چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

ایام عید مواظب خرید نان باشید

قابل توجه همشهریان چوپانانی

با توجه به اخبار فوق و با توجه به شیوع کرنا در جندق نسبت به تهیه نان در چوپانان دقت فرمائید

۱-تا می توانید نان را در خانه خودتان تهیه کنید 

۲- تا می توانید نان را از فقط نانوایی چوپانان تهیه کنید 

۳-مغازه ها از آوردن نان از جندق خودداری نمایند 

۴- اگر نان را از مغازه ها تهیه می کنید قبل از هر گونه مصرف در منزل اول دست های  خود را با صابون بشوئید و سپس نان ها را روی اجاق گاز به کمک شعله پخش کن خوب داغ کنید و سپس در ظرفی تمیز برای مصرف قرار دهید

مواظب خودتان و اطرافیانتان باشید 

سال خوبی داشته باشید

اوضاع مهار کرونادر جندق خوب نیست


بی توجهی مسئولان به جندق / اوضاع مهار کرونا خوب نیست

نماینده خوروبیابانک در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: از نظر آمار بیماری شهر جندق با سه بیمار مثبت کرونا آلوده‌ترین شهر خوروبیابانک است اما از نظر رسیدگی وضعیت به شدت اسفناکی دارد و بیشتر اقدامات ضدعفونی در شهرستان خور صورت گرفته در حالی که شهرستان خور تاکنون بیمار مثبت کرونا نداشته است.

حسین واحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت و اقدامات شهرستان در کنترل ویروس کرونا، اظهار کرد: هر اقدامی که در شهرستان انجام شده با همکاری شبکه بهداشت محیط بوده است اگر چه اقدامات تا حد زیادی بسیار محدود و اندک بوده است.

وی در خصوص تعداد شهرها و روستاهای شهرستان خور وبیابانک تصریح کرد: خور وبیابانک ۴۰۰ کیلومتر فاصله با اصفهان دارد و به نوعی دورترین شهر استان اصفهان نسبت به مرکز استان است که دارای سه شهر خور، فرخی و جندق است و تعداد روستاهای آن به ۴۰ روستا می‌رسد که در حال حاضر سه مورد مثبت بیماری کرونا در جندق و دو مورد مثبت در شهر فرخی شناسایی شده‌اند.

نماینده خور وبیابانک در شورای اسلامی استان اصفهان با انتقاد از اینکه بسیاری از نقاط شهرستان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، افزود: از نظر آمار بیماری شهر جندق با سه بیمار مثبت کرونا آلوده‌ترین شهر خور وبیابانک است اما از نظر رسیدگی وضعیت به شدت اسفناکی دارد و بیشتر اقدامات ضدعفونی در شهرستان خور صورت گرفته در حالی که شهرستان خور تاکنون بیمار مثبت کرونا نداشته است و در شهری مانند جندق با حدود هفت هزار نفر جمعیت که تا به حال سه بیمار مثبت کرونا داشته هیچ اقدام خاصی در آن انجام نشده است.

وی در تشریح این اتنقاد، اظهار کرد: حتی بسته‌های معیشتی، اقلام بهداشتی در شهرستان خور توزیع می‌شود که در حال حاضر حتی درصد بسیاری از کمک‌های مردمی اقلام بهداشتی هم به شهرستان خور تعلق می‌گیرد در حالی که شهر جندق یک سوم جمعیت بخش خور وبیابانک را داراست اما کمک‌های مردمی به این شهر تعلق نگرفته است.

واحدی با بیان اینکه مسئولان شهرستان هیچ اقدام خاصی برای جندق نداشته‌اند، گفت: از این موضوعات نه شورای شهر و نه مردم رضایتی ندارند و جندق تنها منبع آماری قرار گرفته است که مدام از تعداد بیماران مثبت کرونای آن صحبت می‌کنند اما هیچ اقدامی برای تجهیز یا در اختیار گذاشتن امکانات به آن انجام نمی‌شود.

نماینده خور وبیابانک در شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه از ۱۶ پرسنل شهرداری جندق همه آنها در حال ضدعفونی شهر هستند، افزود: هیچ نیروی امدادی دیگری در این شهر وجود ندارد و تنها شهرداری جندق است که تا حد امکان در حال انجام اقدامات کنترلی است اما شهرداری هم بدون تجهیزات و امکانات دیگر توان ادامه کار را ندارد.

وی با ابراز تأسف از نبود آموزش و جدی نگرفتن بیماری کرونا در جندق، تصریح کرد: آمار بیماران کرونا هر روز در شهر جندق در حال افزایش است و از آینده این شهر در مورد شیوع کرونا به شدت بیمناک هستیم.

واحدی با انتقاد از نبود امکانات، اظهار کرد: تنها با گرفتن سه دستگاه سمپاش چند لیتری از کشاورزان در حال ضدعفونی شهر هستیم و چگونه با این امکانات امکان مهار بیماری را داریم چگونه می‌توان شهری با هفت هزار نفر جمعیت را با چند دستگاه سم پاش معمولی چند لیتری ضد عفونی کرد.

وی با ابراز نگرانی از روند شیوع بیماری گفت: همه مسئولان از وضعیت این شهرستان اطلاع دارند اما در جلسات مختلف هیچ دستوری برای اختصاص اقلام بهداشتی صادر نشده و تمام این اقلام حتی به همان اندازه محدود هم توسط شهرداری جندق در حال تأمین شدن است که متأسفانه شهرداری هم با مشکلات عدیده‌ای روبه روست که حتی توان پرداخت حقوق پرسنل خود را هم ندارد.

این عضو شورای اسلامی شهر خور وبیابانک با بیان اینکه ورودی شهرها توسط نیروهای هلال احمر کنترل می‌شد، گفت: تنها در روزهای اول شیوع این بیماری اقدامات کنترلی در پلیس راه جندق توسط نیروهای هلال احمر انجام شد اما در حال حاضر کنترلی هم بر ورودی‌های شهر نیست.

وی با بیان اینکه همه واحدهای بوم گردی تعطیل شده است، افزود: همه این افراد به دلیل اینکه از اقشار دلسوز هستند به طور خودجوش تمام واحدهای مسافرتی و اقامتی خود را تعطیل کردند و تعدادی از مردم تا حد توانشان برای کنترل بیماری کمک کردند هر چند درصد بسیاری از مردم به هشدارهای در خانه ماندن بی‌توجه هستند و همچنان در شهر تردد دارند.

واحدی با ابراز نگرانی از نبود اقلام بهداشتی همچون ماسک و الکل گفت: جندق تنها یک درمانگاه با یک تخت ایزوله دارد و همه بیماران چه در مورد کرونا چه دیگر بیماری‌ها به شهرستان نائین منتقل می‌شوند حتی در درمانگاه هم اقلام بهداشتی مانند ماسک وجود ندارد و با چنین وضعیتی مسئولان همچنان به این شهرستان بی‌توجه هستند

قابل توجه پسته کاران در مورد محلول پاشی تورم جوانه ها


قابل توجه پسته کاران در مورد محلول پاشی تورم جوانه ها

پسته کاران عزیز سلام 
هم اکنون زمان محلولپاشی اولیه در زمان تورم جوانه ها با فرمول زیر  می باشد.
۱- کلات کلسی بور ۲در هزار
۲-کلات روی  ۱/۵ در هزار 
۳-اوره ۳ در هزار

منبع :پیش بینی هوای خوروبیابانک

مراسم چهارشنبه سوری نایین

مراسم چهارشنبه سوری نایین

این جشن علی القاعده در شب آخرین روز چهارشنبه سال شمسی به دو شکل خانگی و گروهی برپا می‌شد، جشن خانگی بیشتر از سوی بانوان و دختران انجام می‌گرفت و معروف بود به #کوزه_انداختن . به این نحو که اهالی هر خانه با آتش زدن بوته ای از هیزم و کوزه ای پر از آب که سکه ای هم در آن قرار داشت از پشت بام خانه به درون کوچه می‌انداختند و عقیده داشتند که بلاها و قضایای بعد در کوزه ریخته شده و چون بشکند بلاها دفع می شود و اهالی خانه تا یک سال مصون از بلا و مصیبت می شوند. 

بعد از این مراسم جوانان و افراد میانسال و اهل حال در میدان محله خود جمع می شدند و با افروختن خرمنی از آتش و پریدن از روی آن خواسته‌ها و آرزوی خود را با ذکر مطالبی شعرگونه چون :
 «غم برو شادی بیا ، محنت برو روزی بیا»
 بیان می‌کردند و با پریدن از روی شعله های آتش که به زبان محلی به آن اَلُو می گفتند این چنین خطاب می کردند: «زردی من از تو سرخی تو از من و یا برعکس سرخی تو از من زردی من از تو»
واین جشن و سرور را تا پاسی از شب ادامه می دادند.
 
بچه‌ها نیز چادری روی خود می انداختند و درب خانه‌های محله را میزدند و در همین حین با قاشقی بر کاسه فلزی میزدند و صاحب خانه ها که به این رسم آشنا بودند با رویی گشاده مقداری آجیل، شیرینی و یا مبلغی پول را داخل ظرف فرد قاشق زن می گذاشتند و این گونه به پیشواز عید باستانی میرفتند و فرا رسیدن عید را مژده میدادند و همه خوشحال بودند، بزرگترها از سخاوت خود و کوچکترها از دریافت مژدگانی. 

متاسفانه این رسم بسیار زیبا و سنتی چند سالی است که بسیار کمرنگ شده و رو با زوال است، کاش بزرگترها بچه ها را دوباره تشویق به آیین سنتی کنند تا دوباره رنگ و بوی دوستی و شادی همگانی شهر را جلا دهد و به فراموشی سپرده نشود. 

همراه گرانمهر ما باشید در یادآوری آیین های سنتی و پسندیده
متبع: کانال تلگرامی نائین ما

دکتر منصور طاهری انارکی درگذشت


دکتر منصور طاهری انارکی درگذشت

دکتر منصور طاهری انارکی درگذشت

دکتر منصور طاهری انارکی، عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم و چهره ماندگار کشور درگذشت.

به گزارش ایسنا، وی پیشکسوت دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، چهره ماندگار کشور و عضو فرهنگستان علوم کشور و پیشکسوت مهندسی شیمی بود.

دکتر منصور طاهری انارکی، دیروز جمعه ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۸ پس از سالیان دراز تلاش و کوشش در راه اعتلای علمی کشور از میان ما رفت.

دکتر طاهری انارکی متولد انارک و استاد رشته مهندسی شیمی است که در همایش هفتم چهره‌های ماندگار به عنوان استاد برجسته رشته مهندسی شیمی انتخاب شد.

وی کارشناسی خود را در رشته مهندسی شیمی در دانشکده نفت آبادان در سال ۱۳۳۹ اخذ کرد، سپس عازم آمریکا شد و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا در سال ۱۳۴۳ و دکتری خود را در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا آمریکا و در سال ۱۳۴۶ گذراند.

از دیگر سمت‌های دکتر طاهری انارکی می‌توان به عضو سابق کمیته تخصصی ارتقای دانشکده مهندسی و عضو سابق هیات ممیزه دانشگاه شیراز اشاره کرد.

این چهره ماندگار کشور همچنین به عنوان مهندس شیمی برجسته از طرف انجمن شیمی و مهندسی شیمی ایران در سال ۱۳۷۱ و علاوه بر این به عنوان مدرس برجسته سال ۷۰ از طرف دانشگاه شیراز انتخاب شد.

انارکی به عنوان یکی از اعضای وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار بود. او همچنین در زمینه‌های آلودگی هوا و پدیده‌های انتقال تحقیقاتی انجام داده‌است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) فقدان این استاد گرامی را به خانواده ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت می‌گوید

بعضی مواقع بهترین خدمت به اسلام این است که اینقدر حرف نزنیم


بعضی مواقع بهترین خدمت به اسلام این است که اینقدر حرف نزنیم
حجت الاسلام حاج آقا  حمیدسعادت ، در پاسخ به تقاضای مدیر کانال تلگرامی چوپانان امروز که مطلب زیر را نوشته بودند : 
چنانچه فرصت دارید و صلاح میدانید ، مطالبی در باب بُعد معنوی اوضاع در این ایام [  اپیدمی کرونا]و همچنین ارتباط حوادث و اتفاقات با نشانه های آخرالزمان و نزدیکی ظهور حضرت حجت  عجل الله تعالی فرجهُ الشریف [ بفرمائید[


SHEYKH HAMID:
شما لطف دارید.  اجازه بفرمایید فعلا در رابطه با این موضوع خدمت شما نباشم  چون فعلا درگیر تهیه متن مجله مهدوی به زبان انگلیسی هستم. از سوی دیگر، پرداختن به این موضوعات که فرمودید کار ساده ای نیست و تمرکز و فراغ بال خاص خودش را میطلبد.  مضافا این که پرداختن مستدل به موضوعات و حوادث روز هم، حساسیتهای خاص خودش را دارد که شاید ارسال یک متن یا صوت کوتاه نتواند حق مطلب را ادا کند. به عنوان مثال، در هم تنیده شدن موضوعات و مشکلات روز با مسائل سیاسی و کاستیهای مدیریتی، رفتار و بیانات نسنجیده برخی مدعیان دینداری، پیشداوری و یا منفی بافی و سوء برداشت از توصیه های دینی، علاقه خارج از منطق عده ای به ربط دادن هر اتفاق کوچک یا بزرگ به ظهور امام زمان و... باعث شده تا عرصه بر گفتن حرف حساب تنگ شود. (گوش مردم پر است از تحلیلهای نادرست یا ضعیف بر پایه نظرات شخصی و من درآوردی یا مبتنی بر تفسیرهای تنگ نظرانه حزبی و جناحی، احساسی، تک بعدی، غیر کارشناسی، دور از واقعیتهای زمانه، و...). شاید بعضی مواقع بهترین خدمت به اسلام و مسلمین این باشد که اینقدر حرف نزنیم و تحلیل نکنیم )
در ثانی تبیین بعضی مطالب که مرتبط با شبکه پیچیده ای از حکمتها و  اسرار است از عهده امثال بنده و حتی دیگران ساخته نیست( مثلا همین کرونا شاید علامت ظهور باشد، شاید تقدیر الهی باشد و  یا شاید این اشتری بوده که بدون توکل رهایش کرده ایم والان گرفتار شده ایم، شاید توطئه دشمن باشد، شاید عذاب الهی بر مردم و حاکمان ما باشد، شاید یکی از الطاف خفیه الهی است که باعث رشد و ترقی اجتماعی مردم ما بشود، شاید در ادامه باعث نابودی دشمنان اسلام بشود، شاید هشداری از جانب خدا و تذکری برای توبه باشد، شاید یکی از فتنه های آخرالزمان باشد که بسیاری اعتقاد خود را از دست میدهند، و شایدهای دیگر... 
بگذریم از این نکته مهم که همیشه پیش فرضها و موانع مهمی هم وجود دارد که حتی جلوی فهم کلام پیامبر و امام وحتی خدا را میگیرد. خبرهای متنوع، تحلیلهای متفاوت از وقایع روز، شایعات رنگارنگ، متفاوت بودن دغدغه های آحاد جامعه، و... 
البته با درخواست شما و اجابت حاج آقا احمدیزاده که الحمدلله روحانی باسواد و با انگیزه ای است  ان شا الله ایشان بهتر میتواند در این زمینه همکاری کند. پس بهتر است محوریت ایشان حفظ شود. بنده هم اگر سوالی باشد سعی میکنم در خدمت باشم


بعضی مواقع بهترین خدمت به اسلام این است که اینقدر حرف نزنیم


بعضی مواقع بهترین خدمت به اسلام این است که اینقدر حرف نزنیم
حجت الاسلام حاج آقا  حمیدسعادت ، در پاسخ به تقاضای مدیر کانال تلگرامی چوپانان امروز که مطلب زیر را نوشته بودند : 
چنانچه فرصت دارید و صلاح میدانید ، مطالبی در باب بُعد معنوی اوضاع در این ایام [  اپیدمی کرونا]و همچنین ارتباط حوادث و اتفاقات با نشانه های آخرالزمان و نزدیکی ظهور حضرت حجت  عجل الله تعالی فرجهُ الشریف [ بفرمائید[


SHEYKH HAMID:
شما لطف دارید.  اجازه بفرمایید فعلا در رابطه با این موضوع خدمت شما نباشم  چون فعلا درگیر تهیه متن مجله مهدوی به زبان انگلیسی هستم. از سوی دیگر، پرداختن به این موضوعات که فرمودید کار ساده ای نیست و تمرکز و فراغ بال خاص خودش را میطلبد.  مضافا این که پرداختن مستدل به موضوعات و حوادث روز هم، حساسیتهای خاص خودش را دارد که شاید ارسال یک متن یا صوت کوتاه نتواند حق مطلب را ادا کند. به عنوان مثال، در هم تنیده شدن موضوعات و مشکلات روز با مسائل سیاسی و کاستیهای مدیریتی، رفتار و بیانات نسنجیده برخی مدعیان دینداری، پیشداوری و یا منفی بافی و سوء برداشت از توصیه های دینی، علاقه خارج از منطق عده ای به ربط دادن هر اتفاق کوچک یا بزرگ به ظهور امام زمان و... باعث شده تا عرصه بر گفتن حرف حساب تنگ شود. (گوش مردم پر است از تحلیلهای نادرست یا ضعیف بر پایه نظرات شخصی و من درآوردی یا مبتنی بر تفسیرهای تنگ نظرانه حزبی و جناحی، احساسی، تک بعدی، غیر کارشناسی، دور از واقعیتهای زمانه، و...). شاید بعضی مواقع بهترین خدمت به اسلام و مسلمین این باشد که اینقدر حرف نزنیم و تحلیل نکنیم )
در ثانی تبیین بعضی مطالب که مرتبط با شبکه پیچیده ای از حکمتها و  اسرار است از عهده امثال بنده و حتی دیگران ساخته نیست( مثلا همین کرونا شاید علامت ظهور باشد، شاید تقدیر الهی باشد و  یا شاید این اشتری بوده که بدون توکل رهایش کرده ایم والان گرفتار شده ایم، شاید توطئه دشمن باشد، شاید عذاب الهی بر مردم و حاکمان ما باشد، شاید یکی از الطاف خفیه الهی است که باعث رشد و ترقی اجتماعی مردم ما بشود، شاید در ادامه باعث نابودی دشمنان اسلام بشود، شاید هشداری از جانب خدا و تذکری برای توبه باشد، شاید یکی از فتنه های آخرالزمان باشد که بسیاری اعتقاد خود را از دست میدهند، و شایدهای دیگر... 
بگذریم از این نکته مهم که همیشه پیش فرضها و موانع مهمی هم وجود دارد که حتی جلوی فهم کلام پیامبر و امام وحتی خدا را میگیرد. خبرهای متنوع، تحلیلهای متفاوت از وقایع روز، شایعات رنگارنگ، متفاوت بودن دغدغه های آحاد جامعه، و... 
البته با درخواست شما و اجابت حاج آقا احمدیزاده که الحمدلله روحانی باسواد و با انگیزه ای است  ان شا الله ایشان بهتر میتواند در این زمینه همکاری کند. پس بهتر است محوریت ایشان حفظ شود. بنده هم اگر سوالی باشد سعی میکنم در خدمت باشم


امسال عید سفر به چوپانان را ممنوع کنیم


امسال عید سفر به چوپانان را ممنوع کنیم

سفر ممنوع


با توجه به اینکه همه گیری بیماری کرنا تهاجمی شده و شدیدٱ رو به افزایش است خانوادگی تصمیم گرفتیم در ایام عید همه خود را قرنطیه خانگی کنیم و تمام نکات بهداشتی را رعایت نمائیم هر چند که الکل و ماسک نداریم و گیر هم نمی آیدتا ان شاالله این مصیبت دردناک از کشور ما دور شود
 توجه دارید که امکانات پزشکی در چوپانان صفر است فقط یک پزشک عمومی در چوپانان است و داروخانه هم مقدار محدودی دارو در اختیار داردکه جوابگوی ساکنان چوپانان هم نیست البته هر ساله چندین پزشک چوپانانی به چوپانان می آمدند و بخشی از مریض های مهمانان چوپانان را مداوا می کردند که احتمالا امسال حتمٱ نمی آیند یا به آنها در ایام عید مرخصی داده نمی شود لذا از همشهری های عزیز تقاضا می شود امسال مسافرت شب عید را کنسل کرده و به زمانی بهتر موکول کنند

هفت هزار اصله نهال در نایین توزیع می‌شود

هفت هزار اصله نهال در نایین توزیع می‌شود

اصفهان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نایین از توزیع و کاشت هفت هزار اصله نهال در دراین منطقه همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری خبر داد.

کیوان لوکی  روز پنجشنبه در مراسم درختکاری در نایین به خبرنگار ایرنا گفت: با توزیع این مقدار نهال از گونه های کاج، سرو، عرعر، اقاقیا،زیتون تلخ و زبان گنجشک بین ارگان‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی و اشخاص حقیقی به استقبال هفته منابع طبیعی خواهیم رفت.

وی با ارائه گزارشی از محل توزیع نهال‌ها در مسیر اردکان و مجتمع نخلک وچوپانان  افزود: تصمیم نهایی برای انتخاب محل توزیع در یکی از مکان‌هایی که اعلام آمادگی کردند به اطلاع همشهریان عزیز خواهد رسید.

وی ادامه داد: تعداد محدودی نهال کاج و سرو گلدانی مختص فضاهای عمومی و مردمی تهیه شده است.

لوکی انارکی افزود: نهال‌های آماده به توزیع که بر اساس موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی شهرستان نایین در نظر گرفته شده است، زیتون تلخ، سنجد، اقاقیا، ارغوان، بَنه، زبان گنجشک و توت خواهد بود.

وی تاکید کرد: شرکت‌ها، ارگان‌ها، شهرداری و موسسات دولتی و مردمی که میزان تقاضای دریافت نهال در آن‌ها بیشتر است ,می‌بایست تقاضای خود را بصورت کتبی به اداره منابع طبیعی تحویل دهند تا بر اساس تعداد نهال‌های موجود، عدالت در توزیع نهال‌ها صورت گرفته و حواله مربوطه صادر شود.

مراسم نهال کاری با حضور امام جمعه و چند تن از مسوولان ادارات و ارگانها به طور نمادین در  حوزه علمیه برادران نایین برگزار شد.

وی افرود: هفته منابع طبیعی از امروز تا بیست و یکم اسفند با شعار «منابع طبیعی، با مردم، برای مردم » برگزار می‌شود.

شهرستان نایین در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان در منطقه ای کویری واقع است.

کرونا به جندق رسید

کرونا به جندق رسید

اصفهان - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت خور و بیابانک در شرق استان اصفهان گفت: یک بانوی ۵۳ ساله اهل شهر جندق به ویروس کرونا مبتلا شده است.

رضا ترابی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بیمار ۲۲ بهمن براثر سکته قلبی در بیمارستان نایین تحت مراقبت قرار داشت و مراحل درمانی را طی می‌کند.
وی ادامه داد: وی در سوم اسفند نیز با داشتن تب بالا به مرکز درمان بستر شهر جندق مراجعه کرد که تب وی پایین نیامده و به بیمارستان نایین اعزام و در نهایت ابتلا به کرونا وی مثبت اعلام شد.
ترابی افزود: این بیمار هم اکنون در اتاق ایزوله بیمارستان نایین تحت مراقبت است.
 ترابی تاکید کرد: مردم تا حد مقدور از حضور در اجتماع و مراسم عمومی به منظور حفظ سلامت خود و اطرافیان‌شان خودداری کنند.
وی گفت: بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از جمله شستن مرتب دست‌ها با صابون مایع است.
مدیر شبکه بهداشت، درمان شهرستان خور و بیابانک با بیان اینکه بیماری کرونا ترس ندارد افزود: با خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی می توان آن را کنترل و مهار کرد.

پیش از این سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در این استان(به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل) به ۳۰ نفر رسید، گفت: میانگین سنی آنها ۵۶.۵ سال است