چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

سفرنامه مشجری

سفرنامه مشجری

نوشته:غلامعلی صمیمی

منبع : سایت دهستان چوپانان


درسال۹۷برای باردوم کنجکاوشدم تاسفری به سمت کوه صفه درو داشته باشم.اولین سفری که بسمت صفه درورفتم سال۱۳۹۲بود ،اما باردوم برای ابعاد سنجی این سازه طبیعی بزرگ سنگی ازمسیردیگری رفتم که از چشمه کوه مغون رد میشدوسپس به معدن مس متروکه کال کافی میرسید.
ازآنجا جاده سنگفرش آغاز میشود که طول آن را نتوانستم بسنجم زیرا مقداری ازآن زیر ریگ وماسه پنهان بود .
سفربعدی از چوپانان آغاز وازمسیر دهکده تاریخی مشجری بودکه هنگامی که به مشجری رسیدم برایم بسیارجالب بود زیرا سال قبل که رفته بودم اطراف روستا وهمچنین دورادور ورودی روستا پوشیده از درختهای کوره گز بود وبسیارکوچک بودند ومصالح درکنار کاروانسرای موجوددرروستاجهت ترمیم وبازسازی کاروانسرا ریخته بود.

دراین سفر دوم که در آذرماه ۹۸ شروع شد مقداری از هشتی ها وصفه های کاروانسرا ترمیم شده بود وجهت نورپردازی وروشنایی کاروانسرا سیم کشی برق نیزانجام شده بود وسکوهای زیادی دربیرون این ساختمان درست شده بود ویک سکویی ازجنس آجرودایره ای شکل که ازدرون پلکانی بود گویا آمفی تاتر بود نیز دراطراف این ساختمان بچشم میخورد،مشخص بود که این دهکده خودرا آماده یک دهکده توریستی می کند ودرهمینجا جادارد از بانی وصاحب این دهکده جناب آقای حاجی آبادی کمال تشکر وامتنان راداشته باشم.

کاروانسرای مشجری درحال بازسازی


سکوی آمفی تاتر


در بالادست مشجری سد خاکی نسبتا طولانی بچشم میخورد که درحال ساخت است وماشین آلات راهسازی درحال ساخت این سد خاکی بودند، آب حاصل از بارندگی کوههای مجاور وچفت میتواند دراین سد جمع آوری وکمک بسیار بزرگ وشایانی در ابرسانی مشجری بنماید وهمچنین در ذخیره  سفره های زیر زمینی اب کمک شایان وموثری بکند.

اطراف مشجری را درختهای کوره گز احاطه کرده اند که دیواری هستند برای جلوگیری از باد وخاک ودرختان پسته چند ساله ای نیز وجوددارند که هنوز ببار ننشسته اند.
وجود دو آب انبار قدیمی درمحوطه کاروانسرا قدمت این دهکده را زبانزد میکند.

هم اکنون یک ساختمان خشتی قدیمی که بازسازی شده است ودارای چهار اتاق نیز میباشد آماده پذیرایی از میهمانان وگردشگران میباشد،روشنایی این ساختمان از سیستم خورشیدی بهره منداست.

سکوهای آلاچیق

جاده ای که از این دهکده بسمت غرب مشجری ودردامنه کوههای کال کافی وخونی خاکی میباشد که بعلت راه اندازی وبهره برداری از معدن کال کافی این جاده درحال ساخت وتعریض میباشد ومقداری از این جاده در کنار جاده سنگفرش بسیار قدیمی درحال ساخت است که دربعضی از نقاط بعلت تیغ زنی جاده مقداری ازاین جاده خراب شده است ودر بعضی جاها جاده جدید از جاده سنگفرش عبورکرده است که بادیدن این صحنه بسیار ناراحت شدم.دراین سفر جناب اقای محمدرضا حلوانی سرپرست محیطبانی چوپانان مرا همراهی میکرد، تصمیم گرفتم که با رییس پروژه معدن کال کافی صحبت کنم وبا راهنمایی نگهبانان اطراف معدن وارد معدن شدیم وسراغ پیمانکار ورییس پروژه راگرفتیم،  کمپها وکانتینر های زیادی دراین معدن واطراف بچشم میخوردند ومشخص بود نیروهای زیادی دراین مکان درحال کار میباشند.



جاده سنگ فرش قدیمی


جاده سنگ فرش تخریب شده


خلاصه ظهر بود وشخصی کمپ مهندسین را بما نشان داد وبااجازه ایشان بکمپ رفتیم  ودرباب جاده سنگفرش قدیمی وحفاظت از آن صحبت کردیم وایشان قول همکاری رادادند وگفتند آماده ایم تا بمنظور حفاظت وماندگاری اطراف این جاده را با نصب میله های فلزی حفاظت نماییم.

پس از گفتگوهای زیاد تصمیم به برگشت گرفتیم واز آنجاییکه میدانستیم کسی ازوجود این جاده سنگفرش حتی سازمان میراث فرهنگی اطلاعی ندارد ،تصایر گرفته شده را به اداره میراث فرهنگی نایین ارسال ورییس اداره مذکورپس از روئیت درخواست کرد تا ایشان را به این منطقه ببریم تا درخصوص این جاده هماهنگی لازم بعمل اید.

امیدواریم قبل از هرگونه تخریب این اداره دست بکار شود تا بیشترازاین خسارت وارد نشود. انشاله

پیگیری جهت حفاظت از آثار قدیمی

آثار یک جاده قدیمی سنگفرش در اطراف چوپانان

آثار یک جاده قدیمی سنگفرش در اطراف چوپانان

آقای صمیمی گزارش زیر را در پست اینستاگرام خود منتشر کردند
ضمن تقدیر از زحمات آقای صمیمی به خاطر کشف آثار بکر در اطراف چوپانان؛ اگر  آقای صمیمی موقعیت اینگونه مکان ها را دقیقا روی نقشه مشخص می کردند کار را برای محفقین آسانتر می کردند

یک محدودیت جدید برای اهالی چوپانان


یک محدودیت جدید برای اهالی چوپانان
"به نام خدا"
                 (اطلاعیه)
قابل توجه اهالی عزیز ودوستداشتنی چوپانان میرساند،باتوجه به مصوبه شماره 37955/300مورخ1398/7/11
شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران وضوابط ومقررات حفاظت ازبافتهای تاریخی کشور؛هرگونه عملیات ساختمانی واجرای طرح درمحدوده بافت تاریخی وارزشمند روستای چوپانان؛به عنوان منظم ترین روستای خشتی ایران؛می بایست پس ازاستعلام از اداره میراث فرهنگی؛صنایع دستی وگردشگری وتاییدیه دفترفنی این اداره اقدام نمایند.

پایداروسربلند باشید
سرپرست دهیاری چوپانان
مصطفی جلالپور


به نظر من چوپانان یک روستای جدید است و قدیمترین ساختمان آن بیشتر از ۷۰ سال قدمت ندارد و قانونا بافت چوپانان جزء آثارباستانی محسوب نمی شود  و اداره میراث فرهنگی اجازه ایجاد محدودیت برای مالکیت مردم ندارد  ضمن اینکه بافت قدیم چوپانان خشتی و فرسوده و ناایمن است و در مقابل سیل و زلزله ساکنان هیچگونه امنیتی ندارند و با توجه به محدودیت های زیادی که مردم برای بدست آوردن زمین دارند لذا ایجاد چنین محدودیتی غیر قانونی است خصوصا اینکه چوپانان با مرکز شهرستان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و گرفتن مجوز برای تعمیرات دردسر های جدید برای مردم دارد  لذا مردم شریف چوپانان باید هر چه زودتر فکری به حال خود بنمایند 


توقیف پژو 405 با 147 کیلو تریاک در "نائین

توقیف پژو 405 با 147 کیلو تریاک در "نائین"
گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان نائین ازکشف147 کیلو تریاک در بازرسی از یک سواری پژو 405 خبر داد.

 

سرهنگ "ایرج کاکاوند"در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، بیان داشت: عوامل پاسگاه چوپانان حین گشت زنی در یکی از محورهای این شهرستان به یک سواری پژو 405 مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو147 کیلو تریاک که در صندوق عقب و زیر صندلی ها جاساز شده بود کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: دراین رابطه 2 سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد.#


انتهای خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

موسیقی محلی چوپانان- خواننده : امرالله

http://m.aparat.com/v/eLB43ناشر: ذبیگرام 

تدوین :چوپانان آباد

۲۷ نفر برای نمایندگی در مجلس نامزد شدند

۲۷ نفر برای نمایندگی در مجلس  نامزد شدند

 با پایان آخرین روز ثبت نام؛ 27 نفر از حوزه انتخابیه شهرستان‌های نایین و خوروبیابانک برای انتخابات پر شور ۹۸ ثبت نام کرده اند./خبرگزاری خور

آقای حبیب اله عرب بافرانی

آقای حسین حسنی بافرانی

 آقای محمدرضا فیروزیآ

آقای حسین عابدی جلال آباد

 آقای  هادی کوشک

 خانم زینب صابر

 آقای محسن صمدی

 آقای محمود اشکستانی

 آقای سیدابوالفضل رضوی

خانم الهام آزاد

 خانم کوکب فائز

 خانم حوریه کلانتر نیستانکی

 آقای سیامک تحویلی نائینی

 آقای جمال بافرانی

 آقای سیدجعفر موسوی نیستانکی

 آقای عباسعلی پوربافرانی

 آقای محمدرضا فردین

 آقای قدمعلی بافرانی

 آقای سیدعلی مرتضوی نصیری

آقای سعید ذاکری

 آقای مجتبی اقبال

 آقای حسن جلال

 آقای حسین سعیدی

 آقای روح اله دهقانی فیروزآبادی

 آقای محمدهدا عبائی محمدی

آقای محمدرضا مفیدیان نائینی

آقای سیدمهدی موسی کاظمی



گازرسانی به جندق و فرخی در شرقی‌ترین نقطه استان

در شهرستان خوروبیابانک

گازرسانی به جندق و فرخی در شرقی‌ترین نقطه استان

طرح گازرسانی به شهرهای جندق و فرخی در شهرستان خوروبیابانک به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان هزینه گازرسانی به این دو شهر را بیش از 105 میلیارد ریال بیان کرد و گفت : با اجرای این طرح، با استفاده از لوله های پلی اتیلن در سایزهای 63 ، 90 ، 110 ، 160 و 200 میلی متر 75 کیلومتر شبکه گذاری شده است.

سید مصطفی علوی افزود: با بهره برداری از این طرح دو هزار  و 599 مشترک در این دوشهر از نعمت گاز بهره مند می شوند.

وی گفت : گاز cng از طریق ماشین های مخصوص در ایستگاه مادر نایین بارگیری وسپس  ایستگاه دختر جندق با ظرفیت 2 هزارو 500 متر مکعب و فرخی با ظرفیت هزار متر مکعب  در ساعت تحویل می شود.

این طرح با حضور محمود آستانه مشاور وزیر نفت بهره برداری شد

تعیین تکلیف افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان آذرماه

در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

تعیین تکلیف افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان آذرماه

گندم

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، تا پایان آذرماه مشخص خواهد شد که نرخ خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد افزایش می‌یابد و به قیمت ۲۵۵۰ تومان می‌رسد یا خیر.

در هشتم مهر ماه امسال نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۹-۹۸ طبق مصوبه شورای اقتصاد ۲۲۰۰ تومان اعلام شد. نرخ اعلام شده با مخالفت کشاورزان و تشکل‌های خصوصی بخش کشاورزی مواجه شد و بنیاد ملی گندمکاران شکایت خود را در این زمینه به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرد.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، با این نرخ اعلام شده کشاورزان رغبتی به کشت گندم نخواهند داشت و در تولید و خودکفایی این محصول مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

اکنون پس از گذشت حدود دو ماه از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، عطاالله هاشمی - رئیس بنیاد ملی گندمکاران - در این رابطه به ایسنا گفت: امیدواری ما نسبت به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به دلیل ورود رئیس قوه قضاییه به این موضوع افزایش یافته و ۵۰ تا ۶۰ درصد امیدوار هستیم که این اتفاق عملی شود.

وی در ادامه از کاهش سطح زیر کشت گندم خبر داد و گفت: ما پیش‌بینی کرده بودیم که پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم موجب کاهش سطح زیر کشت شود. در روزهای اخیر رئیس انجمن بذرهای اصلاح شده طی یک نامه از ورشکستگی شرکت‌های این انجمن به ما خبر داد و گفت که این‌ شرکت‌ها بذر اصلاح شده تولید کرده‌اند اما خریدی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

هاشمی با بیان اینکه سطح کشت گندم نسبت به سال گذشته معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: استان‌های شمال غربی کشور تقریبا سطح زیر کشت‌شان به پایان رسیده اما استان‌های جنوبی در حال کشت هستند و تا یک ماه فرصت دارند با تغییر قیمت خرید تضمینی گندم، کمبود سطح کشت در استان‌های شمال غربی را برطرف کنند.

وی در پایان اضافه کرد: پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران این است که گندم را به نرخ پیشنهادی خودمان (۲۵۵۰ تومان) در اختیارمان بگذارند، تا دیگر لازم نباشد از خارج این کمبود را با واردات جبران کنیم؛ بلکه ما آمادگی این را داریم که در صورت اصلاح قیمت، یک و نیم و تا دو میلیون تن کمبود گندم را، از طریق انبارهای موجود داخلی جبران کنیم.

کشف حدود دو کیلوگرم شیشه در نائین

کشف حدود دو کیلوگرم شیشه در نائین

خودروی حامل حدود دو کیلوگرم شیشه در شهرستان نایین توقیف شد.

کشف حدود دو کیلوگرم شیشه در نائینبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ فرمانده انتظامی شهرستان نائین گفت: عوامل پاسگاه چوپانان مستقر در سه راهی اردکان به یک دستگاه سواری 206 مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

سرهنگ ایرج کاکاوند افزود: در بازرسی از این خودرو یک کیلو و 975 گرم ماده مخدر شیشه کشف شد.

وی گفت:یک سوداگر مرگ هم دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شد

کشف حدود دو کیلوگرم شیشه در نائین

کشف حدود دو کیلوگرم شیشه در نائین

خودروی حامل حدود دو کیلوگرم شیشه در شهرستان نایین توقیف شد.

کشف حدود دو کیلوگرم شیشه در نائینبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ فرمانده انتظامی شهرستان نائین گفت: عوامل پاسگاه چوپانان مستقر در سه راهی اردکان به یک دستگاه سواری 206 مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

سرهنگ ایرج کاکاوند افزود: در بازرسی از این خودرو یک کیلو و 975 گرم ماده مخدر شیشه کشف شد.

وی گفت:یک سوداگر مرگ هم دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شد