چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

تصادف تریلی و نیسان در محور چوپانان ۶ کشته ومصدوم داشت


تصادف تریلی و نیسان در محور چوپانان ۶ کشته ومصدوم داشت

اصفهان – سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان از مرگ یک نفر و مصدومیت پنج نفر دیگر در تصادف تریلی و نیسان در محور چوپانان خبر داد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به حادثه ویژه ترافیکی در استان اصفهان اظهار داشت: این حادثه ساعت ۲ و ۵۷ دقیقه به مرکز اورژانس استان اصفهان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در این حادثه دو خودروی تریلی و نیسان با یکدیگر برخورد کرده‌اند، ادامه داد: این حادثه در هشت کیلومتری چوپانان به سمت یزد اتفاق افتاده است.

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اعزام دو دستگاه آمبولانس ۱۱۵ برای امدادرسانی به این حادثه تصریح کرد: در این حادثه پنج نفر شامل دو مرد ۵۳ و ۴۳ ساله و سه زن ۳۹، ۴۰ و ۴۱ ساله مصدوم شدند.

وی به اعزام مصدومان این حادثه ترافیکی به درمانگاه چوپانان اشاره کرد و افزود: دو نفر از خانم‌های مصدوم این حادثه نیز برای اعزام به مراکز درمانی رضایت ندادند.

عابدی اضافه کرد: همچنین در این حادثه ترافیکی مرد ۵۰ ساله جان خود را از دست داده است

اولین فراخوان طراحی المان یا نماد شهری میادین چوپانان

"به نام خدا"

                  {فراخوان}

اولین فراخوان طراحی المان یا نماد شهری میادین چوپانان

تعریف المان شهری:

المان یا نماد شهری یا ترکیبی است پیکره وار که در ساخت آن از ویژگی های درونی احجام و اشکال هندسی – صفحات قائم یا منحنی – اجزائ سازه ای – کابلها – پوترها و فریم ها و به طور کلی هر آنچه میتواند جنبه ی تزئینی و ساختمانی داشته باشد به صورت یک کلیت یکپارچه و تلفیقی از موارد فوق استفاده میشود و قبل از هر چیز این ترکیب دارای یک نظام هندسی و تعادلی پایدار و زیباست به گونه ای که پس از خودنمایی در سطح شهر افراد را به گونه ای جذب خود مینماید و ذهنشان را درگیر خود میکند که تا مدتها در آن منطقه از شهر به صورت سمبلیک مشخصه ای برای شناخت شهر در منطقه ی مورد نظر میگردد…. در واقع جزو شاخصه های شهری میگردد، به گونه ای که ذهن با برده شدن نام منطقه ی مذبور ناخودآگاه به دنبال شاخصه ها و ویژگی های خاص آن منطقه المان مورد نظر را در خود تصویر سازی خواهد کرد.

این خصوصیت به ویژه برای توریست ها و کسانی که کمتر به منطقه ی مورد نظر رفت و آمد می کنند اهمیت دارد چرا که در مسیر یابی و آدرس دهی صحیح برای پیدا نمودن یک منطقه ی خاص شهری مشخصه و نماد خاص آن منطقه اهمیت دارد… این نماد در شناخت منطقه اهمیت دارد و چه بسا برگرفته از اتفاق یا تاریخچه ای خاص در محل مورد نظر باشد و به نکته ای خاص در آن محل اشاره کند و با تاریخچه ای عجین باشد، به گونه ای یکی از اهداف المانها میتواند اطلاع رسانی و معرفی منطقه ای خاص به لحاظ تاریخی – جغرافیایی – فرهنگی و ویژگی های خاص مردم آن منطقه بوده و یا به اتفاق یا رویداد خاصی در منطقه ی مزبور اشاره کند که همه ی اینها در برقراری ارتباط بهتر مخاطبین و کسانیکه به محل رفت و آمد دارند با منطقه ی مورد نظر موثر است.

چه بسا خود همین نماد پس از مدتی به یک اثر تاریخی و ماندگار تبدیل گردد و آوازه ی آن در شهرهای دیگر بپیچد، نمونه های بسیاری از این نوع المانها وجود دارد، به این گونه سازه ها بنای یادبود یا اصطلاحا مانیومنت manumental structures نیز گفته میشود.


اما ویژگی دیگر اینگونه نماد ها ایجاد یک فضای زیبا و یک اتمسفر هنری در سطح شهر ها میباشد که قسمتهای مختلف شهر ها را از حالت یکنواختی و تکراری شدن خارج مینماید….به هر بخش از شهر یک هویت و ویژگی خاص میبخشد، در کالبد شهر روح زندگی میدمد و مهمتر از همه اینها به محیط های شهری مقیاس زیستی و انسانی می بخشد، در فضایی که با هنر عجین شده انسان راحت تر نفس میکشد چرا که هنر در خون هر انسان است و ناخودآگاه جذب عظمت و زیبایی میشود.


دهیاری با همکاری شورای اسلامی روستای چوپانان در نظر دارد جهت اعتلای سیمای بصری و زیبا_سازی فضای روستا در میدانهای:جهاد(ورودی چوپانان)؛شهدای بسیج(بانک کشاورزی)؛میدان فردوسی(فلکه دشت)؛المان و نماد شهری طراحی و اجرا نماید.


لذا بدینوسیله از کلیه هنرمندان ، صاحب نظران و همولایتیهای گرانقدر چوپانان دعوت بعمل می آید تا در فراخوان طراحی و اجرای المان به شرح و شرایط ذیل شرکت نموده و در این امر همکاری فرمایند :

  محل اجرا:

میدان جهاد-میدان فردوسی-میدان شهدای بسیج

  رویکرد:

۱_توجه به معیار های ایرانی _اسلامی با تاکیید بر هویت فرهنگی و بومی 

۲_طبیعت گرایی(منظر سازی با عناصر سبز به اقلیم و ایجاد آسایش محیطی)

۳_طراحی هماهنگ با همجواری ها ضمن رعایت ابعاد هویتی 

۴_هماهنگی و وحدت در طرح نمای ابنیه

۵_نورپردازی و توجه به نمای شب

۶_مطابقت طرح مصوب و اجرا

۷_توجه به عملکرد ترافیکی میدان

  طرح پیشنهادی دهیاری برای میادین:

1-نمادخوشه گندم برای میدان جهاد

2-نماد بادگیر برای میدان شهدای بسیج

3-تندیس کشاورز با بیل و فانوس برای فلکه دشت

درخواست:

از همه عزیزان درخواست میگردد از بیان موضوعات؛ایده ها و طرحهایی که قابلیت اجرا و با فرهنگ منطقه همخوانی ندارد پرهیز نمایند.

مهلت ارسال آثار:تا آخر آبانماه1400

برای ارسال ایده ها و کسب اطلاعات بیشتر به دهیاری مراجعه فرمایید.

سربلند وپایدار باشید

دهیار چوپانان

مصطفی جلالپور

خاطره یک روز تلخ


هنگامیکه آن اتفاق تلخ افتاد غم و اندوه فضای روستا را فرا گرفت در مدتی طولانی کسی شادی نکرد و همه مردم در بهت این حادثه زانوی غم در بغل داشتن .حادثه ای وحشتناک بوقوع پیوسته بود که دل مردم را بدرد آورده بود .بعضی از حوادث در محیط کوچک قادر است تا سالها در اذهان باقی بماند و از یادها نرود .در آنزمان بعلت جوان بودن اهالی یا هر دلیل دیگر مرگ و میر کم بود و حوادث و اتفاقات اندک .برای همین در چنین روزهایی ما بچه‌ها که سن و سالی نداشتیم بشدت میترسیدیم و شبها در اضطراب و وحشت بخواب میرفتیم معمولا از نقاط تاریک و از تنها بودن هراس داشتیم در خاطرم مانده که شبها پشت بام میرفتیم و هنگام خواب بین ما اعضای خانواده دعوا بود برای اینکه کنار مادر باشیم .بهرصورت تا چندین روز این حالت حاکم بر محیط خانواده بود .آنروز غم انگیز با چند تن از دوستان هم سن و سال برای خوردن توت به دشت رفته بودیم نزدیک به اذان ظهر در راه بازگشت به خانه ناگهان دیدم کامیونی چهارراه دشت توقف کرد .پشت سر ما کشاورزان و زارعان بعد از یک نیمروز پر تلاش بسوی خانه در حرکت بودن .بیاد دارم که فصل درو گندم یا جو بود .همه ما میدانیم که فصل برداشت محصول جو و گندم بسیار پر زحمت و کمرشکن بود که کشاورزان عزیزمان را از پا می انداخت و حال که این اتفاق افتاده بود بطور حقیقی همه را متأثر ساخته بود و با وحشت و تردید از یکدیگر میپرسیدن آیا اتفاقی افتاده ؟در آن سالها روستا فاقد مرده شورخانه بود و میت را در ابتدای خیابان دشت بروی دو لخته سنگ که بروی جوی آب در دو طرف خیابان کار گذاشته بود غسل میدادن .هنگامیکه کامیون سیاهرنگ چهار راه دشت ایستاد و بطرف خیابان دشت دنده عقب گرفت به دلم برات شد که اتفاقی بس غم انگیز رخ داده است .آنروزهای غمین گذشت آنروزهای تلخ گذشت و این تلخی تا مدت زیادی بر فضای روستا حاکم بود .

ارادتمند م . حسرت پاییز 400 .یزد

دستگیری دو متخلف شکار و صید در عباس آباد

دو متخلف شکار و صید در شهرستان نایین استان اصفهان شناسایی و دستگیر شدند.

دستگیری دو متخلف شکار و صید در نایینبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین گفت: یگان حفاظت محیط‌زیست این شهرستان حین گشت و کنترل و جلوگیری از تخلفات شکار و صید، دونفر از متخلفان سابقه دار را در حال اقدام به شکار در پناهگاه حیات وحش عباس آباد دستگیر کردند.
علیرضا رضایی افزود: پرونده متهمان به دادگستری شهرستان نایین ارجاع و متخلفان با قرار ۴۰۰میلیون ریالی روانه زندان شدند.
وی گفت: از این متخلف یک قبضه سلاح گلوله زنی دوربین دار کشف و ضبط شد

کدخدایان دیروز و دهیاران امروز

کدخدایان دیروز و دهیاران امروز.       

  بنده اگر چه به شورای جدید نتوانستم رای بدهم اما از انتخاب شایستگان مردم بسیار خرسند شدم و احساس کردم شورای این دوره استخواندار و قدرتمند است. صدق این گفتار انتخاب منتخبین چوپانان در شورای بخش و شهرستان است... اما صد حیف که شوراهای اسلامی با تعویض دهیاران در همه ی دوره ها اجازه رشد و تعالی به انان نمیدهند. چرا... خودشان میدانند و خدایشان. ...                        میرزا اولین کدخدای چوپانان بود و با اینکه بله قربان گو هم نبود تا اخر عمر کدخدایی کرد و جالب اینکه اربابان بپاس خدمات ارزنده اش پسرش عباس را به جانشینی او برگزیدند. میرزا سالیان دراز با قدرت و درایت کدخدایی کرد.  البته انچه را من از ایشان میدانم منحصر به تعاریفی است که از بزرگان هم عصرش شنیده ام.بزرگی گفت برای میرزا ارباب و رعیت فرقی نداشتند....کدخدای قدرتمند وبا کیاست بعدی اقامحمد استادعلی بود. اوهم تا پایان عمر کدخدا بود.... کدخدایی در خانواده ایشان هم موروثی شد و عباس کدخدا جانشین پدر گردید. اما نه عباس میرزا و نه عباس کدخدا در این شغل پردردسر دوام نیاوردند. البته نه اینکه اربابان از نسل این بزرگواران خوششان نیامده باشد...نه .انان خود استعفا دادند. اربابان همواره از خرد جمعی بهره می بردند و در کلیه امور مربوط به روستا به شور می نشستند....شورای اربابان همه روزه در خیابان تشکیل می شد.بعد از کدخدایان نامدار چوپانان هیچ کدخدای قدرتمند دیگری در چوپانان پا به عرصه وجود نگذاشت.....      تا انقلاب شد و شورای اربابان  جایشان را به شورای اسلامی دادند و کدخدایان به دهیاران.  پاییز 1400. ارادتمند مهدی افضل

انگیزه تعویض دهیار چه بوده است ؟

با عرض سلام 

  یکی از نگرانی های مردم روستا در این روزهای آغازین   شروع بکار شورای جدید تعویض دهیار است این دغدغه فکری مردم را در گفتگوهای عادی و در محفلهای دوستانه و در فضای مجازی بوضوح مشهود و قابل درک است .لازم است شورای جدید در مورد این موضوع توضیح دهد که انگیزه تعویض دهیار چه بوده است ؟کسی که سه سال با تمام توان برای آسایش مردم بطور شبانه روز زحمت کشیده است و اینک مملو از تجربه میباشد کسی که با رفتار خوب و شایسته در قلب مردم جای داشت و کسیکه در همه زمینه ها و در حل همه مشکلات بی آلایش تلاش میکرد چرا بر کنار شود؟اینجانب بارها مشاهده کردم در جمع آوری آشغال بدنبال یافتن نیرو و راننده به این و آن التماس میکرد و در پاکسازی محیط روستا از وجود سگهای ولگرد در نیمه شب و ساعات ابتدایی روز و در زمینه احیای قنات و .و .و  صادقانه زحمت میکشید لذا متحیرم دهیار جدید چه هنر و تخصصی دارد که باعث برتری او بر دهیار قدیم گشته است؟لازم است شورای محترم در این زمینه روشنگری نموده و این دغدغه فکری را از ذهن مردم بزداید .با احترام م . حسرت