چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

چگونه ادویه چوپانان (گرمی ) آماده می شود

نوشته:ابوالقاسم مستقیمی

اگر بچه چوپانان باشید حتماً غدایی که در آن ادویه چوپانان مصرف شده را می پسندید یا من دیده ام که در مغازه های چوپانان این ادویه عرضه می شود و مشتری مخصوص خودش را هم دارد

من سالهاست که خودم این ادویه را آماده می کنم و استفاده  می کنم
قدیم برای تهیه آن از هاون سنگی برای کوبیدن مواد استفاده می شد و کار پر زحمتی بود ولی امروزه آسیاب های برقی که در منزل همه هست کار را راحت کرده است
من برای ادویه مواد زیر را تهیه می کنم
زردچوبه  ۱۰۰گرم
زیره سبز ۱۰۰گرم  در تربت حیدریه به زیره سبز کراویه می گوئیم
فلفل سیاه ۳۰  گرم اگر ادویه تند می پسندید تا ۵۰ گرم هم اشکالی ندارد
برگ پیاز خشک ۱۵۰ گرم البته اگر تهیه آن مشکل بود می توانید از تره خشک استفاده کنید
زرد چوبه و فلفل را آسیاب شده می گیرم  اما زیره را شسته بعداز خشک شدن با آسیاب برقی نرم و از الک نرم رد می کنم
پیازچه می خرم با همان پیازش یا فقط برگهایش را شسته و با کارد خرد کرده و خشک می کنم و یا تره را خشک می کنم برای این کار ۲ کیلو پیازچه یا تره کافی است

البته تره خشک هم در بازار به فروش می رسد
۱۵۰ گرم برگ پیاز خشک یا تره خشک را آسیاب کرده و از الک ریز رد می کنم
پودر زردچوبه و فلفل و زیره و پیاز را روی هم ریخته خوب مخلوط کرده گرمی آماده در شیشه می ریزم ودر آنرا می بندم برای مصرف یکسال کافی است
شما چگونه گرمی تهیه می کنید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد