چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

استفاده از "خاک رس" برای تثبیت شن های روان به جای استفاده از مالچ

دکتر کردوانی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد:

بروز شیوه‌های جدید بیابان‌زایی در کشور

» سرویس: اجتماعی - محیط زیست
16-111.jpg

استاد دانشگاه و چهره ماندگار کویرشناسی ایران بروز آنچه انواع جدیدی از بیابان زایی در ایران می خواند ،سخن گفت و تصریح کرد: کویرها در خطرند.

دکتر پرویز کردوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سمنان،با بیان اینکه عوامل بیابان زایی در گذشته بسیار زیاد بود اما با گذشت زمان این عوامل کمتر شده اند، اظهار کرد: در گذشته سوخت همه منازل و واحدهای تولیدی نظیر آجرپزی و سفال پزی از چوب و بوته های کویری بود اما امروزه از گاز و گازوئیل استفاده می کنند. حتی در گذشته های دور و در زمانی که شاه عباس دستور احداث999 کاروانسرا را در اقصی نقاط کشور و از جمله در بسیاری از معابر و شهرهای کویری ایران صادر کرد بعلت استفاده بی رویه از سوخت هایی از این دست اطراف این کاروانسرا به کویر تبدیل شد چرا که آجرها و خشت های بکار رفته در این کاروانسراها در همان محل تولید می شد و پختن آجرها نیز از محل سوخت چوب درختان و درختچه ها و بوته های کویری تامین می شد و همین باعث از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه می شد.

وی، ادامه داد: در گذشته استفاده انبوه از چوب درختان در ساخت خانه های گلی و آجری و یا ساخت کپرها و خانه هایی از بوته ها و گیاهانی نظیر خارشتر در بسیاری از استان ها و خصوصا استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان و...معمول بوده اما امروزه از مصالح دیگری استفاده می شود لذا بیابان زایی و پیش رویی کویر در گذشته نیز وجود داشته و در سالیان اخیر کمتر نیز شده است.

بروز انواع جدیدی از بیابان زایی در ایران

وی با بیان اینکه بیابان زایی انواع مختلفی دارد، یادآور شد: همانطور که اشاره شد بیابان زایی از نوع آنچه که بیان شد نه تنها افرایش نیافته بلکه کمتر نیز شده اما انواع جدیدی از بیابان زایی بوجود آمده که همین ها مشکل ساز هستند.

دکتر کردوانی، به پیشروی کویر در جنوب شهرهایی نظیر سمنان و گرمسار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به علت تعدد چاه ها و خشکسالی های مداوم سطح آب های زیرزمینی در استان بسیار پایین رفته است.

وی ادامه داد: در گذشته گیاهان کویری ریشه می دوانیدند و از همین سفره های زیرزمینی آبیاری می شدند اما امروز به دلایلی که ذکر شد سطح آب های زیرزمینی 200تا 250 متر پایین تر رفته و گیاهان نمی توانند از طریق آنها رشد کنند و همین ها باعث شده کویر در مناطق مختلف و از جمله در همین جنوب سمنان و گرمسار پیشروی کرده و منطقه از پوشش گیاهی خالی شود.

این استاد دانشگاه، ادامه داد: چاه های عمیق از یک طرف و تعدد سدهای کشاورزی از طرف دیگر باعث وقوع این وضعیت و کاهش پوشش گیاهی شده و در نتیجه این مناطق کم کم مستعد و منبع گرد و غبار می شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از چوب درختان برای سوخت توسط مردمان حاشیه جنگل ها در گذشته خطر بزرگی بود اظهار کرد: البته این معضل با ورود گاز شهری و گازوییل و... تاحدودی مرتفع شد اما در سالیان اخیر با گران شدن سوخت ها دورباره بخاری های چوبی در برخی مناطق راه افتاده اند.

دکتر کردوانی یادآور شد: متاسفانه امروز دیده می شود برخی از مردم حاشیه جنگل ها برای استفاده از سوخت چوب بعلت حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و...و جریمه احتمالی با ریختن گازوئیل در پای درختان آن ها را خشک و بعد استفاده می کنند که قانون را دور زده باشند چرا که استفاده از چوب درخت خشک منع قانونی ندارد لذا باید در این خصوص هوشمندانه تر اقدام شود.

این کویرشناس گرمساری، با بیان اینکه کویرهای گرمسار و سمنان به دلیل وجود آب در منطقه در گذشته سرشار از نمک های مفید بود،خاطرنشان کرد: اگر این وضعیت ادامه بیابد همه این معادن نمک در آینده تعطیل می شوند چرا که دیگر نمکی وجود نخواهد داشت.

کویرها دارند از بین می روند

این چهره ماندگار با اذعان به اینکه کویرها دارند از بین می روند، تصریح کرد: در گذشته سطح آب های زیرزمینی در کویر بالا بود و از همین رو در جنوب سمنان جنگل های دست کاشتی احداث شده اما ادامه این وضعیت کویر و همه رستنی های آن را با خطر مواجه می کند. در گذشته نهال ها را در حاشیه کویر می کاشتند و دو سال آن را آبیاری می کردند و درخت ریشه می زد و از لایه های بالایی سفرهای آبی استفاده می کرد اما امروز سطح سفره ها 250 متر پایین تر رفته و لذا درخت ها قادر به ریشه دوانیدن نیستند و کم کم خشک می شوند.

وی به سرنوشت دریاچه نیریز اشاره کرد و گفت: در نیریز به علت زدن سد، دریاچه خشک و کم کم تبدیل به نمک زار می شود البته اگر شور نبود تبدیل به گرد و غبار می شد و معضل دیگری بوجود می آورد.

کردوانی به راهکارهای تثبیت شن های روان اشاره و با انتقاد از راهکارهای فعلی، گفت: معمولا برای این کار از مالچ استفاده می کنند، این درحالیست این روش به دلایلی که عرض می کنم درست نیست.البته این را به مسئولان عرض کرده ام و راههای جایگزین را نیز پیشنهاد می دهم.

وی اضافه کرد: مالچ، فراورده ای نفتی است و نخست اینکه هزینه بر و گران است و باید از این ماده ارزشمند برای ایجاد درآمد برای کشور استفاده شود.ضمن اینکه تکنولوژی آن نیز هزینه بر و گران است.

وی ادامه داد: اگر مالچ را بر روی تپه های شنی بپاشند ، منطقه شبیه مزرعه ای سوخته می شود و منظره کویر و منطقه نازیبا و سیاه می شود زیرا ضریب حرارت را بالا می برد. ضمن اینکه حیات همه مارمولک ها و حشرات و سوسک ها و حتی برخی گونه های گیاهی کویر را نیز به مخاطره می اندازد.

کردوانی افزود: دلیل دیگری که من مخالف پاشیدن مالچ هستم این است که این ماده بوی بدی دارد و باد بوی قیر و نفت را به روستاهای مسکونی حاشیه کویر می برد ضمن اینکه می تواند عامل مریضی نیز باشد. همچنین اگر مالچ روی شن های روان پاشیده باشند نباید روی آن حرکت کرد نه ماشین نه انسان و نه دام ها و حیوانات.؛ چرا که اگر روی آن بروند اثرش از بین می رود و نمی تواند شن های روان را تثبیت کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اثر مالچ بعد از مدتی از بین می رود، خاطرنشان کرد: عیب دیگر استفاده از مالچ این است که اثرگذاری آن بعد از مدتی از بین می رود و تبدیل به چیزی شبیه دوده بخاری می شود که علاوه بر نازیبایی آن ایجاد آلودگی نیز می کند.

دکتر کردوانی،با بیان اینکه از آنچا که این روش هزینه بر و مشکلاتی به همراه دارد و از طرفی توانایی کاشت جنگل های دست کاشت هم در همه مناطق نیست به طرح این سووال پرداخت که راهکار کم هزینه و ماندگارتر چیست،به خبرنگار ایسنا گفت: یک روش که پیشتر نیز پیشنهاد شده این است که از" مالچ زیستی"استفاده شود که بنا به دلایلی این روش نیز مناسب نیست.چرا که تولید انبوه مالچ زیستی هزینه بر بوده و مشکلات متعدد دیگری دارد.از جمله اینکه ما برای تامین غذا و امنیت غذایی مان نیاز به اراضی و مزارع مان داریم و این که بخش زیادی از آنها را صرف این کار کنیم مقرون به صرفه نیست.

راهکار کردوانی برای تثبیت شن های روان و کانون های بحرانی

این کویرشناس گفت: پیشنهاد من برای تثبیت شن های روان به جای استفاده از مالچ نفتی یا مالچ زیستی و دیگر روش های هزینه بر، استفاده از "خاک رس"و پاشیدن آب بر روی آن است.

وی به دلایل ضرورت استفاده از این روش اشاره کرد و افزود: نخست اینکه استفاده از این روش ارزان و کم هزینه است. دوم اینکه کشور خود ما خاک رس به میزان کافی دارد و نیاز به واردات و خروج ارز نیست. سوم اینکه تکنولوژی ساده و ارزانی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: دلیل چهارم این است که خاک رس برخلاف مالچ که طبیعت را سیاه و مستعد گرما می کرد خاک رس آن را سفید و خنک می کند. همچنین در این روش کافی است یک بار بر روی آن خاک رس ریخته شود نیاز به دوباره کاری و هزینه مضاعف ندارد. همچنین اگر رس بپاشند چنانچه منطقه قابل کشت باشد بر خلاف مالچ که دیگر نمی توان آن را دوباره کاشت،در صورت تامین آب، قابل احیا و کشت مجدد است.

دکتر کردوانی با بیان اینکه بیابان های جدیدی در راهند، یادآور شد: در گذشته بسیاری از بیابان های فعلی قابل کشت بود بطور مثال از لاسجرد تا سرخه مزارع مختلفی بود که از طریق قنات هایی که در گذشته بود آبیاری می شدند اما امروزه خیلی از آنها بیابان شده و مستعد گرد و غبارند.

باید برروی باتلاق گاو خونی و دریاچه نیریز خاک رس بپاشند

وی ادامه داد: باید در مناطق مختلف و از جمله در باتلاق گاو خونی و دریاچه نیریز 5 تا 6 سانتیمتر خاک رس بپاشند یک بار بر روی آن آب بپاشند تا مانع از ایجاد گرد و غبار و حرکت شن های روان شوند. ضمن اینکه عملی کردن این روش در استای اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام رهبری نیز هست.

وی با بیان اینکه در ایران از گذشته تا امروز اقدامات خوبی در حوزه بیابان زدایی داشته ایم اظهار کرد: کشور ما یکی از موفق ترین کشورهای دنیا در بحث جنگل بوده و هیچ کشوری از این نظر با ما قابل مقایسه نیست.

جنگل های سمنان و خطر خشک شدن

وی با بیان اینکه جنگل های سمنان در خطر خشک شدن اند،افزود: این جنگل ها به دلیل اینکه در بالادست این جنگل ها چاه های متعدد زده اند و سطح آب سفره های زیرزمینی پایین رفته در خطر خشک شدن قرار دارند.

کردوانی با اشاره به منافع موجود در کویر اظهار کرد: اگر این روند ادامه بیابد دیگر کویر بلاستفاده می ماند و نمی توان انواع ارزشمندی از نمک که در آن برداشت می شود را تولید کرد. در کویر گرمسار به علت پایین رفتن سطح آب ها ، برداشت نمک با مشکلاتی روبرو می شود و یا در جندق که کانال هایی به طول 10 کیلومتر تا مخزن زده اند تا نمک برداشت کنند الان خشک شده اند . ضمن اینکه اگر چاه زدن های متوالی ادامه داشته باشد چاه ها نیز می میرند چرا که سطح آب ها انقدر پایین می رود که کم کم به نمک و آب شور می رسند و اینگونه آب ها نیز قابل استحصال نیست.

گفت و گو از هوشنگ حبیبی خبرنگار ایسنا در سمنان

انتهای پیام

یک سوم استان اصفهان از نعمت گاز محروم‌است

طباطبایی نایینی در نطق میان دستور:
امروز ساعت ۱۱:۳۳
دولتمردان به نامه‌ها و تذکرات نمایندگان توجه کنند/ یک سوم استان اصفهان از نعمت گاز محروم‌است
دولتمردان به نامه‌ها و تذکرات نمایندگان توجه کنند/ یک سوم استان اصفهان از نعمت گاز محروم‌است
نقل از :http://icana.ir/Fa/News/256995
سرویس: صحن
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت:زمانیکه که نامه‌ها و تذکرات شفاهی نمایندگان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد وبه آنها ترتیب اثری داده نمی‌شود، آنها مجبور به استفاده از حق قانونی خود در قانون اساسی یعنی سوال و یا استیضاح می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سید حمیدرضا طباطبایی نایینی درنطق میان دستور خود در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 27 خرداد) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشحالم که پس از ماه‌ها این فرصت برای من فراهم شد تا برخی از مشکلات حوزه انتخابیه را در نطق میان دستور ارئه کنم، گفت: در ابتدا اقدامات وحشیانه گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کنم و از خداوند منان برای همه خدمتگذاران نظام جمهوری اسلامی بویژه مقام معظم رهبری طول عمر مسئلت دارم.

نماینده مردم شهرستان‌های نایین،خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های رئیس‌جمهور و برخی وزرا از تعداد بالای سوالات نمایندگان از دولتمردان، افزود: وظیفه نماینده این است که نقاط تاریک و اشکالاتی که در کشور و حوزه انتخابیه می‌بیند رابه دولتمردان نشان دهد.

وی ادامه داد: زمانیکه که نامه‌ها و تذکرات شفاهی نمایندگان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد وبه آنها ترتیب اثری داده نمی‌شود، نمایندگان مجبور به استفاده از حق قانونی خود در قانون اساسی می‌شوند وما مجبور به سوال یا استیضاح می‌شویم، تقاضا می‌کنم که دولتمردان به نامه و تذکرات نمایندگان توجه کنید.

طباطبایی نایینی در بخش دیگری از نطق خود در ارتباط با مشکلات حوزه‌های انتخابیه خود گفت: سال‌ها است که گازرسانی به شهرستان خور و بیابانک و انارک به اجرای خط یازدهم سراسری موکول شده و مکاتبات و تذکرات نمایندگان در این موضوع فایده‌ای نداشته است.

وی افزود: از وزیر نفت تقاضا می‌کنم که به این موضوع توجه کند و بیش از یک سوم جغرافیای استان اصفهان که فاقد این نعمت است را با انتقال خط یازدهم و اجرای آن از نعمت گاز بهره‌مند سازد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه تامین آب مورد نیاز شهرستان نایین یکی دیگر از مشکلات این حوزه انتخابیه است، گفت: در دولت گذشته مطالعات و دو مصوبه هیئت وزیران در ارتباط با تبدیل شهرستان نایین به بندر خشک صورت گرفته است ولی متاسفانه در مدیریت جدید استان به آن توجهی نشده و آنچه که شنیده‌ام این است که قرار است این طرح به شهرستان دیگری منتقل شود، از استانداراصفهان و وزیر کشور مصرانه تقاضا می‌کنم مطالعات ومصوبات گذشته را مورد توجه قرار دهد و این طرح هرچه سریعتر اجرا شود.

وی با اشاره به نابودی برخی اماکن تاریخی شهرستان‌های خور و بیابانک، تصریح کرد:متاسفانه در دولت قبلی روسای سازمانمیراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شخصیت‌های سیاسی بودند، بزرگترین و تاریخی ترین اماکن در شهرستان خور و بیابانک و انارک به اماکنی با فرسایش و خاک تبدیل شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های نایین،خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نطق خود با بیان اینکه مدت هفت سال است که مجتمع پتاس مجتمع با اعتباری بیش از 100 میلیارد تومان ساخته شده ولی از بهره‌برداری خبری نیست، گفت: به صورت تبلیغاتی چند سال پیش کارخانه پتاس افتتاح می‌شود  ولی پس از دو روز تعطیل می‌شود، اختلاف بین پیمانکار و مدیریت محل باعث تعطیلی این مجتمع شده است.

وی گفت: سوء مدیریت در وزارت صنعت معدن و تجارت باعث شده است تا این سرمایه ملی با خسارت‌های بسیار زیادی مواجه شود و از وزیر می‌خواهم این بحث را خاتمه دهد و در سالی که باید به تولید ملی  توجه شودتدابیری اتخاذ کند تا این کارخانه بعد از چند سال راه اندازی شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد:  مدارس غیر انتفاعی تهران و سایر مدارس غیرانتفاعی کشور تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده نه محل فرهنگ و از آقای وزیر تقاضا می‌کنیم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

تکنسین اورژانس سه راهی جندق کشته شد

تکنسین اورژانس اصفهان در بازگشت از محل خدمت دچار سانحه شد

اصفهان- ایرنا- تکنسین فوریت های پزشکی اصفهان در بازگشت از محل خدمت ، بر اثر واژگونی خودرو جان خود را از دست داد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان، در تماس تلفنی با اورژانس 115 شهرستان اصفهان اعلام شد خودروی پراید در نزدیکی شهر سجزی واژگون شده و حال سرنشین که خود لباس فوریت های پزشکی دارد وخیم است. 

براساس این گزارش، یک واحد امداد اورژانس پیش بیمارستانی به همراه دو تکنسین فوریت های شهرستان اصفهان بر بالین مصدوم حاضر شدند. 

تکنسین های 115 احیای قلبی بر روی مصدوم این حادثه که دچار کاهش سطح هوشیاری شده بود انجام دادند اما متاسفانه پس از 15 دقیقه تلاش تکنسین های فوریت های پزشکی، جان خود را از دست داد. 

مرحوم ˈامیر ثابتˈ که از کارکنان جدید فوریت های پزشکی شهرستان خور بود در حین بازگشت از محل خدمت خود واقع در سه راهی جندق دچار این حادثه ناگوار شد. 

تکنسین اورژانس سه راهی جندق کشته شد

تکنسین اورژانس اصفهان در بازگشت از محل خدمت دچار سانحه شد

اصفهان- ایرنا- تکنسین فوریت های پزشکی اصفهان در بازگشت از محل خدمت ، بر اثر واژگونی خودرو جان خود را از دست داد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان، در تماس تلفنی با اورژانس 115 شهرستان اصفهان اعلام شد خودروی پراید در نزدیکی شهر سجزی واژگون شده و حال سرنشین که خود لباس فوریت های پزشکی دارد وخیم است. 

براساس این گزارش، یک واحد امداد اورژانس پیش بیمارستانی به همراه دو تکنسین فوریت های شهرستان اصفهان بر بالین مصدوم حاضر شدند. 

تکنسین های 115 احیای قلبی بر روی مصدوم این حادثه که دچار کاهش سطح هوشیاری شده بود انجام دادند اما متاسفانه پس از 15 دقیقه تلاش تکنسین های فوریت های پزشکی، جان خود را از دست داد. 

مرحوم ˈامیر ثابتˈ که از کارکنان جدید فوریت های پزشکی شهرستان خور بود در حین بازگشت از محل خدمت خود واقع در سه راهی جندق دچار این حادثه ناگوار شد. 

وقف باغ پسته به ارزش هشت میلیارد ریال در چوپانان نایین


وقف باغ پسته به ارزش هشت میلیارد ریال در چوپانان نایین

وقف باغ پسته به ارزش هشت میلیارد ریال در چوپانان نایین

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نایین گفت: باغ پسته ای 25 هکتاری در نایین وقف شد. 
           
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، احمد جبلی اظهار داشت: 25 هکتار زمین مزروعی و باغ پسته در چوپانان نایین وقف شد.
وی تصریح کرد: واقف خیراندیش نایینی باغ پسته و زمین مزروعی خود را که در چوپانان نایین واقع شده بود، وقف کرد.
 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نایین ادامه داد: این موقوفه با نیت روضه خوانی، اطعام و کمک به مستمندان و امور خیریه وقف شده است.
 
وی افزود: ارزش ریالی این موقوفه بالغ بر هشت میلیارد ریال برآورد شده است.
 
جبلی متذکر شد: طبق نظر سیدمحمد حسینی این واقف نیک اندیش، تولیت این موقوفه در زمان حیات با شخص واقف و پس از آن با اداره اوقاف شهرستان می باشد.


خاطرات جلال فاطمی انارکی21


خاطرات جلال فاطمی انارکی21

اخرین بخش ماجرا
استاد ,غذایشان را میل کرده , ظرف دسر ( کرم کارامل ) جلوی رویشان بود .با حالتی بسیار جدی مرا خطاب قرار داده و گفتند :
راستش را بخواهی , به تو حسودی ام میشود . شبیه ماجرای تو را در سالهای جوانی ام داشته ام . دلباخته یکی از همکارانم شدم . ان خانم برای ملاقاتم , هیچ ملاحظه ای نداشت . خودش را اسیر نام و ننگ نکرده بود . مثل فاطمه به مکتب اصالت وجود ( اگزیستیالیسم ) اعتقاد داشت . عرف و عادت و سنن دست و پاگیر را تحمیلی میدانست .نقطه مقابلش که من بودم , سیاست اسه بیا اسه برو که گربه شاخت نزند را در پیش گرفته بودم .به شدت خودم را محدود کرده بودم تا مبادا حرف و حدیثی برایم روی دهد .اینده ام که خمیر مایه اش کسب اعتبار بود , برایم خیلی اهمیت داشت .از درک این گفته ی حافظ عاجز بودم که :گر مرید راه عشقی فکر بد نام مکن -شیخ صنعا خرقه رهن خانه خمار داشت . دختر اگاه و ازاده ای بود . نمی توانست خود را قانع کند که چرا تا این حد محتاط و محافظه کارم .به حساب ان می گذاشت که اگر عاشقش بودم , این قبیل مسائل پیش پا افتاده نباید برایم ارزشی داشته باشد . ترکم کرد و رفت پی زندگی خودش . عمری را در حسرت از دست دادنش گذراندم .رفتار تو را که می بینم , که برای دیدارش به اب و اتش می زنی , دلم میسوزد . با خود میگویم ای کاش که رفتار تو را پیشه کرده بودم .برایش جنگیده ای و تاوانش را هم داده ای . خوشا به حالت . نام و ننگ برایت یکسان بوده است .مصداق این سروده حافظ بزرگوار بوده ای که :
می خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب - چون نیک بنگری همه تزویر می کنند .
استاد حبیب بیش از یک ساعت در پشت میز غذا خوری از اطلاعات دقیقی که در باره فاطمه تهیه کرده بود , صحبت کرد .خلاصه گفته هایشان :

بعد از ظهر روزی که از مسافرت رامسر برگشتید , هنوز دقایقی از ورود فاطمه به خانه اش نمی گذشت که سیرجانی همراه ملیحه یکی از همکاران مشترکشان به خانه فاطمه میایند . تکرار همان حرفها و جواب رد شنیدن از فاطمه .
.سیرجانی , اب روغن قاطی می کند و با فریادهای بلند که همسایه ها متوجه میشوند او را ناراحت می کند .فاطمه که نمی تواند این وضعیت را تحمل کند , شبانه به منزل اقای منصوری ,  رئیس اداره میرود  و می گوید: مستاصل شده ام و دیگر نمیتوانم در این شهر بمانم . با رفتنم به تهران موافقت کنید . سریعا به تهران میاید . تمام حرفهائی که در مورد سیاسی بودن فاطمه گفته شده بود , تماما شایعه و نشات گرفته از عوامل مخرب همکارانش بود .
در تهران به خانه دوست سابقش که صاحبخانه اش نیز در دوره دانشجوئی بود مراجعه میکند و در بالاخانه همان خانه زندگی میکند . صاحب خانه اش با نام بدری , زنی مجرد حدود 50 ساله که از طریق خیاطی مزدی امرار معاش میکرده است . یکی از بستگان بدری که در موقع دانشجوئی فاطمه خواستگارش بوده است , مجددا خواسته اش را برای ازدواج با فاطمه مطرح می کند . در ان روزها روحیه فاطمه بسیار خراب بوده و از دانشسرا نیز مرخصی بدون حقوق گرفته بود .پاسخ مثبت میدهد و با این مرد50 ساله که وکیل رسمی دادگستری بوده است ازدواج می کند .استاد حبیب تاکید کرد در حال حاضر دو فرزند خرد سال سه چهار ساله دارد و خوشبخت است .خدمت دولتی اش - تدریس را نیز ادامه نداده است .توصیه های شدید حبیب به من این بود : مبادا با او تماسی داشته باشی . زن شوهر دار است و اگر با تماس تو مشکلی برایش پیش بیاید برای همیشه وجدانت در عذاب خواهد بود . مرتبا این توصیه را به من داشتند که لزومی نداشت و من هیچوقت اخلاقا چنین کاری نمیکردم . گرچه به صدق گفته های حبیب اعتماد داشتم اما دلم راضی نبود که همه چیز و همه اتفاقات را برایم گفته باشند . مطالبشان هم خوانی نداشتند . از همدیگر خداحافظی کردیم . در ان روزها و بخصوص روزهای بعد کمتر به دفتر مجله میرفتم . وقت ازاد نداشتم . کار کردن در اداره و و درس خواندن در دانشگاه مجالی به من نمیداد که خدمتشان برسم . یک سال و چند ماه بعد از این ملاقات , بطور کاملا اتفاقی که برای فاطمه نیز اتفاقی بود, در خانه بدری , من و فاطمه همدیگر را ملاقات کردیم . فقط بخشی از گفته های استاد حبیب واقعیت داشتند. شرح این ملاقات را نه حالا که زمانی دیگر به ان خواهم پرداخت .

تلاش برای جستجوی جوان گمشده در کویر مصر

تلاش برای جستجوی جوان گمشده در کویر مصر ادامه دارد

» سرویس: ایسنا- استان ها - اصفهان
35115.jpg

رییس‌جمعیت هلال احمر شهرستان خوروبیابانک گفت: جستجو برای یافتن جوان گم شده درکویر "مصر" شهرستان خور و بیابانک هنوز ادامه دارد و احتمال زنده پیدا شدن این جوان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، در خور و بیابانک، حسین ایرجی با بیان این‌که جستجو برای پیدا کردن جوان گمشده در کویر مصر شهرستان خور وبیابانک تاکنون بی نتیجه مانده است، اظهار کرد: در جستجوی دو روزه امدادگران اعزامی به این منطقه هیچ اثری از این فرد پیدا نشده و گم‌شدن این فرد در این منطقه تنها یک حدس است.

وی با بیان این‌که گم شدن افراد در این منطقه بی‌سابقه نیست، خاطرنشان کرد: جستجو برای یافتن این فرد هنوز ادامه دارد و احتمال زنده پیدا شدن این جوان وجود دارد.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان خوروبیابانک ادامه داد: علی قارونی جوان 27 ساله تهرانی پس از سه شبانه روز اقامت در یکی از مهمانسرای توریستی روستای مصر یکشنبه- 18 خرداد ماه- سال جاری به دلیل مطالعه بر روی گیاهان دارویی و نا‌آشنا بودن با منطقه کویری روستای مصر گم شد.

ایرجی خاطرنشان کرد: طی تماس تلفنی دهیار روستای مصر مبنی برعدم مراجعه فرد مذکور بلافاصله اکیپ امدادی جمعیت هلال احمر با یک دستگاه آمبولانس، یک دستگاه پیکاپ سواری و دو دستگاه موتور سواری گشت و 10 نفر نجاتگر امدادی و هم‌چنین افراد راهنمای بومی به جستجوی این جوان گم شده به منطقه اعزام می‌شوند و تلاش برای جستجوی این جوان هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، شهرستان کویری خوروبیابانک با 12 هزار کیلومتر مربع در 420 کیلومتری شرق اصفهان واقع است. روستای گردشگری مصر نیز در 50 کیلومتری شمال غربی مرکز این شهرستان قرار دارد.

برگی از تقویم لاله ها؛


برگی از تقویم لاله ها؛

لحظه‌ای با شهدای اصفهان

لحظه‌ای با شهدای اصفهان


مرتضوی

شهید غلامرضا مرتضوی در سال ۱۳۳۹ در روستای حجت آباد از توابع شهرستان نائین چشم به جهان گشود. پدرش علی اکبر، کارگر معدن بود و مادرش ماهرخ نام داشت. غلامرضا تا پایان دوره متوسطه در رشته فنی تحصیل کرد و دیپلم گرفت. او راننده کامیون بود. غلامرضا در سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. او به عنوان سرباز ژاندارمری در جبهه حضور پیدا کرد و هفدهم خرداد ۱۳۶۳ در پاسگاه مرزی ارومیه بر اثر زخمی شدن تمام بدن انفجار مین شهید شد. مزار او در گلزار شهدای چوپانان واقع است.

نقل از:http://khabarfarsi.com/ext/9453452

تشکیل جلسه کارآفرینان در انارک

نماینده نایین: در دو سال گذشته کمتر از20 درصد بودجه شهرستان اختصاص یافت

نایین،اصفهان-ایرنا- نماینده مردم نایین و خورو بیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: در دو سال گذشته کمتر از بیست درصد بودجه مصوب شهرستان نایین محقق شده است.

به گزارش ایرنا، سید حمید رضا طباطبایی نایینی عصر شنبه در جلسه کارآفرینان در انارک اظهار کرد: در این مدت اعتبارات شهرستان حدود هفت و نیم میلیارد تومان بود که کمتر از یک میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: این اعتبارت هم در جاهایی که الزامات هزینه ای وجود داشته، صرف شده است. 

طباطبایی گفت: به علت مشکلات اعتباری بیش از چهار هزار پرو‍ژه عمرانی در کشور تعطیل شده و در شهرستان نایین هم با پروژه های نیمه تمام زیاد مواجه هستیم. 

وی افزود: باید بودجه هایی که اختصاص پیدا کرده در جلوگیری از تعطیلی کارگاه ها هزینه شود و از پیمانکار جاده انارک درخواست شده که کارگاه خود را تعطیل نکنند.

طباطبایی گفت: باوجود افت سی تا پنجاه درصدی تولید و اشتغال در بعضی از صنایع کشور، با همکاری و حمایت هایی که از کارخانه داران در حوزه های قطعه سازی و سیمان و کاشی در نایین صورت گرفت تعدیل نیرو را به صفر رساندیم.

جلسه کارآفرینان با حضور رییس اداره صنعت معدن و تجارت و فرماندار نایین و کارآفرینان شهرهای نایین و انارک برگزار شد و در پایان آن شرکت کنندگان از کارخانجات در حال احداث انارک بازدید کردند.

انارک در 75 کیلومتری شرق نایین در شرق استان اصفهان قرار دارد.

کشته شدن راننده خانم 36 ساله درمحور چوپانان -اردکان

رئیس پلیس راه استان یزد از فوت چهار نفر به دنبال واژگونی خودروها در محورهای استان یزد خبر داد.
  سرهنگ احمد مظفری، ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در تعطیلات پایان هفته گذشته، چهار حادثه واژگونی خودروهای سواری در یزد رخ داده که در این حواث چهار نفر جان خود را از دست دادند.

وی عنوان کرد: در یکی از این حوادث، واژگونی یک دستگاه پروتون در محور اردکان به نایین، مرگ راننده 55 ساله این خودرو را رقم زد.

مظفری خاطرنشان کرد: در حادثه ای دیگر نیز واژگونی پژو پارس در محور چوپانان، سبب کشته شدن راننده خانم 36 ساله این خودرو شد.

وی بیان کرد: در حادثه ای دیگر نیز در این ایام، یک دستگاه سواری پژو در محور شهر بابک - هرات واژگون شد که یکی از سرنشینان خودرو در دم جان خود را از دست داد.

رئیس پلیس راه استان یزد با اشاره به چهارمین حادثه و واژگونی یک دستگاه سواری پژو پارس در کمربندی غربی اردکان - میبد یادآور شد: در این سانحه راننده و سرنشینان خودرو مصدوم شدند و یکی از آنها پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات وارد، جان خود را از دست داد.

مظفری علت تمامی این حواث را عدم توجه به جلو، عجله و شتاب بی مورد و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه بر اثر خستگی و خواب آلودگی در ساعات اولیه صبح اعلام کرد.
نقل از http://khabarfarsi.com/ext/9449075