چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

پنج میلیون مترمکعب آب در خور و بیابانک ذخیره شد


پنج میلیون مترمکعب آب در خور و بیابانک ذخیره شد

اصفهان - ایرنا - در پی بارندگی های 48 ساعت گذشته در خور و بیابانک پنج میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیزداری این منطقه ذخیره شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خورو بیابانک روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: این ذخیره سازی نسبت به پارسال بیش از 200 درصد افزایش داشته است.
مهدی آخوند افزود: بیشترین حجم این آبگیری در سازه های بتنی 2 و 3 بازیاب ، وازه و پخش سیلاب جندق ، عروسان گلستان، گرمه، فراخ و گاز بوده است.
وی ادامه داد: بارش‌های امسال همچنین درکاهش ریزگردها تاثیرگذار بود و سبب بهبود کیفیت آب و هوای خوروبیابانک شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک ظرفیت سدها و بندهای خاکی خورو بیابانک را 14 تا 20میلیون مترمکعب برآورد کرد و افزود: تاکنون 15طرح آبخیزداری به مساحت 110هزار هکتار در این شهرستان اجرا شده است. 
آخوند خاطرنشان کرد: 17طرح نیز با هدف کنترل سیلاب، تغذیه سفره های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک در دست اجراست.
به گفته وی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون حدود هفت میلیون و 500 هزار متر مکعب آب در سازه های آبخیزداری شهرستان ذخیره شده که نقش موثری در تامین آب آشامیدنی ، تغذیه سفره های آب زیر زمینی و افزایش آب چاه ها و قنات های شهرستان داشته است.
خورو بیابانک با 12هزارکیلومتر مربع وسعت در 420 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

مشاهده یک قلاده پلنگ بعد از ۴۰ سال در عباس آباد نایین

دهیار روستای چوپانان گفت: بعد از حدود ۴۰ سال یک قلاده پلنگ در منطقه عباس آباد مشاهده که توسط حفاظت کل محیط زیست اصفهان حمایت و نگهداری می‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمود مختار دهیار روستای چوپانان گفت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد با وسعت نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار در شرق استان اصفهان و مرز غربی این منطقه از کیلومتر ۹۰ جاده نایین_چوپانان آغاز و به سمت شرق ادامه یافته و تا کلوت و شاخ بیاضه کشیده شده است که بعد از حدود ۴۰ سال وجود یک قلاده پلنگدر این منطقه ثابت شد که با حفاظت کارشناسی شده محیط بانان منطقه و با نظارت، حفاظت و حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و نگاه ویژه به این منطقه، احیا و حفاظت از پلنگ به ثمر نشسته است.

وی افزود: پناهگاه حیات وحش عباس آباد از بهترین مناطق حفاظت شده استان و معروف به آفریقا و بهشت گربه سانان استان اصفهان که پناهگاه حیات وحش عباس آباد جز بهترین زیستگاه گربه شنی، کاراکال، پلنگ و پرندگان حمایت شده ای، چون زاغ بور، هوبَره، بالابان و... است.

دهیار چوپانان با اشاره به اقلیم جغرافیایی منطقه عباس آباد بیان نمود: موقعیت جغرافیایی این خطه و قرار گرفتن آن در ایران مرکزی و تلاقی با کوهستان، جنگل، بیابان و رمل‌های ماسه ای، شرایط منحصر به فردی را تنوع زیستگاهی آن فراهم نموده است. 

تجهیز ایستگاه هوایی انارک به سامانه های هوشمند حفاظتی

تجهیز ایستگاه هوایی انارک به سامانه های هوشمند حفاظتی
مدیرکل فرودگاه‎های استان اصفهان از اجرای پروژه تجهیز و راه اندازی سامانه های هوشمند حفاظتی در سایت ایستگاه هوایی انارک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرودگاه های استان اصفهان، حسن امجدی ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به بعد مسافت ایستگاه هوایی انارک و حساسیت دستگاه های مستقر در این ایستگاه از نظر ناوبری و ارتباطات هوانوردی و نیز لزوم نظارت مستمر بر ایستگاه برای افزایش سطح ایمنی و حفاظتی تجهیزات مستقر،‌ دوربین های مدار بسته نظارت از راه دور این ایستگاه نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرکل فرودگاه های اصفهان با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه افزود: ایستگاه هوایی انارک در 250 کیلومتری شهر اصفهان در دل کویر منطقه انارک واقع شده است که تجهیزات VOR برای کمک به ناوبری هوایی هواپیماها در مسیرهای پروازی و دستگاه RCAG برای انتقال مکالمات خلبان به مرکز کنترل ترافیک هوایی در این ایستگاه استقرار دارد و اجرای این پروژه ارتقای سطح امنیت تجهیزات موجود و بسترسازی نظارت از راه دور در آینده نزدیک را به فراهم می کند

قابل توجه پلیس راهنمائی و رانندگی در شهرستانه‍ای نائین و خور و بیابانک


قابل توجه پلیس راهنمائی و رانندگی در شهرستانه‍ای نائین و خور و بیابانک



در چند روز گذشته به علت مسافرت های نوروزی ما شاهد اخبار دردناکی از حوادث رانندگی در جاده های اصلی منطقه شرق اصفهان هستیم لذا باید پلیس در این زمینه چاره ای بیندیشد پیشنهاد می شود که بروشورهایی در زمینه خطرات جاده های این منطقه تهیه وروش رانندگی در این منطقه به رانندگان گوش زد شود و این بروشورها در خروجی مکان هایی مانند نائین ٬انارک ٬چوپانان ٬خور ٬جندق  در اختیار مسافران نوروزی قرار گیرد شاید این تذکرات جلو بسیاری از حوادث رانندگی را بگیرد

واژگونی خودرو در جاده انارک به چوپانان یک کشته داشت

واژگونی خودرو در جاده انارک به چوپانان یک کشته داشت

اصفهان- ایرنا- واژگونی یک دستگاه خودروی سواری پژو206 شامگاه یکشنبه در 6 کیلومتری جاده انارک به چوپانان از توابع نائین یک تن کشته و 3 تن مصدوم برجا گذاشت.

مدیر هلال احمر نائین شامگاه یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پس از اعلام این حادثه به اورژانس یک دستگاه آمبولانس از اورژانس 115 و یک واحد امدادی هلال احمر به محل اعزام شدند. 
ابراهیم عادل زاده نائینی افزود: این حادثه که شامگاه یکشنبه رخ داد موجب کشته شدن یک نفر از سرنشینان این خودروی سواری و نیز مصدوم شدن 3 نفر دیگر شد. 
وی ادامه داد: مصدومان این حادثه برای تکمیل مراحل درمانی به بیمارستان حبیبیان نائین منتقل شدند. 
40 درصد حوادث اعلامی به اورژانس پیش بیمارستانی مربوط به حوادث ترافیکی و از این تعداد نیز 10 درصد مربوط به حوادث جاده ای و 30 درصد مربوط به حوادث ترافیکی شهری است. 
دلیل وقوع این حادثه در دست بررسی است.
شهرستان نائین در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

چوپانان تنها روستای منظم خشت و گلی و معروف به روستای بادگیرهای ایران


چوپانان ، روستای بادگیرها و منظم ترین روستای خشت و گلی ایران ، معروف به روستای بادگیرهای ایران و مستندساخته شده دراین روستا برنده جایزه اسکار از کشور آمریکاست.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،روستای کویری چوپانان واقع در ۱۷۵ کیلومتری شهرستان نایین، پرجمعیت‌ترین و بزرگترین روستای شهرستان نایین و از طرفی دورترین نقطه به مرکز شهرستان است که با شنزار‌های زیبا چشمان مسافرانی را که از سمت کویر به آن وارد می‌شوند، به خود خیره و جذب میکند.

محمود مختار دهیار روستای چوپانان گفت: حیات وحش بی نظیر عباس آباد چوپانان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حال حاضر ایران با ۱۲ گونه کمیاب و در حال انقراض است و مستند ساخته شده در این زیستگاه به نام "محیط بان و پلنگ" در کشور آمریکا جایزه اسکار را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به بافت قدیمی این روستا بیان کرد: روستای چوپانان منظم‌ترین روستای خشت و گلی ایران با ۱۳۰ بادگیر محسوب می‌شود که می‌توان گفت: بر سر هر خانه‌ای از این روستا، بادگیر‌ها نظر مسافران و جهانگردان را به خود جلب می‌کند. اگر از شهر یزد به شهر بادگیر‌ها یاد می‌شود قطعا و یقینا روستای چوپانان روستای بادگیر‌های ایران است.

دهیار روستای چوپانان نقش مناظر کوه‌های عباس آباد، عروسان، کشکی، زرمو، سفید و کوه‌های کوچه را در زیبایی‌های دوچندان روستای چوپانان انکار ناپذیر دانست.

مختار با اشاره به مکان‌های تاریخی و باستانی روستای چوپانان ادامه داد: مسجدجامع چوپانان، امامزاده سید جلال الدین، غار بونو، کاروانسرای عباسی، قلعه کبودان، ریگ جن، حوض حاج مدرحیم، حوض ابریشم، کاروانسرای مشجری، چشمه سار‌های گراز، کشکی و کرسم، حوض شیخ حسن، هِجَرگ، صُوَر از نمونه مکان‌هایی است که به قدمت و تاریخ روستای چوپانان سندی تاریخی می‌زند.

دهیار روستای چوپانان، این روستا را قطب کشاورزی شهرستان نایین دانست که کشت غالب آن جو و گندم است که در سال‌های اخیر پسته کاری و رقابت با رفسنجان نیز به محصولات کشاورزی این روستا اضافه شده است.

این مسئول به برنامه‌های ویژه شب عید در روستای چوپانان اشاره و برگزاری شب شعر، مسابقات بازی‌های رایانه‌ای با ۵۰ گروه شرکت کننده، معرفی طب سنتی و رابطه طب سنتی و طب اسلامی را از دیگر برنامه‌های نوروز ۹۸ دانست

هشدار به مالکین چوپانان


هشدار به مالکین چوپانان

کانال تلگرامی شورای اسلامی چوپانان نوشت:
قابل توجه اهالی محترم چوپانان
به اطلاع میرساند:با توجه به درخواستهای اهالی محترم و در جهت رفاه حال عزیزان و همچنین زیبا سازی روستا در نظر داریم جوی های آب خیابان اصلی را به صورت اساسی بازسازی نماییم لذا درخواست مینماییم نقطه نظرات خود در خصوص نحوه و چگونگی اجرای شیب بندی آن را به کانال دهیاری و شورا ارسال نمایید.لازم به ذکر است این پروژه با همکاری سپاه پاسداران شهرستان نایین انجام خواهد شد.
باتشکر
هشدار به مالکین چوپانان
قابل توجه مالکین چوپانان
سال گذشته به علت اینکه ورودی آب به رختشویخانه سبب شده بود عده ای مواد شوینده را در جوی آب بریزند و ضرر به کشت بعضی کشاورزان وارد شده بود گروهی از مالکین بر آن شدند که جلو ورود آب را به رختشویخانه بگیرندکه مقاومت هایی شد و در حقیقت مالکین موفق به این کار نشدند
اکنون شورا بدون اجازه مالکان تصمیم به تغییراتی در شکل ظاهری کانال های آب در خیابان گرفته که ممکن است این تصمیم سبب سلب مالکیت مالکان را در پی داشته باشد لذا این نوشته به عنوان یک هشدار به مالکان است که مواظب حق مالکیت خود باشید و اجازه ندهید تا شورا هر گونه دخل و تصرفی در مالکیت شما داشته باشد

قابلیت ارزآوری ۱۰۰میلیون دلاری با بهره گیری از طلای سفید کویر

کویر خور و بیابانک گنجینه‌ای از طلای سفید

قابلیت ارزآوری ۱۰۰میلیون دلاری با بهره گیری از طلای سفید کویر

بهره گیری از طلای سفید کویر خور و بیابانک قابلیت ارزآوری بیش از ۱۰۰میلیون دلار را در کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ مدیرعامل مجتمع پتاس خور و بیابانک گفت: در چند سال گذشته از شورابه های بیش از دوهزار مترمربع مناطق کویری این شهرستان بیش از چهارمیلیون تن نمک استحصال شده که با نبودن زیرساخت های لازم بدون استفاده رها شده است.

علی علوی ارزش این میزان نمک رها شده را بیش از هزار میلیارد ریال بیان کرد و افزود: این در حالیست که بر اساس آمار گمرک ایران در این مدت بیش از هزار تن نمک صنعتی و خوراکی به ارزش چهارمیلیون دلار وارد کشور شده است.

وی نمک استحصال شده از دل کویر را با عیار 98درصد، عاری از سولفات و کانی های سنگین را برای مصرف بسیار مفید دانست وگفت: با احداث صنایع وابسته به نمک در کشور می توان  سالانه بیش از 300هزار تن انواع محصولات شیمیایی تولید و بیش از 100میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل کرد.

مدیرعامل مجتمع پتاس خور و بیابانک افزود: با اجرایی شدن طرح های توسعه پتاس نرخ بیکاری این شهرستان از هشت و هفت دهم درصد کمتر از پنج درصد همچنین اشتغال زایی 400نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از هزار نفر فراهم می شود.

علی علوی تامین نشدن گاز و شبکه حمل و نقل ریلی را مهمترن عامل رهاشدن نمک های بدون استفاده در دل کویربیان کرد.

مجتمع پتاس خور و بیابانک نخستین تولیدکننده پتاس در ایران و دارای بزرگترین ذخایر املاح تبخیری در خاورمیانه است که در کویر مرکزی ایران 35کیلومتری شهرستان خور و بیابانک واقع شده است.

آمادگی ۷۳۰ نقطه جهت اسکان مسافران نوروزی در نایین

فرماندار نایین گفت: ۱۲ واحد بوم گردی و ۷۳۰ نقطه جهت اسکان و اقامت گردشگران و مسافران نوروزی فراهم شده است.

محمود جمالی فرماندار نایین  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: شهرستان نایین با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین در مسیر چهارراه مواصلاتی کشور قرار گرفته زیرساخت‌ها و شرایط مناسب برای حضور گردشگران و مسافران نوروزی فراهم شده است.
 
به گفته این نماینده دولت، این شهرستان به لحاظ پیشینه تاریخی و هم مباحث گردشگری که در نقاط مختلف تاریخی و گردشگری خود جای داده است ۱۲۰۰ بنای گردشگری و تاریخی برای بازدید مسافران نوروزی در ستاد نوروزی شهرستان آماده شده است.
 
فرماندارنایین افزود: در مسیر مواصلاتی و راه‌های منتهی به شهرستان ۶ ایستگاه سلامت و کمپ تفریحیبرای عبور و تردد مسافرین نوروزی چه از مسیر طریق الرضا و نیز سایر مسیر‌ها مهیا شده است. 
جمالی با اشاره به افزایش تعداد بوم گردی از دو واحد به ۱۲ واحد در سه سال گذشته بیان نمود: در حال حاضر نزدیک به ۱۲ بوم گردی و نیز ۷۳۰ نقطه جهت اسکان و اقامت گردشگران و مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
 
به گفته وی، در بخش آموزشی و چادر‌های موقت، تمام مجموعه‌هایی که برای اسکان گردشگران و مسافرین نوروزی داخلی و خارجی در نظر گرفته شده که آماده اسکان بالای ۳۲۰۰ در نوروز را داریم. 
نماینده دولت در نایین گفت: برنامه‌های بسیار متنوع فرهنگی وتفریحی و آماده سازی بازار‌های صنایع دستی، جشنواره‌های نوروزی در شهر‌های بافران، انارک و محمدیه نایین در نظر گرفته شده که مسافران می‌توانند در مکان هایی، چون امامزاده واجب التعظیم حضرت سلطان سید علی (ع) و همچنین شهر‌های تاریخی و مناسب بافران، انارک، روستای چوپانان و محمدیه نایین توقف و لحظات خوبی را در شهرستان داشته باشند.
 
جمالی در ادامه از راه اندازی اولین اکوکمپ در مسیرکوهستانی سهیل و سپرو نایین خبر داد و گفت:اکوکمپ‌ها و شهرک‌های تفریحی در حال راه اندازی می‌باشد که بعد از مدت‌ها پیگیری، بالای ۳۰ هکتار جهت گردشگری اختصاصی فراهم شده است.
وی در پایان از کلیه مسافران و گردشگران جهت بازدید از ابنیه‌های تاریخی وگردشگری شهرستان نایین دعوت نمود. 

مرگ ۳ جوان در تصادف صبح امروز چوپانان

حوادث

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان از وقوع حادثه رانندگی صبح امروز در چوپانان اصفهان و مرگ سه جوان در این حادثه خبر داد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حادثه رانندگی صبح امروز  اظهار کرد: تصادف کامیون با پراید صبح امروز ساعت پنج و پنج دقیقه در محدوده چوپانان رو به روی پمپ بنزین اتفاق افتاد و به اورژانس گزارش شد.

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان با تاکید بر اینکه یک آمبولانس نیروهای امدادی اورژانس پیش بیمارستانی به محل این حادثه اعزام شد، گفت: در این حادثه سه سرنشین مرد ۲۳ تا ۲۵ ساله جان خود را از دست دادند و راننده کامیون که دچار مصدومیت شده بود به وسیله نیروهای امدادی اورژانس ۱۱۵ بعد از اقدامات درمانی سرپایی در صحنه تصادف برای تکمیل درمان به درمانگاه چوپانان منتقل شد.

وی با اشاره به آمار فعالیت‌های اورژانس استان اصفهان در روز گذشته اظهار کرد: تعدادکل تماس ها با این مرکز سه هزار و ۵۳۸ مورد و تعداد کل ماموریت‌ها،  ۴۵۷ مورد و تصادفات شهری ۹۳ مورد و تعداد تصادفات جاده ای ۱۴  مورد گزارش شده است.