چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

گزارش کارکرد یکساله معدن نخلک


گزارش کارکرد یکساله معدن نخلک 

 آقای محمد رضا عابدینی - مدیر مجتمع معدنی نخلک
در پیام عید نوروز خود گزارش کارکرد یکساله  معدن نخلک را چنین بیان نموده اند:
اقداماتی نظیر استخراج بیش از 17500 تن ماده معدنی ،تولید بیش از 2500 تن محصول نهایی(کنسانتره سرب)اتصال مجتمع به شبکه سراسری برق کشور  بعنوان یکی از حیاتی ترین نیازهای معدنی و صنعتی، شروع عملیات بازگشایی افق جدید 240- متری معدن، ایجاد بیش از 200 فرصت جدید برای اشتغال مردم مهربان و محروم منطقه و ... در سال  1391 موهبتی است الهی که از  فضل و کرمش نصیب ما گردیده است.
نقل از :http://nakhlakmine.ir/

باز گشایی قنات


یک خبر خوش از ذبیح :قنات داره راه میفته

دیروز تو خیابون خبر بود که کار بازسازی قنات به اتمام رسیده و از امروز آب را رها موکنن. اینجور که مگن دیروز تموم شده و برای اینکه حقی از کسی تضییع نشه رهاش نکردند تا امروز به یباره آب را با فشار ولش کنن.
ایشالا اینجور که بوش میاد عید امسالمونم با صدای خوش جریان آب تو جوبا همراهه

نقل از http://chopponoon.mihanblog.com/post/1832


واژگونی سمند در محور چوپانان

واژگونی سمند در محور چوپانان یک کشته برجای گذاشت

خبرگزاری ایرنا :کد خبر: 80587071 (3211203) | تاریخ خبر: 27/12/1391 | ساعت: 10:29

نایین،اصفهان-فرمانده انتظامی نایین گفت: واژگونی خودرو سواری سمند در محورˈ چوپانانˈ این شهرستان یک کشته و یک مجروج بر جای گذاشت.

ˈسرهنگ رجبعلی مختاری ˈروز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روز گذشته در محورˈ چوپانانˈ به ˈهفتومان ˈیک دستگاه سمند واژگون شد .

وی افزود: کارشناسان دلیل این حادثه را تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کردند.

محور چوپانان، جندق، هفتومان در 210کیلومتری شرق نایین واقع است.

ت 7136/1042

چرا سیل بعضی خانه ها را خراب کرد ؟

چرا سیل بعضی خانه ها را خراب کرد ؟

نویسنده : نسل سومی

منازل خشت و گلی در مقابل باران های شدید مقاومت کمتری دارند برای حفاظت این منازل صاحبان منازل بدون ساکن باید به نکاتی توجه نمایند :

ا- عایق پشت بام این منازل کاهگل می باشد عمر هر کاهگل در حدود 20 سال در چوپانان است . اگر منزل شما 20 سال قبل کاهگل شده لازم است که مجددا  لایه ای از کاهگل بر روی بام اندود شود .

البته این کاهگل هر چه بیشتر ورزیده شود و 24 ساعت هم اگر استراحت کند و سپس به پشت بام مالیده شود عمر بهتری خواهد داشت .

معمولا باید از کاه گندم در کاهگل استفاده شود که کاه نباید خیلی نرم باشد و کاه هایی که درشت تر خرد شده اند در کاهگل بهتر است . اصو لا فلسفه کاه در کاهگل این است که از ترک خوردن کاهگل جلوگیری نماید .

حتما باید برای اندود کاهگل در پشت بام از کارگران با تجربه استفاده شود .بهترین موقع برای کاهگل آبانماه است که به علت تعادل هوا خطر ترک خوردگی گاهگل کاهش می یابد.

سوال این است که آیا باید ما عایق پشت بام را تغییر داده و با تکنولوژی روز حرکت کنیم ؟ اخیراً من در بعضی از منازل مشاهده کرده ام که از ایزو گام استفاده شده است که البته وصله ناجوری به بافت سنتی چوپانان می باشد و عیناً شباهت به پانسمان دماغهای عمل شده دارد. البته اگر بر روی ایزو گام لایه ای کاهگل اندود شود شاید هم عمر ایزو گام بالا رود و هم بافت سنتی محفوظ به ماند.

2- یکی دیگر از مشکلات ساختمان ها ناودان های پشت بام است بسیاری از این ناودان ها  سوراخ تنگی دارند که با کمی اشغال که باد می آورد مسدود می شوند و  مسدود شدن همان و انباشته شدن خاک پشت آن مشکل دیگر است که با کوچکترین بارانی آب در پشت بام جمع شده و باعث خرابی می شود . برای حفاظت باید اولاً سالی دو تا سه بار از پشت بام خبر بگیریم و اشغال ها را جمع آوری نمائیم ،ثانیا بهتر است سوراخ ناودان ها را آنقدر گشاد نمائیم تا باد بتواند اشغال ها را  به پائین بیندازد و اشغال جلو ناودان را نگیرد. اصولا ناودان هایی که رو باز هستند و به صورت سوراخی نیستند و ظیفه خود را بهتر انجام می دهند.

ثالثاً همشهریان ما باید یاد بگیرند که پشت بام منازل آشغالدونی نیست یک علدت بد در چوپانان این است که ما وقتی اشغالی را در کوچه امان مشاهده می کنیم فوراً آنرا به روی پشت بام همسایه پرت می نمائیم من هرسال از پشت بام خانه امان اشغال هایی از قبیل قوطی نوشابه ، بطری شیشه ای ، بطری های پلاستیکی و مرغ مرده را باید از پشت بام جارو نمایم. که همه این اشغال ها سبب مسدودیت ناودان می شود.

3- حتماً کلید خانه اتان نزد آشنایی باشد تا در طول سال چند باری از پشت بام خانه خبر بگیرد

4- تخته بام ها به علت آنکه مجاری کمتری برای ناودان ها دارند لذا مدت بیشتر و آب بیشتری در پشت بام قرار می گیرد که احتمال خیس خوردن سقف را افزایش می دهد . که در صورت امکان باید تدبیری اندیشیده شود .

انتظار این است که همشهریان متخصص ساختمان با دید دقیق تری امسال به این مقوله بنگرند و راهکار هایی را قلمی سازند تا همه همشهریان بتوانند از علمشان بهره ببرند

باززدید مدیرکل مدیریت بحران اصفهان از چوپانان سیل زده


خبرگزاری اینا: مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در پی بارندگی های شدید هفته اخیر از مناطق خسارت دیده سیل در شرق اصفهان بازدید کرد.

منبع :http://www.isfahaneast.com/newsF-2126.html
تاریخ انتشار : ‌پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 13:58:47

منصور شیشه فروش در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده شرق استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار اینا در نایین اظهار داشت: پس از بارندگی باران و برف در تاریخ ۱۶اسفندماه سال جاری و کاهش شدید دمای هوا، باغات بخش مرکزی شهرستان نایین دچار خسارت سرمازدگی شدند.
وی ادامه داد: براساس برآورد اولیه کارشناسان این مدیریت، خسارت ایجاد شده برابر ۲۱میلیارد ریال است که اکثر آن مربوط به درختان بادام و زردآلو است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: با بارش کم سابقه و بی سابقه ۴۵میلیمتری روستای چوپانان، ۲۰۰رأس دام نیز در سیل این روستای تلف شدند.

وی ادامه داد: همچنین مجرای اصلی دو رشته قنات در روستای چوپانان براثر سیل مسدود شده که به دلیل نیاز آبی محصولات این روستا، کشاورزان بلافاصله بعد از فروکش نمودن جریان سیل، تعمیر و لای روبی قنات را آغاز کرده که براساس برآورد اولیه کارشناسان، میزان خسارت این قنات ها، یک میلیارد و یکصد میلیون ریال تخمین زده شده است.


شیشه فروش افزود: همچنین در شهرستان دهاقان قنات اصلی شهر دچار آسیب شده و در منطقه خوروبیابانک در شهر فرخی، یک نفر جان خود را از دست داد و برخی از منازل نیز دچار آسیب شدند.

وی تصریح کرد: پس از حوادث اخیر، اکیپ های امدادی به منطقه اعزام شدند و جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن مسئول پیگیری امور شدند که از مردم میخواهیم که کسانی که دچار خسارت شده اند به فرمانداری ها مراجعه نموده تا انشا... مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

500 میلیون تومان خسارت سیل به روستاهای بخش چوپانان

معاون آبخیزداری اصفهان:

2 میلیارد متر مکعب آب در مناطق فاقد سد به هدر می‌رود

» سرویس: استان ها - اصفهان
4-390-1.jpg

معاون آبخیزداری اداره حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: حدود 2 میلیارد متر مکعب آب در مناطق فاقد سد به هدر می‌رود و باید با برنامه مناسب در جهت مهار و استفاده از این منابع آبی گام برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه اصفهان، ابوطالب امینی در مراسم افتتاح بند سنگ و سیمان دره انجیر انارک اظهار کرد: طبق آمار، 93 میلیارد متر مکعب جریان‌های سطحی وجود دارد و فقط حدود 30 درصد از این جریان‌های سطحی مهار شده و تبدیل به سیلاب نمی‌شود.

وی افزود: اگر بتوان برنامه‌ریزی مناسبی برای 70 درصد باقیمانده این جریان‌های سطحی انجام داد، می‌توان شاهد افزایش تولید 70 میلیون تن محصولات و اشتغال معادل کنونی آن بود.

معاون آبخیزداری اداره حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: اگر بتوانیم به روش‌های ساده، زود بازده و اقتصادی، سیلاب‌ها را رها کنیم و در جهت مناسب به کار بندیم، فعالیت آبخیزداری به درستی انجام شده است.

امینی ادامه داد: یکی از مناطقی که سیلاب‌ها باعث بروز خسارت آن می‌شوند، منطقه نایین و انارک هستند و در این ارتباط ایجاد بند سنگ و سیمان دره انجیر انارک، کمک شایانی به کنترل سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی خواهد کرد.

معاون آبخیزداری اداره حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: حدود 2 میلیارد متر مکعب آب در مناطق فاقد سد به هدر می‌رود و باید با برنامه مناسب در جهت مهار و استفاده از این منابع آبی گام برداشت.

بارندگی‌های اخیر 2.5 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است

هم چنین معاون فرماندار نایین گفت: بارندگی‌های 15 ساعته روزهای گذشته 2.5 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی شهرستان‌های نایین وارد کرده است.

علی اکبر نوابی اظهار کرد: 2 میلیارد تومان از این خسارات به بخش مرکزی شهرستان نایین و 500 میلیون تومان به روستای بخش چوپانان، وارد شد.

معاون فرماندار نایین با بیان اینکه هم اکنون دیواره قنات حجت‌آباد چوپانان مسدود شده است، تصریح کرد: اگر دیواره داخلی این قنات ریزش کند، خسارات زیادی به منطقه چوپانان وارد می‌شود.

نوابی همچنین از تلف شدن 95 راس دام در بارندگی‌های اخیر در منطقه خبر داد و عنوان کرد: بارندگی‌های اخیر باعث خوشحالی مردم شد, اما خساراتی که وارد گردید، حلاوت و شیرینی نزول آسمانی را از بین برد.

وی همچنین از مدیریت بحران استان خواست درخصوص خسارات اخیر، حمایت خود را از منطقه افزایش دهند و گفت: خسارات وارده به مناطق نایین، انارک و چوپانان با وجود حمایت مدیریت بحران استان رفع خواهد شد چرا که خسارات هم به زیرساخت‌ها صدمه وارد کرده و هم محصولات کشاورزی را نابوده کرده است.

منبع خبر:http://isna.ir/

تصاویری از مالکان نسل دوم چوپانان

تصاویری از مالکان نسل دوم چوپانان و  حجت آباد و آشتیان و میزان مالکیت آنها


جمع آوری اطلاعات فوق کاری بسیار مشکل است و به همکاری همۀ دوستدارانشان نیاز دارد‌.
واضح است که گروهی از مالکان نسل دوم نقششان در سازندگی چوپانان کمتر از بنیانگذاران نبوده است اولا گروهی از آنان نیروی انسانی احداث چوپانان بوده اند و همین نسل دوم موسسین حجت آباد و آشتیان نیز بوده اند. در این صفحه هیچ اولویتی برای تصاویر نیست و به ترتیب ، هر تصویری که بدستم می رسد درصفحه قرار خواهد گرفت . هر اطلاعاتی که اشتباه است به من تذکر دهید تا اصلاح کنم حتما اسم واقعی خود را بنویسید و اگر نمی خواهید که منتشر شود گزینه نظر خصوصی را فعال کنید . تصاویر خود را می توانید به ایمیل من یعنی choopananabad@yahoo.com ارسال فرمائید. قبلا از همکاری شما سپاسگزارم  .
شیخ حسن دیمه‌کارى - شیخ حسن دیمه‌کارى - سایت شجره نامه‌ی ما   حسن عسکریان, حسن یاور - حسن عسکریان, حسن یاور - سایت شجره نامه‌ی ما       
شیخ حسن دیمکاری   حسن عسکریان        عبدالرحیم رحیمی       محمد علی بقایی
مالک    ؟  حبه                 حسن یاور                مالک    3 حبه                  مالک 3حبه
                                     مالک  5  حبه  
عباس عمادی - عباس عمادى - سایت شجره نامه‌ی ماعبدالرحیم زاهدی - عبدالرحیم زاهدى - سایت شجره نامه‌ی ماIMG_6452 - میرزامهدى مستقیمى - سایت شجره نامه‌ی ما
 عباس عمادی       عبدالرحیم زاهدی  حاج محمد مستقیمی  میرزا مهدی مستقیمی
مالک ؟حبه                مالک  3 حبه            مالک   ؟    حبه                 مالک 4 حبه  
میرباقر طباطبایى - میرباقر طباطبایى - سایت شجره نامه‌ی ما   فاطمه‌محمدعلی عسکریان - فاطمه‌محمدعلی عسکریان - سایت شجره نامه‌ی ما    IMG_6546 - حاج هدیه عظیمى - سایت شجره نامه‌ی ما   محمدرضا مستقیمى . شیخ - محمدرضا مستقیمى, شیخ - سایت شجره نامه‌ی ما
 میرباقر طباطبایی      فاطمه  عسکریان     حاج هدیه عظیمی   محمدرضا مستقیمی
مالک   ؟    حبه            ( فاطمه مندلی )           مالک 2 حبه              شیخ
                                     مالک 2حبه                                           مالک 4 حبه
حاج‌محمدمهدى برادران - حاج محمدمهدى برادران - سایت شجره نامه‌ی ما
حاج محمدمهدی برادران
مالک   ؟حبه

بنیانگذار مزرعه جواد(الله آباد)

 

بنیانگذار مزرعه جواد(الله آباد)

نویسنده:نسل سومی

جواد پورحیدریجواد پورحیدری - سایت شجره نامه‌ی ما

نام پدر : میرزا ابوالقاسم پورحیدریمیرزاابوالقاسم پورحیدری - سایت شجره نامه‌ی ما

نام مادر: فضه عمادی


محل تولد: چوپانان - سال تولد 1304 -محل تحصیل : چوپانان - میزان سواد : چهارم ابتدایی

جواد با دختر عبدالرحیم رحیمی فرزند حاج عبدالله ازدواج کرد عبدالرحیم رحیمی - سایت شجره نامه‌ی ما

از زمانی که او در خاطر من است ایشان ازکارکنان معدن سرب نخلک بود  جواد در نخلک مشاغلی چون انبار داری و حسابداری و معاونت ریاست حسابداری را به عهده داشت. آن زمان، نخلکی ها توسط کامیون مندلی ممد، بعد از ظهر های پنجشنبه به چوپانان می آمدند و پسین روز جمعه به نخلک باز می گشتند بعداً این عمل به کمپرسی های دولتی محوّل شد امّا جواد اقدام به خرید یک ماشین جیپ کرد و به اتفاق بعضی از همکارانش با این جیپ از نخلک به چوپانان می آمدندو صبح خیلی زود روز شنبه به نخلک برمی گشتند. البته این گروه شب های سه شنبه نیز به چوپانان می آمدند و صبح روز سه شنبه مجددا به نخلک می رفتند و این سرویس جواد چند سالی ادامه داشت به همین علّت مردم به آنها" شرکت سه شنبه شب " لقب داده بودند . ودر اواخر جیپ داری جواد، چون ماشین کهنه شده بود و بعضی اوقات اگزوزش تاپ وتوپ صدا می کرد بچه ها به آنها "شرکت تاپ و توپ " می گفتند. بعداً این فکر جواد، توسط محمد آزاد و بعد از او توسط محمد عمادی  دنبال گردید.

در همین سفرهای دوستانه از نخلک به چوپانان فکر احداث یک مزرعه موتوری که تا آن زمان در منطقه انارک و چوپانان رواج نیافته بود در ذهن جواد رشد کرد و منطقه نزدیک به حوض شیخ حسن را برای این کار مناسب دید لذا جواد با مشارکت چند تن از کارکنان معدن نخلک اقدام به احداث مزرعه ای موتوری گرفت و در همان ابتدا اسم این مزرعه را الله‌آباد گذاشتند امّا چون مالکیت عمده این مزرعه از جواد بود و مدیریت کارها نیز بر عهده او بود مردم این مزرعه را مزراع و بهتر بگوئیم مزرا جواد نامیدند که امروزه نیز به همین اسم شهرت دارد . فکر می کنم مزرا جواد در دهۀ چهل تاسیس شد ولی از سال تاسیس آن اطلاع ندارم .

جواد به علّت تحصیل فرزندانش مجبور به مهاجرت به انارک و سپس به نائین شد و بازنشستگی و پیری و دوری از خانواده بالاخره جواد را مجبور به فروش مزرعه کرد .

یکی دیگر از اقدامات جواد  عکّاسی از بچه های کلاس ششم برای گواهینامه اشان بود زیرا تهیه عکاس برای خانواده ها بسیار مشکل بود و جواد با یک دوربین زایس آلمانی پایه دار به مدرسه می آمد و بچه ها را روی یک صندلی ارج در آفتاب می نشاند و با کمال بی سلیقگی عکس های زشتی از بچه ها می گرفت و همان عکسها روی گواهینامه ششم بچه ها چسبانده می شد

جواد در پایان دوران بازنشستگی ساکن تهران شداودر سال 1380 در تهران وفات

 یافت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد خداوند او را بیامرزد .

 امّا فرزند ایشان آقای مهندس ابوالقاسم پورحیدری با علاقه ای که به فعالیت های پدرش دارد در حجت آباد اقدام به خرید بخشی از املاک حجت آباد نموده و در نظر دارد که باغات پسته در آنجا احداث کند و اقداماتی نیز انجام داده که اگر خدا بخواهد در این زمینه باید با او مصاحبه ای انجام دهم. موفقیت ایشان را از خداوند متعال خواهانم

منبع عکس و اطلاعات نسبی : http://www.myheritage.ir

هر سی سال یک سیل بنیان کن

 هر سی سال یک سیل بنیان کن   


متأسفانه چوپانان ما و خصوصاً قنات آن هر 30 تا 35 سال یکبار دچار حادثه سیل شده است‌.حادثه قبلی سیل که باعث کور شدن قنات شد و تقریباًمحصول یک سال زراعی را کاملاً نابود کردفکر می کنم در سال 1353 اتفاق افتاد . در آن زمان آقای مهندس برادران که خود نیز از مالکان چوپانان بود و ریاست معدن نخلک را به عهده داشت در تأمین نیروی انسانی برای باز‌گشایی قنات همّت کرد و کارگران داوطلب چوپانانی را برای فعّالیّت در قنات اعزام نمود . در آن زمان تنها منبع آب چوپانان قنات بود و مردم برای آب آشامیدن و استحمام و دیگر موارد آبی در اختیار نداشتند ، دولت  تانکر آبی را برای آبرسانی به مردم مأمور کرد و این تانکر روزی یکبار از قنات قادرآباد در همسایگی چاهملک که در آن زمان مالکیتش اختصاص به خانواده صدریه داشت آبگیری می کرد و در چوپانان توزیع می نمود .به هر حال اگر کمک های دولت و نیروی انسانی معدن نخلک نبود بازگشایی قنات کاری بسیار مشکل بود چون در همان زمان قنات حجت آباد نیز کور شد و تا چندین سال قنات باز گشایی نگردید.
برای باز گشایی قنات لازم است هرچه زودتر مدیری برای مدیریت تعیین شده وراه کارهای باز گشایی بررسی شود و هر چه زودتر مجدداً آب جاری گردد تا خساراتی به محصولات کاشته شده وارد نشود. 
ضمناً با نامه نگاری ازدولت کمک خواسته شود زیرا بدون کمک دولت این کار بسیار مشکل خواهد بود. باید درنظر داشت که چون آب مصرفی مردم با لوله کشی تأمین می شود حساسیت کور شدن قنات نسبت به سال 53 بسیار کمتر خواهد بود و ممکن است مسئولین خیلی زود این مسأله را فراموش کنند پس پیگیر های شورا و دهیار می تواند بسیار کار ساز باشد . به هر حال برای احیاء قنات همّتی مردانه می خواهد که ان شاالله خداوند متعال این همّت را به ما مردم فهیم چوپانان عطا فرماید تا با اتحّاد این مشکل از سر راه برداشته شود.

قنات روستای چوپانان به طور کامل مسدود شد.

قنات روستای چوپانان به طور کامل مسدود شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین گفت: براثر بارندگی های بی سابقه شب گذشته روستای چوپانان، 

احمدرضا باقریان در این رابطه در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار اینا اظهار داشت: در اثر بارندگی کم سابقه شب گذشته در روستای چوپانان، قنات این روستا کاملا مسدود شد.

وی ادامه داد: این قنات که ۱۸کیلومتر طول دارد، دارای مادر چاهی به عمق ۴۵متر است و با دبی ۳۰لیتر بر ثانیه، ۷۰هکتار از اراضی روستای چوپانان را آبیاری می کند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نایین خاطرنشان کرد: این قنات بر اثر ورود سیلاب و آب باران به داخل حلقه های چاه میانی آن به شدت آسیب دیده و مسدود شده است.

وی با اشاره به این که میانگین بارندگی سالانه روستای چوپانان در درازمدت حدود ۹۰میلی متر است خاطرنشان کرد: در بارندگی ۱۸ساعت گذشته روستای چوپانان بیش از ۴۳میلیمتر بارندگی صورت گرفته که در نوع خود بی سابقه و جدید است.

باقریان اضافه کرد: این بارندگی شدید و بی سابقه، همچنین به حدود ۸۰۰هکتار از باغات و اراضی کشاورزی این روستا و مزارع اطراف بخش انارک خساراتی را وارد نموده که کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی و برآورد این خسارات هستند که متعاقبا اعلام میشود.

  نقل از :http://choopananvatan.blogfa.com/