چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

حضورکلیه مسؤلین شهرستان درچوپانان وپیگیری مشکلات روستا


پیرو هماهنگی های بعمل آمده در تاریخ 30 فروردین دیدار عمومی دکتر پوربافرانی نماینده محترم مردم شریف شهرستان های نائین و خور و بیابانک ، آقای مهندس جمالی فرماندار محترم شهرستان نائین، آقای میرزابیگی معاونت محترم فرماندار، آقای مهندس تاجمیری بخشدار محترم انارک بهمراه تعدادی از روسای ادارات شهرستان نائین(مهندس سعادت ریاست اداره آب و فاضلاب روستائی، مهندس لوکی ریاست اداره منابع طبیعی، مهندس رئیسی ریاست اداره راهداری، مهندس حمیدی ریاست اداره ورزش و جوانان، مهندس مدنیان ریاست اداره میراث فرهنگی، مهندس رضائی ریاست اداره محیط زیست،آقای خلیلیان ریاست اداره کار و امور اجتماعی،آقای کبرائی از مسئولین بانک کشاورزی،آقای دهقانی از مسئولین شرکت نفت ، آقای رضا پور معاونت پشتیبانی اداره آموزش و پرورش، مهندس سلیمی ریاست بنیاد مسکن، مهندس باقریان ریاست جهاد کشاورزی، دکتر قاسمی معاون شبکه بهداشت، مهندس حقیقی ریاست اداره مخابرات، آقای پوربافرانی ریاست اداره ثبت احوال، آقای مهیمن ریاست اداره ثبت اسناد و... در مسجد جامع روستای چوپانان برگزار گردید.با توجه به نارضایتی های مردم از نحوه ارائه مشکلات توسط شورا، گزارشی جامع از مشکلات روستای چوپانان(نزدیک 30 مورد) توسط شورای اسلامی بصورت مکتوب به مسئولین مربوطه ارائه گردید.اهم مسائل به شرح ذیل می باشد.
1-  بنیاد مسکن( عدم واگذاری زمین، سیلابهای کوههای شمالی روستا، تخصیص 200 تن قیر یارانه ای، تعیین تکلیف حدود 40 نفر از مردم برای اراضی قدیم، ادامه پروژه سنگ فرش خ امام حسین، طرح انبوه سازی، کم کردن متراژ تفکیک در روستا250 متر) ارائه گردید. آقای مهندس سلیمی ریاست بنیاد به پاسخ هایی را ارائه نمودند که در خصوص واگذاری اراضی جدید، منطقه بالا راهدارخانه بیان داشتند طرح اولیه رد و طرح بصورت گردشگری مصوب گردیده است.در حال حاضر بابت جاده سازی این منطقه با مشکل پیمانکار مواجه و در اسرع وقت و پس از جاده کشی این منطقه ظرف چند ماه آینده اراضی این منطقه به معرفی شدگان توسط شورا واگذار می گردد.
2-  جهاد کشاورزی( تعیین تکلیف زمینهای دامداری و کارگاهی، لایروبی قناب و ترمیم و بازسازی جوی آب خیابان کشاورز) ارائه گردید. آقای مهندس باقریان، در خصوص واگذاری اراضی دامداری و کارگاهی منطقه جاده هفتومان پیشنهاد شورای اسلامی روستا بوده است ولی به علت اینکه اداره محیط زیست اقدام به اخذ سند مالکیت برای کل این منطقه نموده است در حال حاضر واگذاری زمین ممکن نیست.در خصوص لایروبی قنوات روستای چوپانان، آشتیان و حجت آباد نیز تا کنون مبلغی بالغ بر 750 میلیون ریال هزینه گردیده که انشاالله این مبلغ اضافه نیز خواهد گردید.
3-  شبکه بهداشت و درمان(افزایش نیروی بهداری-نرده کشی درمانگاه)ارائه گردید. آقای دکتر نقیب زاده در خصوص نیروی درمانگاه توضیحاتی را ارائه نمودند.با توجه به جمعیت زیر 1000 نفر در روستا(آمار متفاوت از سرشماری) تقاضای جذب یک نفر نیروی مرد را از دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان ارائه داده ایم که انشالله ظرف ماه های آتی تحقق پیدا خواهد نمود.در خصوص حصار کشی درمانگاه نیز تا پایان سال 98 اجرا خواهد گردید.
4-  اداره برق(افزایش شبکه برق، افزایش روشنائی، تعویض تیر فرسوده، برق رسانی به حجت آباد و عباس آباد)-طی تماس تلفنی نماینده محترم با ریاست اداره برق شهرستان برخی مشکلات بیان و قول همکاری و مساعدت داده شد.
5-  اداره گاز( راه اندازی ایستگاه CNG )با توجه به قول نماینده محترم در آخرین دیدار عمومی در سال 97 مبنی بر افتتاح ایستگاه در پایان اردیبهشت ماه سال 98، هم اکنون به علت اختلاف قیمت پیمانکار با کارفرما و مشکلات ناشی از تحریم این افتتاحیه در روستای چوپانان-چاهملک و .. به تاخیر افتاده و انشاالله در آینده ای نزدیک این مشکل مرتفع و تاریخ مشخصی را عنوان ننمودند.ضمنا نماینده محترم از اتصال گاز شهرستان خور به گاز سراسری نیز خبر داد و بیان نمودند که این اتصال در ردیف بودجه قرار گرفته است.
6-  اداره آب و فاضلاب(تعویض لوله خ ابن سینا با توجه به رد شدن از  زیر منازل-تعویض لوله آب تا باسکول فرسودگی و ترکیدگی متعدد) آقای مهندس سعادت بیان نمودند در خصوص تعویض لوله آب روستا تا باسکول مبلغ 100 میلیون تومان اعتبار تامین شده و پروژه در آینده شروع خواهد گردید.در خصوص تعویض لوله آزبست خ ابن سینا با توجه به این که این پروژه بالغ بر 1 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت فعلا نقاط پرخطر و نزدیک منازل در دست تعویض می باشد.
7-  اداره راهداری(تعیین تکلیف ورودی روستا-زیر سازی و تیغ زنی مزارع-وضعیت اسفناک جاده چوپانان به هفتومان و چوپانان به اردکان) آقای مهندس رئیسی اظهاراتی را در این حوزه بیان داشتند.بنا به دستور ویژه نماینده و فرماندار محترم مقرر شد تا دوشنبه دوم اردیبهشت این موضوع توسط دهیار روستا و اداره راهداری نائین تعیین تکلیف گردد.
8-  اداره راه و شهرسازی( دو ب

انده کردن جاده انارک به چوپانان و تا پلیس راه) نماینده محترم بیان داشتند مطالعات در این زمینه چهار بانده شدن مشجری تا چوپانان-جندق تا چوپانان-جندق تا اردکان-چوپانان تا سه راه) انجام و اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در این زمینه نیاز است.با توجه به سیل های اخیر و از بین رفتن 20 هزار کیلومتر از مسیر های مواصلاتی شاید اجرای این پروژه با تاخیر مواجه شود.
9-  اداره مخابرات(افزایش پهنای باند اینترنت همراه اول در روستا-آنتن دهی جاده اردکان به چوپانان) آقای مهندس حقیقی اظهاراتی در این زمینه بیان داشتند. در خصوص اینترنت همراه اول و سرعت پائین آن ظرف دو ماه آینده این مشکل مرتفع خواهد گردید.در خصوص آنتن دهی موبایل در جاده اردکان و خطرات ناشی از ان نیز با توجه به اینکه احداث سایت نیازمند برق بوده و از شبکه خورشیدی نمی توان استفاده کرد و حتما دیزل مورد نیاز است مذاکراتی با مسئولین معدن سنگ آهن چاه پلنگ صورت گرفته که در صورت توافق مبنی بر فراهم نمودن برق سایت این موضوع اجرائی خواهد گردید.
10-اداره محیط زیست( اعتراض به نحوه تعیین خط پناهگاه حیات وحش عباس آباد) آقای مهندس رضائی بیان داشتند با توجه اینکه صدور سند مالکیت توسط شورای عالی محیط زیست در استان اصفهان بوده و اصلاح آن نیز در حیطه وظایف شورای عالی سازمان محیط زیست می باشد در صورت اصلاح نیازمند طرح توجیهی توسط دهیاری به استان می باشد.لازم بذکر است در حال حاضر تعیین حدود خط پناهگاه حیات وحش عباس آباد بگونه ای ترسیم گردیده که جای هر گونه پیشرفت را از روستا گرفته و اراضی کارگاهی و دامداری در مسیر جاده هفتومان که قرار بود به عنوان مجتمع واگذار گردد هم اکنون در سند پناهگاه حیات وحش عباس آباد واقع شده و این موضوع اجرائی نیست.
11-اداره ورزش و جوانان(تکمیل سالن ورزشی روستا) در این خصوص با توجه به بازدید چند روز پیش آقای حمیدی ریاست اداره ورزش، اعتراض شورا و دهیاری نسبت به وضعیت نامناسب کفپوش سالن بیان گردید که اولا چرا قبل از نصب شیشه، کف پوش سالن زده شده و دوما نحوه چسباندن این کفپوش به بدترین شکل ممکن بوده است.حسب دستور نماینده و فرماندار مقرر شد صورت وضعیت پیمانکار تائید نگردیده و مبلغی پرداخت نگردد تا نسبت به نصب شیشه و اصلاح کفپوش های معیوب اقدام گردد.
12-اداره آموزش و پرورش(آسفالت محوطه مدارس-اجاره مدرسه جهاد)آقای رضائی بیان داشتند که قیر و آسفالت برای دو مدرسه به متراژ1600 متر تامین شده و تا قبل از شروع سالن تحصیلی جدید اقدام می گردد.در خصوص مدرسه جهاد هم مقرر شد دهیاری نوع استفاده از این مدرسه و موافقت خود را برای اجاره بیان تا در صورت موافقت مسئولین مربوطه اقدام گردد.
13-اداره منابع طبیعی(اجرا کامل پروژه طرح آبخیزداری عباس آباد) آقای مهندس لوکی بیان داشتند با توجه به اینکه کل این پروژه در سه فاز تعریف شده، در صورت تامین اعتبار این موضوع عملیاتی خواهد گردید.اعتراضاتی در خصوص نحوه مصالح و جاده دسترسی و... نیز مطرح شده که قول پیگیری صادر گردید.در خصوص سیلاب کوه امامزاده نیز طرح در دست بررسی می باشد. 
14-اداره میراث فرهنگی(کمک به افراد که تمایل به ساخت و تعمیر منازل بصورت توریستی و گلی دارند) آقای مدنیان اظهار داشتند با توجه به اینکه روستای چوپانان بعنوان زیباترین روستای خشتی جهان می باشد برخی معماری ها در روستا باید به تائید میراث فرهنگی رسیده باشد که مقرر شد در صورت امکان مبالغی در صورت تامین اعتبار به افراد بصورت درصدی(مشارکت دهیاری، میراث و صاحب ملک) پرداخت گردد.
در پایان پس از اقامه نماز مغرب و عشاء جلسه خاتمه یافت.
شورای اسلامی چوپانان

هر دم از این باغ بری می رسد


هر دم از این باغ بری می رسد

تازه تر از تازهری می رسد

اطلاعیه

زین پس برداشت گیاهان دارویی از قبیل انغوزه(هنگ)آویشن، زیره،قدومه و ... بدون دریافت مجوز جرم محسوب میشود.
منبع : جندق نیوز
https://t.me/choopananabad

نگاهی به بارانهای سیل آسای احتمالی آتی در چوپانان


سالی که نکوست از بهارش پیداست

پس از سالها خشکسالی های پی درپی وبحران کم ابی در سطح کشور وسیلابهای اخیر،از ابتدای سال جدید بارانهای سیل آسا در اکثر نقاط کشور موجب آوارگی وبی خانمانی اکثر هموطنان شد وخسارتهای زیادی را ببار اورد که بخشی از این خسارتها را میتوان  ناشی از بی برنامگی وبی توجهی مسئولین دانست وبخشی هم را ناشی ازعوامل وحوادث طبیعی خواند.
بخشی که ناشی از بی توجهی وبی برنامگی است را میتوان ساخت وسازهای غیر اصولی وغیر کارشناسی دانست که منازل مسکونی رابراحتی در جوار رودخانه ها ورودهای فصلی میسازند بدون اینکه مانعی برای ساخت باشدلذا اینجاست که هنگام بارش بارانهای سیل اسا موجب آبگرفتگی منازل ومناطق مسکونی میشود وخسارتهای جبران ناپذیری را ببار میاورد. ساخت بندها وسدهای خاکی دربالا دست مناطق مسکونی وعدم مقاوم سازی توسط پیمانکار اینده روستاهای پایین دست این سدهای خاکی را پرمخاطره میسازد.

 من از زاینده رود وکرخه وکارون نمی ترسم           ولی از سیل ایلام وهمین سیلاب خوزستان می ترسم
من از بادواز ان ابربهاروغرش باران نمی ترسم        از آن سدهای خاکی ساز در بالای چوپانان می ترسم

نمونه بارز این سدهای خاکی سد خاکی عباس اباد وسد خاکی حجرگ در چوپانان است که درمسیر سیلابهای زمستان وبهاری در حال ساخت است که این سیلابها درست از پایین روستا عبور میکنند وخساراتی را کشاورزان هر ساله متحمل میشوند.حال چنانچه این سدهای خاکی که توسط پیمانکار ساخته میشوند نظارت کارشناسی دقیق نشوند میتوانند در آینده وبا چند بارش سیل آسا که پر میشوند سد شکسته وخطراتی رابرای چوپانان ببار بیاورند.
سدهای خاکی منظور با طول حدود1800متر وباارتفاع چهارمتر تاج میتواند میلیونها متر مکعب آب رادر پشت خود ذخیره سازی بکنند پس باید فندانسیون این سدهای خاکی بسیار مقاوم باشند تا در برابر سیلابهای اینگونه که امسال در مناطق غربی وجنوبی کشور شاهد ان بودیم بتواند مقاومت بکند.
مورد دیگر اینکه بخاطر هزینه بالادراین سدها پیمانکار میتواند دراینگونه موارد نقاطی را نادیده ویا بگونه ای بسازد که هزینه کمتری راداشته باشد پس باید کارشناسان ناظر براین سازه ها نظارت دقیق وقابل ملاحظه ای راداشته باشندتا خدای ناکرده اتفاقی که نباید بیفتد نیز نیفتد، پیمانکاران باید مبنا رابراین بگذارند که چوپانان هرساله بارندگی زیاد دارد واحتمال سرریز شدن ویا شکستن سدخاکی وجود دارد وروستایی در پایین دست وجود دارد که بااین توضیح بسیار مقاوم سازی بکنند.
 بامید اینکه شاهد ساخت سدهای خاکی بسیار محکم در اطراف خود باشیم همچون سد خاکی عباس اباد وسد خاکی پایین دست حجرگ  که مسیر انان به چوپانان ختم میشود وهمینطور نظارت کارشناسان ومسئولین محلی را.

منبع :سایت خبری چوپانان:choopanan.mihanblog.com
Image result for ‫سیل عباس اباد چوپانان‬‎

کشف ۹۰ کیلوحشیش در سه راهی چوپانان


90 کیلوگرم حشیش در نائین کشف شد

اصفهان - ایرنا - فرمانده انتظامی شهرستان نائین از کشف 90کیلوگرم حشیش در بازرسی از یک دستگاه خودرو سواری در سه راهی چوپانان به اردکان خبر داد.

سرهنگ ایرج کاکاوند روز دوشنبه به ایرنا گفت: ماموران یگان تکاوری پلیس اصفهان شب گذشته حین کنترل خودروهای عبوری در سه راهی اردکان - چوپانان به یک دستگاه سواری پژو 405 مشکوک و آن را متوقف کردند.
وی افزود: در بازرسی از این خودرو 90 کیلو گرم حشیش که در صندوق عقب و زیر صندلی های خودرو جاسازی شده بود، کشف شد.
سرهنگ کاکاوند گفت: در این عملیات یک سوداگر مرگ شناسایی و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.
فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.
سه راهی چوپانان در 190 کیلومتری شرق نائین قراردارد.
شهرستان نائین با بیش از 39 هزار نفر جمعیت در140 کیلومتری شرق اصفهان واقع شده است

دکتر مهدیان عزیز متشکریم


دکتر مهدیان عزیز متشکریم



حرکتی شایسته و قابل تقدیر از شورای اسلامی چوپانان به خاطر تقدیر از زحمات پزشک وظیفه شناس و مسئول درمانگاه چوپانان خانم دکتر مهدیان که مدتی را در چوپانان انجام وظیفه نموده است چوپانان آباد نیز به سهم خود از این پزشک دلسوز و وظیفه شناس تقدیر و تشکر می نماید
خداحفظی خانم دکتر مهدیان       
 لحظه ها میگذرد...
آنچه بگذشت نمی آید باز...
قصه ای 
هست که هرگز دیگر ...
نتواند شد آغاز...
خداوند منان را شاکرم که بر من منت گذاشت تا بخشی از عمر خودرا در جمع با صفا و پرمحبت شما مردم چوپانان و در خدمت به شما سپری کنم و با وجوداینکه دوران طرح تمام شده بود تصمیم به ماندن در کنار شما داشتم که متاسفانه کامل محقق نشد .به یقین ادعا میکنم در طول این مدت بهره های زیادی در کنار شما عزیزان نصیب من شد. با اعتراف به اینکه جدایی از شما برایم بسیار سخت است ،با امید به اینکه از صمیم قلب قصور اینجانب را بخشیده و بنده را حلال کنید همگی شما را به خداوند بزرگ میسپارم.
به امید درخشش روز به روز چوپانان، الماس خوش تراش کویر
ارادتمند دکتر مهدیان

تقدیرنامه شورای اسلامی چوپانان 
بسمه‌تعالی …وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا و هـر کـس نفسی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است(مائده 32) حمد و سپاس خدای را که تمام عالم به معرفت او عارف است و به عنایت بی علت او واقف.
 پزشک محترم سرکار خانم دکتر مهدیان
با سلام
  بر خود می بالیم که افرادی پاک نهاد و نیکو سرشت به پشتوانه‌ی توانایی و دانایی توشه گرفته از عِرق ملّی، میهنی و مذهبی در سودای تامین سلامت انسانها همت خویش را به کار گرفته‌اند و مجدانه تلاش می‌نمایند. صحت، سلامت، سعادت و سیادت مسالت داریم و از اینکه با سعه‌ی صدر ، حس نوع دوستی و حُسن خلق و به پشتوانه‌ی دانش روز با همت، حمیت و تلاش جدی و با توجه به شرایط بسیار سخت و صعب با مهارت و دقت نظر نسبت به مداوا در نهایت فرهیختگی و هوشمندی اهتمام ورزیدید، در کمال ادب و ارادت مراتب تشکر و قدردانی خود را به عنوان شورای روستا اعلام نموده و امیدواریم به درجات بالا نائل گردید.
با سپاس و آرزوی توفیقات الهی
شورای اسلامی و دهیاری روستای چوپانان

آماده هر نوع بارشی باشیم


آماده هر نوع بارشی باشیم
احتمال بارش شدید در شرق اصفهان خصوصادر انارک و چوپانان و خور و بیابانک پیش بینی می شود
بارش ده روز آینده

هواشناسی اروپا زنگ خطر را در جنوب غرب و مرکز و شمال شرق ایران به صدا در آورد
بارش های سیل آسا از شنبه ایران را فرا میگیرد
ارش های عجیبی در شرف وقوع است/کانال هواشناسی علمی

 اگر بارش در یک شبانروز به بالای ۳۰ میلیمتر برسد خطراتی چوپانان را تهدید می کند که آمادگی قبلی می تواند مانع خسارت های احتمالی شودکه بهتر است به نکات زیر توجه کنیم:
-۱- مالکان خانه های خشت و گلی که پشت بام  منزلشان کاهگلی است حتما به پشت بام رفته مجاری ناودان ها را کنترل کنند و اشغال هایی را که باد آورده یا اشغال هایی که به پشت بام مثل ظروف خالی پلاستیکی و مرده حیوانات مثل مرغ ها و گربه ها را از روی پشت بام جارو کنند چند سطل خاک رس به پشت بام برده و کلیه سوراخ ها و ترک هاهای پشت بام را پر کنند و بکوبند و روی آن آب بریزند 
۲ - منازلی که در زیر کوهپایه ها شمال شرق چوپانان هستند کانال هایی را برای هدایت سیلاب ها احداث کنند تا سیلاب به منازلشان آسیب نرساند 
۳_ جوی های آب لایروبی شود و آشغالها خارج شود 
۴- سطل های زباله از سطح شهر تخلیه و اشغالها به بیرون برده شود ۵- برای هدایت آب ها از پائین آبادی کانآل هایی حفر شود تا آب ها در پائین آبادی دردسر ساز نشود 
۶- مالکان قنات ها سر کشی از چاهای مسیر رودخانه خصوصا قنات حجت آباد و منطقه چاه خاری قنات چوپانان داشته باشند و با خاکریزی و درست کردن سیل بند در جا های خطر آفرین مانع ورود سیل به قنات شوند
این کانال آمادگی دارد تا پیشنهادات سازنده شما خوانندگان عزیز را به اطلاع عموم برساند 
به امید بارندگی خوب و بی خطر برای منطقه دعا می کنیم

اشکال فیبر نوری و قطع ارتباط چوپانان و شهرستان خورو بیابانک


 اشکال فیبر نوری و قطع ارتباط چوپانان و شهرستان خورو بیابانک

به گزارش کانال تلگرامی رویداد انارک :ظاهرا فیبر نوری در محدوده گردنه زنجیرگاه بر اثر بارندگی و سیلاب دیشب، دچار مشکل شده و ارتباطات زیرساختی شهرستان خوروبیابانک و روستای چوپانان قطع شده است. جای نگرانی نیست. انشاالله پس از اتصال مجدد و برقراری ارتباطات، اطلاع رسانی خواهد شد.
و کانال تلگرامی ذبیگرام چنین نوشت:
دست و پامونا خشکوندن... 
از صبح تمام راههای ارتباطی با چوپونون قطع بود. نه پیامی، نه تماسی، همراه اول و ایرانسل... 
ما که از اول صبح پی زحمتکشی بودیم تا ۹
۹ از اورژانس اصفهان زنگ زدن که ارتباطمون با چوپانان قطعه و گویا سیل اومده و... 
دس و پاما خشکوندن
هرکه را شمارشا داشتم. زنگش زدم، ولی هیچکس دسترس نبود... 
بتدریج خبرای سلامتی رسید
گویا دیشب تا صبح بارون بوده آبادی
تا نزدیک ظهرم بوده
رودخونه گاوو انارک تو گردنه طغیان مکنه و هرچی فیبر نوری سر راهش بوده را مشوره و مبره
فلذا تمام ارتباط چوپونون به بعد قطع مشه... 
حتی اخبار خورم که مرکز شهرستانه از طریق بیسیم سپاه منعکس مشده... 
خلاصه که هممون نصف روز ملتهب را پشت سر گذاشتم و شکر خدا به خیر گذشته

بارندگی بسیار عالی در منطقه خصوصٱ در چوپانان


بارندگی بسیار عالی در منطقه خصوصٱ در چوپانان

بارندگی از دیروز تا ساعت ۱۲ امروز ۱۹/۱/۹۸ در چوپانان ۱۱/۲ میلیمتر 
انارک ۲۳ میلیمتر 
جندق ۳ میلیمتر 
چاهملک ۸/۸ میلیمتر
هفتومان ۶ میلیمتر
ایراج ۳ میلیمتر

چشمه گرمه (کُنج سو)

چشمه گرمه (کُنج سو)

منبع : کانال تلگرامی گویش گرمه ای

نگاهی کوتاه به تاریخ ایران و ورود قوم آریایی جداشده از اقوام هند و اروپایی مهاجر نشانگر استقرار آنان درکنار دریاها ، دریاچه ها ، رودخانه ها و چشمه هاست . هزاران سال پیش از اسلام این اقوام مهاجر که بنای زندگیشان بر کشاورزی و دامداری بود چشمه ها را گنجی خدایی مقدس می دانستند و در کنار آنها زندگی یکجانشینی را آغاز کردند . به ویژه در بیابانها و کویرها که آب حکم زندگی آفرین داشت . 

پیشینه نوشته و نانوشته چند هزار ساله روستای گرمه از توابع شهرستان خوروبیابانک استان اصفهان - که خود نیازمند پژوهشی جداست - و چشمه زاینده آن مهر تاییدی بر مطالب بالاست . 

نامی که ساکنین نخستین این روستا برای این چشمه و زمین های پیرامون آن برگزیده اند نیز نشان از وجود تمدنی باستان دارد که در فرصتی دیگر به آن می پردازیم.

این چشمه که از کوهپایه رشته کوهی در شمال روستای گرمه هزاران سال است کام تشنگان را به زلال خویش سیراب می سازد در گویش کهن این روستا " کُنج سو " نامیده می شود که هر دو واژه آن نامی باستانی است.

واژه  " کنج " ریشه ای هندواروپایی دارد به معنی " کندن ، گوشه یا حفر اتاقی در دل تپه ها و کوه ها" و

 " سو " نیز ریشه سانسکریت دارد به معنی " سوراخ " است که در گویش خوری هنوز به همین معنی کاربرد دارد . و در واژه های " سولاخ (سوراخ) ، سوزن " نیز به همین معنی است . بنابر این جمع این واژه به معنی " کندن سوراخ " است و شواهد تاریخی و طبیعی نشانگر وجود دوسوراخ در بالای چشمه کنونی است که در گذشته آب چشمه از آن خارج می شده است و دشت " سَلُر یا سه لر" در کوهپایه شمال گرمه از آن آبیاری می شده است که امروز به دلیل تلاش هایی که برای افزایش آب چشمه انجام شده چشمه به حدود سه متر پایین تر رفته است که موجب خشک شدن یا کم آبی چشمه های بسیاری پیرامون آن شده است از جمله چشمه های " سِرو یا سلخو ، کوهو ، بنوجلّی ، کلاته های تُتگ ،  شهربانو ، همایون و رودخانه رودار(روح دار) " .

در سال های اخیر با تلاش های آقای سیدمازیار آل داوود و احیای بوم گردی که روستای گرمه را به شهرت جهانی رساند ، وجود ماهیانی در این چشمه که پوست های مرده بافت بدن را می زدایند ، این چشمه شهرت

 " دکتر فیش " یافته و میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی سالانه برای دیدن چشمه ، نخلستان ،  دو امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ص)  ، قلعه ساسانی ، استودان ها ، دخمه ها و قبرهای زردشتی به این روستا می آیند که موجب رونق اقتصادی و اجتماعی و جغرافیایی نیز شده است . نخل بلند باوری در بالای این چشمه از زیبایی های دیگر طبیعی این چشمه است .۸

به همت مرحوم اسدالله خان عامری این روستا نخستین روستایی بود که در استان اصفهان از آب همین چشمه ، صاحب آب لوله کشی بهداشتی شد ولی امروزه آب چشمه تنها مصرف کشاورزی دارد. به امید آن که زیبایی های سرزمین خویش را بهتر و بیشتر بشناسیم و این گنج های ارزشمند را به آیندگان بسپاریم .

**

استودان : قبرهای زردشتیان که حالت اتاق مانند است و مرده را با زیور و زینت و وسایل شخصی او در آن جا می گذاشتند براین باور که برای زندگی پس از مرگ به آنها نیازمند می شود

سولاخ : باستانی کلمه سوراخ ، این وند در کلمه سنگلاخ نیز وجود دارد

دکتر فیش : دکتر ماهی ، به دلیل وجود ماهیانی که در چشمه کارکرد پزشکی برای پوست دارند

*

منابع پژوهش

 - پژوهش های نویسندگان داخلی :

 دکتر حسن پیرنیا ،دکتر زرین کوب ، دکتر فره وشی 

- پژوهش های تاریخ نگاران خارجی :

هنری فیلد ، گیرشمن ، دیاکونوف ، کریستین سن ، ریچارد فرای 

- پژوهش های میدانی نگارنده :

 مشاهدات و خاطرات شخصی و پرسشنامه یی از ساکنان روستا و اندیشمندان و پژوهشگران روستا مقیم تهران ، اصفهان ، یزد

انارک و چوپانان ارزش بالایی را در حوزه شناسایی کویرهای ایران دارند


میران زاده گفت: انارک و چوپانان ارزش بالایی را در حوزه شناسایی کویرهای ایران دارند و عرض بخش وسیعی از کویر را می توان طی الطریق کرد.

برنامه «کیف کوک» با موضوع نوروز و راهکارهای حفاظت از محیط زیست در این ایام و با حضور اسماعیل میران زاده کویرشناس سازمان حفاظت از محیط زیست به روی آنتن رفت.

میران زاده با اشاره به محدوده انارک و چوپانان گفت: این منطقه بسیار زیباست بالاخص معادن سرب نخلک ارزش بازدید دارد. 

وی پیشنهاد داد: کسانی که تمایل زیادی به طبیعت گردی در ایران را دارند، توصیه می کنم که حتما از بیابان های اطراف انارک، جندق، روستای مصر، بیاضه، خور و بیابانک و مخصوصا جاده ای که ارتباط دامغان به شهرستان نائین را برقرار می کند، طی الطریق کنند.

کویرشناس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: این مناطق ارزش بالایی را در حوزه شناسایی کویرهای ایران می توانند داشته باشند و در اصل عرض بخش وسیعی از کویر را می توان طی الطریق کرد و از طریق این جاده که ارتباط دامغان را با شهرستان نائین برقرار می کند، عبور کنند