چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

۵/۲ میلیمتر باران بارید


۵/۲ میلیمتر باران بارید

    • هوای حاضر | چهارشنبه 29 آبان
      -
      -
      جهت باد: غربی
      سرعت باد: ۱ متر بر ثانیه, ۳ کیلومتر بر ساعت
      دید افقی: -
      نم نسبی: % ۹۵
      بارندگی 24 ساعت گذشته: ۵.۲ میلیمتر
      بیشینه دما در 24 ساعت گذشته: ۸° c
      کمینه دما در 24 ساعت گذشته: ۵° c
      آخرین بروز رسانی: ۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ۱۸:۳۰-


وعده های رویائی پوربافرانی نماینده خور و بیابانک و نائین


 وعده های رویائی پوربافرانی نماینده خور و بیابانک و نائین

نماینده مردم نائین و خوروبیابانک اظهار کرد: در روستای چوپانان که روستای بزرگی هم است مشکل تامین آب آشامیدنی را با آب شیرین کن به صورت موقت حل کردند که امیدواریم در خط انتقال آب که از شهرستان نائین به شهرستان خورو بیابانک در آینده انجام خواهد شد اولین مکانی که از این خط لوله برخوردار خواهد شد روستای چوپانان در شهرستان نائین خواهد بود و بعد از آن کل شهرستان خورو بیابانک به ویژه فرخی، جندق و خود شهر خور و روستای شاه ملک را در آینده بتوانند پوشش دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: بنابراین در شهرستان خورو بیابانک علاوه بر اینکه در حوزه آب شهری ما نیازمند هم خط لوله و هم تخصیص آب که به هرحال بخشی از آن انجام شده هستیم در حوزه مجمتع ده روستا در شهرستان خورو بیابانک هم نیازمند افزایش اعتبار است نهایتا امیدواریم که با یک اعتبار ویژه بتوانیم پروژه آبرسانی به شهرستان خورو بیابانک را در سال 98 کلید بزنیم

محور اردکان-چوپانان-دامغان-ساری مسیر جنوب ‌به شمال را ۶۵۰ کیلومتر کوتاه می‌کند

خیراله خادمی با اشاره به اینکه محور اردکان-چوپانان-دامغان-ساری مسیر جنوب ‌به شمال را ۶۵۰ کیلومتر کوتاه می‌کند، از پیشرفت ۹۵ درصدی زیرسازی محور ریلی یزد-اقلید خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، روز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه در مراسم افتتاح ۶۲ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان یزد با اشاره به اینکه این استان در جغرافیای کشور مرکزیت دارد، گفت: یزد این نقش را در بخش حمل و نقل و زیرساخت نیز ایفا می‌کند و به‌نوعی محل تقسیم شبکه‌های مختلف حمل و نقلی کشور است.

وی با بیان این‌که یزد از نخستین استان‌هایی است که در مسیر ترانزیت کالا از بنادر جنوب کشور قرار دارد،  این استان را چهارراه تقسیم کشور خواند و گفت: به‌واسطه وجود این نقش باعث‌شده است که فعالیت‌های خوبی در بخش‌های زیرساخت‌های حمل و نقل استان داشته باشیم و عملا شبکه بزرگراهی از تهران به استان یزد، کرمان و هرمزگان چند سالی است که چهارخطه شده و از اقدامات خوبی است که در مسیری که ۵۵ تا ۶۰ درصد بار کشور از آن عبور می‌کند صورت گرفته است.

وی گفت: محورهای شرقی-غربی کشور که از استان یزد عبور و اتصال استان‌های فارس و اصفهان را به سمت استان‌های خراسان رضوی و جنوبی برقرار می‌کنند، عمدتا به بزرگراه تبدیل شده و اقداماتی که اکنون در حال انجام است، شامل محورهای میان‌بری است که در حال احداث است.

خادمی افزود: در استان یزد حدود هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی در طرح‌های  ما بوده که نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر آن احداث و عملیاتی شده است؛ ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه در دست احداث داریم و ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیز در آینده نزدیک ساخته خواهد شد.

وی محور اردکان-چوپانان-دامغان-ساری را یکی از محورهای جاده‌ای مهم کشور خواند که طول مسیر فعلی جنوب به شمال کشور را حدود ۶۵۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند و بنابراین مسیر بسیار مهمی برای کشور قلمداد می‌شود که نقش پررنگی در ترانزیت کالا از خزر به خلیج فارس و بالعکس خواهد داشت.

محور یزد-طبس دومین محوری بود که خادمی بر اهمیت آن تاکید و خاطرنشان کرد: این محور استان‌های غرب یزد را به خراسان رضوی و مشهد مقدس متصل می‌کند و افزون بر حمل بار و مسافر در جابجایی زائران بارگاه امام رضا(ع) نیز نقش مهمی دارد و تکمیل آن موجب کاهش چشمگیر تصادفات خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پروژه ریلی بسیار مهم یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر و پیشرفت ۵۰ درصدی در دستور کار قرار دارد؛ عملیات زیرسازی این خط ریلی از ۹۵ درصد پیشرفت برخوردار است و حدود ۱۱۰ کیلومتر مسیر نیز ریل‌گذاری شده است و استعداد دارد که تا پایان دولت به اتمام برسد

گویش‌های دشت کویر

اصفهان -ایرنا- کتاب گویش‌های دشت کویر حاصل تحقیق و پژوهش ۲۲ ساله لسان‌الحق طباطبایی است که گویش‌های منطقه مرکزی ایران با محوریت شهرستان خور و بیابانک را بررسی و معرفی کرده است.

این کتاب در هفت بخش و پیشگفتار به رشته تحریر درآمده است و نویسنده سعی کرده نشانه‌های آوایی - واجی، لهجه، توصیف دستگاه فعل و واژه‌نامه گویش خوری، زبان‌های ایرانی، دین، مذهب، فرهنگ و زبان مردم این دیار و همچنین موقعیت جغرافیایی شهرستان خور و بیابانک را مورد بررسی قرار دهد.
مجموعه حاضر دفتر یکم گویش‌های دشت کویر است که لسان‌الحق طباطبایی برای گردآوری بخش اول این کتاب با ۶۴ نفر از شهر خور، ۱۶ نفر شهر فرخی، ۱۶ نفر روستای گرمه و ۹ نفر از روستای ایراج گفتگو کند.
نویسنده این مجموعه درباره گویش‌های ایران مرکزی که در دو ناحیه متفاوت کوهستانی و بیابانی تحقیقاتی مفصل داشته است.
در مقدمه کتاب آمده است، تعدادی از گروه گویش‌های ناحیه بیابان، گویش شماری از مردمان شهرها و روستاهای شهرستان خور و بیابانک واقع در منتهی‌الیه شرق استان اصفهان است و گویش‌های دشت کویر نام دارد. گویش های خوریxuri، فرویگیfarvigi، گرگی gargi، ایراجیiraji متمایز از لهجه‌های فارسی مردم نقاط مختلف شهرستان خور و بیابانک، چهار گویش رایج این منطقه است.
گویش‌های مرکزی ایران به عنوان یکی از هشت شاخه زبانها و گویشهای ایرانی نو غربی است و به مجموعه گروه‌ها و پیوستارهایی از گویش‌هایی که در منطقه میان اصفهان تهران همدان و یزد رواج دارد اطلاق می‌شود.
گویشهای مرکزی ایران بر حسب موقعیت و قرابت محل جغرافیایی در شش گروه تقسیم و طبقه بندی شده است دسته‌بندی گویش‌های مرکزی موقتی است؛ زیرا که گویش‌های مرکزی ایران مجموعه‌ای از همواره‌های خاص پدید نمی‌آورند و دامنه محدوده آنها هنوز خوب شناخته نشده است.
در طبقه‌بندی زبان و گویش‌های مرکزی ایران گویش‌های دشت کویر در دسته‌های  جدا و در ردیف ششم جای گرفته است و به گروه گویش‌های متداول در نقاط پراکنده واقع در ناحیه جنوب دشت کویر و به عبارت دیگر به گویش‌های متداول در منطقه خور و بیابانک اطلاق گردیده و گویش خوری رایج در خور و بیابانک و روستاهای جنوب آن منطقه دانسته شده است.
از آنجا که گویش‌های رایج در منطقه خور و بیابانک هنوز به خوبی شناخته نشده است از میان آنها تنها گویش‌های خوری، فرویگی و لهجه مهرجانی که مورد تحقیق چند تن از زبان‌شناسان و ایران شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته نام برده شده است.
دشت کویر که در برخی متون قدیم جغرافیایی بیابان بزرگ نامیده شده است؛ بزرگترین نمکزار در کره زمین است و بیش از یکصد هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و در تقسیم بندی مناطق بیابانی مرکزی شرق ایران به گرم و نسبتا گرم در گروه دوم قرار گرفته است و محدود شده است از شمال به استان سمنان، (شهرستان های سمنان، گرمسار، دامغان و شاهرود) از جنوب به استان اصفهان( خور و بیابانک - جندق) و( آران و بیدگل در شهرستان کاشان)، از شرق و شمال شرق به استان خراسان رضوی( شهرهای سبزوار و بردسکن)، ازشرق و جنوب شرق به استان یزد (عشق آباد وطبس) از غرب شهرستان ورامین در استان تهران و از غرب و جنوب غرب به استان قم است.
در چهار سوی دشت کویر و عرصه‌های بخش بیرونی نمکزار مرکزی به زبان و کرانه‌های پاره‌های کویر و دسته‌های پایین‌دست بلندی‌های واقع در این گستره بیابانی کلات‌ها، واحه‌ها، آبادی‌ها، روستاها و شهرهای دور از یکدیگر پراکنده‌اند.
ناحیه جنوب دشت کویر به نام خور و بیابانک به وسعت ۱۲ هزار کیلومتر مربع که امروز یکی از شهرستان‌های استان اصفهان و در بیابان‌های منتهی‌الیه مشرق آن استان واقع شده است از سوی شمال و شرق و غرب به حوزه کویر مرکزی و کاسه‌های پاره‌ آن محدود است.
در منطقه بیابانی واقع در کویر مرکزی ایران که به کویر نمک معروف است صفحات پستی نیز وجود دارد که با رسوبات شور تبخیری پر شده‌اند و در واقع این فرورفتگی ها همان کویر هاوی‌ پلایا هستند که نام خود را به تمام این منطقه بیابانی داده‌اند و به این ترتیب وسیع‌ترین بیابان واقع در کویر مرکزی ایران به دست کویر موسوم شده است.
حدود جغرافیایی شهرستان خور و بیابانک محدود به استان‌های سمنان از شمال، خراسان جنوبی از مشرق، یزد از جنوب و جنوب شرقی و شهرستان کاشان در استان اصفهان از غرب است.
در ادوار گذشته، حوزه جغرافیایی شهرستان خور و بیابانک" جندق و بیابانک" نام و به "قراء سبعه" شهرت داشته و زمانی به انضمام انارک در تقسیمات رسمی کشور گاه جزئی از ولایت قومس، گاه خراسان و زمانی هم وابسته به نایین و در قلمرو ولایت دارالعباده یزد بوده است.
سه شهر خور، جندق و فرخی بزرگترین و پرجمعیت ترین نقاط شهرستان خور و بیابانک و سپس روستاهای چاهملک، گرمه، ایراج،مهرجان، بیاضه، اردیب، هفتومان،حسین آباد، بازیاب،خنج و دادکین، عروسان گلستان، نیشابور هستند که در جنوب،جنوب غرب و جنوب شرقی جنوب در فواصل کم و بیش دور از یکدیگر قرار دارند.
در زبان مردم شهرستان خور و بیابانک و مردم آن مناطق همجوار علی الخصوص اهالی شهرستان های یزد اردستان و نایین اسم نسبت "بیابانکی" به کلیه شهرها،روستاها، آبادی‌ها، کلات ها و مزارع واقع در محدوده جغرافیایی شهرستان اطلاق می‌شود و انتساب آن در زمان دورتر تا آبادی‌های حاجی آباد زرین و رباط پشت بادام واقع در قلمرو استان یزد نیز تسری داشته است.
از سوی دیگر در تداول عامه اهل محل اطلاق کلمه بیابانک به ناحیه جنوب شرق شهرستان خور و بیابانک وبالاخص روستای بیاضه که در منتهی‌الیه آن جانب است نیز رایج و مرسوم است.
زبان مردمان شهرستان خور و بیابانک زبان فارسی به لهجه‌های متفاوت متداول در هر یک از شهرها و روستاها و گویش‌هایی است که از دیرینه در چند جای بازمانده است هر یک از این لهجه‌ها در مخرج حروف،کشش اصوات جایگاه تکیه و نیز بنیان برخی واژگان متمایز از یکدیگرند.
هیچ یک از لهجه‌ها، زبان واحد مشترک میان اهالی نقاط مختلف شهرستان نیست؛اهل هر شهر و روستا به لهجه خود در گفتار و ارتباط زبانی با اهالی دیگر نقاط هستند و هیچ دشواری در تشخیص منسوب علیه متکلم هر لهجه برای اهالی شهرستان وجود ندارد.
آغاز پژوهش در گویش های خوری و فرویگی توسط پژوهندگان غیر بومی در دهه ۱۳۳۰ شمسی است که شادروان دکتر صادق کیا استاد زبان‌های باستانی ایران در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، روانشاد دکتر بهرام فروشی استاد زبان‌های باستانی ایران در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، مهدی عباسی، دکتر محمد مهدی اسماعیلی و دکتر علی اشرف صادقی است.
پژوهندگان بومی چند تن از شعرا و نویسندگان اهل خور، فرخی، گرمه، ایراج و بیاضه هستند که به سبب داشتن علاقه به زادگاه خود و بیم دغدغه از میان رفتن گویش‌ها و آداب و رسوم محلی به سرایش شعر پرداخته‌اند.
از بومیان علاقه‌مند به گویش خوری و ترویج آن نخست شادروان استاد حبیب یغمایی شاعر اهالی خور و بیابانک است شناساندن گویش خوری به زبان شناسان و دانشمندان ادبیات و آوردن واژگان چند از گویش خوری و لهجه بیابانکی در سروده‌های خود از کوشش‌های ستودنی است.
از دیگر دلبستگان به فرهنگ مردم خور و بیابانک و گویش خوری دکتر مرتضی هنری، عبدالکریم حکمت یغمایی، احمد امینی راد، محمد شایگان، نوشاد نقوی، محمد ناصر غلامرضایی، محمد امینی دارا و ابوالقاسم طغرا یغمایی بیشترین کوشش‌ها را نموده‌اند و آثاری از نظم و نثر از خود به یادگار گذاشته‌اند. 
"صرف افعال گویش خوری"، "یادداشتی درباره زبان خوری"، "بررسی لهجه یا نیم زبان خوری"، "نکاتی چند درباره لهجه خوری"، "معرفی لهجه‌های محلی بخش خور"، "لغت خوری"، "دو نکته دستوری در لهجه خوری"، "واژه‌هایی از گویش خوری"، "واژه‌نامه گویش خوری"، "باغ کاکا"، "نخل امید"، "سرو ایراج"، "آرسون"، "افسانه نرتنبوق و شاهعباس"، "فرهنگ عامیانه و گویش کهنگرمه"، "فرهنگ لغات ایراجی"، "فرهنگ اصوات"، "کنایات و لغات"، "بیاضه ستاره ای در کویر"،"توصیف دستگاه فعل در گویش خوری"،" یادداشتی درباره گویش فرویگی"، "بررسی ساخت‌های مصدری در برخی گویش‌های استان اصفهان"، "تطبیق لهجه‌های خوری و بلوچی"، "واژه نامه شصت و هفت گویش ایرانی"،"سروده های خوری"از جمله کتاب‌ها و مقاله‌هایی است که درباره گویش‌های شهرستان خور و بیابانک تحقیق و چاپ شده است.

واژگونی پراید در جاده اردکان به چوپانان پنج زخمی بر جا گذاشت

واژگونی پراید در جاده اردکان به چوپانان پنج زخمی بر جا گذاشت

یزد- ایرنا- مدیر روابط‌عمومی سازمان اورژانس استان یزد گفت: بر اثر واژگونی یک دستگاه پراید در کیلومتر ۹۰ جاده اردکان به چوپانان پنج نفر زخمی شدند.

سیدحسین طباطبایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این حادثه ساعت ۸:۵  صبح امروز اتفاق افتاد که مصدومان به بیمارستان منطقه منتقل شدند.

وی ادامه داد: علت حادثه از سوی کارشناسان پلیس راه منطقه در دست بررسی است.

روزانه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در جاده‌های استان یزد تردد می‌کند.

استان یزد ۶۸۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۵۷ کیلومتر راه اصلی، ۹۸۰ کیلومتر راه فرعی، ۲هزار و ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی دارد که از مجموع راه‌های آن هزار و ۲۶۷ کیلومتر جزو راه‌های شریانی و ملی است.

یزد در بحث طول راه‌های شریانی رتبه ۱۰ کشوری را دارد، از لحاظ طول بزرگراه در جایگاه هشتم، طول راه اصلی در رتبه ۱۴، طول راه‌های فرعی در جایگاه ۱۵ و طول راه روستایی رتبه ۲۲ کشوری رادار است.

یزد بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد و این استان در مسیر کریدور شمال - جنوب و شرق و غرب کشور قرار دارد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

باند دوم مشجری به چوپانان به زودی عملیاتی می شود


باند دوم مشجری به چوپانان به زودی عملیاتی می شود
مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در نشست مجمع نمایندگان استان از آماده بودن محور نایین به انارک برکای عبور ترافیک از آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حمیدرضا امیرخانی در جمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص پروژه های راه وشهرسازی دو شهرستان نایین و خور و بیابانک پرداخت.

وی در نشست مجمع نمایندگان استان که با حضور کلیه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و حجت اله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و در محل فرمانداری شهرستان نایین برگزار شد از آماده بودن محور نایین به انارک جهت عبور ترافیک از آن خبر داد.

امیرخانی در خصوص پروژه های راه وشهرسازی در حوزه شهرستان‌های نایین و خوروبیابانک گفت: ۳۲ کیلومتر پروژه نایین – انارک آماده بهره برداری است و در اولین فرصت با تنظیم صورتجلسات مربوطه تحویل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای و پلیس راه خواهد شد.

وی گفت: نواقص جزئی مورد اشاره  این پروژه شامل گاردریل مورد نیاز نصب در محل پل ها تا یک ماه آینده و با اعتباری معادل ۵ میلیارد ریال از محل سازمان راهداری  و حمل ونقل جاده ای کشور مرتفع خواهد شد.

از دیگر پروژه های راه وشهرسازی در شهرستان، محور جندق به مصر است که این مقام مسئول در توضیح آن بیان داشت: طول کل محور ۴۶ کیلومتر است که در ۴ قطعه ۱۰ و ۱۲ کیلومتر تعریف شده  که ۱۲ کیلومتر در سنوات قبل به بهره برداری رسیده و ۱۲ کیلومتر دیگر در حال احداث است و تا پایان سال تکمیل خواهد شد و باقیمانده ۲۲ کیلومتر در درکوتاهترین زمان ممکن  به مناقصه گذاشته خواهد شد .

پروژه مشجری به چوپانان از طرح کلی باند دوم نایین – انارک – خور – طبس  نیز از جمله پروژه هایی است که مطالعات فاز اول آن انجام و مطالعات فاز دوم جهت تصویب به وزارت متبوع جهت تایید ارسال گردیده که امید است تا ۲۰ روز آینده مجوز برگزاری مناقصه آن اخذ و به مرحله اجرا برسد

۲/۵ میلمتر میزان بارندگی در سال جدیدزراعی


۲/۵ میلمتر  میزان بارندگی در سال  جدید

در دومرحله بارندگی چند روز گذشته جمعا ۲/۵ میلمتر باران باریده است
مرحله اول :آمار بارش ثبت شده در ایستگاه های شهرستان نایین طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۶:٣۰ صبح امروز شنبه مورخ ۹۸/٨/۴

انارک: ۲/٨ میلیمتر
چوپانان: ١/٣ میلیمتر
مرحله دوم :   وضعیت هوای شهر    چوپانان    
 بروزرسانی در: ۱۳:۳۰-۱۳۹۸/۰۸/۰۶

 وضعیت 24 ساعت گذشته 
 میزان بارش: 1.2 میلی متر  

۶ نقطه استان اصفهان نیازمند پایگاه امداد و نجات است

۶ نقطه استان اصفهان نیازمند پایگاه امداد و نجات است

 معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: برای ایجاد این پایگاه‌ها با سازمان مرکزی مکاتبه شد و امیدواریم این نیاز ضروری استانی که همواره به‌عنوان شاهراه اصلی غربی شرقی و شمالی جنوبی کشور نقش اساسی در امدادرسانی و نجات داشته است، رفع شود.

داریوش کریمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: نقاطی در چوپانان و نایین واقع در شرق، فریدونشهر در غرب و قُرُقچی در شمال استان،  پایگاه‌های امداد جاده‌ای ندارندد و بی‌شک برای روزهای آینده به چنین پایگاه‌هایی نیاز خواهد بود.

وی، تامین اعتبار برای این مراکز امدادی را ضروری دانست و افزود: پایگاه‌های مذکور به تجهیزات و امکانات نیاز دارند تا در مواقع بحرانی و خطر، بتوان در کمترین زمان ممکن به یاری حادثه‌دیدگان شتافت.

کریمی با بیان اینکه طرح زمستانه هلال احمر از اواسط آذر آغاز خواهد شد، تصریح کرد: برای امداد مناسب در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی شده است و در این پیوند، دوره‌های بازآموزی برای نجاتگران برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در مقوله‌های امداد و نجات خاطرنشان کرد: در این راستا دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، تدوین و طرح درس برای هر کدام از موضوعات، تنظیم و ارائه شده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: ۴۳ پایگاه ثابت امدادی در استان در روزهای پیش‌رو فعالیت خواهند کرد و سعی بر این است تا در صورت عدم موافقت و تامین نشدن اعتبارات برای تاسیس پایگاه‌های موقت، از این مجموعه‌ها استفاده کنیم.

کریمی، هماهنگی سایر نهادها برای ارائه خدمات بهتر و کاهش هرچه بیشتر مصدومیت‌ها و حوادث را با اهمیت و لازم دانست و اظهار داشت: همکاری و همیاری با نهادهایی مانند اورژانس، پلیس و مدیریت بحران در سطح مناسبی قرار دارد.

شهروندان در صورت قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح جاده‌ای و کوهستانی می‌توانند با شماره ۱۱۲ مرکز پاسخگویی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در سراسر کشور تماس بگیرند.

بیش از چهار هزار امدادگر و نجاتگر، عضو جمعیت هلال احمر استان اصفهان هستند.

ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان به‌شمار می‌رود و ۴۳ بلای طبیعی شناخته شد در جهان ۳۵ مورد آن در ایران روی می‌دهد

۴۰ کیلو تریاک در کپسول سی ان جی

ماموران انتظامی پاسگاه چوپانان مطلع شدند یک سواری ۴۰۵ در حال انتقال محموله‌ای است که وارد عمل شدند.
سرهنگ "ایرج کاکاوند" فرمانده انتظامی شهرستان نائین اظهار داشت: ماموران با انجام یکسری اقدامات تخصصی و در تاریکی شب موفق شدند این خودرو را متوقف و در بازرسی از کپسول سی ان جی آن مقدار ۴۰ کیلو تریاک را کشف کنند.
 
این مقام انتظامی بیان داشت: سوداگر مرگ در تاریکی شب متواری شد که شناسایی شده و بزودی دستگیر خواهد شد.
 
فرمانده انتظامی شهرستان نائین تاکیدکرد: نیروی انتظامی با تمام توان با سوداگران مرگ و قاچاقچیان افیونی برخورد می‌کند و اجازه جولان به آنان را نخواهد داد