چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

سفرنامه مشجری

سفرنامه مشجری

نوشته:غلامعلی صمیمی

منبع : سایت دهستان چوپانان


درسال۹۷برای باردوم کنجکاوشدم تاسفری به سمت کوه صفه درو داشته باشم.اولین سفری که بسمت صفه درورفتم سال۱۳۹۲بود ،اما باردوم برای ابعاد سنجی این سازه طبیعی بزرگ سنگی ازمسیردیگری رفتم که از چشمه کوه مغون رد میشدوسپس به معدن مس متروکه کال کافی میرسید.
ازآنجا جاده سنگفرش آغاز میشود که طول آن را نتوانستم بسنجم زیرا مقداری ازآن زیر ریگ وماسه پنهان بود .
سفربعدی از چوپانان آغاز وازمسیر دهکده تاریخی مشجری بودکه هنگامی که به مشجری رسیدم برایم بسیارجالب بود زیرا سال قبل که رفته بودم اطراف روستا وهمچنین دورادور ورودی روستا پوشیده از درختهای کوره گز بود وبسیارکوچک بودند ومصالح درکنار کاروانسرای موجوددرروستاجهت ترمیم وبازسازی کاروانسرا ریخته بود.

دراین سفر دوم که در آذرماه ۹۸ شروع شد مقداری از هشتی ها وصفه های کاروانسرا ترمیم شده بود وجهت نورپردازی وروشنایی کاروانسرا سیم کشی برق نیزانجام شده بود وسکوهای زیادی دربیرون این ساختمان درست شده بود ویک سکویی ازجنس آجرودایره ای شکل که ازدرون پلکانی بود گویا آمفی تاتر بود نیز دراطراف این ساختمان بچشم میخورد،مشخص بود که این دهکده خودرا آماده یک دهکده توریستی می کند ودرهمینجا جادارد از بانی وصاحب این دهکده جناب آقای حاجی آبادی کمال تشکر وامتنان راداشته باشم.

کاروانسرای مشجری درحال بازسازی


سکوی آمفی تاتر


در بالادست مشجری سد خاکی نسبتا طولانی بچشم میخورد که درحال ساخت است وماشین آلات راهسازی درحال ساخت این سد خاکی بودند، آب حاصل از بارندگی کوههای مجاور وچفت میتواند دراین سد جمع آوری وکمک بسیار بزرگ وشایانی در ابرسانی مشجری بنماید وهمچنین در ذخیره  سفره های زیر زمینی اب کمک شایان وموثری بکند.

اطراف مشجری را درختهای کوره گز احاطه کرده اند که دیواری هستند برای جلوگیری از باد وخاک ودرختان پسته چند ساله ای نیز وجوددارند که هنوز ببار ننشسته اند.
وجود دو آب انبار قدیمی درمحوطه کاروانسرا قدمت این دهکده را زبانزد میکند.

هم اکنون یک ساختمان خشتی قدیمی که بازسازی شده است ودارای چهار اتاق نیز میباشد آماده پذیرایی از میهمانان وگردشگران میباشد،روشنایی این ساختمان از سیستم خورشیدی بهره منداست.

سکوهای آلاچیق

جاده ای که از این دهکده بسمت غرب مشجری ودردامنه کوههای کال کافی وخونی خاکی میباشد که بعلت راه اندازی وبهره برداری از معدن کال کافی این جاده درحال ساخت وتعریض میباشد ومقداری از این جاده در کنار جاده سنگفرش بسیار قدیمی درحال ساخت است که دربعضی از نقاط بعلت تیغ زنی جاده مقداری ازاین جاده خراب شده است ودر بعضی جاها جاده جدید از جاده سنگفرش عبورکرده است که بادیدن این صحنه بسیار ناراحت شدم.دراین سفر جناب اقای محمدرضا حلوانی سرپرست محیطبانی چوپانان مرا همراهی میکرد، تصمیم گرفتم که با رییس پروژه معدن کال کافی صحبت کنم وبا راهنمایی نگهبانان اطراف معدن وارد معدن شدیم وسراغ پیمانکار ورییس پروژه راگرفتیم،  کمپها وکانتینر های زیادی دراین معدن واطراف بچشم میخوردند ومشخص بود نیروهای زیادی دراین مکان درحال کار میباشند.



جاده سنگ فرش قدیمی


جاده سنگ فرش تخریب شده


خلاصه ظهر بود وشخصی کمپ مهندسین را بما نشان داد وبااجازه ایشان بکمپ رفتیم  ودرباب جاده سنگفرش قدیمی وحفاظت از آن صحبت کردیم وایشان قول همکاری رادادند وگفتند آماده ایم تا بمنظور حفاظت وماندگاری اطراف این جاده را با نصب میله های فلزی حفاظت نماییم.

پس از گفتگوهای زیاد تصمیم به برگشت گرفتیم واز آنجاییکه میدانستیم کسی ازوجود این جاده سنگفرش حتی سازمان میراث فرهنگی اطلاعی ندارد ،تصایر گرفته شده را به اداره میراث فرهنگی نایین ارسال ورییس اداره مذکورپس از روئیت درخواست کرد تا ایشان را به این منطقه ببریم تا درخصوص این جاده هماهنگی لازم بعمل اید.

امیدواریم قبل از هرگونه تخریب این اداره دست بکار شود تا بیشترازاین خسارت وارد نشود. انشاله

پیگیری جهت حفاظت از آثار قدیمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد