چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

محمّد گربه‌ای افسانه نیست!

 محمّد گربه‌ای


 غار محمّد گربه‌ای در غرب انارک


محمّد گربه‌ای افسانه نیست!

نوشته محمد مستقیمی

چند وقت پیش پژوهشگری که در آثار شیخیه پژوهش می‌کند از مشهد با من تماس گرفت[1] و اطلاعاتی در باره‌ی ملارضای انارکی می‌خواست و وقتی فهمید که یکی از نوه‌های دختری ملارضا با من خویشاوندی سببی دارد[2] خوشحال شد که منبع خوبی به دست آورده است. او گفت تحقیقاتش در مورد ملارضا (30) صفحه‌ای شده ولی هنوز کامل نیست و قول داد که پس از انتشار آن، مرا در جریان بگذارد.

من یاری شایان توجهی برایش نداشتم و نوادگان ملارضا حتی در حدّ من هم در باره‌ی جدّشان آگاهی نداشتند امّا در یک مورد توانستم او را یاری دهم. ایشان نخست عکس کوچکی از یک نسخه‌ی خطی کتاب «اجتناب» نوشته‌ی میرزا محمّد باقر شریف طباطبایی(همدانی) همان پیشوای شیخیه‌ی باقریه که در بلوای شیخیه در زمان قاجار به جندق پناه آورد و در این سفر هم مسافر کاروان حاج محمّدعلی رمضان(پدر بزرگ نگارنده) بود و آن داستان کذا که وجود چوپانان را پیش بینی کرد آن کک را در تنبان پذر بزرگ انداخت و این شد که حالا می‌بینید که من اینک چوپانانی هستم و بدان می‌بالم.برای مطالعه بقیه مقاله اینجا را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...

بازدید کارشناسان حفظ نباتات سازمان از باغات پسته چوپانان

بازدید کارشناسان حفظ نباتات سازمان از باغات پسته چوپانان

      به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نائین، در روز چهارشنبه مورخ 26/3/95 کارشناسان حفظ نباتات استان و مدیریت این شهرستان از باغات پسته چوپانان بازدید به عمل آورده و توصیه هایی در رابطه با شوری آب،شیوه های سم پاشی، کودهای مورد نیاز در این فصل زراعی و سموم مورد نیاز جهت بیماری پوسیدگی طوقه درختان پسته ارائه نمودند.

 

استفاده از این خبر بدون ذکر منبع ممنوع است

دستگیری متخلفین شکار و صید در پناهگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان


دستگیری متخلفین شکار و صید در پناهگاه حیات وحش عباس آباد



مهدی جلالپور نوشت :با همکاری و همدلی بچه ها بعد از دو روز گرم و سخت و طاقت فرسا ،تونستیم دو نفر از متخلفین عمده شکار و صید و گوشت فروش منطقه را دستگیر کنیم

2 متخلف عمده شکار در منطقه عباس آباد نایین دستگیر شدند

نایین،اصفهان-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین از دستگیری دو نفر از متخلفان عمده شکار و صید در منطقه عباس آباد خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، حسین اکبری گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان مستقر در محیط بانی بیاضه و سر محیط بانی چوپانان حین کنترل مناطق و حفاظت از تنوع زیستی به شواهدی از ورود متخلفان شکار به پناهگاه حیات وحش عباس آباد برخورد کردند.
وی افزود:با اعلام خبر مردمی مبنی بر قطعی بودن ورود شکارچیان، محیط بانان ساعت ها به گشت و کنترل نامحسوس محل پرداخته و پس از ردیابی موثر و با توجه به جاده های فرار متعدد و همچنین حرفه ای بودن شکارچیان، اقدام به کمین شبانه در جاده های خاکی خروجی کردند.
اکبری ادامه داد: متخلفان که در تاریکی شب خود را به خانه یکی از همدستان خویش در روستای مجاور منطقه رسانده و در آنجا مخفی شده بودند، با همکاری ماموران کلانتری بیاضه و دستور مقام قضایی دستگیر شدند.
اکبری گفت: از متخلفان لاشه یک راس کل وحشی، یک قبضه سلاح گلوله زنی، 12 تیر فشنگ و یک عدد دوربین کشف و ضبط شد. 
متخلفان پس از تشکیل و تکمیل پرونده به دادگاه معرفی شدند. 
منطقه عباس آباد نایین در 195 کیلومتری نایین و در شرق استان اصفهان قرار دارد. 

تسریع در عملیات گاز رسانی به خوروبیابانک

اصفهان؛
طرح گاز رسانی به خوروبیابانک تا پایان سالجاری آغاز می شود.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاصفهان،فرماندار خوروبیابانک، گازرسانی به این شهرستان را یکی از مهمترین طرح های اجرایی سال 95 بیان کرد و گفت: طرح گازرسانی به خوروبیابانک از مطالبات اساسی مردم این شهرستان است و اجرای این طرح، افزون بر رفاه عمومی، جذب سرمایه گذاری و ایجاد شرکت های تولیدی و رونق صنعت این شهرستان را به همراه دارد.
علی استوار در جلسه شورای اداری شهرستان خور و بیابانک که در شهر جندق برگزار شد، افزود: گازرسانی به شهرستان خوروبیابانک مورد بررسی قرار گرفته و تمهیدات لازم برای ایجاد زیرساخت های اعم از ایجاد شبکه و ایستگاه ها، علمک ها و دیگر تجهیزات گازرسانی اندیشیده شده است.
وی تصریح کرد: مجوز اخذ زمین برای احداث ایستگاه های تقلیل فشار و ساختمان اداری و حفاری برای اجرای لوله گذاری انجام شده است.
به گفته وی شهرهای خور، جندق، فرخی و روستاهای بخش مرکزی خوروبیابانک از نعمت گاز طبیعی برخوردار نیستند.
استوار افزود: گاز رسانی به چهار شهر کویری خور، جندق، فرخی و انارک و همچنین روستای چوپانان در شرق اصفهان در برنامه مطالعاتی شرکت گاز استان اصفهان قرار گرفته است.
شهرستان کویری خور و بیابانک در 420 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

واژگونی سمند در جاده جندق - معلمان


اصفهان؛
واژگونی سمند در جاده جندق - معلمان یک کشته و 5 مصدوم برجا گذاشت.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان گفت: پیش از ظهرامروز خبر واژگونی این خودرو به اورژانس اعلام شد که بلافاصله یک واحد امدادی از اورژانس 115 و یک واحد از هلال احمر به محل حادثه عزیمت کردند. دکتر غفور راستین افزود: در این حادثه یک مرد در دم جان باخت و یک زن، یک مرد و سه کودک دچار مصدومیت شدند. بگفته وی نیروهای تکنسین اورژانس پس از ارائه خدمات اولیه درمانی به مصدومان آن ها را به درمانگاه جندق منتقل کردند. جندق از توابع شهرستان خور در۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد. 

46 کیلوگرم مواد مخدر در سه راهی چوپانان کشف شد

46 کیلوگرم مواد مخدر در سه راهی چوپانان  کشف شد

نائین- اصفهان- ایرنا- فرمانده انتظامی نایین از کشف حدود 85 کیلوگرم مواد مخدر در محل ایست و بازرسی شهید شرافت نائین و سه راهی چوپانان در 24ساعت گذشته خبرداد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ نبی الله سوادکوهی اظهارکرد: در بازرسی از یک دستگاه کامیون در سه راهی چوپانان که از زاهدان عازم تهران بود، 46کیلو و 520گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف و ضبط و این رابطه سه نفر دستگیر شدند. 
وی اضافه کرد: همچنین ماموران به یک کامیون در ایستگاه شهید شرافت شهرستان نایین مشکوک شدند که در بازرسی از خودرو 10کیلوگرم تریاک کشف ویک تن دستگیرشد. 
فرمانده انتظامی شهرستان نایین خاطر نشان کرد: همچنین در عملیاتی جداگانه در جاده نائین به یزد مقدار29 کیلوگرم تریاک از یک خودرو عبوری کشف ویک نفر متهم به مقامات قضایی معرفی شد.
وی اضافه کرد: این مقدار مواد مخدر از استان های شرقی و جنوبی در حال انتقال به اصفهان و تهران بود که کشف و ضبط شده است.
گلوگاه نائین در 15کیلومتری نایین سه راهی چوپانان در 190کیلومتری نایین وشهرستان نایین در140کیلومتری شرق اصفهان قراردارد و روزانه به طور متوسط افزون بر پنج هزار دستگاه خودرو از این محل عبور می کنند.
ت7136/ 6022

واژگونی یک دستگاه تانکر حامل مواد سوختی در خور و بیابانک

این تانکر 24 هزار لیتری که از شاهزند اراک در محور نایین - خور عازم افغانستان بود در روستای چاهملک به علت نامعلومی واژگون شد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، فرماندار خوروبیابانک گفت: تیم گشت پلیس راه شهرستان بلافاصله در محل حاضر شدند.
علی استوار افزود: این حادثه هیچگونه خسارت جانی نداشته است و با حضور به موقع آتش نشانی های شهر های خور ،جندق و فرخی  از بروز حادثه جلوگیری شد .
وی گفت: علت حادثه توسط پلیس در حال بررسی و هم اکنون تردد در این محور  بدون خطر درحال  انجام است
روستای چاهملک در 40 کیلومتری غرب مرکز شهرستان خوروبیابانک  و 350 کیلومتری اصفهان واقع است.
به گزارش کانال تلگرامی چاهملک در گذر زمان:
فوری فوری
حسب دستور فرمانداری محترم
اهالی محترم شهرک امام حسین (ع) تا اطلاع ثانوی که تیم امداد هوایی استان در محل حاضر گردند و خطر احتمالی رفع گردد، شهرک را به طور کامل تخلیه و به چاهملک منتقل شوند.

جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش بخش انارک


جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش بخش انارک روز چهارشنبه مورخ۱۳۹۵/۳/۵ در محل بخشداری انارک برگزار گردید

به گزارش استانداری اصفهان:جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش بخش انارک روز چهارشنبه مورخ۰۵/۰۳/۱۳۹۵ در محل بخشداری انارک برگزار گردید. در ابتدا علوی بخشدار انارک با اشاره به دستور جلسه پیرامون بررسی مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش بخش انارک افزود:پیرو پیگیری های مکرر مردم و همچنین اعضای محترم شورای اسلامی شهر انارک و روستای چوپانان در خصوص مشکلات دامن گیر حوزه آموزش و پرورش بخش تصمیم بر این شد که با برگزاری جلسه ای در خصوص بررسی مشکلات موجود،بحث و تبادل نظر گردد.ایشان ضمن اشاره به برخی محدودیت های قانونی و امکاناتی ابراز امیدواری کردند در دولت تدبیر و امید و با تلاش مدیر محترم آموزش و پرورش شهرستان همچنین مساعدت مسئولین ذیربط به خصوص فرماندار محترم با اتخاذ تدابیر لازم بتوان برخی مشکلات حوزه آموزش و پرورش این بخش را مرتفع نمود. علوی با اشاره به گذشته آموزشی شهر انارک و تعداد قابل توجه دانش آموزان این شهر و همچنین مبحث امنیت کویر که موضوع آن جلوگیری از تخلیه روستاها و شهرهای کویری از جمعیت می باشد  خاطر نشان کرد طی سالهای اخیر به واسطه تعداد کم دانش آموزان در حوزه این بخش و به حد نصاب نرسیدن کلاس های درسی،خانواده ها مجبور به مهاجرت گردیده اند. وی ابراز امیدواری کرد که بتوان با اقدامات موثر دور تسلسل کاهش دانش آموزان و تعطیلی کلاس ها را بر هم زد و از این روند جلوگیری نمود.

در ادامه آقابابایی مدیر آموزش و پرورش شهرستان ضمن عرض سلام و تبریک اعیاد شعبانیه به اعضای جلسه و آرزوی توفیق استقبال و بهره مندی از ماه مبارک با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش به ارایه مطالبی پرداخت و عنوان نمود باید کمبود معلم را با کسب مجوز لازم از طریق به کارگیری نیروهای بازنشسته شهر انارک در چارچوب قانون مرتفع نماییم. همچنین در پایان جلسه ،مقرر گردید سرپرست نمایندگی آموزش و پرورش بخش انارک در خصوص نیازها و امکانات ضروری و مورد نیاز در مدارس بخش،نامه ای جهت ارائه به استان به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال نماید.


یادی از بزرگمرد شهر کویری انارک


یادی از بزرگمرد شهر کویری انارک


روزنامه اطلاعات :یکی از بخش‌های حاشیه کویر مرکزی ایران «انارک» است که در 75 کیلومتری شهرستان نائین با گذشته‌ای کهن و مردمی نیک اندیش و کوشا قرار دارد. یکی از نیکوکاران و بزرگان انارک، زنده یاد باقر کلباسی انارکی است که در 88 سالگی پس از عمری تلاش و کوشش و به ویژه اشتغال زایی در حوزه‌ کشف و استخراج معادن، به دیدار یار شتافت و انارکی ها را در اندوه نشاند. فرزندان و نوادگان آن مرحوم همه از چهره‌های برتر در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، معماری و ساختمان و زمین‌شناسی هستند. شادروان باقر کلباسی انارکی قبل از درگذشت به فرزند بزرگش مهندس سعید کلباسی انارکی که از خادمان گذشته و اکنون صنعت برق کشور است، وصیت کرد که در منطقه انارک برای کمک به مردم نیازمند، صندوق قرض‌الحسنه راه‌اندازی شود که با همت ایشان اخیراً این اقدام انجام شده است. او در اوج نیکنامی زیست و شهرکویری انارک در اندوه از دست دادنش، گریست. 

سعید یغمایی

راه‌اندازی 2 نیروگاه خورشیدی در خور و بیابانک


راه‌اندازی 2 نیروگاه خورشیدی در خور و بیابانک

» سرویس: استان ها - اصفهان
hemmat khahi (7 of 7)-11.jpg

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان اصفهان گفت: امسال با سرمایه گذاری بخش خصوصی دو نیروگاه خورشیدی 10 و یک مگاواتی در خور و بیابانک راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، رسول موسی الرضایی در سفر به خور و بیابانک اظهار کرد: خور و بیابانک از مستعدترین شهرستان‌های استان در تولید انرژی خورشیدی بوده و مطالعات کارشناسان بیانگر ظرفیت قابل توجه این شهرستان برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی است.

وی افزود: قرار است با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت آلمانی این دو نیروگاه در مدت شش ماه در شهر خور و سه راهی خور به جندق به بهره برداری برسد.

مدیرعامل برق منطقه ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: با راه اندازی این دو نیروگاه بیش از90 درصد برق مورد نیاز شهرستان در طول روز تولید و در مدار قرار می‌گیرد.

موسی الرضایی افزود: هم اکنون مصرف برق شهرستان خور و بیابانک که از طریق شبکه سراسری تامین می‌شود بین 8 تا 11 مگاوات در ماه‌های مختلف سال است .

وی تصریح کرد: این شهرستان 11 هزار مشترک برق دارد و یک سوم برق مصرفی در بخش خانگی است.