاس دکتر رضوی عزیز


سپاس دکتر رضوی عزیز

نوشته: سرکویری
نقل از:کانال تلگرامی سلام چوپانان
دکتر رضوی
پـــــــــــــــــــر...

یکی از بهترین پزشکایی که طی سالیان اخیر داشتیم
خوش اخلاق، مردمدار، دلسوز، پیگیر
مردم چوپانان فراموشت نخواهند کرد
دکتر نیلوفر رضوی طرحش تموم شد
چوپانان فقط ۳ روز دگه میزبان دکتر رضویه...

آرزوی موفقیت و پیمودن سریع پله‌های ترقی را براش داریم. و ایشالا تو تمام مراحل و نقشهای زندگی مثل پزشکیش موفق و بهترین باشه

حسین خاکسار رئیس چوپانان شد

حسین خاکسار رئیس چوپانان شد

با توجه به اتمام دوره یکساله هیات رئیسه شورای اسلامی روستا و بخش انارک، امروز طی جلسه ای ترکیب هیات رئیسه به شرح ذیل تعیین گردید.

شورای اسلامی روستای چوپانان

1.رییس: حسین خاکسار

2.نایب رییس: علی اصغر مرتضوی

3.منشی و سخنگو: سیدجوادهاشمی

4.کمسیون معاملات: مسیب کلانتری

5.عضو:محمد رضا حلوانی 

شورای اسلامی بخش انارک

1.رییس: مسیب کلانتری

2.نایب رییس: حسین خاکسار

3.منشی و سخنگو: سیدجواد هاشمی

4.خزانه دار:علی اصغر مرتضوی

5.عضو:محمد رضا حلوانی

ضمنا سید جواد هاشمی از ابتدای دوره شورا بمدت 4 سال نماینده شورای بخش در شهرستان نایین میباشند.

آغاز برداشت آنغوزه از مزارع شهرستان خور و بیابانک


آغاز برداشت آنغوزه از مزارع شهرستان خور و بیابانک

برداشت آنغوزه از صد هزار هکتار مزارع خورو بیابانک آغاز شد .

برداشت آنغوزه از صد هزار هکتاربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک مساحت رویشگاه گیاه  آنغوزه این شهرستان را صدهزار هکتار بیان کردوگفت: بیشترین مرتع آن با 42 هزار و 196 هکتار در جندق قرار دارد.

مهدی آخوند افزود: میانگین تولید این گیاه دارویی سه کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می شود تا پایان مهر سه تن آنغوزه از مراتع خوروبیابانک برداشت شود.

وی با بیان اینکه این گیاه دارویی به علت  زود بازدهی و ارزآوری مورد توجه است گفت: درفصل برداشت این محصول برای 30 نفر اشتغالزایی می شود.

وی قیمت هرکیلوگرم شیره آنغوزه را حدود دو میلیون 500 هزار ریال بیان کرد و افزود:  در پایان فصل برداشت 5 میلیارد ریال برای بهره برداران درآمد زایی دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک با اشاره به برداشت 6 تن آنغوزه  در صورت داشتن بارندگی نرمال در طول سال از این عرصه ها گفت: برای برداشت گیاهان دارویی از مراتع شهرستان مجوز منابع طبیعی نیاز است و برداشت بدون مجوز غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می شود.

آخوند مراتع زیرکشت آنغوزه شهرستان خوروبیابانک را در مناطق جندق، روستاهای ایراج، بازیاب و عروسان کوره گز بیان کردوافزود: امسال سازمان منابع طبیعی طرح بهره برداری آنغوزه در شهرستان را اجرا می کند و هریک از بهره برداران هرسال پس از تمدید قرارداد مجوز برداشت می گیرند.

وی افزود: این محصول در صنعت غذایی دارویی و بهداشتی و برای درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی، دستگاه تنفسی، حنجره ،آسم، یبوست  و کمک به هضم غذا کاربرد دارد .

شهرستان خوروبیابانک با 12 هزار کیلومتر وسعت و 20 هزار نفر جمعیت در 420 کیلومتری شرق مرکز اصفهان واقع است.

 

در رثای علی فتوحی خواننده انارکی



در رثای علی  
   نوشته :محمدعلی ابراهیمی                                  
   و چه زود دست از جان شست و روی در نقاب خاک کشید. در عالم هنر غریب زیست و غریبانه  رفت . استاد علی فتوحی را می گویم. هنرمندی که صدای گرمش روح را نوازش میداد و خاطر را شاد می کر د . کمتر کسی است که آشنایی او را با دیگر آلات موسیقی  نداند. آنگاه که زخمه بر تار می زد تارهای نازک روح شنونده را به ارتعاش  در می اورد..نوای نی اش  که سالیانی پیش از نیستان بریده شده بودحکایت جدایی داشت و تلنگر بر ضربش پیامی بود که اهل دل را شیفته خود می کرد .پس از ان حا دثه تلخ که دم از خواندن فرو بست و نی را به کناری نهاد به کمانچه روی اور د . نواختنش به گونه ای بود که گویی سالهاست این ساز را تعلیم می دهد. در همایش گویش های محلی در سال ۱۳۸۵ خوش د ر خشید  افسوس که در شهریور ۹۶ جایش در میان هنرمندان خالی بود. شعر ترانه هایش که  اغلب غمبار بود  خود می سرود و دریغ که گهگاه به نام دیگران برچسب می خورد.یک شب در اصفهان او را با خود به مجمع شعرا و هنرمندان بر دم  تا شاهد هنرنمایی اش باشند  قرار شد با یکی از اصحاب هنر در ارتباط باشد ولی گرایشش به انز وا  گزید ن  مانع از این کار شد  دوستان صمیمی اش محدود بودند که همواره از دلجویی شان برخوردار می شد..در جریان بستری بودن درا ز مدتش در بیمارستان و پس از ان   در کار یابی همواره مهندس فیض انارکی در کنارش بود.در بستر بیماری به عیادتش رفتم.با لبخندی که همیشه با دیدن دوستان بر لب داشت مرا استقبال و بد رقه کر د. در خدمت جناب مهندس کیوان لوکی شعرِ ای نارسینه را سالها پیش  ماندگار کردیم.  ده سال بعد که سی دی ان را اما ده کرده و به دستش  دادم  ریزش قطرات اشک بر پهنای صورتش دلم را به درد اور د آخر نه  نی نوازیش با او بود و  دو بیتی از ان  هم با صدای ماندگارش. و چه روزگار بد یست روزگار ما که فتوحی  ها را در بودنشان قدر نمیشناسیم و در نبودشان با  جمله ای که بیانگر دلداری و تسلی خاطر است انجام وظیفه می کنیم.استاد علی   فتوحی از میان ما رفته اما یادش ، خاطراتش و صدایش زنده است .   یادش گرامی و روحش قرین ارامش باد.  ۹۷/۵/۱۵   ابراهیمی انارکی

برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از تب مالت ویژه زنان روستای چوپانان

برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از تب مالت ویژه زنان روستای چوپانان

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نایین، در روز چهارشنبه مورخ 10/05/97 دوره آموزشی تحت عنوان پیشگیری از بیماری تب مالت (ویژه زنان روستایی) به مربیگری آقای منتظری کارشناس شبکه بهداشت در محل مرکز جهاد کشاورزی چوپانان برگزار گردید. هدف از برگزاری این دوره آشنایی بیشتر زنان روستایی با بیماری تب مالت و راه های پیشگیری از آن بود. در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ لازم داده شد.

استفاده از این خبر بدون ذکر منبع ممنوع است

برگزاری دوره آموزشی پرورش قارچ خوراکی ویژه زنان روستای چوپانان


برگزاری دوره آموزشی پرورش قارچ خوراکی ویژه زنان روستای چوپانان


به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نایین، دوره دو روزه آموزشی در روزهای دوشنبه و پنج شنبه مورخ 08/05/97 و 11/05/97 به مربیگری خانم مهندس مرتاضی ویژه زنان روستایی در محل مرکز جهاد کشاورزی چوپانان برگزار گردید. هدف از برگزاری این دوره آموزشی آشنایی زنان روستایی با تولید و پرورش قارچ خوراکی در راستای ایجاد مشاغل خانگی بوده است. در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ لازم داده شد.

استفاده از این خبر بدون ذکر منبع ممنوع است

بخشی ازباند دوم محور اردکان- چوپانان وارد ترافیک می شود


بخشی ازباند دوم محور اردکان- چوپانان وارد ترافیک می شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور؛ کدخدا زاده گفت: از ابتدای امسال ­تاکنون حدود 20 کیلومتر بزرگراه در کریدور غرب کشور و17 کیلومتر در کریدور جنوب تکمیل شده است و بهسازی راه اصلی دامغان- گلوگاه، بهسازی محور تربت حیدریه- بیرجند، احداث باند دوم توره- بروجرد و راه اصلی همدان- بیجار از دیگر طرح های­ بزرگراهی کشور است­­­ که در این سه ماه از روند اجرایی مناسبی برخوردار بود.

وی افزود: بهسازی راه کنارک- بندرعباس به عنوان بخشی از کریدور نوار ساحلی جنوب کشور، احداث باند دوم بخش‌های دیگری از بزرگراه میاندوآب- کرمانشاه، باند دوم گچساران- بابا میدان، محور شیراز- فیروزآباد- جم و اردکان- چوپانان از دیگر طرح هایی هستند که عملیات اجرایی آن در بهار سال 1397 انجام شده است و به زودی زیر عبور ترافیک قرار می‌گیرند

اطلاع رسانی به مالکین محترم چوپانان ، حجت آباد و آشتیان نسبت به اجاره بها 97

اطلاع رسانی به مالکین محترم چوپانان ، حجت آباد و آشتیان نسبت به اجاره بها 97

طبق توافقاتی که بین گروهی از مالکان انجام شد با توجه به میزا ن تورم موجود در کشور میزان اجاره بها در سال زراعی 98-97 به صورت زیر اعلام می شود مالکین محترم توجه داشته باشند که این میزان اجاره صرفا اجاره آّب این سه مزرعه است و اگر مالکی از زمین کشاورزی مرغوب تری بر خوردار است با توافق با مستاجر میران اجاره بها را خودشان بیشتر از این مبلغ تعیین نمایند.

میزان اجاره املاک چوپانان از قرار حبه ای یک ملیون چهار صد هزار تومان تعیین شد

میزان اجاره املاک آشتیان با توجه به اینکه گروهی از مالکین در سال گذشته بر اساس حبه ای یک ملیون تومان اجاره داده بودند و گروهی نیز بین 800 تا یک ملیون اجاره داده اند لذا برای هماهنگی بیشتر میران اجاره برا ی امسال حبه ای یک ملیون تعیین شد اما با توجه به یک سنت غلط که معمولا بهای برق مصرفی باید با مستاجر باشد اما در آشتیان با مالک بوده لذا قرار داد های امسال مخارج مصرف برق به عهده مستاجر می باشد

متاسفانه سال گذشته بین مالکین و مستاجرین در حجت آباد توافقی صورت نگرفت و چند مستاجر انحصاری که در حجت آباد بودند از امضا قرار داد خود داری کردند و تعیین اجاره را به توافق دیگران محول نمودند که تا این تاریخ اطلاعی از توافق وجود ندارد همین عدم رضایت ها سبب شد که امسال قنات حجت آباد دچار سیل شود و به همین علت هم مالکین و هم مستاجرین خسارت خوردند که احتمالا مستاجران به بهانه سیل از پرداخت اجاره خودداری می کنند به هر حال تعیین نرخ برای حجت آّباد بسیار مشکل است و لازم است تا جلسه ای با حضور مالکین تشکیل شود و به وضع نابسامان حجت آباد سر و سامانی بدهند به همین منظور مالکین محترم اگر تصمیم به تشکیل جلسه دارند این وبلاگ آمادگی اطلاع رسانی به صورت مجانی را دارد

مالکین محترم توجه فرمایند حتما با مستاجرین خود قرارداد اجاره یا با زارعین خود قرار داد مزارعه برای مدت یکسال تنظیم و به امضا دو نفر شاهد برسانند و این قرار داد را در سابقه املاک خویش بایگانی کنند

حتما یکی از مالکین از 15 مرداد تا آخر شهریور به چوپانان مراجعه کرده قرارداد اجاره یا مزارعه را خودشان امضا و تنظیم کنندو حتما از زمین های کشاورزی اشان خبر بگیرند تا دخل و تصرفی در آنها نشده باشد

خواهشمند است مالکین اگر مایلند با مستاجر خود بنا به دلایلی مبلغ اجاره را کمتر محاسبه کنند قرار داد را با مبلغ تعیین شد بنویسند و تخقیف خود را شفاها به مستاجر اعلام کنند

مالکین و مستاجرین و زارعین محترم چنانچه انتقاد یا نظری برای بهتر شدن مسادل دارند ارئه فرمایند تا بدینوسیله به اطلاع عموم شرکا برسد