چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

پخش مستند انارک و چوپانان


پخش مستند انارک و چوپانان
پخش برنامه مستند مربوط به انارک که در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۵ فیلمبرداری شده ، ساعتهای ۱۷ و ۲۱ امشب(شنبه۳۰ مرداد) از شبکه اصفهان پخش خواهد شد .


منبع:@kamyaralizadehanaraki

[Forwarded from انجمن انارکیهای مقیم تهران (Kamyar Alizadeh)]
با عرض پوزش در اطلاع رسانی مربوط به زمان پخش مستند انارک اشتباهی رخ داد که بدینوسیله از دوستان گرامی پوزش میطلبم . طی هماهنگی صورت گرفته با تهیه کننده محترم مقرر شد زمان پخش متعاقبا اعلام گردد .




@kamyaralizadehanaraki

فروش300 تن کسانتره سرب نخلک در بورس کالای ایران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در ۲۷ مرداد در تالار داخلی فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز علاوه بر معامله 19 هزار تن انواع مواد شیمیایی، 212 تن انواع قیر، 100 تن گاز آرگون، 500 تن گوگرد کلوخه و 10 هزار تن وکیوم باتوم از سوی کارگزاران به فروش رفت. کنسانتره سرب معدن نخلک نیز از جمله کالاهای معامله شده به میزان 300 تن در بورس کالا طی روز چهارشنبه بود.

دو بانده کردن جاده های خور وبیابانک

اصفهان؛
دو بانده کردن جاده ها درشهرستان خور و بیابانک از ضروریات است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان ،رسول زرگر پور استاندار اصفهان درجلسه شورای اداری شهرستان خوروبیابانک با اشاره به میزان حجم ترافیک موجود در راههای این شهرستان گفت: حجم بسیار بالای ترافیک در محورهای شهرستان به لحاظ موقعیت سیاحتی زیارتی راههای آن و تصادف های رخ داده در آن ما را بر این می دارد که احداث دوبانده کردن جاده ها را در اولویت قرار دهیم.

حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 270 میلیارد ریال در سطح جاده های این شهرستان هزینه شده که در سال جاری این رقم به 350 میلیارد ریال افزایش می یابد .

غلامی افزود: از مهمترین اقداماتی که برای راههای استان هدف گذاری شده بحث اتصال شهرستانها به صورت دوبانده به مرکز استان است که شهرستان خوروبیابانک با توجه به اینکه در مسیر یکی از محورهای سیاحتی زیارتی استان واقع شده، حجم عمده ای از حجم سفرهای جاده ای را به خود اختصاص داده و در این شهرستان محور نایین  خور  طبس یکی از محورهای اصلی است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده گفت: یکی از پروژه هایی که به پایان رسیده محور روستایی بیاضه به حاجی آباد بطول 19 کیلومتراست که با اعتبار 40 میلیارد ریال انجام شده و12 کیلومتر از محور توریستی گردشگری خندق  مصر با اعتبار 15 میلیارد ریال انجام و 25 کیلومتر باقیمانده به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد .

گفتنی است شهرستان خوروبیابانک با 320 کیلومتر راه اصلی و 415 کیلومتر راه روستایی در شرقی ترین نقطه استان اصفهان واقع شده است . 


اجرای طرح پخش و بهره برداری از سیلاب جاده انارک نایین توسط یک خیر

طرح پخش و بهره برداری از سیلاب جاده انارک نایین توسط یک خیر انجام می شود

اصفهان - ایرنا - معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اجرای طرح پخش ، مهار و بهره برداری از سیلاب انارک نایین توسط یک خیر خبر داد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان روز سه شنبه به نقل از ابوطالب امینی اضافه کرد: این طرح به منظور پیشگیری، مهار سیلاب، حفاظت جاده ترانزیتی نایین انارک، حفاظت آب وخاک و تثبیت شن های روان و پخش سیلاب به مساحت 200 هکتار در جنوب غربی شهر انارک شهرستان نایین انجام می شود.
وی افزود: این طرح با مشارکت فردی خیّر به نام محمد علی حاجی آبادی اصفهانی به نمایندگی از طرف شرکت کشت و صنعت قدومه کویر اجرا خواهد شد. 
معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، حجم عملیات سنگی این طرح را 2 هزار و 100 متر مکعب، حجم عملیات خاکبرداری را 100 هزار متر مکعب و حجم عملیات خاکریزی را یک میلیون و500 هزار متر مکعب اعلام کرد.
وی افزود: در برنامه اجرایی پخش سیلاب انارک ( به مساحت 200 هکتار) کشت گیاهان دارویی از جمله قدومه، آنغوزه، آویشن، زیره سیاه و درخت بادام کوهی پیش بینی شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند حداقل پنج میلیون متر مکعب سیلاب را مهار کند .
وی با اشاره به اینکه هزینه اجرای این طرح 40 میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: هزینه کامل اجرای این طرح توسط خیر اندیش یاد شده تأمین می شود.
به گزارش ایرنا، معاون آبخیزداری اداره حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اسفند سال 91 در مراسم افتتاح بند سنگ و سیمان دره انجیر انارک گفته بود: طبق آمار، سالانه 93 میلیارد متر مکعب جریان آب های سطحی وجود دارد و فقط حدود 30 درصد از آنها مهار شده و 70 درصد آنها به سیلاب تبدیل می شود.
امینی افزود: اگر برنامه ریزی مناسبی برای مهار و بهره برداری از 70 درصد باقی مانده این آب های جریان یافته که در پی بارش ها بوجود می آید انجام شود، ضمن جلوگیری از خسارت، شاهد افزایش تولیدات محصولات کشاورزی خواهیم بود.
معاون آبخیزداری اداره حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرده بود: چنانچه با اجرای برنامه های ساده، زود بازده و اقتصادی، سیلاب ها را مهار و به درستی از آنها استفاده کنیم، فعالیت آبخیزداری به درستی انجام شده است.
امینی از نایین و انارک به عنوان مناطقی نامبرد که در پی جاری شدن سیلاب ها ، سالانه خسارتی را متحمل می شوند و مهار این سیلاب ها به تغذیه سفره های آب زیر زمینی و اجرای طرح های کشاورزی کمک و از بیابان زایی جلوگیری می کند.
انارک در 75 کیلومتری نایین و نایین در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد. 



میرگل پدر موسیقی چوپانان و  دوبیتی سراخاموش شد
نوشته: نسل سومی

میرگل(107) - سایت شجره نامه‌ی ما


متاسفانه میرگل امروز خاموش شد اما خوشحالم که از این مرد بزرگ آن زمان که خوب و سر حال بود توانستم در بزرگداشت او مطالب زیر را بنویسم 
بیشتر میرگل را با داریه و آواز و پایکوبی می شناختم اما اخیرا که با ایشان ملاقات نمودم با سوالاتی که از ایشان کردم پی بردم که میرگل را باید به عنوان شاعری ناشناخته معرفی کنم 
سوال اولم از ایشان این بود که معلم شما در موسیقی چه کسی بوده و آیا این موسیقی در خانواده شما موروثی بوده است ؟
میرگل گفت : که پدرش اهل موسیقی نبوده و در هنگامی که او بچه و نوجوان بوده است استاد حاج رمضان ضیایی داریه زن مجالس شادی مردم در چوپانان بوده است و میرگل و برادرش علی اصغر به علت علاقه به موسیقی جذب این کار می شوند و فقط با نگاه کردن به طرز نواختن استا رمضان، آنها نوازنده داریه و خواننده دوبیتی می شوند 
ازمیرگل سوال کردم که اشعار دوبیتی ها را از کجا می آموختند؟ 
در پاسخ می گویند که : 
من در ایام جوانی خیلی آواز می خواندم و در هنگام کار دائماً زیر آواز می زدم یکروز برادرم عباس حسن به من گفت که برادر می خواهم به تو نصیحتی کنم و من گفتم که آن نصیحت چیست ؟ برادرم این دوبیتی را خواند
برادر دین پیغمبر به پا کن
نماز و روزه و ذکر خدا کن 
اگر خواهی که جنت را ببینی 
تو بر ناموس مردم کم نگاه کن 
میرگل می گوید که من بلافاصله در جواب برادرم خواندم :
پرادر دین پیغمبر به پا   هَ  
نماز و روزه و ذکر خدا    هَ
دلم می خواد که جنت را ببینم
ولی ناموس مردم بی حیا  هَ
و این بود که من به سرودن شعر روی آوردم 
میرگل چند بیت از اشعارش را از حفظ برایم خواند که البته چند بیتش را به علت رک بودن بیش از اندازه  نمی توانم منتشر کنم ولبی بعضی ابیات آن قابل انتشار است که در زیر می خوانید  چه خوب است هر وقت حافظه میر گل یاری می کند یک فرد دلسوزی دوبیتی های این شاعر گمنام را ثبت ضبط نماید 
شمال بادی برای پشٌه خوبه
زن معقول برای بنده خوبه
زن معقول برای بوسه بازی
زن گنده برای گْلٌه  خوبه

ستاره می شم آسمون می شینُم   
به هرجا یار می گرده ببنُم
همه می گن که یارت بی وفا هَ
وفا از یار کِ دید کِ مو ببینُم

صد و سی چشمه داره کوه الوند
نمی ده مزه آب دماوند
اگه صد سال بگردی دور عالم
نبینی مثل میر گل یارو همدم

به قربون چایی زعفرونت
بیا بوسه زنُم روی لبونت
سلام بر جان شیرینُم رسونت
الهی کور گردن دشمنونت

خوشا چوپنون خوشا باغای انارش
خوشا سرچشمه و سایه چنارش 
هر آنکس از چوپانان زن بگیره 
بهشت جاودان باشه کنارش

تبدیل معادن پتاس و نخلک به اماکن گردشگری اجرایی شد

تفاهمنامه تبدیل معادن پتاس و نخلک استان اصفهان به اماکن گردشگری اجرایی شد

اصفهان-ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از اجرا شدن تفاهمنامه این اداره کل با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تبدیل معادن پتاس و نخلک به جاذبه های گردشگری شهرستان های نائین و خور و بیابانک خبر داد.

به گزارش عصر شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اله یاری گفت: بر اساس این تفاهمنامه طرفین از هیچ تلاشی برای بالفعل سازی توانمندی های بالقوه گردشگری و فراهم سازی امکان سرمایه گذاری گردشگری در معادن تاریخی سرب نخلک در شهرستان نایین و معدن پتاس در شهرستان خور و بیابانک فروگذار نخواهند کرد. 
وی افزود: بر اساس این تفاهمنامه، شرکت پتاس که از زیرمجموعه های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است اعلام آمادگی کرده تا زیرساخت های لازم و تاسیسات مناسب اقامتی، رفاهی، پذیرایی و آسایشی برای گردشگران در این منطقه ایجاد شود. 
اله یاری تصریح کرد: هم اکنون طرحی برای ایجاد این تاسیسات با استفاده از ویژگی های اقلیمی و بومی منطقه معدن پتاس خور به اداره کل ارسال و در حال بررسی و تصویب است ضمن اینکه برخی از عناصر این تاسیسات نیز بارگذاری شده است.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: معدن سُرب نخلک بعنوان یکی از قدیمی ترین معادن کشور از ظرفیت عظیمی برای توسعه گردشگری برخوردار است.
حمید امینی افزود: به این منظور شرکت یاد شده در حال جمع بندی و احصاء این ظرفیت ها برای ارائه طرحی در قالب یک بسته سرمایه گذاری به سرمایه گذاران داخلی و خارجی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان است.
معدن پتاس در 40 کیلومتری جاده خور- طبس در شهرستان خور و بیابانک و معدن تاریخی نخلک در 135کیلومتری شمال شرق شهر نایین و در60 کیلومتری شهر انارک واقع است.
استان اصفهان با حدود 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن نیز به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
گردشگری بعنوان مهمترین محور توسعه استان اصفهان معرفی شده است

استاندار:انتقال آب از انارک به خور را از برنامه های بلندمدت


 اصفهان: برغم سیاه نمایی ها، دولت بدنبال حل مشکلات مردم است

خور، اصفهان - ایرنا - استاندار اصفهان گفت: برغم حاشیه سازی ها و سیاه نمایی ها، دولت با تمام قدرت بدنبال حل مشکلات مردم است و این مسائل باعث نخواهد شد دولتمردان از هدف خود دور شوند.

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور روز پنجشنبه در شورای اداری شهرستان خور و بیابانک با اشاره به هجمه تبلیغی علیه دولت تدبیر و امید گفت: در زمان تصدی دولت تدبیر و امید فعالیت های بزرگی برای حل مشکلات کشور انجام شده است اما عده ای با هدف تخریب دولت در باره فعالیت های انجام شده سیاه نمایی می کنند که اقدام آنها و نادیده گرفتن این فعالیت ها، بی انصافی است.
زرگرپور با اشاره به نشست مشترک روز گذشته استانداران و وزیران با رئیس جمهوری گفت: رئیس جمهوری در این نشست بر ضرورت تکریم و احترام به مردم و درگیر نشدن استانداران با حاشیه سازی ها تاکید کرد.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه حاشیه ها از سوی کسانی ایجاد می شود که نمی خواهند دولت با اقتدار وظیفه خود را انجام دهد، افزود: رئیس جمهوری تاکید دارد که هدف مدیران استان ها باید حل مشکلات مردم باشد و باید از این فرصت محدود در جهت رفع مشکلات و مطالبات مردم استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر 30 درصد از واحدهای صنعتی استان اصفهان تعطیل است که 26 درصد(از 30 درصد) آنها در دولت قبل تعطیل شده بود، افزود: عده ای با سیاه نمایی، به گونه ای وانمود می کنند که همه واحدهای تعطیل شده استان در دولت یازدهم اتفاق افتاده است. 
زرگرپور، آماری از تعداد واحدهای صنعتی تعطیل شده در استان ارائه نکرد. 
وی با اشاره به سفر نخست خود به شهرستان خور و بیابانک در ابتدای تصدی دولت تدبیر و امید گفت: در آن زمان کارخانه تولید پتاس این منطقه مدت هشت سال تعطیل شده و برغم اینکه یکصد میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود بدلیل پاره ای مشکلات به بهره برداری نرسیده بود. 
استاندار اصفهان بابیان اینکه کسانی که امروز نگران پروژه های تعطیل شده هستند باید جوابگوی عملکرد گذشته نیز باشند، گفت: پروژه عظیم مجتمع تولید پتاس در خور و بیابانک هشت سال تعطیل بود اما دولت تدبیر و امید ظرف سه ماه مشکلات آن را برطرف و زمینه بهره برداری از آن را فراهم کرد. 
وی تصریح کرد: این مجتمع در دو سال گذشته نه تنها حتی یک روز هم تعطیل نشده بلکه طرح های توسعه آن نیز در حال پیگیری است. 
زرگرپور با اشاره به اینکه در حال حاضر مجتمع تولید پتاس خور و بیابانک 600 نفر اشتغال در این شهرستان ایجاد کرده است، گفت: با اجرای طرح توسعه این مجتمع، یکهزار و 200 شغل جدید نیز ایجاد می شود.
زرگرپور با اشاره به اینکه خدمات انجام شده در این شهرستان تنها بخشی از اقدامات دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات زیربنایی کشور است، خطاب به مخالفان دولت، گفت: چرا با سیاه نمایی خدمات دولت را برای مردم خلاف جلوه می دهید در حالی که باید مردم را به آینده امیدوار کرد.
وی با بیان اینکه مدیریت استان در سفرهای شهرستانی بدنبال حل مشکلات است، گفت: در سفر قبلی مدیریت استان به خور و بیابانک، گاز رسانی به این شهرستان به مردم قول داده شد و امروز عملیات گازرسانی به این شهرستان آغاز شد. 
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه طرح توسعه مجتمع تولید پتاس خور و بیابانک نیز باید با جدیت پیگیری شود، تاکید کرد: جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح های تولیدی و خدماتی در این شهرستان از وظایف مدیران است. 
وی اضافه کرد: مسئولان خور و بیابانک باید زمینه جذب نخبگان و سرمایه گذاران بومی این شهرستان را که در دیگر شهرها و استانها مقیم شده اند برای جلب مشارکت آنها در اجرای طرح های زیربنایی، صنعتی و خدماتی خور و بیابانک فراهم سازند. 
زرگرپور افزود: باید با اتحاد، همدلی و هم افزایی، زمینه بهره برداری از پروژه های در حال احداث را فراهم کنیم.
استاندار اصفهان در باره کمبود آب در شهرستان خور و بیابانک نیز گفت: مشکل آب در سایر استان های کشور از جمله اصفهان بویژه شهرستان خور و بیابانک وجود دارد و تاکنون اقدام ها و سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه در این شهرستان انجام شده است.
وی گفت: باید در برنامه های میان مدت و بلندمدت برای حل این مشکل چاره اندیشی شود.
زرگرپور، انتقال آب از انارک به خور را از برنامه های بلندمدت برای تامین آب شُرب خور بیان کرد و گفت: این طرح باید بررسی و راهکارهایی برای اجرای آن ارائه شود.
استاندار اصفهان با تاکید براینکه در این راستا طرح های میان مدت مسئولان شهرستان نیز بصورت پیشنهاد و راهکار به شرکت آبفا استان ارائه شود، اظهار کرد: بهترین و سریع ترین راه عملیاتی شدن این طرح پس از بررسی پیشنهادها از سوی شرکت آبفا اتخاذ خواهد شد.
وی همچنین به مشکلات فراروی منابع طبیعی این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این منطقه در مسیر توسعه قرار گرفته است، انتظار داریم منابع طبیعی به حل مشکلات این منطقه توجه جدی داشته باشد. 
زرگرپور با تاکید بر اینکه مردم برای جلوگیری از تخریب تاغزارها باید با منابع طبیعی همکاری کنند، گفت: مردم شهرستان، فرماندار، بخشداران و دهیاران و دیگر مسئولان باید تلاش کنند که برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی حتی یک درخت تاغ نیز قطع نشود و این اقدام باید بعنوان یک وظیفه ملی توسط مردم و مسئولان انجام شود.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان خور و بیابانک در زمینه تولید گیاهان دارویی گفت: برای تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی در منطقه باید کمیته ای تشکیل شود زیرا استفاده از ظرفیت های این بخش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
زرگرپور در باره مشکلات بنیاد مسکن شهرستان خور و بیابانک هم گفت: بنیاد مسکن باید در صورت امکان برای واگذاری زمین در این شهرستان تمهیدات لازم را بیندیشد و با حذف بورکراسی، به امور ساخت مسکن در این شهرستان شتاب بخشد.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تولید پتاس و گردشگری از محورهای توسعه این شهرستان است، گفت: توسعه گردشگری نباید موجب فراموشی حوزه های فرهنگی، مذهبی و زیست محیطی این شهرستان شود. 
وی همچنین با اشاره به تردد زیاد وسایط نقلیه سنگین و سبک در جاده های خور و بیابانک، توسعه راه ها و تکمیل پروژه های راهسازی این شهرستان را خواستار شد. 
زرگرپور همچنین از تخصیص و هزینه 80 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای شهرستان خور و بیابانک در سالجاری خبر دا

خواص باورنکردنی "هندوانه" برای سلامت مردان


هندوانه خواص شگفت آوری در پیشگیری از یک نوع سرطان و مبارزه با چند بیماری دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 هیچ چیز دلچسب تر از یک برش خنک هندوانه برای رفع خستگی در روزهای گرم تابستان نیست بلکه یک منبع شگفت انگیز از مواد مغذی است که در بهبود بیماری ها بسیار مفید است.

90 درصد هندوانه آب بوده و به عنوان یک هیدراتاسین قوی استفاده می شود(در پزشکی هیدراتاسیون یعنی رساندن مایع به بدن فردی که دچار اتلاف زیاد مایعات شده است) علاوه بر این در کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلب و عملکرد کلیه موثر است.

این میوه خوشمزه  ک منبع غنی از مواد مغذی لیکوپن، ویتامین A، سیترولین و ویتامین C است که همه آن ها طیف گسترده ای از اثرات مثبت در بدن را ایجاد می کنند.

پوست زیبا و درخشان با هندوانه
مصرف منظم هندوانه به میزان قابل توجهی در سلامت، زیبایی و درخشش پوست بسیار موثر است، برای این منظور حتما هندوانه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به گفته کارشناسان ویتامین A موجود در هندوانه برای بازسازی بافت پوست و هیدراتاسیون عمیق سودمند است.

با هندوانه قلبتان مثل ساعت کار می کند
با اضافه کردن هندوانه به منوی غذایی خود به طور قابل توجهی می توان به بهبود سلامت قلب کمک کنید. علاوه برلیکوپن، ویتامین C، کاروتنوئیدها و پتاسیم موجود در هندوانه به کاهش کلسترول خون کمک کرده و از قلب در شرایط خطرناک محفاظت می کند.

از شر سنگ کلیه خلاص شوید
هیچ شکی نیست که سنگ کلیه یکی از دردناک ترین تجربه های یک فرد است. هندوانه بدون ایجاد فشار بر روی کلیه جریان ادرار را افزایش می دهد.

فشار خونتان را پایین بیاورید
اکثر بیماران مبتلا به پرفشاری خون از  داروهای ضدفشارخون استفاده می کنند این وضعیت می تواند به راحتی با مصرف مواد غذایی تحت کنترل قرار گرفته و فشار خون پایین نگه داشته شود. هندوانه یکی ازمیوه هایی است که به کاهش فشار خون کمک زیادی می کند.

با هندوانه به جنگ سرطان پروستات بروید
هندوانه حاوی آنتی اکسیدان زیادی  است که برای مبارزه با سلول های سرطانی پروستات بسیار مفید است.

منبع:healthy food team

برداشت هندوانه از مزارع چوپانان


برداشت هندوانه از مزارع چوپانان

        به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نائین، در روز چهارشنبه مورخ 20/5/95 کارشناسان حفظ نباتات این شهرستان از مزارع هندوانه در حجت آباد چوپانان بازدید بعمل آوردتد؛ گفتنی است برداشت هندوانه جهت عرضه به بازار از تاریخ 15/5/95 آغاز گردیده است. شایان ذکر است کاشت هندوانه از اول اسفند در دهستان چوپانان آغاز می شود که با توجه به سرد بودن هوا، کاشت بصورت زیر پلاستیک میباشد که زمان برداشت آن از اواسط خرداد تا پایان خرداد ماه انجام می شود. همچنین کاشت این محصول با توجه به گرم شدن هوا می تواند در فصل بهار و تابستان نیز انجام شود که کشاورزان بعلت تهاجم آفات و مصرف سموم، تاریخ اول آن را از نظر سلامت و کاهش هزینه های تولید ارجعیت می دهند.

 

استفاده از این خبر بدون ذکر منبع ممنوع است

آب لوله کشی چوپانان قطع شد


آب لوله کشی چوپانان قطع شد 
کانال تلگرامی نقد چوپانان نوشت:علت قطعی اب روستا ترکیدن شاه لوله بودهمیگن قطرش شش اینچه و مال 35 سال پیش بوده ونزدیک همون منبع اب شیرینه
خب طبیعیه که تعمیرش طول بکشه 
انشالا بزودی باهمت مسئولا اب وصل میشه
یکی از همشهریان نوشت:سلام خسته نباشین به مسئولین بگین لااقل امروز که اب نیست منبع اب شیرینشونا بزارن باز باشه که مردم اب جوب که بهداشتشون گفته اشامیدنی نیستا بخوان استفاده کنن یه نرمه بفکر مردم باشنم بد نیست
کانال تلگرامی شورای اسلام چوپانان نوشت:با توجه به ترکیدگی شاه لوله اصلی روستا، کلیه پیگیری های لازمه بعمل آمده و با توجه به اینکه لوله و وسایل آماده گردیده، نصب آن احتیاج به تراشکاری دارد.انشاالله اگه مشکلی پیش نیاد تا فردا ظهر لوله ترمیم و آب روستا وصل میگردد.