چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

آیا هفته آینده آب موقتٱ جریان می یابد

"به نام خدا"

حضور مدیران استانی و شهرستانی جهاد کشاورزی در چوپانان


حضور مهندس امینی مدیرآب وخاک سازمان جهادکشاورزی استان؛مهندس رمضانی مدیر قنوات جهاد استان؛مهندس رحیمی مدیر آب وخاک جهاد شهرستان؛مهندس مهدوی فر سرپرست جهاد نایین؛مهندس مرتضوی مدیر نمایندگی جهاد چوپانان؛دربین جمعی از کشاورزان زحمتکش چوپانان وبررسی خسارتهای ناشی ازسیل و ارائه راهکار جهت جاری شدن مجدد آب قنات چوپانان.


در این حضور که چند ساعت به طول انجامید بعد از بررسی های انجام شده مقرر گردید سازمان جهاد کشاورزی نسبت به تامین 4هزار متر لوله اقدام کند و قبل از میله چاهی که تخریب صورت گرفته؛آب پمپاژ و به میله چاه سالم توسط لوله هدایت و از آنجا در مسیر قنات جاری گردد.


امیدواریم با این روش و پیگیریهای انجام شده ؛تا آخراین هفته آب موقتا در مسیر قنات جاری گردد.

شایان ذکر میباشد در سیل اخیر حدود 5کیلومتر از مسیر قنات؛140میله چاه تخریب و 20میله چاه کاملا با گل و لای پر شده و نیاز به تخلیه کامل دارد.

سربلند وپایدار باشید

دهیار چوپانان

مصطفی جلالپور

: اصلاح شبکه آب روستای چوپانان


کد خبر: ۲۰۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
نصف جهان: اصلاح شبکه آب روستای چوپانان نایین جهت آبرسانی به مناطق بالادست روستا در مواقع مورد نیاز انجام شد.به گزارش روابط عمومی آبفا منطقه نایین، با توجه به افت فشار شبکه آب روستای چوپانان در زمان اوج مصرف، عملیات اتصال زون پایین دست به بالادست روستا انجام شد.

 



گزارشی از وضعیت قنات چوپانان پس از سیلاب


وضعیت مسیر قنات در قسمتی که اصطلاحاً پشته ای گفته میشود و کَوَل ندارد . این قسمت توسط کارگران لای روبی شده است .

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارشی از وضعیت قنات چوپانان پس از سیلاب


متاسفانه سیلاب اخیر همه را غافلگیر کرد ، اگر چه هشدارهای هواشناسی از زرد به نارنجی تغییر کرد ولی واقغیت آنست که عادت کرده ایم هیچ هشداری را جدی نگیریم ! 

سیل به مسیر قنات چوپانان رخنه کرد ، اگرچه دو بند خاکی،  یکی در امتداد مسیر قنات برای جلوگیری از سیلهای سمت عباس آباد و معدن گود و سیلابهایی که جاده هفتومان را قطع میکنند و بند خاکی دیگر به طول حدود ۱۰۰۰ متر به موازات جاده چوپانان-خور که قرار است جلوی آبهای سمت کوههای زرمو را بگیرد . و این دو بند خاکی در نقطه ای در چاه خاری همدیگر را قطع میکنند و ظاهراً محل تلاقی این دو بند با ماسه بادی متصل بوده است و طبق شنیده ها از یکی از معتمدین که به چشم محل را دیده بود ، درطول سال گذشته عده ای با کامیون جهت برداشت هیزم به این محل رفته اند و پس از اینکه کامیون در ماسه ها اسیر میشود ناچاراً محل مورد نظر را از ماسه خالی میکنند و بعد از نجات خود ، محل را به حال خود رها میکنند و سیل از این محل به سمت دهانه چاه های قنات حمله میکند و با دوره کردن دهانه ها باعث ریزش چاه میله ی قنات و ورود سیل و گل و لای به داخل قنات میشود و کم کم با افزایش حجم سیل دهانه های بیشتری اسیر سیل و خرابی میشوند 

واما ...

میزان خسارتها و خرابی به بار آمده به شرح زیر است : 

-تخریب حدود ۲۰ حلقه چاه دهانه قنات از ارتفاع ده متر تا ارتفاع ۶ متر در محدوده چاه خاری

-ورود گِل و لای به مسیر قنات به طول حدود ۷ کیلو متر 

-ریزش پشته ها و تخریب مسیری که بصورت پشته ای و بدون کَوَل (kaval )

(به گویش محلی ، کُول kovl )بوده است


عملیاتی که جهت مرمت و راه اندازی مجدد مسیر قنات لازم است : 

- لای روبی ۷ کیلومتر از مسیر قنات و خروج گل و لای جمع شده که حجم بسیاری دارد .

-اصلاح دهانه های تخریب شده و ریزش کرده ، حجم خاک ریزش کرده زیاداست ، ارتفاع ده متر در قطر حدود سه متر .

-کَوَل گذاری حداقل ۱۰۰۰ متر از مسیر که قبلاً پشته ای بوده و بخاطر ریزشها و تغییر شکل باید کول گذاری شود 

نیاز به ۵۰۰۰ کَوَل سیمانی .(هر متر طول ۵ کول لازم است ) قیمت تقریبی هر کول،  تخلیه در محل مورد نیاز حدود ۵۰ هزار تومان است .یعنی ۲۵۰ میلیون تومان فقط هزینه خرید کول است ! 

 در حال حاضر دو اکیپ مشغول کار بر روی قنات هستند، اکیپ سه نفره اردستانی و اکیپ ۵ نفره ی چوپانانی ، 

اگر قرار باشد با همین دو اکیپ بر روی قنات کار شود مدت بازگشایی قنات بیش از سه ماه طول خواهد کشید و لازم است نفرات و ابزارآلات چندبرابرشود تا زمان به حداقل برسد . 

نکته ی مهم ؛ 

هرچه زمان بازگشایی مسیر آب بیشتر طول بکشد ، آب جمع شده در مسیر قنات برگشت کرده و با افزایش حجم آب سقف و دیوارها در بالادست ریزش کرده و خرابی چندین برابر خواهد شد .

هزینه برآورد شده برای اصلاح و تعمیر قنات ، بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود و نکته مهمتر اینکه بودجه مورد نیاز بایستی نقد و به روز و موجود باشد چرا که بیشترین هزینه ، حقوق کارگران است و کارگر را نمیتوان وعده سر خرمن داد ، و مطمئناً اگر بخاطر نیاز نباشد هیچ کارگری خطر کار در قنات و گرمای مستقیم آفتاب را بجان نمیخرد ،  

بنابراین لازم است مالکان محترم ، مسئولین محترم و آنان که دستشان میرسد به فکر تهیه منابع مالی باشند 

اگر منتظر تصویب بودجه ی دولتی باشیم که حداقل شش ماهی طول خواهد کشید !

به نظر میرسد باید از منبعی نقد تر همچون ستاد بحران کشور و صندوقهای حمایتی بهره بگیریم و زمانیکه بودجه دولتی تصویب شد ادای قرض نماییم .

آقایان مسئول ، مالکان عزیز ؛ 

پیشنهاد میشود هرچه زودتر جلسه ای هم اندیشی با حضور صاحب نظران و کارشناسان داشته باشید تصمیمی جدی در مورد قنات چوپانان گرفته شود ، 

زمان از دست میرود حجم آب جمع شده پشت مانع در قنات در حال تخریب است ، محصولات بهاره ی کشاورزان در حال خشک شدن است .... به هوش باشید .

البته جا دارد از تلاشها وپیگیریهای آقای علی اصغر رفیع تقدیر و تشکر کرد .

علینقی جلال 

منبع: کانال تلگرامی چوپانان امروز

آبگیری سازه های آبخیزداری خور و بیابانک ۵۰ درصد افزایش یافت


آبگیری سازه های آبخیزداری خور و بیابانک ۵۰ درصد افزایش یافت

اصفهان_ ایرنا _ ۶ میلیون مترمکعب آب در پی بارندگی های اخیر در سازه های آبخیزداری شهرستان خور و بیابانک ذخیره شد که نسبت به پارسال بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: بیشترین حجم آبگیری در سازه های بتنی ۲ و ۳ بازیاب، وازه و پخش سیلاب جندق، عروسان گلستان، فراخ، حسن سوخته فرخی، پخش سیلاب حسین آباد هفتومان، چاهملک و بند سنگی ملاتی مهرجان بوده است.

مهدی آخوند افزود:  بارش‌های امسال در کاهش ریزگردها نیز تاثیرگذار بوده و سبب بهبود کیفیت آب و هوای خور و بیابانک شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک، ظرفیت سدها و بندهای خاکی منطقه را بیش از هفت میلیون مترمکعب برآورد و خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶طرح آبخیزداری در سطح بیش از ۲۱۲ هزار هکتار در این شهرستان اجرا شده است.

آخوند خاطرنشان کرد: ۱۷ طرح نیز با هدف کنترل سیلاب، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک در دست اجراست.

به گفته وی، از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون حدود هفت میلیون مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری شهرستان ذخیره شده که نقش موثری در تامین آب آشامیدنی، تغذیه سفره های آب زیر زمینی و افزایش آب چاه ها و قنات های این شهرستان داشته است.

به گزارش ایرنا، در سال آبی جاری، روستاهای بازیاب با بیش از یکصد میلیمتر، هفتومان با بیش از ۸۴ میلیمتر و چاهملک با بیش از ۷۵ میلیمتر در صدر بیشترین دریافت کنندگان بارش ها و روستاهای گرمه با بیش از ۲۷ میلیمتر، مهرجان با بیش از ۲۸ میلیمتر و اردیب با ۴۴ میلیمتر در قعر کمترین دریافت کنندگان بارش ها بوده اند.

بارش سال زراعی شهر خور نیز ۶۲ میلیمتر گزارش شده 

محور ارتباطی انارک به چوپانان شهرستان نائین بر اثر جاری شدن سیل مسدود شد


مدیرکل بحران استانداری اصفهان از مسدود شدن محور ارتباطی انارک به چوپانان شهرستان نائین بر اثر جاری شدن سیل خبرداد.

به گزارش ایلنا، منصور شیشه فروش با اشاره به آخرین وضعیت خسارات سیل در استان اصفهان اظهار داشت: جاری شدن سیل در محور ارتباطی انارک به چوپانان شهرستان نائین منجر به مسدود شدن این محور شد.

وی افزود: در این محور یک خودرو شخصی را سیل برد و دو دستگاه تریلر نیز واژگون شد که خوشبختانه سرنشینان خودروها نجات یافتند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اعزام پنج تیم امدادی برای امدادرسانی به این حادثه ادامه داد: همچنین سیل منجر به قطع فیبر نوری در این منطقه شد.

ورودی های چوپانان پرمخاطره ترین نقاط حادثه خیز بشمار میرود

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ | 14:23 | غلامعلی صمیمی - نظر بدهید

 

ورودی چوپانان برای چندمین بارحادثه آفرید.

یکی از نقاط حادثه خیز محور نایین خوررا میتوان ورودی چوپانان نامید. چوپانان دارای سه ورودی است که هرسه این ورودیهای به روستا پرمخاطره ترین نقاط حادثه خیز استان اصفهان بشمار میرود که طی سالهای اخیر تصادفات شدیدی صورت گرفته که جان بسیاری ازمسافرین دراین نقاط گرفته شده ودراین زمینه نامه های اعتراض آمیزی توسط شورا ودهیاری چوپانان به مسئولین ذیربط ونماینده محترم ارسال شده که تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته. واقعاجای تاسف دارد بااینکه تصادقات زیادی شده ودراین نقطه تعدادی ازشهروندان کشته شده اند اما نه وزارت راه وشهرسازی واداره راهداری ها وپلیس راه هیچگونه اقدامی انجام نداده اند. نمیدانم مسئولان مربوطه چه تفکر ی دارند که بااینهمه کشته شدن مردم بیگناه هیچ اقدامی درجهت ترمیم این مسیر انجام نمیدهند. مگر منتظر چه تعداد کشته هستید که برای آقایان صرف نمیکند که اقدام کنند. آیا اگر باندازه اتوبوس مردم ازبین بروند بیدار خواهیدشد؟ خون این کشته شدگان ازنظر مردم چوپانان بگردن مسئولان بی تفاوت استان وشهرستان است ودرمرحله دوم خون این کشته شدگان بگردن مسئولان شهرستان نایین وپلیس راه منطقه واداره راهداری منطقه ودرپایان متوجه نمایندگان اسبق وفعلی نایین وخوروبیابانک است که منتظر نشسته اند تا تعداد تصادفات بالا رود تا بودجه ای بتوانند اختصاص دهند وگرنه با این آمار کشته وتصادفات نمی صرفد هزینه کنند..


بارندگی‌ اخیر۱۲۰ میلیارد تومان به اصفهان خسارت زد


بارندگی‌ اخیر۱۲۰ میلیارد تومان به اصفهان خسارت زد

اصفهان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بارش‌های اخیر بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان به ویژه محدوده شرق و شمال این استان خسارت برجا گذاشت.

منصور شیشه فروش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اثر بارندگی سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در نوار شمالی و شرقی استان، خسارت هایی به شهرستان های خور، کاشان، نطنز، اردستان، بخشی از جرقویه سفلی و محور ارتباطی برخوار و بخش چوپانان در شهرستان نایین وارد شد.
وی اضافه کرد: بیشترین خسارت وارد شده براساس ارزیابی های صورت گرفته توسط گروه های ارزیاب اداره راهداری، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی مربوط به روستاهای بیاضه، چاهملک، مهرجان،  بازیاب و هفتومان در خور و بیابانک است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این راستا ٢۵٣ واحد مسکونی در این مناطق به تعمیر و احداث نیاز دارند که برآورد خسارت در بخش مسکن و معابر ۴٣ میلیارد تومان ارزیابی شده است.
وی افزود: در بخش کشاورزی به سه هزار و ۵٠٠ هکتار زمین های زراعی و ٨٠٠ هکتار باغ ها که عمده آنها پسته بودند و ٣۶ رشته  قنات خسارت وارد شد که مجموع آن ۵٠ میلیارد تومان ارزیابی شده است.
به گفته شیشه فروش هشت میلیارد تومان در زمینه راه ها برای تعمیر و بازساز ی ۵۵ کیلومتر راه و  ۴٠ دهنه پل آسیب دید و ١٩ میلیارد تومان هم به تاسیسات زیربنایی و بخش هایی مانند آبگرفتگی مسجد، کتابخانه و آرامستان خسارت وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: بدلیل هشدارهای بموقع و تمهیدات از پیش اندیشیده و ابلاغ شده به دستگاه های متولی این خسارت ها با تلفات جانی همراه نبوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: در این مدت به ۵٧ دستگاه خودروی سبک و سنگین ۵٠ نفر امدادرسانی و تخلیه آب از ۳۴ منزل مسکونی و تجاری توسط ۶٢ تیم امدادرسانی انجام شد.

شیشه فروش یادآور شد:  از شنبه تا دوشنبه هفته آینده با استقرار سامانه های همرفتی و ناپایدار جوی شرایط بارش ها همانند چند روز پیش رخ می دهد.
وی با بیان اینکه محدوده این بارشها در شمال و شرق اصفهان است از دستگاه های متولی و امدادگر خواست تا به هشدارها و توصیه های مدیریت بحران توجه داشته باشند و تمهیدات لازم را از اکنون در دستور کار قرار دهند.

استان اصفهان ۲۴ شهرستان دارد

چرا قنات چوپانان و حجت آباد شدیدا آسیب پذیر است؟

چرا قنات چوپانان و حجت آباد شدیدا آسیب پذیر است؟

با هر سیلی قنات دچار خسارت می شود چرا مالکین قنات در باره نقص این عمل فکر اساسی نمی کنند

چوپانان امروز نوشته بود که دو بند خاکی کشیده شده نا تمام برای حفظ قنات بلای جدید قنات شد 

سوالاتی که برای من مطرح شده این است

۱- این بندهای خاکی را کدام سازمان کشیده و چرا طرح درست اجرا نشده 

۲-آیا کارشناسان محلی و نماینده مالکان و دهیار محترم در اجرای این طرح مورد مشورت بوده اند

در تصاویر مشاهده کردیم که بند عباس آباد برای اولین بار آبگیری شده سوال این است

اگر یک باران شدید دیگر بر رشته کوه عباس آباد ببارد این بند قدرت مقاومت دارد یا حادثه بیاضه که گفته اند به علت شکستن بند بوده تکرار نمی شود؟ 

اکر بند عباس آباد مقاومت نکند چه فاجعه ای برای قنات چوپانان و منازل مردم ایجاد می شود

امیدوارم دهیار و شورای اسلامی و مالکان چوپانان و بخشداری و فرمانداری به مسائل مطرح شده توجه جدی نمایند

کاش مسئولین ما نیز از خور و بیابانک می آموختند


دو روز است که سیل ویران کننده در منطقه و در چوپانان ما خسارات زیادی را به مردم محروم زده است 

در شهرستان خور و بیابانک نیز خسارات سیل زیاد بوده اما مسئولین این شهرستان بلافاصله این اخبار را رسانه ای کرده و حتما به مقامات مسئول اطلاع رسانی کرده اند 

اما مسئولین نائین؛ شهرستان نائین را فقط تا انارک می دانند و نسبت به منطقه وسیع چوپانان  احساس مسئولیتی ندارند و مردم محروم این منطقه را فراموش کرده اند

آسیب سیل به قلعه تاریخی ومعدن درخوروبیابانک/۲۱ رشته قنات ریزش کرد


آسیب سیل به قلعه تاریخی ومعدن درخوروبیابانک/۲۱ رشته قنات ریزش کرد

اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به دنبال وقوع سیلاب طی دو روز گذشته در استان اصفهان قلعه تاریخی روستای بیاضه آسیب دید و یک معدن در خور و بیابانک مسدود شد.

منصور شیشه فروش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مجموع خسارات وارد شده به مناطق شرق و شمال استان اصفهان با توجه به وقوع سیل اظهار داشت: جبهه هوای بارشی طی دو روز اخیر از شمال وارد استان شد و بیشتر نوار شمالی استان را درگیر کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به فروکشن کردن سیل در مناطق سیل زده اصفهان تیم‌های ارزیاب به مناطق اعزام شده است، اضافه کرد: نتیجه تحقیقات و بررسی این تیم‌ها طی دو روز آینده اعلام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در شهرستان خور و بیابانک و در مناطق بیاضه، چاه ملک، هفتومان و بازیاب خسارات ناشی از سیل را داشتیم، افزود: در این زمینه یک معدن در خور و بیابانک مسدود و دچار آسیب شد.

وی با اشاره به خسارت وارد شده به قلعه تاریخی روستای بیاضه ابراز داشت: مسیرهای ارتباطی بیاضه نیز قطع شد و خساراتی نیز به منازل مسکونی، کتابخانه، واحدهای تجاری و مسجد این روستا وارد شد