چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

آمار بارش‌ باران در چوپانان و مناطق اطراف

آمار بارش‌های ثبت شده در ایستگاه‌های بارانسنجی طی ۲۴ ساعت گذشته تا  صبح روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۶

(واحد اندازه گیری: میلیمتر)

چوپانان ۲.۲

   خور: 0.1

   جندق: 1.0

   بازیاب: 2.0

   هفتومان: 1.8

   ایراج: 3.5

   گود: 1.5

   اردیب:  2.3

   مصر:0.7



دَقِ سرخ و ریگ جن علت توفان سرخ چوپانان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: خیزش خاک از سمت دَقِ سرخ و ریگ جن علت توفان سرخ در شرق اصفهان بود.‌

حسینعلی نریمانی  گفت: پهنه‌های تحت تأثیر فرسایش بادی بحرانی در شهرستان‌های نائین، اصفهان، برخوار، آران و بیدگل، خوروبیابانک و اردستان گسترش یافته و از سوی دیگر تغییر آب و هوا از زمستان به بهار (فصل گذر) باعث شکل گیری باد‌های فصلی می‌شود که این باد‌ها مناطق مستعد خیزش گردوغبار را فعال می‌کند.

این کانون‌ها در نائین، اصفهان و خوروبیابانک در روز‌های اخیر بسیار فعال شدند و وزش باد ذرات خاک این مناطق را حرکت داد ضمن اینکه شدت و سرعت وزش باد بر خیزش گردوغبار و تراکم کم یا زیاد آن در هوا تأثیر گذار است.

او می‌گوید: وقتی تراکم گردوغبار در آسمان زیاد شود با رفلکس نوری که از خورشید ساطع می‌شود، رنگ‌هایی به وجود می‌آورد که آن رنگ‌ها بسته به نوع رسوب یا ذراتی که باد به هوا منتشر می‌کند از زرد تا سیاه متغییر است و می‌تواند زرد، قرمز، قهوه‌ای یا سیاه باشد؛ همانطور که در گذشته در کاشان می‌گفتند باد‌ها و توفان‌های سیاه می‌وزد!

به گفته نریمانی این امر بر اثر جنس ذراتی است که در آسمان پراکنده شده  و هنگامی که تراکم گردوخاک در هوا زیاد می‌شود رنگ آن از زرد به سیاه می‌رود و ما در روز‌های اخیر در جندق و چوپانان نائین توفان سرخ را تجربه کردیم.
او گفت: نوع گردو خاکی که در هوای اصفهان منتشر می‌شود رس‌های ریز است. حدود ۳۰ درصد از گردوخاکی که در آسمان مشاهده می‌کنید ماسه و ۷۰ درصد این ذرات رس و سیلت است.
رئیس اداره امور بیابان و معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان می‌گوید: منشأ ریزگرد‌ها و توفان سرخ اخیر در شرق استان تالاب گاوخونی نیست وباید علمی در این باره صحبت کرد آنچه که ما در روز‌های اخیر در جندق و خوروبیابانک و چوپانان تجربه کردیم فعالیت کانون فرسایش بحرانی دَقِ سرخ است که اتفاقاً آنجا خاک رس قرمز رنگی دارد؛ همچنین طبق بررسی و مطالعات ما ریگ جن در نائین یکی دیگر از کانون‌های فرسایش بادی بحرانی است که می‌تواند فعال شده باشد.

به گفته نریمانی طبق بررسی‌ها گاوخونی یکی از مناطق مستعد و بالقوه گردوغبار است با وجود این فعالیت گاوخونی هنوز خیلی کم است، اما اطراف تالاب فعال است.

مطالعات یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار از کانون‌های فرسایشی بحرانی استان از جمله دَق سرخ در سال‌های اخیر انجام و ۳۰۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها برای کنترل ریزگرد‌ها نهال کاری شده است.

علت توفان سرخ چوپانان چه بود؟

م

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وقوع تندباد و طوفان در مناطق شرقی استان از صبح امروز آغاز شده و در چوپانان این گرد و غبار با پدیده طوفان سرخ به وقوع پیوسته است.
منصور شیشه‌فروش افزود:جنس خاک در آن منطقه به صورت رس است گرد و غبار با ذرات خاک توام می‌شود و باعث ایجاد چنین طوفان‌هایی می‌شود

نظریه های دیگر در باره علل سرخ بودن توفان

علت باد  سرخ چوپانان نمی تواند خاک رس قرمز باشد اولا چنین خاک قرمزی د ر منطقه چوپانان وجود ندارد و ثانیاً خیز ش گرد و خاک از روی ریگ جن است که ر یگ جن بیشتر زرد رنگ است 

شاید علت معلق شدن ذرات ریز در هوا و برخورد با نور خورشید است که این برخورد نور به رنگ سرخ می شود

البته بیشتر اوقات این نوع توفان ها در چوپانان تیره رنگ است که مردم می گویند باد سیاه آمد

آقای صمیمی نوشت:

درودبرشما، بله دراطراف چوپانان رملهای گریز پایی هستند که باوجود تندبادها درهوامعلق میشوند وخاک اطراف چوپانان سرخ نیست  ، این کوههای اطراف هستند که سرخ هستند. ماسه ها زمانی که درهوامعلق شوند هوازردمیشود ودرصورتیکه اسیر توفانهای باسرعت بالامثلا 100کیلومتر شوند حجمشان بیشتر ودرپشت پرتو خورشید برنگ قرمز درمیآیند. انشاله که مفهوم رابدرستی ادا کرده باشم اگر پاسخ علمی تری باشد ازدوستان میشنویم. باسپاس

آقای جلال نوشت:

با سلام

ذکر چند نکته ضروریست:

۱ ریز گردهای معلق در هوا مسیر طولانی را طی کرده بودند و صرفاً از اطراف چوپانان نبود . 

۲ ریزگردهای میهمان در سطوح بالایی هوا بودند به این دلیل که زمانیکه آسمان قرمز بود وزش باددبسیار ملایم و حتی بی حرکت بود 

۳ ساعت قرمز شدن هوا دقیقاً ۱۲ ظهر بود و زاویه تابش خورشید بصورت عمود و در بیشترین حالت تابش بود که عبور نور از ریز گردها حکم فیلتری در برابر نور خورشید قرار گرفت و نور تجزیه شده قرمز بود

۴ طوفان سطح زمین بعد از عبور ریزگردها رسید ، که حا‌وی ماسه ها و خاکهای منطقه بود . 

یا حق

علینقی جلال

هوا شناسی خور و بیابانک نوشت:

این را قبول دارم خاک سرخ تو منطقه انارک تا خور  با این وسعت نداریم ولی تو منطقه شرق اصفهان، داریم با خشک شدن زاینده زمین‌های کشاورزی و تالاب گاوخونی خشک شده این مناطق دارای خاک رس هستند می تواند یکی از دلایل همین باشد ذرات غبار مسافت 4000 کیلومتر ی را طی می کنند پس می تواند از این منطقه باشد حال چرا تو انارک یا تو خور به این شکل نبود ولی تو چوپانان، اردکان،.... و حتی روستاهای ابراهیم آباد و جعفرآباد به رنگ سرخ در آمد باید خیلی شرایط را در نظر گرفت، سرعت باد، جنس زمین، شاید در این مناطق سرعت باد کمی کمتر بود همین خودش باعث تراکم بیشتر ذرات شده، یا پوشش ابر و....

متاسفانه سمت باد چوپانان و خور را ندارم

اطلاعی هم ندادند ولی آمار می گوید  این فصل از سال بادهای شدید ما از سمت غرب تا شمال غرب هس البته این برای خور هس، نایین هم بادهای شدیدش حدودا از همین سمت هس البته جنوب غرب تا غرب،

چوپانان را ندارم

khoormeteo

انتصاب فرمانداران شهرستان‌های نائین و خور و بیابانک


استاندار اصفهان طی احکامی محسن فیروزی را به‌عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان نائین و احمدرضا طحانی را به‌عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان خور و بیابانک منصوب کرد.

14001019000649_Test_PhotoN
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
  

به گزارش صاحب نیوز؛ سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در احکامی فرمانداران نائین و خور و بیایانک را منصوب کرد.

 محسن فیروزی به‌عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان نائین منصوب شد.

معاون فرماندار اردستان، نطنز و بخشدار بادرود از جمله سوابق فیروزی است.

همچنین احمدرضا طحانی به‌عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان خور و بیابانک منصوب شد؛ شهرداری نوش‌آباد، بخشداری قمصر و رئیس اداره سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان از جمله سوابق طحانی است.

انتهای پیام

توفان سرخ ۱۱۰ کیلومتری امروز در چوپانان

وقوع طوفان سرخ در چوپانان نایین

طوفان در چوپانان استان اصفهان آسمان این شهر را سرخ کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وقوع تندباد و طوفان در مناطق شرقی استان از صبح امروز آغاز شده و در چوپانان این گرد و غبار با پدیده طوفان سرخ به وقوع پیوسته است.
منصور شیشه‌فروش افزود:جنس خاک در آن منطقه به صورت رس است گرد و غبار با ذرات خاک توام می‌شود و باعث ایجاد چنین طوفان‌هایی می‌شود.

وی گفت: تندبادی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در چوپانان، انارک، جندق، نایین و سیمیرم و پادنا امروز رخ داد و خساراتی به شبکه‌های برق وارد شد و برخی مسیر‌ها هم بسته شد.
منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تا فردا شرایط طوفانی لحظه‌ای و وزش شدید باد در مناطق شرقی ادامه دارد

Loaded: 0%
Progress: 0%

بارش خوب در منطقه چوپانان و همسایه ها از ۱۲/۱۶ تا ۱۴۰۰/۱۲/۱۷

آمار بارش‌های ثبت شده در ایستگاه‌های بارانسنجی منطقه از انارک تا خور طی ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۶:۳۰ صبح روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷

 (واحد اندازه گیری: میلیمتر)

چوپانان ۲.۲

انارک ۲.۵

 خور: 1.4

 جندق: 4.0

 بازیاب: 2.5

مصر: 6

 هفتومان: 1.9

 ایراج: 3.3

 چاهملک: 1.9

فرخی: 3.5

 مهرجان: 4.4

 بیاضه: 6

 خنج: 4.2

 گرمه: 0.6

 اردیب: 2

 جعفر آباد : 1.5


بخشدار انارک رفت

خور و بیابانک

آیین تکریم و معارفه شهردار جندق

آیین تکریم و معارفه شهردار شهر جندق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ در این آیین از خدمات محمد علی حشمت شهردار سابق ، علی اکبر واحدی سرپرست شهرداری قدردانی و محمد سلمان به عنوان شهردار جدید جندق معرفی شد.
سلمان پیش از این به مدت ۲۶ ماه بخشدار انارک بود.
وی همچنین مسئولیت حراست فرمانداری خوروبیابانک و بخشدار مرکزی این شهرستان را در کارنامه خود دارد.

۰/۸ میلیمتر باران بارید

آمار بارش‌های قابل اندازه گیری ثبت شده در ایستگاه‌های شهرستان نایین طی ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۶:٣۰ صبح سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۰/١۲/۳ (واحد اندازه گیری: میلیمتر)

سپرو: ۳/۲

انارک: ١/۲

چوپانان: ۰/٨

خاروان: ۰/٧

چاه‌گربه: ۰/۶

نخلک: ۰/۱

اداره_هواشناسی_نایین