چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

قاتق لبنیاتی فراموش شده در چوپانان


قاتق لبنیاتی فراموش شده در چوپانان


نوشته : ابوالقاسم مستقیمی
ج
در سالیان نه چندان دور  که یخچال نبود در اکثر منازل خیگی در سایه منزل ها آویزان بود که نان خورشتی در آن بود که قاتق نامیده می شد 
البته این خورشت مخصوص چوپانان نبود و در جا های دیگر ایران نیز مشابه آن تولیدو مصرف می شد؛ انارکی ها و کوهستان نشین های نائین نیز از این لبنیات بهره می بردند  همین لبنیات در اطراف سبزوار هم استفاده می شد ولی سبزواری ها به آن« کمه» می گفتند من نمونه آنرا در روستاهای تربت حیدریه هم دیده ام و تربتی ها به آن« شیراز» می گویند  ما درچوپانان آنرا قاتق می نامیدیم 
برای تهیه این لبنیات حتما به یک خیگ که از پوست بزغاله یا بره ساخته می شد نیاز بود  تولید این خیک ها و مشک های آب مشابه است و برای ساخت آن خبرگی خاصی لازم است  که خود مقوله دیگری است 
بعد از گرفتن کره از ماست به وسیله زدن تلم یا مشک دوغ  حاصل را در دیگ ریخته و می جوشانیم تا نصف دوغ تبخیر شود  بعد از سرد شدن مقداری شوید خشک و مقداری دانه بنه و نمک با آن مخلوط کرده و این مایه را درون خیک  ریخته و خیگ را در سایه آویزان می کردند تا آهسته آهسته آب اضافی نشت کند دو سه روز بعد مقداری ماست به خیگ اضافه می کنند و یک نوجوان که دستش درون خیگ می رود دستانش را شسته و مواد داخل خیگ را مخلوط می کند از روز بعد این لبنیات که قاتق نامیده می شود قابل مصرف است هم می تواند  چکیده این لبنیات را از داخل خیگ بیرون آورد و با نان مانند پنیر خورد و هم می توان آنرا با مقداری آب مخلوط کرد و آبدوغ قاتق درست کرد و آبدوغ آنرا با سبزیجات یا کالک یا خیار یا چنبر خیار مصرف نمود یا با آن کالجوش تهیه کرد 
هر دو بار که ماست به خیگ اضافه می کردند یکبار هم دوغ پخته که همان کشک مایع است را به خیگ اضافه می نمودند  و این کار تا موقعی که گوسفندان و بز ها به اندازه کافی شیر داشتند ادامه داشت و لبنیات داخل خیگ مصرف می شد
تقریبٱ هفته ای یکبار روی خیگ را با آب می شستند و روی پوست مقداری نمک می ریختند  تا از کپک زدگی جلوگیری نمایند  این لبنیات در طول تابسنان نان خورشت آماده منزل بود  و زن خانواده خیالش راحت بود که اگر ظهر غذایی نرسیده که برای خوردن آماده کند اما خیک قاتق آماده برای مصرف بود

ساخت ضربتی آبراه لوله‌ای در مسیر جاده چوپانان _انارک

ساخت ضربتی آبراه لوله‌ای در مسیر جاده چوپانان _انارک

ساخت آبروی لوله‌ای مسیر چوپانان _انارک در حداقل زمان ممکن پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره راهداری وحمل ونقل جاده‌ای شهرستان نایین گفت: جاری شدن روان آب‌ها و سیلاب‌های فصلی در محور پرتردد چوپانان_انارک هرساله به هنگام بارش‌های فصلی باعث بروز مشکلات زیادی برای کاربران جاده‌ها و راهداران در مقطح احداث آبرو شده بود.
احسان قادری افزود: برای دفع روان آب‌های سطحی و سیلاب‌های فصلی عملیات ساخت اضطراری آبراه لوله‌ای در مسیر جاده چوپانان _انارک، به دلیل تردد بالای خودرو‌ها در این محور، به صورت یکروزه اجرا شد.
وی با بیان اینکه برای اجرای این عملیات بیش از ۷۰۰ میلیون ریال هزینه شده است گفت: این عملیات با حضور ۱۵ راهدار و ۱۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در یک روز اجرا شد

اجاره املاک سال ۹۹ چوپانان .حجت آباد .آشتیان



اجاره املاک  سال ۹۹ چوپانان .حجت آباد .آشتیان

اطلاع رسانی به مالکین محترم چوپانان ، حجت آباد و آشتیان نسبت به اجاره بها  سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹

طبق مشورت هایی که بین گروهی از مالکان انجام شد با توجه به میزا ن تورم موجود( _در مطالعات اولیه با توجه به اینکه در سال گذشته نرخ تورمی ۴۱٪  داشته ایم و بسیاری از محصولات کشاورزی نیز به پیروی از نرخ تورم  از رشد بالایی  بر خوردار بوده است مثلٱ قیمت تضمینی گندم از ۱۸۵۰ تومان به ۲۷۰۰ تومان رسیده و قیمت جو  از ۱۲۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته  لذا اکثر  مشورت دهندگان خواهان افزایش اجاره بالای۳۰٪ را داشتند_)  «میزان اجاره بها در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹به صورت زیر اعلام می شود مالکین محترم توجه داشته باشند که این میزان اجاره صرفاً اجاره آّب این سه مزرعه است و اگر مالکی از زمین کشاورزی مرغوب تری بر خوردار است با توافق با مستاجر میزان اجاره بها را خودشان بیشتر از این مبلغ تعیین نمایند.» 
میزان اجاره املاک چوپانان
 از قرار حبه ای دوملیون و ششصد۲٫۶۰۰٫۰۰۰تومان تعیین شد

میزان اجاره املاک آشتیان  
میران اجاره برا ی امسال حبه ای دوملیون ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان تعیین شد  

میزان اجاره املاک حجت آباد
اجاره حجت آباد بر اساس حبه ای نهصد هزار ۹۰۰٫۰۰۰ تومان تعیین گردید

مالکین محترم توجه فرمایند حتما با مستاجرین خود قرارداد اجاره یا با زارعین خود قرار داد مزارعه برای مدت یکسال تنظیم و به امضا دو نفر شاهد برسانند و این قرار داد را در سابقه املاک خویش بایگانی کنند

حتما یکی از مالکین از 15 مرداد تا آخر شهریور به چوپانان مراجعه کرده قرارداد اجاره یا مزارعه را خودشان امضا و تنظیم کنندو حتما از زمین های کشاورزی اشان خبر بگیرند تا دخل و تصرفی در آنها نشده باشد

خواهشمند است مالکین اگر مایلند با مستاجر خود بنا به دلایلی مبلغ اجاره را کمتر محاسبه کنند قرار داد را با مبلغ تعیین شد بنویسند و تخقیف خود را شفاها به مستاجر اعلام کنند

گزارش برنامه صعود به کوه عباس آباد

بینندگان هیسپان تی وی با شهرستان دلفان و انارک آشنا می‎شوند



بینندگان هیسپان تی وی با شهرستان دلفان و انارک آشنا می‎شوند

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «ایران» در هر قسمت با سفر به نقطه‎ای جذاب از کشورمان، دریچه‎ای تازه در برابر دیدنی‌های ایران به روی مخاطبان باز می‌کند. در این قسمت از برنامه همراه با خبرنگار شیما کاظمی‌ به معرفی شهرستان دلفان استان لرستان می‌پردازد. قدمت دلفان به نیمه نخست هزاره پیش از میلاد می‌رسد، جاذبه‌های گردشگری فراوان از جمله چشمه آبگرم یا چشمه شفا گردشگران بسیاری را به سمت خود ‌کشانده است. مردم منطقه به سبب وجود برخی ترکیبات از این چشمه برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند. در این برنامه مخاطبان با خوراکی‌های سنتی و بخصوص طرز تهیه کره محلی و نان سنتی نیز آشنا می‌شوند.
این برنامه همچنین به معرفی شهرستان انارک می‌پردازد، شهری کوچک در قلب کویر که باوجود داشتن ویژگی‌های کویری، بسیاری از باغ‎های میوه را نیز در خود جای داده است. این شهر بسیار قدیمی است، یعنی به دوره ساسانیان بر می‌گردد. آثار تاریخی این شهرستان گواه این تاریخ طولانی است.
برنامه «ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی روزهای یکشنبه، ساعت 7:30 به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی وی می‎رود و در ساعات 13 و 18:30 همان روز بازپخش می‎شود.

کارهای اکتشافی پهنه انارک برای فولاد مبارکه صادر شد

کارهای اکتشافی  پهنه انارک برای فولاد مبارکه صادر شد


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان مجوز هفت فقره پروانۀ اکتشاف معدنی را برای فولاد مبارکه صادر کرد تا این شرکت بتواند در پهنۀ انارک و با توسعۀ اکتشافات معدنی کشور، برای تأمین کانسارهای آهن و سایر فلزات موردنیاز خود گام بلندی برداشته باشد.

به گزارش شارا به نقل از روابط‌عمومی 
شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در جلسه ای که روز سه شنبه هفدهم تیرماه، با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان و مدیرعامل و جمعی از معاونان شرکت فولاد مبارکه در سازمان صمت استان برگزار شد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: پروانۀ اکتشاف این محدوده ها برای اولین بار در کشور به نام فولاد مبارکه صادر شد تا این شرکت بتواند کارهای اکتشافی را در بخش کانسارهای فلزی انجام دهد.

بازدید از پروژه های بازسازی و مرمت قنوات


بازدید از پروژه های بازسازی و مرمت قنوات


به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نایین در روز چهارشنبه مورخ 18/04/99 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین باتفاق کارشناس مسئول اداره آب و خاک مدیریت از پروژه های بازسازی و مرمت قنوات در بخش مرکزی بازدید نموده شایان ذکراست در حال حاضر چهار رشته قنات در بخش مرکزی و بخش انارک از جمله روستاهای چوپانان جمعا با اعتبار 1400 میلیون ریال در حال بازسازی می باشد.
استفاده از این خبر بدون ذکر منبع ممنوع است

سفر به چوپانان منظم ترین روستای خشتی جهان

سفر به چوپانان منظم ترین روستای خشتی جهان

روستای چوپانان واقع در استان اصفهان به دلیل بافت منحصر به فرد و منظمی که دارد به عنوان منظم ترین روستای خشتی جهان شناخته شده است.
کد خبر: ۲۳۲۸۵۲
۱۴:۵۳ - ۲۲ تیر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، در محدوده پناهگاه باغ وحش عباس آباد نایین اصفهان روستایی به نام چوپانان وجود دارد که به عنوان منظم ترین روستای خشتی دنیا معرفی شده است.

تقریباً سال 1280 شمسی شترداران اهالی انارک اقدام به حفر قنات در منطقه چوپانان می کنند چرا که در زمان های بسیار دور چاهی در این روستا وجود داشته که گله داران و چوپان ها و ساربان ها برای آب دادن به شتران و گوسفندان خود از آن چاه به خاطر داشتن آب فراوان استفاده می کرده اند و این فراوانی آب منجر شد تصمیم به کشاورزی نیز بگیرند و بدین گونه سنگ بنای روستای چوپانان در 180 کیلومتری شرق نایین و 90 کیلومتری شرق انارک گذاشته شد.
بافت منحصر به فرد روستای چوپانان

جالب است بدانید که از همان ابتدا بافت این روستا به طوری مهندسی شده است که هیچ گونه کوچه بن بستی در آن نخواهید دید و شما می توانید انتهای آبادی را در غرب یا شرق از هر کوچه ببینید و از نمای بالا مانند یک صفحه شطرنج تجلی می شود.

این روستا به خاطر اینکه یک منطقه کویری است زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار گرمی را تجربه می کند. باد و باران در فصل بهار و زمستان به قدری در این روستا شدید است که از طریق آن آب کشاورزی روستا تامین می شود.

زمانی که وارد این روستای منحصر به فرد میشوید نخلستانهای حاضر در آن چشم های شما را به خود خیره می کند و البته وجود بوته هایی در این روستا منجر شده این منطقه شبیه به یک منطقه جنگلی باشد چراکه اخیراً اداره منابع طبیعی و جنگلبانی به سبب تثبیت شنهای روان حوالی روستا اقدام به کاشت بوته های تاق کرده است.

وجود زمین های کشاورزی، طبیعت کویری، خدمات زیر ساختی و دامداری در حاشیه این روستا باعث می شود زیرساخت های گردشگری افزایش یافته و این روستا به عنوان مقصد گردشگری پر طرفدار شناخته شود.

جمعیت روستای چوپانان

تقریبا 2300 نفر در این روستا زندگی میکنند، این روستا از شمال به استان سمنان و ریگ جن و از جنوب استان یزد، از شرق به شهرستان خور و از غرب به انارک ختم می شود.
لهجه مردم روستای چوپانان

لهجه چوپونی عنوان لهجه مردم روستای چوپانان می باشد، بالای 94 درصد از واژگان این لحظه با فارسی مشترک است.

چنانچه در بخش گردشگری نمناک اشاره شده است در روستاهای اطراف همچون مهرجان، گرمه، ایراج و رباط پشت بادام این لهجه وجود داشته و از لحاظ لحن و غنای واژگان شباهت زیادی به لهجه محلی شیراز دارد.
زادآوری مجدد پناهگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان

زادآوری جدید در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نشان دهنده پتانسیل بالای منطقه و همچنین اکوسیستم سالم و امنیت بیشتر آن است. شاید بتوان گفت از این پس عباس آباد یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ ایرانی در کشور محسوب شود که در این اتفاق تلاش مسئولین و محیط بانان عباس آباد به وضوح قابل لمس می باشد و مهمتر از همه فرهنگ بالای مردم نیز نقش بسزایی در این امتیاز بزرگ دارد.
فعالیت اهالی روستای چوپانان

بخش عمده فعالیت های اهالی روستای چوپانان به دامداری و کشاورزی اختصاص دارد، از محصولات کشاورزی این روستا می توان به زردآلو، انار، سیفی کاری، گندم، سیر، یونجه و انار اشاره کرد. هندوانه های ابوجهل نیز از آن دسته گیاهان خودرو در این منطقه می باشد که بهترین درمان برای بیماری دیابت محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری روستای چوپانان

از جمله جاذبه های گردشگری روستای چوپانان می توان به قلعه کبودان، مسجد جامع چوپانان، ریگ جن، حوزه ابریشم، کشکی، حوض شیخ حسن، برجک های بادشکن دشت، حوض حاج مدرحیم، کاروانسرای مشجری، هِجَرگ، صُوَر، چشمه سارهای گراز، کرسم و کاروانسرای عباسی عباس آباد اشاره کرد.

یکی از جذابیت های این روستا قرارگیری آن روی ارتفاع می باشد و همچنین خاک قرمز رنگی که در ساخت خانه ها به کار رفته جذابیت دو چندان به این روستا بخشیده است.
کویر مخوف چوپانان

آرامش مرموزی در بیابان حاکم است، در یک غروب رویایی و زیبای خورشید دراز کشیدن روی شن های گرم بیابان یک حس آرامش بسیار زیبا و وصف ناپذیر به شما می دهد به طوری که شاید هرگز نتوانید در یک مکان دیگر آن را تجربه بکنید.

ماسه زارهای معروف ریگ جن این کویر مخوف و مرموز را احاطه کرده است. سفر شما با شتر سواری در این کویر، پیاده روی در طول تپه های شن و ماسه طلایی، بازدید از چند ضلعی های نمکی، تماشای آسمان پر از ستاره های درخشان نشستن کنار آتش در شب شب بسیار خاطره انگیز رقم خواهد خورد.

به همان زیبایی که خورشید کم کم از آسمان محو میشود، صحنه های بسیار بی نظیر از درخشش ستارگان بیشماری به آرامی پدیدار میشود. شما میتوانید نزدیکتر از هر گوشه دنیا درخشش راه شیری را در این منطقه به خوبی لمس کنید.

تجربه زندگی در خانه های محلی روستای چوپانان

باید بدانید که هتلی در روستای چوپانان نخواهید دید، از طرفی همین اتفاق باعث می شود که شما هیجان زندگی در خانه های محلی این روستا را تجربه کنید.

این خانه ها در یک محیط سنتی و فضای باز پذیرای گردشگران می باشد شما علاوه بر لذت بردن از معاشرت با افراد بومی روستا و تجربه زندگی در خانه های محلی می توانید از خوردن غذاهای محلی این منطقه نیز بهره مند شوید یا حتی می توانید در دل کویر چادر بزنید و در فصل تابستان از تماشای آسمان درخشان لذت ببرید.

ناگفته نماند هیچ استراحتگاه و توقفگاهی در جاده منتها به چوپانان وجود ندارد و در اکثر مناطق آن دسترسی به تلفن همراه امکان پذیر نمی باشد.
مهمترین موارد در سفر به کویر چوپانان

پیش از اینکه راهی این روستای دلربا و فریبنده شوید حتماً از سالم بودن خودرو خود اطمینان حاصل کنید و حتماً مجهز به تجهیزات ایمنی باشید. طی چند روزی که در این روستا اقامت دارید برای گشت و گذار در مناطق مختلف آن حتماً آب و غذا، نقشه و قطب نما با خود به همراه داشته باشید و بهترین کار این است که از راهنمایی های افراد بومی این روستا استفاده کنید

مصاحبه دکترمرصاد مستقیمی با استاد راهی(۵)


مصاحبه دکترمرصاد مستقیمی با استاد راهی(۵)

در وادی شعر گام پنجم: کاریکلماتور

در وادی شعر مجموعه ای از مصاحبه‌های من با استاد محمد مستقیمی(راهی) شاعر، نویسنده، پژوهشگر و منقتد ادبی در مورد شعر است که هر جمعه شب ساعت۲۱ به وقت ایران به صورت زنده انجام می شود.
[https://www.aparat.com/v/yOiMY]


نشت گاز کپسول، باعث آتش سوزی در انارک

نشت گاز کپسول، باعث آتش سوزی در انارک نایین

نشت گاز کپسول گاز باعث آتش سوزی در منزل مسکونی در شهر انارک و مصدومیت صاحبخانه شد.

نشت گاز کپسول، باعث آتش سوزی در انارک نایین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مسئول آتش نشانی انارک گفت: در این حادثه آتش سوزی که در یک منزل مسکونی واقع در خیابان فرهنگ بافت قدیم شهر انارک اتفاق افتاد یک نفر مصدوم شد.
خلیل زاده افزود: نیرو‌های آتش نشان با امکانات و تجهیزات مورد نیاز در محل حادثه حاضر و با ایمن سازی محل حادثه و استفاده از تجهیزات خاموش کننده، حریق را مهار و از گسترش آن به دیگر اتاق‌ها جلوگیری کردند.
وی با اشاره به مصدومیت و سوختگی یک نفر در این حادثه گفت: علت این حادثه، نشتی کپسول گاز داخل آشپزخانه بوده است