چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

یک کشته و دو مصدوم در حادثه رانندگی خوروبیابانک

در حادثه برخورد سواری پژو ۴۰۵ با یک نفر شتر، مرد ۵۳ ساله خوروبیابانکی در دم جان باخت.

یک کشته و دو مصدوم در حادثه رانندگی خوروبیابانکبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رییس جمعیت هلال احمر خوروبیابانک گفت: در این حادثه که بامداد امروز در کیلومتر ۷ محور خور به چاه ملک رخ داد، ۲ نفر مصدوم و با اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان آفتاب هشتم منتقل شدند.
حسین ایرجی افزود: دوطرفه بودن جاده‌های خوروبیابانک، رها بودن شتر‌های سرگردان، خواب آلودگی و توجه نداشتن به جلو و نکات رانندگی عامل اصلی حوادث جاده‌ای این شهرستان است.
هلال احمر شهرستان خوروبیابانک ۲ پایگاه امداد جاده‌ای با ۳۸ نجاتگر در سه راهی پلیس راه و شهر جندق دارد

اختصاص 35 میلیارد تومان بودجه محرومیت زدایی برای روستاهای نائین برای اولین بار


نماینده مردم شهرستان‌های نایین و خور و بیابانک: برای اولین بار بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان از محل تصویب ردیف اعتباری خاص محرومیت زدایی توسط مجلس یازدهم به روستاهای شهرستان نایین اختصاص یافت.

نائین
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - جمعه ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
  

به گزارش صاحب نیوز؛ جلسه هم اندیشی و بررسی مسائل و مشکلات روستا‌ها‌ی شهرستان نایین با حضور ال‌ها‌م آزاد نماینده مردم شهرستانها‌ی نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان نایین، معاون سیاسی فرماندار، بخشدار مرکزی، تعدادی از مدیران و مسئولین ادارات و همچنین روسای شورا‌ها‌ی اسلامی‌روستا‌ها‌ و دهیاران شهرستان نایین در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

خانم آزاد در ابتدای این جلسه عنوان نمود: دوست داشتم در ابتدای آغاز به کار شورا‌ها‌ی جدید در خدمت شما عزیزان باشم اما به دلیل ابتلا به بیماری کرونا و پس از آن بررسی صلاحیت وزرای دولت سیزدهم وهمچنین سفری که در قالب هیئت پارلمانی به کشور اتریش انجام شد در اولین فرصت که توانستم در خدمت شما عزیزان هستم.

نماینده مردم شهرستانها‌ی نایین و خورو بیابانک ادامه داد: در سفر به وین در پنجمین کنفرانس روسای مجالس ج‌ها‌ن به عنوان یکی از نمایندگان پارلمان جمهوری اسلامی‌ایران افتخار حضور داشتم که در طی سه چ‌ها‌ر روزی که در این کشور حضور داشتیم با برگزاری ۱۳ جلسه با روسای مجالس کشور‌ها‌ی مختلف در خصوص مباحث مختلفی از جمله تامین واکسن، مباحث مربوط به تحریمها‌ و تعاملات سیاسی و بین المللی و دیپلماسی نشستها‌ی بسیار خوبی را برگزار کردیم که امیدواریم حاصل و نتیجه این نشستها‌ در آینده برای کشور عزیزمان ایران اسلامی‌مثمر ثمر باشد.

وی در بخش دیگری از از سخنان خود افزود: دولت سیزدهم یک دولت انقلابی است و توقع این است که مدیران کشور نیز همانند اعضای دولت همواره در میان مردم بوده و همانگونه که رئیس جمهور محترم هر جمعه به گوش‌ها‌ی از کشور سفر می‌کند و در میان مردم به بررسی مسائل و مشکلات آن‌ها‌ می‌پردازد مدیران شهرستان نیز همواره در میان مردم بوده و مشکلات شهروندان و روستاییان را در گوشه گوشه شهر مورد بررسی قرار داده و حل و فصل نمایند. اینجا باید از کلیه مدیران شهرستان که بر این اساس عمل نموده و همواره در میان مردم می‌باشند نیز تقدیر و تشکر کنم.

آزاد خاطرنشان کرد: در خصوص جذب اعتبارات در سال گذشته ۹۰۰ میلیون تومان برای روستا‌ها‌ی چوپانان، سرشک، نیستانک و ورپا بودجه اختصاص داده شد که بودجه سالانه بنیاد مسکن در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات شهرستان بوده است. با پیگیریها‌ی انجام شده برای اولین بار بیش از ۳۵ میلیارد تومان به روستا‌ها‌ی شهرستان نایین اختصاص داده شد که این اعتبار از محل ردیف اعتباری خاص در قانون بودجه و برای اولین بار توسط مجلس یازدهم تصویب شد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظ‌ها‌ر کرد: همچنین از محل همین ردیف بودجه نیز حدود ۵ میلیارد تومان برای روستا‌ها‌ی خورو بیابانک با محوریت آبرسانی و راهها‌ی روستایی اختصاص داده شده است و بنده دستور اختصاص ۳۰۰ میلیارد برای جادهها‌ی شهرستان را گرفته ام که این ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای روکش آسفالت راهها‌ از جمله محور نایین به اردستان و احداث باند دوم محور سه راه مشجری به چوپانان و همچنین روکش آسفالت جادهها‌ی شهرستان خور و بیابانک هزینه خواهد شد.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک افزود: بنده خدمتگزار شما هستم و به هیچ عنوان پا روی عدالت نمی‌گذارم و از خودم اقناع وجدانی دارم که تا این لحظه هرآنچه توانستم برای خدمت به مردم تلاش کرد‌ها‌م و حدود ۲۰ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز را به پاسخگویی به مردم، شرکت در جلسات مختلف، حضور در دفاتر وزرا و پیگیری امور و مشکلات مردم اختصاص داده ام. بنده خادم شما مردم عزیز هستم و تمام تلاش خود را در محرومیت‌زدایی حوزه انتخابیه انجام خواهم داد.

وی گفت: همان گونه که اکثر درخواستها‌ی مردم در روستا‌ها‌ی شهرستان نایین و خور و بیابانک موضوع نامناسب بودن محور‌ها‌ی مواصلاتی و جادهها‌ی بین شهری و بین روستایی است در جلسه ای که در هفته گذشته در تهران برگزار شد دستور اختصاص میزان قابل توجهی قیر برای حوزه انتخابیه اخذ شد که به محض تحقق به اطلاع مردم خواهیم رساند.

آزاد اظ‌ها‌ر داشت: مجلس یازدهم تمام تلاش خود را برای تسهیل صدور مجوز‌ها‌ انجام داده و مسئولانی که بدون دلیل قانونی در صدور مجوز‌ها‌ تاخیر نمایند ترک فعل آن‌ها‌ گزارش خواهد شد.

این عضو فراکسیون بانوان مجلس در خصوص برخی بی اخلاقیها‌ و انتقادات غیر منصفانه گفت: کاری به کج اندیشان و تخریب آن‌ها‌ ندارم چرا که تکلیف آن‌ها‌ مشخص است. ما به هیچ عنوان نباید ناامید باشیم، خواهر شما و فرزند شما و خدمتگزار شما مردم، مشکلاتتان را پیگیری خواهد کرد و محال است مسئولی از بنده مطالبه کرده باشد و آن کار پیگیری نشده باشد.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک ادامه داد: وسعت شهرستانها‌ی نایین و خور و بیابانک، مسئولیتها‌ی اینجانب در مجلس به عنوان نماینده و وظایفی که از جمله نظارت و قانونگذاری بر عهده یک نماینده می‌باشد، همچنین حضور در کمیسیونها‌ی مختلف و موارد گوناگون هیچ گاه باعث نخواهد شد و مانع نخواهد شد بنده دست از تلاش بردارم و خدای ناکرده از توجه به شهرستانها‌یم دریغ نمایم.

وی در خصوص پروژهها‌ی نیمه تمام شهرستان نایین اظ‌ها‌ر داشت: در مجموع ۲۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‌ها‌ی نیمه تمام از جمله کتابخانه عمومی‌نایین، اردوگاه شهید باهنر، ساختمان پزشکی قانونی، لایروبی قنوات، سالنها‌ی ورزشی و چندین پروژه دیگر که برخی از آن‌ها‌ مانند اردوگاه شهید باهنر شاید در حدود چ‌ها‌ر دهه از کلنگ زنی آن می‌گذرد، اخذ شده که در این راستا شاهد تکمیل سالن ورزشی روستای هماباد بوده ایم و سایر پروژه‌‌ها‌ نیز به مرور طی یکی دو سال آینده تکمیل و پس از سالیان دراز به بهره‌برداری خواهد رسید. 

ادامه مطلب ...

نفس‌های انارک به شماره افتاده!


نفس‌های انارک به شماره افتاده!

در چند سال گذشته کوه دره انجیر واقع در بخش شمالی شهر انارک نائین که مهمترین بخش منابع طبیعی این شهر است با بهره‌برداری معدنی و تولید آسفالت در معرض تخریب قرار گرفته که این روند باعث آسیب به زیست‌بوم منطقه شده است. حالا مردم و فعالان محیط‌زیستی این منطقه کارزاری را برای حل این معضل راه‌اندازی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوهستان دره انجیر که در رشته کوهی به طول ۴۰ و عرض هفت کیلومتر به نام بند انارک واقع شده از علت‌های اصلی شکل‌گیری شهر انارک است. در شمال این رشته کوه، کویر ماسه وجود دارد که به ریگ‌جن معروف است. منطقه انارک نائین ساختار زمین شناسی پیچیده‌ای دارد و تمام کانی‌ها در طول جاده نائین، انارک و انارک به چوپانان به وفور قابل مشاهده است. در شمال بند انارک معدن سربی به نام "نخلک"، قدمتی دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد.

این منطقه میراث تاریخی گرانبهایی دارد و رشته کوه‌های آن منبع اصلی تأمین آب بوده و خاک آن برای کشاورزی غنی است. بیش از ۴۰ چشمه در این کوهستان وجود دارد و دره انجیر، بلندترین نقطه آن است. آب فراوان در کوهستان دره انجیر و دره‌های آن پوشش گیاهی و حیات جانوری بسیار خوبی را ایجاد کرده است، اما متأسفانه در سال‌های اخیر کوه دره انجیر مورد بهره‌برداری و معدن‌کاری قرار گرفته و با صدور مجوز ادارات منابع طبیعی و صمت شهرستان نائین جهت بهره‌برداری به یک کارخانه تولید آسفالت واگذار شده است که در صورت ادامه این روند، آسیب جدی به محیط زیست و منابع طبیعی انارک وارد خواهد شد که به هیچ وجه قابل جبران نیست.

این مجوز در حالی برای کارخانه مذکور صادر شده که محیط‌های دیگری برای تأمین مواد اولیه کارخانه در منطقه وجود دارد. حالا مردم و فعالان محیط زیست از این جریان ناراضی هستند و با راه‌اندازی کارزار و شکوائیه‌ای با سه هزار امضا، خواستار پیگیری مسئولان مربوطه و لغو مجوز بهره‌برداری و تخریب این کوه یا جایگزینی محل دیگری جهت تأمین مواد اولیه کارخانه هستند.

کوه دره انجیر منطقه آسیب‌پذیری است

محمد درویش، فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: دره انجیر منطقه آسیب‌پذیری است و در این زمینه باید ارزیابی محیط زیستی انجام شود. انجام این ارزیابی مجدد خواسته ساکنان محلی است و باید برای آن اقدام شود.

وی می‌افزاید: این موضوع جدی است و نباید در این منطقه عملیات سازه محور اجرا شود، زیرا پوشش گیاهی آن نابود می‌شود و احتمال متروکه شدن و کاهش سازه‌های زیستی وجود دارد. با توجه به ماده ۶۶ آئین دادرسی مردم می‌توانند در این زمینه اعتراض کنند، چراکه تاب‌آوری سرزمین متأثر از مؤلفه‌های بسیاری است و کوهستان‌ها یکی از مناطقی است که باید حفظ شود.

نفس‌های انارک به شماره افتاده!

حیات مردم انارک وابسته به کوه دره انجیر است

احمد سعیدی انارکی، فعال محیط‌زیست هم در تشریح موقعیت منطقه دره انجیر انارک، اظهار می‌کند: کوه دره انجیر در انارک واقع شده و شهرستان نائین مرکز بخش انارک از نظر جغرافیایی بسیار وسیع، کویری و بیابانی است. در این منطقه رشته کوهی کم‌ارتفاع وجود دارد که از شمال و شمال شرقی به جنوب شرقی انارک ختم می‌شود.

وی می‌افزاید: زندگی ساکنان انارک به این رشته کوه وابسته است، هوای مطلوبی دارد و بارندگی‌های بسیار سبب می‌شود آب‌های زیرزمینی افزایش یابد، دره انجیر بلندترین رشته کوه این ناحیه است که ارتفاع آن به دو هزار و ۵۰۰ متر می‌رسد و از نظر طبیعی مراتع غنی و انبوه بادام و پسته کوهی در این منطقه یافت می‌شود.

این فعال محیط زیست ادامه می‌دهد: بخشی از کوه دره انجیر به یک کارخانه سنگ‌شکن و آسفالت واگذار شده است که از کوه بهره‌برداری و سنگ استخراج می‌کنند و با تولید شن و ماسه برای تأمین آسفالت منطقه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره‌برداری این چنینی از کوه سبب شده است که طبیعت این ناحیه آسیب ببیند و پوشش گیاهی آن از بین برود.

وی تصریح می‌کند: مردم منطقه به این اقدامات که تخریب این کوه را در پی داشته اعتراض دارند و این مسئله را در نامه‌ای آورده‌اند که سه هزار نفر از مردم انارکی ساکن یا خارج از آن هم امضا کرده‌اند و برای نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و استانداری اصفهان ارسال شده است.

سعیدی انارکی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه مسئولان با این موضوع برخورد نکردند در حالی که آسیب این تخریب‌ها به منطقه ادامه دارد. سازمان محیط زیست هم ادعا دارد به دلیل اینکه این منطقه جزو مناطق چهارگانه محیط زیست نیست نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و اداره صمت نائین هم با این ادعا که این بهره‌بردار مجوز دارد اقدامی در این خصوص انجام نداده است در حالی که به نظر مردم این کار غیرقانونی است و خواستار آسیب کمتر به منطقه هستند.

وی در خصوص این معضل، اظهار می‌کند: یکی از جایگزین‌ها برای این کارخانه ضایعات معادن سنگ است، ضایعات جمع‌آوری شده می‌تواند از بیابان‌های اطراف به کارخانه سنگ‌شکن منتقل شود که با این کار محوطه بیابانی هم آزاد می‌شود، اما در حال حاضر این کارخانه باعث تخریب کوه شده و چشم‌انداز و زیبایی‌های منطقه را با خراش‌هایی که در کوه ایجاد می‌کند از بین می‌برد، بهتر است به صدور این مجوز دوباره رسیدگی و منطقه‌ای جایگزین برای این اقدام انتخاب شود که آسیب کمتری به همراه داشته باشد. به این ترتیب به اعتراض مردم هم اهمیت می‌دهند.

کوه دره انجیر مدت مدیدی است که تخریب می‌شود

اما ابوالقاسم خیابانی، شهردار انارک در این خصوص می‌گوید: کوه دره انجیر با شهر انارک ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و خارج از محدوده شهری است و شهرداری هم هیچ دخالتی در مناطق خارج از محدوده ندارد و مسئولیت مناطق خارج از محدوده شهری بر عهده بخشداری است.

وی با بیان اینکه شهرداری به فکر منافع شهر است و دخالتی در این موضوع ندارد، می‌افزاید: بیش از ۱۰ سال از تخریب این کوه می‌گذرد، اما مردم امروز نسبت به این موضوع شاکی شده‌اند در حالی که این بهره‌بردار و کارخانه آسفالت دارای مجوز از اداره صمت است و شن و ماسه و آسفالت شهر را تأمین می‌کند، البته مراجع مختلف دیگری مانند ادارات منابع طبیعی، بخشداری و صمت در این خصوص نظر می‌دهند.

نفس‌های انارک به شماره افتاده!

پروژه نائین - انارک به نفع مردم منطقه است

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمد سرجوقیان، معاون معادن اداره کل صمت استان اصفهان اظهار می‌کند: ۸۵۰ معدن در این استان پروانه بهره‌برداری دارد و در همه شهرستان‌های استان اصفهان معدن وجود دارد، اما تمرکز این معادن درشهرستان‌های نائین، خوروبیابانک، کاشان، نطنز و اردستان است. مواد معدنی استخراج شده هم شامل سنگ‌های تزئینی مانند مرمر، گرانیت، ترورتن، سنگ آهن، سرب، روی، طلا است که به همراه خاک‌های صنعتی و مصالح ساختمانی هم استخراج می‌شود.

وی اضافه می‌کند: استان اصفهان یکی از بهترین استان‌های معدن‌خیز است و از نظر تعداد معادن رتبه اول را دارد. این استان در میزان تولید و ذخایر رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. برای صدور مجوز و اجازه برداشت مواد معدنی بر اساس ماده ۴۴ قانون معادن، استعلام‌های لازم از ادارات منابع طبیعی و میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست و سایر ارگان‌های مربوطه دریافت می‌شود و سپس سازمان صمت پروانه بهره‌برداری را صادر می‌کند.

معاون معادن اداره صمت استان اصفهان تصریح می‌کند: کوه دره انجیر در اختیار شرکت فردسازه است که پروژه احداث باند دوم نائین به انارک را در اختیار دارد. در سال ۱۳۹۵ هم موافقت‌نامه اداره کل راه و شهرسازی استان را اخذ کرد و برای تأمین مواد مورد نیاز جهت آسفالت، کوه دره انجیر انتخاب شد و تا پایان سال ۹۹ هم فعالیت داشته است.

وی تصریح می‌کند: در سال جاری پروژه جدیدی از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای لکه‌گیری هندسی و روکش آسفالت گرم در مسیر نائین به خوروبیابانک تعریف شد که در حال بررسی است و چنانچه موافقت‌نامه‌ها دریافت شود مجوز برداشت برای این پروژه هم صادر خواهد شد.

سرجوقیان خاطرنشان می‌کند: پروژه نائین به انارک برای مردم این ناحیه موضوعی حیاتی است و می‌تواند تصادفات منطقه‌ای را کاهش دهد، تمام مجوزهای قانونی برای کوه دره انجیر از ارگان‌های زی‌ربط دریافت شده و مردم می‌توانند در صورت اعتراض برای لغو پروژه به اداره راهداری مراجعه کنند.

عدم هماهنگی دستگاه‌ها برای صدور مجوز معادن

علی رضایی خوزانی، عضو انجمن محافظان محیط زیست پاکوه نائین و کارشناس ارشد محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: متأسفانه عدم هماهنگی در دستگاه‌های دولتی برای صدور مجوز برای بخش‌های دولتی و خصوصی از مشکلات عمده بوده و علت اصلی این موضوع، ناشی از سوءمدیریت است.

وی می‌افزاید: در مناطقی که آسفالت برداشت می‌شود باید مناطق مختلف مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد. برای ایجاد معادن، باید به جاده دسترسی داشته باشند و نیازهای ابتدایی معدن را هم تأمین کنند. در کشور به معادن نیاز داریم و باید از منابع بهره‌برداری کنیم، اما بهره‌برداری شرایطی دارد که باید پایا و خردمندانه باشد؛ اولین مرحله برای بهره‌برداری خردمندانه این است که مکان‌یابی به درستی انجام شود تا کمترین تخریب را ایجاد کنند.

عضو انجمن محافظان محیط زیست پاکوه نائین تصریح می‌کند: موضوع دیگر که اهمیت ویژه‌ای دارد حفاظت و بهسازی است که اصلاً مورد توجه قرار نگرفته، بهره‌داری تخریب را به همراه دارد، اما بهره‌بردار باید در حین بهره‌برداری و در پایان کار، محیط زیست اطراف منطقه را احیا کند، اما سازمان مربوطه بهره‌بردار را ملزم به این کار نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: راه‌حل‌ها در قوانین بیان شده‌اند و قرار نیست موضوع جدیدی به قوانین اضافه شود، قبل از صدور مجوز برای ایجاد کارخانه آسفالت باید منطقه ارزیابی زیست محیطی شود که این ارزیابی توسط مشاوران محیط زیست انجام می‌شود، اما متأسفانه تخریب‌های گسترده و جانمایی‌های نادرست سبب اعتراض مردم انارک شده که اعتراض به حقی هم هست و تمام مشکلات این طرح باید بررسی شود و مسئولان پاسخگو باشند.

نفس‌های انارک به شماره افتاده!

کوه دره انجیر منبع اصلی تغذیه قنات‌ها است

رضایی می‌افزاید: کوه دره انجیر منبع اصلی تغذیه قنات‌های اسماعیلان و دیگر قنات‌های انارک است. در این منطقه منابع خوب شکار وجود دارد و با توجه به شرایط ویژه، مربوط به تمدن بیش از اسلام است، معادنی که تخریب فیزیکی دارند، چشم‌اندازهای منطقه را از بین می‌برد و موانع بسیاری در گردشگری منطقه ایجاد می‌کند.

وی در خصوص پوشش گیاهی و ارزش منطقه دره انجیر تصریح می‌کند: پوشش گیاهی دره انجیر به دلیل وجود درختچه‌های بادام کوهی، بنه، درختچه آویشن و گیاهان دارویی چون آنغوزه، قدومه، زیره سیاه، مریم گلی، اسطوخودوس و کاکوتی بی‌نظیر و گونه‌های دیگری هم در این ناحیه می‌روید که برای مردم این منطقه ارزشمند است.

عضو انجمن محافظان محیط زیست پاکوه نائین خاطرنشان می‌کند: ارتفاع کوهستان و ساختار آن برای حیات‌وحش ارزشمند است، اگرچه شکار گونه‌ها سبب شده جمعیت حیات‌وحش در انارک کاهش یابد، اما این منطقه یکی از زیستگاه‌های اصلی قوچ و میش است، کل و بز هم در این منطقه دیده می‌شود و دامنه‌های آن برای آهوی کویری یا جبیر بسیار مناسب است تنوع پرندگان وحشی مانند کبک، دلیجه و چکاوک‌ها از این دسته‌اند.

منابع طبیعی از معادن خسارت دریافت می‌کند

این کارشناس ارشد محیط زیست اضافه می‌کند: منابع طبیعی در ازای بریدن درختچه خسارت‌های بسیار زیادی از معادن می‌گیرد و قبل از واگذاری معدن محدوده معدن را مشخص می‌کند در مناطقی که بهره‌برداری صورت می‌گیرد اگر مردم مطالبه دارند باید دقیق بررسی شود وسعت معدن چه مقدار است و در حد وسعت بهره‌برداری شود.

وی در خصوص تخریب مناطق توسط معادن تصریح می‌کند: معادن به درختچه‌ها، پوشش گیاهی، آبراه‌ها و منابع آبی صدمه می‌زند، اداره منابع طبیعی مسئول بررسی و دریافت خسارت‌ها است و توجه به این موضوع در طرح‌های مختلف این اداره دیده می‌شود همچنین باید به آلودگی صوتی، آلودگی پساب، تولید پسماند، زباله و باطله‌ها هم توجه شود، این مسائل بر اساس استانداردهای زیست محیطی کشور و استانداردهای بین المللی تعیین شده است.

رضایی اظهار می‌کند: برای اینکه تخریب پوشش گیاهی و درختچه‌ها به حداقل برسد باید تعیین مسیر صورت گیرد، بنابراین کارخانه آسفالت باید به منطقه دیگری منتقل شود که بعید به نظر می‌رسد و تخریب‌های صورت گرفته از بین نمی‌رود مگر اینکه بهره‌بردار متعهد شود منطقه را احیا کند که متأسفانه در ایران موضوع احیا تعریف نشده و این امر بزرگترین مشکلی است که با معادن وجود دارد و مردم منطقه باید هزینه‌هایی را متحمل شوند چون احیا و بهسازی انجام نشده است.

انفجار و تخریب در منطقه تفرجگاهی انارک

مسعود مطلبی رئیس سابق اداره صمت نائین و مدیرعامل شرکت توسعه معادن مبدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: سابقه فعالیت‌های معدن کاوی در اطراف شهر انارک قدمتی بالغ بر چند هزار سال دارد و بالغ بر ۵۰ محدوده معدنی به ویژه آهن، مس و روی در این منطقه وجود داشته است و از سال‌های ۱۳۵۵ به بعد با خروج کارشناسان روسی و آلمانی اکتشافات ذخایر بزرگ معدنی کاهش یافت و اکثر مردم به شهرها مهاجرت کردند.

وی می‌افزاید: به جرأت می‌توان گفت اکثر استادکاران قدیمی و معدن کاران باتجربه انارکی در استخراج یا اکتشاف نقش داشته‌اند و چند سالی است که بحث واگذاری سنگ لاشه آهک در ضلع غربی شهر انارک و در مجاورت کوه دره انجیر سبب ناراحتی مردم شده و علت اصلی آن هم انفجار، تخریب و استخراج قسمتی از کوه مشرف به دره انجیر است چرا که این منطقه یکی از تفرجگاه‌های انارک است.

 

ادامه مطلب ...

مادر شهید «مهدی اسکندری» به فرزند شهیدش پیوست


تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
۹۷
حاجیه خانم خاور اشرف  مادر شهید والامقام «مهدی اسکندری» بر اثر بیماری و کهولت سن به فرزند شهیدش پیوست و پیکر آن مرحومه در جوار گلزار مطهر شهدای روستای چوپانان از توابع شهرستان نایین به خاک سپرده شد.
مادر شهید «مهدی اسکندری» به فرزند شهیدش پیوست
به گزارش ایثار واحد اصفهان، حاجیه خانم خاور اشرف  مادر شهید والامقام «مهدی اسکندری» بر اثر بیماری و کهولت سن به فرزند شهیدش پیوست و پیکر آن مرحومه در جوار گلزار مطهر شهدای روستای چوپانان از توابع شهرستان نایین به خاک سپرده شد.
شهید «مهدی اسکندری» در تاریخ 1347/4/25 در روستای چوپانان چشم به جهان گشود و سرانجام در تاریخ 1362/12/20 در عملیات خیبر در محل هورالعظیم به فیض شهادت نائل آمد و در گلزار شهدای روستای چوپانان به خاک سپرده شد.
 فرازهایی از وصیتنامه شهید
خدایا: ای معبودم و ای همه کس و کارم، نمی دانم در برابر عظمتت چگونه تو را ستایش کنم ولی همین قدر می دانم که هر کس عاشقت شد، دست از همه چیز شسته و بسوی تو می شتابد و این را بخوبی در خود احساس کردم.
خدایا: عشق به انقلاب اسلامی، رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) چنان در وجودم شعله ور است که  اگر تکه تکه ام کنند و یا صدها بار مرا بکشند و باز زنده کنند و یا زیر شکنجه ها قرار گیرم، او را تنها نخواهم گذاشت ...
 انتهای پیام/
احسان کریمی بافرانی خبرنگار ایثار اصفهان از شهرستان نایین

️انتقادی بر عملکرد شورای اسلامی چوپانان در انتخاب دهیار جدید !

 ️انتقادی بر عملکرد شورای اسلامی چوپانان در انتخاب دهیار جدید !
به علت عدم شفافیت در انتخاب شورا ؛ سوالاتی در ذهن اهالی روستا مطرح می شود که شورا موظف به پاسخگویی به این سوالات است .
حتمٱاهالی شورا آگاهند که جمعیت کنونی چوپانان از سه بافت تشکیل شده است بافت اول ساکنان چوپانان هستند که بیشتر سالخوردگان باز نشسته هستند که برای آرامش بیشتر ترجیح داده اند در منزل خود بمانند و با آرامش زندگی کنند و گروهی هم نیروهای جوانتری هستند که در معادن و بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می کنند آمار این گروه را چوپانان امروز ۸۰۰ نفر اعلام می کند اما بافت دوم ؛چوپانانی های فعال در چوپانان ولی ساکن شهرهایی چون یزد و نائین و اصفهان هستند که هر وقتی نیاز به فعالیت در چوپانان دارند چند شبانروزی در چوپانان ساکن هستند اکثرٱ هم کشاورز هستند آمار این گروه را ندارم
بافت سوم چوپانانی های علاقه مند به چوپانان ساکن تمام ایران که سالی یکی دوبار و گاها چند بار فقط برای آرامش به چوپانان می آیند و چند صباحی ساکن چوپانان می شوند که جمعیت زیادی هستند و ما می توانیم در ایام  نوروز و عاشورا آنها را مشاهده کنیم 
همه افراد فوق دلسوزان چوپانان هستند و شدیدٱ اخبار چوپانان را دنبال می کنندو می خواهند بدانند شورای اسلامی‌چوپانان چه تصمیمات مهمی می گیرند
یکی از تصمیمات مهم انتخاب دهیار توسط شورا است
الف۱- شورا برای انتخاب دهیار چه گزینه هایی داشته و ملاکشان برای گزینه برتر چه بوده است
ب- با حاصل کار شورا من می توانم اینجور قضاوت کنم که شورا دو گزینه داشته ۱- دهیار سابق آقای مصطفی جلالپور ۲- دهیار جدید آقای سید جواد موسوی
تا آنجا که من در فضای مجازی اطلاعات بدست آورده ام آقای جلالپور فوق دیپلم جغرافیای روستایی و کارشناس مهندسی برنامه ریزی شهری   است و یک دوره سه ساله سابقه دهیاری چوپانان را دارد و مردم از عملکرد و برخورد او رضایت دارند
آقای سید جواد موسوی کارشناس حسابداری است و سابقه کاری در دهیاری ندارد از برخورد و روابط عمومی ایشان اطلاعی ندارم
البته مدرک تحصیلی هردو در رابطه با دهیاری مرتبط است ولی مدرک آقای جلالپور برتر است سابقه کار آقای جلالپور بیشتر و مرتبط است و با قوانین و سلسله مراتب آشنایی دارد من در باره آقای موسوی اطلاعی ندارم 
شورا چه مزیت هایی را در آقای موسوی دیدند که به تغییر دهیار اقدام کردند؟
ان شاءالله شورای محترم اسلامی چوپانان خود را موظف می داندکه گزارش کاری به مردم شریف ارائه دهدو پاسخ سوالات مرا بیان فرماید
-البته با توجه به اینکه بنده شناختی نسبت به آقای موسوی ندارم حتمٱ آقای موسوی ویژگی های برتری داشته اند و حتما در مأموریت جدید موفق تر از دهیار های سابق خواهند بود این انتقادات صرفٱ جهت تقویت جناب موسوی است و وقتی ما ویژگی های آقای موسوی را شناختیم وظیفه داریم از ایشان پشتیبانی و حمایت کنیم تا ایشان دهیار نمونه و موفقی در سطح ایران شوند به امید آنروز

جواد موسوی دهیار جدید چوپانان

آقای سید جواد موسوی فرزند شادروان محمود موسوی با اکثریت آراء شورای اسلامی چوپانان به عنوان  دهیار انتخاب شد تا تایید دهیار جدید توسط وزارت کشور آقای جلالپور به کار خود ادامه می دهند تا بعد آقای موسوی به فعالیت بپردازند آقای موسوی کارشناس رشته حسابدری هستند 

کاش شورای اسلامی چوپانان شفاف عمل می کرد و بلافاصله بعد از انتخاب خودشان اطلاع رسانی به مردم شریف چوپانان می کردند

برای آقای جلالپور دهیار سابق و آقای موسوی دهیار منتخب آرزوی موفقیت می نمائیم

قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی اعلام شد


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مصوبه شورای اقتصاد درباره قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی در سال زراعی 1400-1399 را به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مصوبه شورای اقتصاد درباره قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی در سال زراعی 1400-1399 توسط محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

در متن این مصوبه آمده است:‌ شورای اقتصاد در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۶/۲۴ درخواست شماره ۲۰/۱۰۰۷۸ مورخ ۱۳۹۹/۴/۳۰ آن وزارت در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ را به استناد ماده (۳۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، بررسی و به شرح زیر تصویب نمود.

1- قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ به شرح جدول ذیل تعیین می شود.

تبصره: قیمت ارقام مختلف برنج بر حسب درصد شکستگی دانه توسط وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می گردد. خرید تضمینی برنج توسط سازمان مسئول خرید، منحصر به استان های گیلان و مازندران خواهد بود.

۲- سازمان برنامه و بودجه کشور با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و رعایت قوانین و مقررات مربوط، در مورد سازمان های مسئول خرید، محدوده زمانی خریده نحوه تامین تنخواه، چگونگی ضمانت و بازپرداخت اعتبارات مورد نیاز و محل تامین زیان احتمالی خرید موضوع این تصویب نامه، تصمیمات لازم را اتخاذ و بر نحوه اجرای أنها نظارت می نماید تبصره: هزینه های تبعی بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و پس از بررسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می شود.

۳- میزان افت سن گندم و جدول قیمت دانه های روغنی بر حسب أفت و رطوبت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می شود 

۴- جدول خرید تضمینی گندم و گندم دوروم برحسب أفت مفید و غیر مفید برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بر اساس محاسبه و پیشنهاد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تفاهم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می شود.

۵- در راستای بندهای فته و در ماده (۳۵) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۶) ماده (۶) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در برنامه ریزی تولید محصولات کشاورزی و انجام خریدادهای تضمینی، ضمن در نظر گرفتن شرایط بازار، الگوی کشت بهینه ملی- منطقه ای را رعایت کند. همچنین به منظور کاهش بار مالی دولت برای تامین نقدینگی و هزینه تبعی خرید تضمینی، حداکثر ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این تصویب نامه، تمهیدات لازم را جهت اجرایی نمودن مفاد بند (الف) ماده (۳۲) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده (۳۳) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی فراهم نمایند

۶- به منظور بهبود شرایط کیفی خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم، رعایت کامل استانداردهای مربوط ضروری است

۷- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است نسبت به برنامه ریزی جهت توسعه قراردادهای کشت بین تولید کنندگاندانه های روغنی و صنایع مرتبط اقدام نمایند. همچنین افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند و دانه های روغنی از طریق بهبود بهره‌وری صنایع مربوط و اتخاذ سیاست‌های تجاری و قیمتی مناسب نباید سبب ایجاد بار مالی برای دولت گردد.

قیمت خرید تضمینی گندم سال آینده اعلام شد


مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از اعلام خرید تضمینی گندم سال آینده خبر داد.

قیمت خرید تضمینی گندم سال آینده اعلام شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان مرکزی؛ ملکی  از اعلام خرید تضمینی گندم سال آینده خبر داد و از کشاورزان خواست تا بر مبنای آن برای کشت گندم سال آینده خود برنامه ریزی کنند.

وی افزود: در جلسه‌ای با حضور کشاورزان، نمایندگان مجلس و وزیر جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم سال ۱۴۰۱ به ازای هر کیلو گندم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

او اضافه کرد: تا کنون ۸۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است و این روند تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی همچنین از پرداخت ۴۴۰ میلیارد تومان مبلغ خرید تضمینی گندم به کشاورزان هم خبر داد و بیان کرد: تا کنون ۹۹ درصد مطالبات گندمکاران استان پرداخت شده است.

قیمت خرید تضمینی گندم امسال برای هر کیلو گرم گندم ۵ هزار تومان اعلام شده بود و این قیمت سال آینده با ۵۰ درصد افزایش به ازای هر کیلو گندم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد

آغاز برداشت سنجد در خور و بیابانک


برداشت سنجد از دو هزار و ۸۰۰ هکتار باغ در شهرستان خوروبیابانک آغاز شد.

آغاز برداشت سنجد در خور و بیابانک

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک گفت: بیش از ۱۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان به کشت درخت سنجد اختصاص دارد.

سید حکمت موسوی افزود: از هر اصله درخت بین ۱۰۰ تا۲۰۰ کیلوگرم سنجد برداشت می‌شود.

وی گفت: برداشت سنجد از نیمه دوم شهریور با ارقام خرمایی، شیرین و بومی از باغ‌های این شهرستان آغاز و تا نیمه مهر در این شهرستان ادامه دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: وسعت زمین‌های کشاورزی و باغی شهرستان خور و بیابانک ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است