چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

اهداء دستگاههای سونی کید و پالس اکسیمتری، مانیتور پرتابل قلب به درمانگاه چوپانان

اهداء دستگاههای  سونی کید و پالس اکسیمتری،  مانیتور پرتابل قلب به درمانگاه چوپانان

به گزارش کانال تلگرامی سلام چوپانان:خدا خیر بده به شما مردم کاردرست
به همت یکی از خیرین دودستگاه بسیار ضروری  سونی کید و پالس اکسی متر به مبلغ دومیلیون تومان به مرکز بهداشتی درمانی چوپانان اهدا شد..
پس از تهیه دستگاه سونی کید و پالس اکسیمتری، دستگاه مانیتور پرتابل قلب هم بزودی خریداری خواهد شد.
پس از اعلام آمادگی خیر بزرگواری که مبلغ دومیلیون از مانیتور را تقبل کردند، دو تن از خیرین خیرخواه آبادی پرداخت مبلغ باقیمانده جهت تهیه این دستگاه را متقبل شدند و انشالله طی روزهای آتی چوپانان صاحب این دستگاه خواهد شد.
انشالله  خدا خیر به این دو برادر بزرگوار بده و مرحوم حسین حاج مهدی و دیگر بستگان این عزیزان را رحمت کنه.
حاج مهدی عسگری پسر حسین حاج مهدی مبلغ ۵ میلیون و برادرش سعید حسین حاج مهدی مبلغ ۳ میلیون تومان برای خرید دستگاه پرداخت کرده اند.

خدا خیر بی انتها بهتون بده و رفتگانتونو بیامرزه

بازدید کارشناس مرکز اصلاح نژاد کشور و کارشناسان معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان از شهرستان نائین

بازدید کارشناس مرکز اصلاح نژاد کشور و کارشناسان معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان از شهرستان نائین

     به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نائین، در روز شنبه مورخ 27/6/95 آقای مهندس ولی کارشناس امور دام سازمان به همراه آقایان مهندس رحمت زاده و مهندس علیوردی از مرکز اصلاح نژاد دام از روستای چوپانان در بخش انارک نائین بازدید نمودند. امور دام شهرستان هدف از این بازدید را تلقیح مصنوعی در گله بز 100 رأسی عنوان نمود. شایان ذکر است سیدر گذاری و همزمان سازی فحلی گله ذکر شده در تاریخ 14/6/95 انجام پذیرفته است.

 

استفاده از این خبر بدون ذکر منبع ممنوع است

برداشت پسته در شهرستان نائین


برداشت پسته در شهرستان نائین

       به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نائین، برداشت پسته در این شهرستان از اواسط مرداد ماه آغاز و تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت. به گفته مهندس یزدانیان کارشناس باغبانی این شهرستان برداشت ارقام زودرس پسته از اواسط مردادماه در منطقه چوپانان آغاز شده و برداشت این محصول تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت. متوسط عملکرد این محصول 1500 کیلوگرم در هکتار می باشد که در سال جاری با توجه به خشکسالی و گرمای هوا و آفت سن پسته، پیش بینی می شود از مجموعه 650 هکتار از باغات بارور این شهرستان حدود 600 تن محصول پسته خشک برداشت گردد.

 

استفاده از این خبر بدون ذکر منبع ممنوع است
به کانال تلگرامی چوپانان آباد بپیوندید

یک کشته در واژگونی سواری ، 15 کیلومتری جندق

۹۵/۶/۲۴

ساعت ۷:۳۰واژگونی خودرو۲۰۶ کیلومتر۱۵محور جندق پلیس راه/

 حادثه دیده؛۴نفر

مصدوم؛۳نفر

فوتی؛ ۱نفر

منبع : #کانال_جندق_تیوی


کشف 58 کیلو تریاک در لاستیک زاپاس کامیون توسط ماموران انتظامی منطقه چوپانان


اصفهان؛
58 کیلو و 100گرم تریاک از یک دستگاه کامیون بنز در شهرستان نایین کشف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فرمانده انتظامی شهرستان نائین گفت : ماموران انتظامی منطقه چوپانان شهرستان نائین حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون بنز مشکوک و آن را متوقف کردند.

سرهنگ جهانگیر کریمی ادامه داد: در بازرسی از خودرو مقدار 58 کیلو و 100 گرم تریاک که در لاستیک زاپاس کامیون جاساز شده بود کشف شد .

وی گفت : در این رابطه یک قاچاقچی دستگیر وبرای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد . 


تست کنتور های آب چوپانان


تست کنتور های آب چوپانان

چند روزی است که ماموران اداره آب مشغول تست کنتور های آب هستند تا کنتورهایی را که کم کار می کنند  شناسایی نمایند البته حساسییتشان بیشتر نسبت به کنتور های منازلی است که غیر ساکن هستند و مصرف آب آنها کم است قیمت آب این دسته منازل از پول آب خانهای ساکن بسیار گرانتر است و اداره آب اعتقاد دارد که مصرف این منازل باید بیشتر باشد

اجاره املاک کشاورزی


اجاره املاک کشاورزی

چهار حبه از املاک چوپانان با توافق طرفین برای سال زراعی ۹۶_۹۵ به اجاره داده می شود در چوپانان با آقای ابوالقاسم مستقیمی یا تلفن ۰۹۱۵۵۳۲۳۴۱۰ تماس بگیرید

روزهایی که آب به قیمت طلا ارزش داشت


"روزهایی که آب به قیمت طلا ارزش داشت " 
خاطره ای از آقای ماشااله سلطانی 
فرهنگی بازنشسته ، مداح اهل بیت و خادم مسجد و حسینیه در زمانهای لزوم 

نتیجه تصویری برای خشک شدن قنات چوپانان
سال 1354 هجری شمسی ، فصل بهار ، طبق معمول همیشه ، ابرهای بهاری باران زا در آسمان روستای چوپانان نمایان شدند و لحظاتی بعد باران بهاری باریدن گرفت و چند ساعتی ادامه داشت ، عده ای خوشحال و عده ای نگران بودند ، از جمله کشاورزان زحمت کش آبادی ، چون جو ها را درو و خرمن کرده بودند و بیم آن داشتند که اگر پایه باران به کوه عباس آباد بگیرد ، سیل جاری خواهد شد و خرمن آنها را با خود خواهد برد . از قضا همین اتفاق افتاد و نزدیکی های غروب ، سیل به چوپانان رسید و هرچه را در مسیرش بود ، با خود میبرد . 
بچه ها خوشحال بودند اما بزرگترها نگران ، همه آمده بودند کنار سیل بند به تماشای سیل . شلوغ بود و هر کسی چیزی میگفت ، یکی میگفت :اگر ماشین بخواد بیاد تو آبادی گیر می افته ، در همین لحظه کامیون کمپرس قرمز رنگی آمد که از سیل عبور کند ولی بدلیل حجم زیاد آب ، وسط سیل خاموش شد ، و مردم هرچه کردند نتوانستند کامیون را از مسیر سیل بیرون بیاورند .
مردم هم می آمدند و دقایقی عبور سیل را تماشا میکردند و میرفتند و سیل هم زمین های گندم را ازبین برد و خرمن های جو را با خودش برد و در نهایت سیلابها در دق ملا انباشته شد و گودال ،چاله های مسیر هم پر از آب شده بود . 
آن شب را مردم در خانه هایشان سپری کردند و خوابیدند ، غافل از اینکه سرنوشت چه فردایی را برای آنها رقم خواهد زد . 
سیلاب در مسیر خود دهنه های قنات را با ماسه بادی و گل مسدود کرده بود و بقول قدیمیها ، قنات کور شده بود . صبح که مردم جهت تهیه آب به کنار جوی آمدند متوجه شدند که در جوی آبی نیست . مالکین روستا از جمله مرحوم عبدالرحیم زاهدی ،  پس از شنیدن خبر ، چند نفری را که مسئول قنات بودند ،فرستاد تا رفع عیب کنند .

وقتی آنان مشکل را بررسی کردند ، خبر آوردند که سیل چندین دهنه قنات را با گل ولای مسدود کرده و اصلاح آن کار یک روز و یک هفته نیست و ممکن است یکسال هم طول بکشد ! 
سیل همچنین قنات های حجت آباد و آشتیان را هم کور کرده بود . مالکین با صرف نظر از قناتهای حجت آباد و آشتیان اولویت را به رفع بی آبی چوپانان دادند ، لذا با ارسال پیغام و مراجعه به بخشداری انارک در خواست کمک کردند که مشکل بی آبی را با فرستادن تانکر و آبرسانی روزانه حل کنند . 
تانکرها از روستاهای چاه ملک و ایراج و آبادی های دیگر ، آب را به روستا میرساندند و تهیه آب توسط مردم صحنه هایی به یاد ماندنی را در خاطره ها به جا گذاشت ...
همین که تانکرهای آب وارد آبادی میشدند ، صدای حرکت فرغونها و دویدن مردم بطرف خیابان اصلی برای برداشتن آب به گوش میرسید .
تانکرمی ایستاد و دوعدد شیر تخلیه آب و جمعیت زیاد ، صف های طولانی بوجود می آورد ، همه بفکر برداشتن آب بودند و گریه ی بچه به گوش میرسید ولی کسی اعتنایی نمیکرد و یک لحظه غفلت برابر بود با بی آبی آن روز . روزهای اول به عده ای آب نمیرسید ، 
مدتی به همین منوال گذشت ، بعضی ها داخل صف ایستادن برایشان مشکل بود و برای رفع این مشکل بفکر استفاده از شیلنگهای 15 تا 20 متری افتادند .
نتیجه تصویری برای آبرسانی با تانکرتصویر تزئینی است
یک روز وقتی برای تهیه آب به خیابان آمدم دیدم مردم منتظر رسیدن تانکر آب هستند و عده ای شیلنگ همراه خود آورده بودند ، ایستاده بودم که تانکر آب آمد ، مردم مثل زنبور حمله کردند بطرف تانکر و آنهایی که شیلنگ داشتند از تانکر بالا رفتند و شیلنگ را داخل دهانه تانک انداخته و فریاد میزدند : بکش ...بکش...و شخصی هم که سر دیگر شیلنگ را داشت مک میزد که آب داخل شیلنگ جریان پیدا کند . 
غوعایی بود ، هرسری صدایی داشت ، بکش ...نکش ... سطل را بردار ...عجله نکن ...آب را نریز ...از قحطی قیامت در آمدی ؟ ....قاشق هاتون هم میخوای پر آب کنی !...فرغونا بیار  و ....
خلاصه وقتی از دور به تانکر و اطرافش نگاه میکردی به عمق فاجعه بی آبی در تابستان کویر پی میبردی و قدر آب را میدانستی ، که اگر این نعمت خدادادی از زندگی حذف شود ... ؟  همه برای زنده ماندن تلاش میکرد7ند و دعا میکردند هرچه زودتر قنات ساخته شود . 
هرچه می گذشت تعداد شیلنگها اضافه میشد ،  ده تا ، بیست تا  ، تصور کنید تانکر با شیلنگهایی که از روی آن آویزان و به اطراف کشیده شده بود ، به عروسکی با موهایی پریشان شبیه شده بود ! 
این قضیه پنج ، شش ماه طول کشید ، روزهای آخر که کار به چاههای آخری رسیده بود مردم همه همیاری کردند و آب در قنات جاری شد . 
همینکه آب به جوی خیابان رسید گوسفندی قربانی کردند و مردم صلوات میفرستادند و خوشحال بودند و خدا را شکر میکردند که دیگر از تانکر و شیلنگ و صف راحت شده بودند .
لازم به ذکر است که همان سال تعداد زیادی به خاطر بی آبی به شهر یزد مهاجرت کردند و روز به روز مهاجرت زیاد شد و وضعیت فعلی جمعیت روستا را هم میبینید ...
والسلام
ماشااله سلطانی تانستان نود و پنج
به کانال تلگرامی چوپانان آباد بپیوندید

بلایی که بر سر درختان بادام من آمده


بلایی که بر سر درختان بادام من آمده


نوشته: نسل سومی

کرم ساقه خوار یا کرم خراط آفتی است که درختان بادام زردآلو ، گوجه سبز، سیب، به ،را براحتی از بین می برد  و چون در داخل ساقه است سم روی این کرم اثر ندارد کرم از ساقه های نازک وارد ساقه کلفت تر شد و دوران شفیرگی را با خوردن مغز ساقه ازبین می برد تصاویر زیر بیان کننده این ماجرا است
وقتی شاخه پژمرده شد حتما کرم ساقه خوار پدر آن شاخه را در آورده 
بهتر است چند سانتیمتر پائین تر این شاخه بریده شود و سوزانده شود
وقتی دوران شفیرگی تما م شد تبدیل به سوسک زیر می شود و تا 70 تخم می گذارد
نتیجه تصویری برای کرم خراط
مبارزه با این کرم خیلی دشوار است احتمالا همه درختهای بادام مرا خشک خواهد کرد

یک راس جبیر در جاده اردکان - چوپانان تلف شد

یک راس جبیر در جاده اردکان - چوپانان تلف شد

یزد - ایرنا - معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت : یک راس جبیر بر اثر تصادف با خودرو های عبوری در مسیر جاده اردکان و چوپانان تلف شد.

حسن اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اردکان درحین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده سیاهکوه با لاشه یک راس جبیر که بر اثر تصادف با خودرو های تلف شده بود، مواجه شدند.
وی با بیان اینکه جبیر یکی از گونه های ارزشمند و با اهمیت استان یزد است اظهار کرد: جمعیت این گونه در استان بسیار اندک است.
اکبری با بیان اینکه تا دهه 1340 بیشتر دشت های استان گونه های حیوانی چون آهو، جبیر ، گورخر ، یوزپلنگ وجود داشت افزود: اکنون جمعیت جبیر در استان حدود 200 راس رسیده که در مناطق دره انجیر، سیاهکوه اردکان و پناهگاه حیات وحش بورئیه خاتم زیست می کنند.
وی از رانندگان خواست هنگام عبور و مرور در جاده ها و به ویژه مناطق حفاظت شده به تابلوها و علایم هشدار دهنده در مسیر جاده توجه و سرعت مطمئنه را رعایت کنند تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.
منطقه سیاهکوه یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست استان یزد است این منطقه در غرب جاده چوپانان قرار داشته و از نظر تقسیمات سیاسی کشوری در استان های یزد و اصفهان قرار دارد.
از مهمترین پستانداران و پرندگان منطقه یاد شده می توان کل و بز، قوچ و میش، جبیر، روباه، یوزپلنگ، خرگوش، کبک، تیهو، باقرقره شکم سیاه، زاغ بور، کبوتر چاهی، جغد کوچک، سبزقبا، چکاوک بیابانی و چکاوک کاکلی نام برد.
بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.