چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

سیاه‌کوه گنجینه ارزشمند حیات وحش در قلب ایران

فارس گزارش می‌دهد
سیاه‌کوه گنجینه ارزشمند حیات وحش در قلب ایران

پارک ملی سیاهکوه که یکی از بکرترین زیستگاه‌های حیات‌ وحش در کشور به شمار می‌رود، گنجینه‌ای ارزشمند در قلب ایران و در استان کویری یزد است و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی در این منطقه، سیاهکوه را مورد توجه محققان قرار داده است.

خبرگزاری فارس: سیاه‌کوه گنجینه ارزشمند حیات وحش در قلب ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، استان یزد به دلیل گستردگی جغرافیایی از گنجینه‌های عظیم محیط طبیعی بهره‌مند است و وجود چند پارک ملی و منطقه حفاظت شده، یزد را به کلکسیونی از گونه‌های زیبای جانوری و گیاهی تبدیل کرده است.

پارک ملی سیاه‌کوه نیز یکی از زیستگاه‌های مهم جانوری در استان یزد است که در قلب ایران قرار گرفته و از حدود 13 سال پیش حفاظت ویژه از آن در دستور کار محیط زیست قرار گرفت.

پارک ملی سیاه‌کوه یکی از مناطق فراخشک و شکننده و در عین حال برخوردار از ارزش‌های زیست محیطی گوناگون است که بخش‌های غربی آن به مساحت حدود 80هزار هکتار به پارک ملی ارتقا یافت.

این منطقه که در مجاورت یکی از وسیع‌ترین عرصه‌های بیابانی کشور قرار گرفته از اکوسیستم متنوعی نظیر کویر، بیابان، استپ و نمکزار برخوردار است.

پارک ملی سیاه‌کوه گرچه تا مدت‌ها مورد تعرض شکارچیان و در واقع شکارکش‌ها قرار می‌گرفت و خشکسالی‌های پی در پی در استان یزد نیز توانسته بود آسیب‌های جدی به این منطقه وارد کند اما از چندی پیش روند رو به رشدی را در سیمای این منطقه شاهد هستیم.

امکان گردشگری در پارک ملی سیاه‌کوه فراهم نیست

راه ورودی به سیاه‌کوه که راه دسترسی اصلی آن محسوب می‌شود، از جاده آسفالته اردکان - چوپانان منشعب می‌شود اما چند مسیر فرعی منشعب شده در طول جاده اردکان - چوپانان نیز وجود دارد.

این منطقه بسیار زیبا و در نوع خود بی‌نظیر است اما متاسفانه امکان گردشگری طبیعی در آن فراهم نیست و مردم یا حداقل علاقمندان به محیط زیست این امکان را ندارند که بتوانند از جاذبه‌های این منطقه بازدید کنند.

با وجود بیش از 10 منطقه حفاظت شده در استان یزد، جای خالی گردشگری طبیعی در این مناطق به شدت احساس می‌شود و به نظر می‌رسد میراث فرهنگی بتواند با همکاری محیط زیست، تورهای محدودی در این مناطق برگزار کند.

معرفی بخشی از ظرفیت‌ها و زیبایی‌های این منطقه به طور قطع می‌تواند در ایجاد علاقمندی بیشتر دوستداران حیات وحش تاثیرگذار باشد.

یکی از کارشناسان و معاونان محیط زیست استان یزد در مورد منطقه پارک ملی سیاه‌کوه به خبرنگار فارس گفت: سیاه‌کوه هم به لحاظ تنوع گیاهی و هم تنوع جانوری و حتی تنوع اقلیمی در استان یزد بسیار قابل توجه و کم‌نظیر است.

حسن اکبری عنوان کرد: پارک ملی سیاه‌کوه در ناحیه رویشی ایرانی و تورانی واقع شده و رویش نباتات و گونه‌های مختلف گیاهی در جای جای منطقه قابل مشاهده است.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط سخت کویری و قلت بارش‌های جوی، تنوع و تراکم پوشش گیاهی منطقه به ویژه در ارتفاعات و نواحی حاشیه کویر مطلوب است.

وجود 47 گونه گیاهی در سیاه‌کوه/ شناسایی گونه‌های در معرض انقراض

اکبری خاطرنشان کرد: به طور کلی تاکنون بیش از 47 گونه گیاهی در پارک ملی سیاه‌کوه شناسایی شده که چهار گونه از آن دارای ارزش حفاظتی است و دو گونه دیگر نیز به لحاظ دارا بودن ارزش‌های اکولوژیک حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: رویشگاه‌های طبیعی منطقه شامل انواع تیپ‌های گیاهی است که از جمله آنها می‌توان به تیپ درمنه، قیچ، پرند، گز، تاغ،‌ بادام کوهی و ... اشاره کرد.

اکبری در مورد حیات وحش و زیستگاه‌های این پارک ملی نیز بیان کرد: پارک ملی سیاه‌کوه یکی از بلا معارض‌ترین مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در استان یزد است و این منطقه از نظر تراکم پوشش گیاهی شرایط مطلوبی برای زیست جانوران حاشیه کویر فراهم کرده است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان یزد  ادامه داد: همچنین این منطقه به علت بعد مسافات تا اماکن مسکونی و عدم تعدد راه‌های ارتباطی از دستبرد شکارچیان و اشکال مختلف توسعه مصون مانده است به طوری که وجود حداقل تعارض‌های انسانی یکی از مهم‌ترین امتیازات بارز و برجسته منطقه سیاه‌کوه است که دستیابی به اهداف حفاظتی و اجرای برنامه‌های مدیریتی را آسان‌تر کرده است.

اکبری به تشریح گونه‌های موجود جانوری در این منطقه پرداخت و اظهار داشت: کل و بزو جبیر، گونه حاکم جانوری در این منطقه است و امنیت حاکم بر منطقه ظرف چند سال گذشته و احیای جمعیت علف‌خوران موجب گرایش گونه‌هایی نظیر یوزپلنگ به عرصه‌های دشتی و تپه ماهوری این منطقه شده است.

شناسایی 19 گونه پستاندار در پارک ملی سیاه‌کوه

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 19 گونه پستاندار در این منطقه شناسایی شده که هشت گونه از آنها به عنوان اولویت‌های حفاظتی مطرح شده‌اند اما در میان آنها یوزپلنگ، کاراکال و شاه روباه دارای اهمیت بیشتری هستند.

اکبری بیان کرد: بز کوهی، قوچ و میش، جبیر، گرگ، شغال، روباه معمولی، شاه روباه، پلنگ ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، کفتار، خرگوش، تشی، خارپشت ایرانی، هامستر خاکستری، موش خانگی، دوپای کوچک، پامسواکی بزرگ و روباه شنی از گونه‌های پستاندار شناسایی شده در منطقه سیاه‌کوه هستند.

اما سیاه‌کوه منطقه حفاظت شده‌ای تنها برای پستانداران نیز و پرندگان این منطقه نیز در نوع خود بی‌نظیر و برخی از آنها در معرض تهدید انقراض هستند.

زاغ‌بور، کبک، تیهو، چکاوک بیابانی، باقرقره گندمی، هوبره، باقرقره شکم سیاه و ... از پرندگان موجود در این منطقه هستند و امنیت حاکم بر منطقه و ناچیز بودن تعارضات انسانی موجب زادآوری این گونه‌های ارزشمند در منطقه شده است.

34 گونه پرنده در سیاه‌کوه زندگی می‌کنند/ 11 گونه واجد ارزش‌های حفاظتی

معاون محیط زیست استان یزد در مورد گونه‌ پرندگان نیز در این پارک ملی عنوان کرد: تاکنون 34 گونه پرنده در پارک ملی سیاه‌کوه شناسایی شده که البته برخی از آنها از راسته پرندگان مهاجر هستند و برخی پرندگان نیز در شرایط تالابی این منطقه دیده شده‌اند که زیست آنها در سیاه‌کوه دائمی نیست.

وی ادامه داد: در بین 34 گونه پرنده که در منطقه سیاه‌کوه شناسایی شده است، 11 گونه واجد ارزش‌های حفاظتی هستند که در میان آنها عقاب شاهی، بالابان، شاهین، بحری و هوبره در معرض خطر انقراض هستند.

اما در این منطقه نمی‌توان حضور خزندگان را نیز نادیده گرفت و گرچه در این منطقه مطالعات جامعی در مورد خزندگان صورت نگرفته اما مشاهدات محیط بانان و کارشناسان بازدید کننده حاکی از غنای زیستی خزندگان در این منطقه دارد.

گرچه این منطقه از دیدگاه گردشگری مورد توجه قرار نگرفته است اما به نظر می‌رسد به جز مقوله گردشگری، این منطقه در وجوه مختلف برای استان یزد حائز اهمیت باشد.

توجه ویژه پژوهشگران به برخی گونه‌های جانوری در سیاه‌کوه

پارک ملی سیاه‌کوه به عنوان یکی از ذخائر ارزشمند گیاهی و جانوری می‌تواند برای انجام مطالعات و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی بر روی بسیاری از زیستمندان بیابانی حائز اهمیت باشد.

در این زمینه طی سال‌های اخیر در زمینه زادآوری هوبره، زاغ بور و دو گونه از باقرقره‌ها و وجود خزندگانی همچون سوسمار خادم ایرانی در کنار سایر گونه‌های برجسته پستاندار منطقه، شایسته توجه پژوهشگران و محققان است.

به هر حال امید می‌رود حذف اندک تعارضات انسانی که از جمله آنها می‌توان به معادن اشاره کرد، زمینه مدیریت پارک ملی را بهتر از گذشته هموار کند.

-------------------------

گزارش از مهدی جلیلیان

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930130000652#sthash.OiHWPdQ3.dpuf

خاطرات من و کوچه باغ


خاطرات من و کوچه باغ (1)

نوشته : نسل سومی

نوروز 93 فرصتی بود که دقیق تر مسائل را بررسی کنم و مطالبی را دقیق تربنگرم و به نگارش در آورم این بود که یک روز بعداز ظهر به تنهایی روانه کشتزار چوپانان برای زیارت از باغ و دشت شدم از طریق کوچه باغ تنگو،رواته دشت شدم اشغال های انباشته در ته کوچه باغ نشانه این بود که سالهاست یک قطره آب هم در این کوچه باغ جریان نداشته درب اکثر باغها کنده بود و حتی یک علف هرز هم در باغها مشاهده نمی شد فقط چند نخل پیر و سالخورده در جایگاه همیشگی خود سخت افسرده و خواب آلود و بیمار چرت می زدند و به اطراف خود کاملاٌ بی تفاوت بودند یکی دو باغ تعدادی درخت در خود داشتند و نشان از این بود که هنوز دلسوخته ای درب این باغ ها را می گشاید و لااقل در گرمای تابستان سوزان درختان را تشنه رها نمی نماید.

به دیوار باغ خودمان رسیدم تصویر خرّمی باغ ،درختان سرسبز و شاداب و پر میوه ،در ذهنم زنده شدند یاد سیب های آبدار و پر عطر و بوی باغمان افتادم که کمتر کسی در چوپانان در گرمای سوزان خرداد ماه موّفق به خوردن آنها می شدند و من و برادران و خواهرانم و بچه های رعیتمان به راحتی سیب ها را نشسته از درخت می چیدیم و از خوزدن آنها لذت می بردیم وقتی یاد سیب ترشهای درشت و آبدار می افتم دهنم پر از آب می شود. انگورهای سیاه و سفید باغ واقعاً لذت بخش بودند هر چند که مهمان های ناخوانده مثل گنجشگها و زنبورها برای مصرف آنها با ما مسابقه می گذاشتند به یاد انارهای شیرین جلو باغمان که افتادم دهان پر از آب ایام خوش بچگی افتاد وقتی وارد باغ می شدم بهترین و درشت ترین انار را می چیدم و برای آنکه بهشت را نصیب خود کنم و دانه بهشتی انار را از دست ندهم با دقت تمام دانه های انار را از پوستش جدا می کردم و از خوردن آن لذت می بردم وقتی دیوار باغ تمام شد و به در باغ رسیدم ردیف درختهای انجیر سیاه و سبز در کنار جوی آب خیابان دشت مرا به دنیای دیگری بردند در تیرماه عجب انجیر های سیاه و شیرین لذتبخش بودند هر چند که موقع چیدن انجیر تمان بدنم به خارش می افتادند اما وقتی شیرینی یک انجیر را در دهانم حس می کردم تمام خارشها تسکین می یافتند یک آن به یاد شهربانو افتادم که با فرزی و استادی تمام زنبیل بدست ،روز در میان ،همه انجیر های رسیده را می چید و ما نیز به او کمک می کردیم و تصویر پدرم را مشاهده می کردم که در خانه در سایه می نشست یک کاسه بزرگ نیکلی را پر از آب چائیده مشکاب می کرد و یک کیلویی انجیر سیاه تازه از درخت چیده شده را داخل آب می ریخت و با دندان مصنوعی با دقت خاصی دانه دانه انجیر ها را می خورد -تا دانه های ریز انجیر زیر دندان مصنوعی اش گیر نکند -که همه ما را به هوس می انداخت و ما بچه ها شریک او می شدیم و انجیرهای شسته و سرد شده را از کاسه او کش می رفتیم و با لذت می خوردیم .اما دو درخت انجیر ته باغ خاطره انگیز تر بودند زیرا انجیر آن درختها سبز رنگ بود و دیر رس و در آبانماه هنگامی که هوا رو به سردی می گذاشت می رسیدند و عده زیادی هنوز که هنوز است سراغ آن انجیر های خوشمزه و شیرین را از من می پرسند.

اکنون به در باغ رسیده بودم و خوشبختانه مستاجر املاکمان در باغ بود و مشغول کولیدن زمین بود.

فرصت را غنیمت شمردم تا شاید دوران خوش باغ در دلم تازه شود.وارد باغ شدم چشمم که باغ خشکیده را دید آه از نهادم بیرون آمد دیوار وسط باغ جلب نظرم کرد مرگ پدر و تقسیم ارث او ،این دیوار را وسط باغ ما کشید. ادامه دارد

نگاهی به کتاب «انارک، مبارزه در تبعید»


جدیدترین کتابی که به بازار نشر ایران عرضه شده، کتاب «انارک، مبارزه در تبعید» است که به بررسی انارک به عنوان تبعیدگاه مدافعان دین و ولایت پرداخته و چاپ اول آن در فروردین ماه 93 در دسترس علاقمندان به کتاب قرار گرفته است.



به گزارش اینا، روزنامه مردمسالاری در مطلبی نوشت:موضوع تبعید زندانیان و مجرمان و تبعیدگاه‌های آنان، بویژه اگر از نوع زندانیان سیاسی باشند، همواره در دنیای نشر مورد توجه فراوانی قرار داشته و کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شود، جزو کتاب‌های پرمخاطب هستند. این امر از این موضوع نشات می‌گیرد که اکثریت مردم از آنچه در زندان‌ها و تبعیدگاه‌ها سپری می‌شود اطلاع چندانی ندارند و همواره برای مردم جالب است بدانند در نقاطی که دور از دسترس آنهاست چه می‌گذرد و با کسانی که به آنجا تبعید شده یا در آن زندانی هستند، چگونه برخورد می‌شود.

کشور ما نیز که سابقه‌ای طولانی در استبداد دارد از این موضوع مستثنی نیست. تجربه حکومت حاکمانی که در قرون متمادی با مردم بدترین برخوردها را داشته و حتی گاه به نزدیکان خود نیز رحم نکرده و برادران و فرزندان خود را زندانی کرده، کور کرده یا حتی به قتل رسانده‌اند در کتاب‌های تاریخ کشورمان ثبت شده است. به همین دلیل تبعیدگاه‌ها در ایران بویژه در یکی – دو قرن اخیر، میزبان افراد متعددی بوده‌اند که به دلیل سوابق سیاسی و مبارزاتی تبعید شده و گاه در همان تبعیدگاه جان خود را از دست داده‌اند.

جدیدترین کتابی که در این زمینه به بازار نشر ایران عرضه شده، کتاب «انارک، مبارزه در تبعید» است که به بررسی انارک به عنوان تبعیدگاه مدافعان دین و ولایت پرداخته و چاپ اول آن در فروردین ماه 93 در دسترس علاقمندان به کتاب قرار گرفته است.

انارک یکی از تبعیدگاههای مهم زندانیان سیاسی در زمان رژیم پهلوی بود و چهره‌های سیاسی مشهوری دوران تبعید خود را در این شهر سپری کرده‌اند. این کتاب در سه فصل و در 205 صفحه منتشر شده که فصل اول آن به توصیف شهرستان انارک و موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی آن می‌پردازد تا مخاطبان در ابتدا بدانند که انارک چرا به عنوان یک تبعیدگاه مورد استفاده قرار گرفت و تبعیدی‌ها در آنجا چه شرایطی داشتند.

فصل دوم به خاطرات تبعیدی‌های انارک می‌پردازد که مهمترین فصل کتاب است. در این فصل از تکرار خاطرات مشابه یا آوردن خاطرات تکراری خودداری شده و به منظور آنکه خواننده، از وقت خود برای مطالعه کتاب استفاده بهتری به عمل بیاورد، تنها ان بخش از خاطراتی که ویژگی‌های خاصی داشتند نقل شده اند. آنگونه که در این فصل نوشته شده، از سال 1325 خورشیدی، تبعید مخالفان رژیم توسط ساواک به انارک آغاز شد اما پس از شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی فرزند ارشد امام خمینی (ره) در اول آبان 1356 و قیام نوزده دی 57 اوج گرفت.

از مهمترین افرادی که دوران تبعید خود را در شهر انارک سپری کرده‌اند می‌توان از آیت‌الله مرحوم مرتضی پسندیده برادر گرامی امام خمینی (ره)، آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، آیت‌الله حاج شیخ محمد‌صادق صادقی گیوی معروف به خلخالی، آیت‌الله حبیب‌الله طاهری گرگانی امام جمعه گرگان، آیت‌الله سید‌محمد صادق روحانی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌هادی خسروشاهی، حجت الاسلام والمسلمین مرحوم محمد صادق کرباسچی تهرانی و‌... یاد کرد.

ویژگی مهم فصل دوم کتاب، ارائه خاطرات افرادی است که دوران تبعید خود را در انارک سپری کرده‌اند و همچنین ارائه اسناد جالبی از ساواک درباره تبعیدشدگان به انارک است. خاطراتی که در این بخش ذکر شده بسیار جالب است که در اینجا به ذکر سه نمونه از خاطرات مرحوم پسندیده و آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت‌الله خلخالی بسنده می‌کنیم.

آیت‌الله پسندیده خاطره دفعه سوم تبعید خود به انارک را اینگونه ذکر می‌کند:
دفعه سوم تبعید من سال 1357 بود که از قم تبعید شدم. در غیاب من کمیسیون[امنیت ملی] مرکب از فرماندار و سایرین سه سال تبعید را مورد رای قرار داده و به اتفاق آرا تصویب کردند و به علاوه اجرای آن هم قید نشده بود، آمدند و مرا به اداره بردند و در اداره سه نفر دیگر نیز بودند. آقای خسروشاهی و آقایان کلانتر و ضیغمی. در آنجا به ما گفتند باید به انارک بروید و ما چهار نفر را با چند مامور به انارک اعزام کردند. من گفتم به منزل اطلاع دهید که پسندیده به انارک می‌رود و در حضور خودم تلفن کردند. ما را در راه نائین معطل کردند. وقتی به انارک رسیدیم دو نفر از قم یعنی آقای فیض لاریجانی و آقای خادمی نجف‌آبادی قبل از همه آمده بودند و منزل اجاره کرده بودند و در هنگام ورود جلوی منزل حکومت انارک، حاکم بیرون آمد و مودب احترام کرد و به منزل رفتیم آنجا بودیم که از اطراف و اکناف برای ملاقات می‌آمدند. اول ممنوع بود و بعد دیگر مانعی نبود و همگی می‌آمدند و می‌ماندند و بعد آقای ناصر مکارم شیرازی به ما ملحق شد و پنج نفر شدیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره سومین تبعیدگاه خود انارک نائین می‌گوید:
«یک روز رئیس اطلاعات شهربانی مهاباد به منزل آمد که نامه‌ای از قم آمده مثل اینکه مشکل کار پایان یافته و باید به شهربانی بیایید. اما در شهربانی گفتند: شما باید همین الان به سوی انارک نائین حرکت کنید. حتی حق بازگشت به منزل و روشن ساختن وضع همسر و فرزند را هم ندارید. تا خواستم مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر را یادآور شوم دو مامور مسلح با دو قبضه مسلسل را در برابر خود دیدم و آنقدر فشنگ به کمرشان بسته بودند که کمربندشان از سنگینی می‌خواست پاره شود. نفهمیدم برای جنگ با لشکر سلم و تور آورده شده بودند یا برای بدرقه یک نفر تبعیدی که حتی قلم‌تراش در جیب نداشت».

آیت‌الله خلخالی هم در خاطره‌ای از تبعیدگاه انارک که در کتاب نقل شده نوشته است‌:
خانه‌هایی که در اطراف آبادی[انارک] قرار داشتند، بعضی مواقع از هجوم مار در امان نبودند. یک شب در پشت قهوه‌خانه ماری داخل خانه‌ای وارد شد و تمام ساکنین خانه از ترس به بیرون منزل رفتند. سرانجام با روشن کردن آتش و هدایت دود آن به داخل سوراخی که مار به درون آن خزیده بود، آن را بیرون کشیده و کشتند. بار دیگر در محوطه پاسگاه ژاندارمری دو مار را به فاصله یک روز کشتند و بچه‌گربه‌ای که متعلق به پاسگاه بود، مارها را خورد و تا مدت دو سه روز حسابی شنگول بود و جست‌وخیز فوق‌العاده‌ای داشت. علت عمده آمدن مار به داخل آبادی، کمبود آب در اطراف بود، چنان که وجود یک منبع آب و یا یک حوض در یک مدرسه، موجب جلب مارها می‌گردید.

فصل سوم کتاب، بازتاب‌های تبعید مبارزین به انارک و اقدامات ساواک در کنترل تحرکات تبعیدی‌ها را مورد بررسی قرار داده که در این بخش نیز اسناد و عکس‌های متعددی در منظر دید مخاطبان قرار گرفته است. آنگونه که نویسنده کتاب آقای یعقوب لطفی در مقدمه خود ذکر کرده این بخش کاملا با اتکا به اسناد ساواک تهیه شده و در انتهای کتاب نیز عکس‌های جالبی برای تکمیل مجموعه در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

موزه عبرت ایران در راستای تولید آثار فرهنگی و با هدف صیانت از تاریخ پرافتخار ایران اسلامی، آثار فاخری در این خصوص از جمله تولید چندین فیلم مستند درباره خاطرات مبارزین انقلاب اسلامی و نیز تهیه و ارائه کلیپ‌های متعدد، تهیه کارت پستال، ساعت یادبود، تمبر یادبود، مولاژ گلدان، پازل‌های طراحی شده با عکس‌ها و تصاویر تاریخی، سی‌دی‌های مرتبط با موضوعات این مرکز و ... را به منصه ظهور رسانده است.

انتشارات موزه عبرت ایران نیز طی سال‌های اخیر با انتشار کتاب‌هایی که مرتبط با عملکرد رژیم سابق درباره برخورد با فعالان سیاسی و زندانیان بوده، نقش مهمی در پر کردن خلاء حاصل از عدم توجه جدی و متمرکز به این موضوع داشته و کتاب انارک، مبارزه در تبعید نیز برای نیل به این هدف منتشر شده است. این کتاب در 205 صفحه در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

نویسنده : وحید رضایی


سخنی با گردشگران عیددر چوپانان


سخنی با گردشگران عیددر چوپانان

ساکن چوپونون
دوشنبه 25 فروردین 93 00:28
فعلاکه تنهاش گذاشتید ورفتید فعلا که از چوپونون بیش از اسم چیزی دیگه نمونده همه چوپونونا خلاصه کردید در سیزده روز عید میاید دور هم جمع میشیدو مثلا همایش یا نمایشگاه میگیریدو مقداری از پول چوپونونا صرف این مراسمات میکنید وجوایزشو کسانی میبرند که ساکن چوپونون نیستندبعد از عید با یک خاطره شیرین از اینجا میریدومردم ساکن روستا دیگه تنها میمونندنه همایشی نه مسابقه ای هیچی که هیچی میرید تاسال دیگه بعد از تنهایی چوپونون دم میزنید بیشتر ازاین شعار ندید مردم چوپونون از کمترین امکانات محرومند شما دنبال چی میگردید اینا همش شعاره وحرفای قشنگ از چوپونونا دوست دارید برگردید شما حاج اقایی که بازنشسته ای بچه هاتم عروس ودوماد کردی دیگه جه دلیلی داره که برنمیگردی شمایی که میری تو شهر با اجاره های بالا تو کمترین مساحت داری زندگی میکنی که دوست داری شهر بنشینی و وقتی هم ازت میپرسن که چرا برنمیگردید نبود امکاناتا بهانه میکنند اگه برگردید ناخوداگه امکاناتم میاد ولی همه با چشم وهم چشمی روانه شهرها شدید و دم از تنهایی چوپونون میزنید تازه عیدا هم که می ایید با هزار گونه توقع که چه کار شده و چکاری نشده وهزاران توقعات بیجا که فقط بعد ازعید تا چند ماهی جو ابادی رو متشنج وهمه رو به جون هم می اندازید دیگه بیش از این شعار ندید وبگذارید مردمی که تو خود ابادی دارند با هزاران زحمتی که شما برای اونا درست کردید زندگی میکنند به درد خود بسوزند درد دلم زیاده که اینجا جاش نیست ولی اینو میدونم که باید از بیرجندی ها تشکر کنیم که به داد ابادی ما رسیدندکاری که ما فقط شعارشا میدیم بعدکه برای عید می اییم به اونا به چشم یک غریبه نگاه میکنیم من از همینجا از همه بیرجندی هایی که به ابادی ما اومدندو نجاتمون دادند تشکر میکنم تو رو خدا فقط حرفای قشنگ نزنید بیایید عمل کنید با تشکر

زن رمال در خوروبیابانک اصفهان دستگیر شد


زن رمال در خوروبیابانک اصفهان دستگیر شد

اصفهان-ایرنا- فرمانده انتظامی شهرستان خوروبیابانک اصفهان گفت: زنی که با رمالی به بهانه بخت گشایی، از زنان جوان کلاهبرداری می کرد شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری پلیس، سرهنگˈنبی اله سواد کوهی ˈ اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر کلاهبرداری یک زن رمال از زنان جوان به بهانه بازکردن بخت و فراهم کردن زمینه ازدواج، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس امنیت عمومی این فرماندهی قرار گرفت. 

وی افزود: پس از انجام تحقیقات و کسب اطمینان از درستی موضوع مشخص شد که یک زن 37 ساله خانه دار مدتی است که با فریب زنان جوان و ارائه دعاهای دست نویس به آنان به بهانه بخت گشایی اقدام به کلاهبرداری می کند. 

وی گفت: در این رابطه مامورن در هماهنگی با مقام قضایی به دستگیری وی اقدام و در بازرسی از محل سکونتش تعداد پنج جلد کتاب رمالی و جادوگری و دو جلد دعای دست نویس کشف و ضبط کردند. 

سرهنگ سوادکوهی با بیان اینکه این زن تنها تا مقطع پنجم ابتدایی تحصیل کرده است، تصریح کرد: متهم در اعترافات خود عنوان داشت که بابت نوشتن هر نسخه دعا برای هر نفر مبلغ یک تا سه میلیون ریال دریافت می کرده که با اعترافات صریح متهم در این رابطه پرونده مقدماتی تشکیل و وی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

کشف 594 کیلوگرم تریاک در نائین


کشف 594 کیلوگرم تریاک در نائین
اصفهان / واحد مرکزی خبر/اجتماعی 

594 کیلو و 250 گرم تریاک امروز در شهرستان نائین کشف شد.
فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت : ماموران یگان تکاوری مستقر در محور اردکان – چوپانان این مقدار تریاک را از یک دستگاه بنزتک که از یزد به سمت تهران درحرکت بود کشف کردند.
سردار آقاخانی افزود:خودروی حامل موادمخدر توقیف و راننده آن دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد.

برگزاری کلاس آموزشی مدیریت علف های هرز در چوپانان نایین

برگزاری کلاس آموزشی مدیریت علف های هرز در چوپانان نایین


        به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی نایین، روز دوشنبه مورخ 18/1/93 کلاس آموزشی مدیریت علف های هرز با حضور 19 نفر از کشاورزان بصورت مدرسه در مزرعه(FFS)در این روستا برگزار گردید.

      آقای قاسم یزدانیان مسئول اداره آموزش و ترویج این مدیریت در گزارشی اعلام داشت: این کلاس آموزشی با همکاری شرکت حامیان کشاورزی نایین و مربیگری آقای مهندس سلطانی کارشناس مسئول حفظ نباتات این مدیریت بصورت مدرسه در مزرعه در محل اراضی کشت شده این روستا برگزار گردید که شرکت کنندگان با مدیریت علف های هرز در مزارع گندم، جو و باغات آشنا شدند و همچنین در خصوص تغذیه درختان به روش چالکود مطالبی مطر ح شد .

در پایان این کلاس به سوالات کشاورزان در خصوص مسائل کشاورزی پاسخ داده شد.

نقل از:http://www.agri-naein.ir/?ModuleId=2200&id=12422


برگزاری کلاس آموزشی مدیریت علف های هرز در چوپانان نایین

برگزاری کلاس آموزشی مدیریت علف های هرز در چوپانان نایین

        به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی نایین، روز دوشنبه مورخ 18/1/93 کلاس آموزشی مدیریت علف های هرز با حضور 19 نفر از کشاورزان بصورت مدرسه در مزرعه(FFS)در این روستا برگزار گردید.

      آقای قاسم یزدانیان مسئول اداره آموزش و ترویج این مدیریت در گزارشی اعلام داشت: این کلاس آموزشی با همکاری شرکت حامیان کشاورزی نایین و مربیگری آقای مهندس سلطانی کارشناس مسئول حفظ نباتات این مدیریت بصورت مدرسه در مزرعه در محل اراضی کشت شده این روستا برگزار گردید که شرکت کنندگان با مدیریت علف های هرز در مزارع گندم، جو و باغات آشنا شدند و همچنین در خصوص تغذیه درختان به روش چالکود مطالبی مطر ح شد .

در پایان این کلاس به سوالات کشاورزان در خصوص مسائل کشاورزی پاسخ داده شد.

نقل از:http://www.agri-naein.ir/?ModuleId=2200&id=12422

آشنای غریب


آشنای غریب

حسین کربلا علی - سایت شجره نامه‌ی ما

در چهره اش دلتنگی موج میزد،

ازنگاهش معلوم بود که درفرصتی میخواست سفره دلش رابازکند.

دوری از سرزمین مادری

فوت همسر

دوری از خاک بازیگاه کودکی

تجدید خاطره ازدوران جوانی آری همه اینها دست بدست هم داده بود

تا چهره این مرد را،

تا نگاه غمبارش را همه اینطور تفسیر کنند.

آری سرزمین مادری

حسین کربلا علی (جلالپور)

متولد12/7/1306 چوپانان

شغل :کشاورزی در چوپانان

حدودا از سال 1340 به بعد کار مغازه داری راهم در کنار کار کشاورزی آغاز نمود تا بتواند امرار معاش بهتری نماید. اکثراوقات روی صندلی چوبی خودکنار درب دکانش نشسته بودورفت وآمدهای درخیابان رابه نظاره می نشست.یادم هست مغازه وی پر از کفشهای مردانه،زنانه،بچگانه بود چکمه های رنگ ووارنگ کودکان زیبایی خاصی به این دکان داده بود هرگاه که دست مادرم راداشتم واز خیابان عبور میکردم به دکان کفاشی این مرد که میرسیدم دست مادرم را میکشیدم تا بایستد ودکان را تماشا کنم،بعدها که بزرگتر شدم ومرا به اصفهان بردند در بازار که وارد شدم انگار همه مغازه های کفش فروشی آشنا بودند زیرا قبلا نمونه آن را در خیابان چوپانان دیده بودم،هنوز هم که سالهای زیادی است که اگر به بازار اصفهان بروم همین مغازه های بازار کفاشها تداعی کننده آن سالهای کودکیم در چوپانان است.البته به غیر از کفش که عمده کالای فروش بود ،پارچه، ظروف،وخواروبار وارزاقی نیز در این دکان بفروش میرسید ،وارد دکان که میشدم بوی بازار اصفهان را میداد.بگذریم آقای حسین کربلاعلی در مدتی بعنوان رییس خانه انصاف چوپانان مشغول بکار بودند ایشان از تحصیلات مکتبی برخوردار بودند.بهمین خاطر مدت کوتاهی نیز از طرف مالکان چوپانان کدخدای ده بود وهمینطور از دیگر سمتهای وی رییس انجمن چوپانان ومدت بسیار کوتاهی بعنوان نماینده نایین بود که در دوره یکی از نمایندگان مجلس که نماینده نایین در مجلس بود ایشان را بعنوان نماینده خود در نایین گماردند که چون مسئولیت سنگینی بود وایشان نیز بعلت مشغله کاری زود استعفاء دادند.

حسین کربلا علی نماینده تام الاختیار خانواده طبا طباییها در چوپانان حجت آباد وآشتیان بودند وبرکار کشاورزی وزمینهای زراعتی ومسکونی ایشان در این سه روستا نظارت تام داشتند.

حسین کربلاعلی1 - سایت شجره نامه‌ی ما

مدتها بود که دنبال این سوژه بودم تا با ایشان گپی خودمانی داشته باشم که بالاخره در یک مجلس جشنی که مربوط به یکی از نوادگان ایشان در یزد بود وی رادیدم که بسیار گذشت زمان بر چهره اش سایه انداخته بود وپس از سالیان دراز وی را زیارت نمودم، اما نه در آن محفل مجال گفتگو بود ونه ایشان دنبال صحبت میتوانست بیاید.

دراینجا تشکر میکنم از آقای محمدتقی جلالپور فرزند ایشان که در تهیه این گزارش مرا یاری کرد.

خداوند طول عمر با برکت به این مردان بزرگ بدهد زیرا که تک تک این مردان قدیم خود کتاب تاریخی از منطقه هستند.

وجود همه این بزرگان  مردان پدر بزرگها ومادر بزرگها را پاس بداریم.انشااله.

باسپاس غلامعلی صمیمی

اسفند 92 یزد

نقل از:چوپانان منظم ترین روستای خشتی ایران

آن روزها ،چوپانان

برجک های باد شکن


عکس از محمد مستقیمی