چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

دستگیری متخلفان شکار در زیستگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان

دستگیری متخلفان شکار در زیستگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان

نایین،اصفهان- رییس محیط زیست نایین گفت: سه گروه از متخلفان سابقه دار شکار و صید در زیستگاه های پناهگاه حیات وحش عباس آباد این شهرستان دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا،ˈ حسین اکبریˈ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: محیط بانان و نیروهای حفاظت محیط زیست شهرستان نایین با تلاش شبانه روزی موفق به دستگیری شکارچیان متخلف شدند.

وی ادامه داد: ماموران این اداره موفق به ردیابی و دستگیری سه گروه از متخلفان عمده و سابقه دار شکار و صید در زیستگاه های پناهگاه حیات وحش عباس آباد، ارتفاعات بند انارک و زیستگاه های کوه شیر این شهرستان شدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان نایین تصریح کرد: از متخلفان دو دستگاه موتور سیکلت بسیار قوی غیر مجاز، یک قبضه اسلحه گلوله زنی برنو دوربین دار غیرمجاز، دوقبضه سلاح کالیبر 12 و لاشه هفت قطعه کبک و کیسه آغشته به خون و موی یک راس قوچ وحشی کشف و ضبط شد.

وی افزود: در این ارتباط سه نفر دستگیر و چهار نفر هم در نیمه های شب متواری شدند که تحقیقات لازم برای شناسایی و دستگیری آنان ادامه دارد.

شهرستان پهناور نایین در استان اصفهان با موقعیت استثنایی و ویژه در چهار راه مرکزی کشور عرصه های بسیار گسترده و متنوعی از زیستگاه های کوهستانی، دشتی، ماسه ای و تاغزارها را دربر گرفته و با دربرداشتن حدود 700هزار هکتار مناطق حفاظت شده اعم از پناهگاه حیات وحش و مناطق شکار ممنوع و یک و نیم میلیون هکتار زیستگاه های آزاد، و همچنین 43 گونه مختلف پستاندار، 42 گونه متنوع خزنده، 165 گونه پرنده بومی و مهاجر و بیش از 500 گونه مختلف گیاهی و ذخایر کم نظیر و منحصر بفردی از گونه های کمیاب و در خطر انقراض، دارای طبیعتی با اهمیت و اعتبار ملی و جهانی است.

پ/ 7136/1042

انتهای پیام /* 

قیمت پایین گندم کشاورزان را برشته کرد


ستانها > مرکز > قم
مهر گزارش می‌دهد/
قیمت پایین گندم کشاورزان را برشته کرد
قم - خبرگزاری مهر: برداشت گندم این روزها به پایان رسیده است و در برخی استان‌های گرمسیر این برداشت از فروردین‌ماه آغاز شده بود اما در همین حال دولت اعلام می‌کند که گندم را کیلویی 800 تومان از کشاورزان می‌خرد و تأخیر در اعلام نرخ تضمینی گندم موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی گندم به قیمت 800 تومان اگر چه موجب نارضایتی کشاورزان شده است اما از سوی دیگر آنها این قیمت را نیز در برابر هزینه‌هایی که برای کاشت، داشت و برداشت گندم انجام داده‌اند منصفانه نمی‌دانند.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با قیمت تضمینی یک محصول می‌گوید: مطابق نظریه‌های حمایتی، قیمت تضمینی برای یک محصول قیمتی است که به صورت کارشناسی مشخص می‌شود و قاعده این است که چنانچه تولید کننده نتوانست محصول خود را در بازار بفروشد، دولت یا نهاد مربوطه محصول را با قیمت تضمینی از تولید کننده بخرد.

مصطفی شریف با اشاره به چگونگی مشخص کردن نرخ تضمینی گندم اظهار می‌کند: قیمت تضمینی گندم با بررسی‌های کارشناسی و با توجه به هزینه‌های تولیدی همچون هزینه‌های آب، زمین، بذر، کود و نیروی انسانی و ... به اضافه سود معقولی معمولا بین 20 تا 25 درصد مشخص می‌شود که در ایران مطابق قانون باید قبل از این که کشاورز تصمیم به عملیات کشت زمین‌های خود بگیرد، اعلام شود.

تأخیر در اعلام خرید تضمینی نرخ کشاورزی که باید اوایل پاییز اعلام می‌شد، موجب شد تا کشاورزان نسبت به کاشت محصول مورد نظر خود مردد شوند و به دنبال آن سطح زیر کشت گندم نیز کاهش یافت.

سطح زیر کشت گندم کاهش چشمگیری می‌یابد

در این باره رئیس نظام کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می‌کند: تا چهار سال گذشته سطح زیر کشت گندم در استان قم 12 هزار هکتار بود که به دلیل عدم تدبیر مناسب توسط دولت در اعلام نرخ تضمینی گندم این میزان رفته به رفته کاهش یافت به طوری که سال گذشته حدود 9 هزار و  500 هکتار بود و امسال به هفت هزار هکتار رسید.

علی مومن ادامه داد: پیش بینی می‌شود که اگر این روند ادامه یابد طی سال جاری و سال‌های آینده سطح زیر کشت گندم کاهش چشمگیری یابد.

همچنین مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی استان قم با اشاره به برداشت گندم در سال جاری بیان کرد: امسال حدود 15 هزار تن گندم برداشت شد و در سال گذشته این میزان 15 تا 20  بوده است و همانطور که مشاهده می‌شود این برداشت سال به سال کاهش می‌یابد و در نتیجه آن موجب می‌شود که واردات گندم بیشتر شود.

اعلام قیمت تضمینی به موقع انجام نشد

در چند سال گذشته نوسان در تصمیم گیری‌ها زیاد بوده و به ویژه در سال زراعی گذشته تعیین و اعلام قیمت تضمینی به موقع انجام نشد و طبیعی است که مشکلاتی را به همراه دارد.

از جمله این مشکلات امکان آلودگی گندم های وارداتی و قیمت بالای آن می‌باشد.

در این باره رئیس نظام صنفی کشاورزان استان قم با بیان این که گندم مصرف عمومی و فراگیر دارد؛ عنوان می‌کند: بی توجهی به گندم زیان فراوانی را در پی دارد که اگر این روند ادامه یابد کشت گندم به تدریج کاهش یافته و واردات گندم شدت بیشتری می‌یابد و این اتفاق خود تبعات زیادی همچون آلودگی گندم وارد شده را ممکن است در پی داشته باشد.

علی مومن در ادامه ابراز داشت: با در نظر گرفتن ارز مرجع گندم وارداتی تقریبا کیلویی 870 تومان به شهر قم می‌رسد و حتی ممکن است این گندم آلوده نیز باشد و این مسئله در حالی است که گندم تولید داخل دارای سلامت کامل بوده اما با قیمت کمتری از کشاورز خریداری می‌شود که برای کشاورز صرف ندارد.

وی تاکید می کند: چنانچه شرایط لازم برای کشاورزان فراهم شود آنها نه تنها می‌توانند گندم داخل را تولید کنند بلکه می‌توانند حتی این محصول را صادر کنند.

چرا کشاورزان گندم را به سیلوها تحویل ندادند

غلامحسین حق دوست که از کشاورزان گندم کار قمی است، در این باره با اشاره به هزینه‌های بالای کود، شخم و بذر برای کاشت گندم اظهار کرد: با محاسبه هزینه‌هایی که در مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم انجام داده‌ام اصلا صرف نمی‌کرد که گندم را کیلویی 720 تومان که از سوی دولت اعلام شد به سیلوها تحویل دهم و به همین دلیل مجبور شدم در بازار آزاد که کمی گران تر خریداری می‌شد، بفروشم.

حسین عزیز دیگر کشاورز قمی است که بر همین مسئله اذعان دارد و گندم خود را در بازار آزاد فروخته است.


اما در این میان کشاورزانی نیز بودند که گندم خود را به سیلوها تحویل دادند اگر چه به گفته مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی استان قم تعداد آنها بسیار کم بوده است.

رحمه الله بهمنی، کشاورز بخش جعفریه که از طفولیت کشاورزی می‌کند، می‌گوید: در تمام سال‌هایی که کشاورزی کرده ام و همچنین امسال که 50 تن گندم برداشت کرده‌ام، گندم خود را به سیلوها تحویل داده‌ام.
این کشاورز دلیل کار خود را این گونه بیان می‌کند: امروز دلالان همه جا را فراگرفته‌اند و از آن جایی که به دنبال چانه زنی با آنها نیستم امسال نیز گندم خود را به سیلوها تحویل دادم.

در حال حاضر برداشت گندم به پایان رسیده است و کشاورزان گندم های خود را یا به سیلوها به قیمت کیلویی 720 تومانی که قبلا اعلام شده بود تحویل داده اند و یا در بازار آزاد فروخته‌اند، اما در همین میان از سوی دولت اعلام می شود که گندم کشاورزان کیلویی 800 تومان خریداری می‌شود.

به گفته فرهاد زارعی، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی استان قم شاید یک چهارم گندم کشاورزان نزد خودشان باشد و باید گفت که این میزان ناچیز است.

اگر این نرخ زودتر اعلام می‌شد ممکن بود کشاورزان تمام گندم‌های خود را به سیلوها تحویل بدهند و شاید کمی رضایت آنها جلب می‌شد.

در عین حال کشاوزان این سئوال را مطح می‌کردند که آیا با هزینه‌های بالای کود، بذر، شخم و ... گندم می‌توانند در آینده این محصول را بکارند؟.

................................
فاطمه قراچورلو

شناسنامه معدن:گود چوپانان


شناسنامه معدن:گود چوپانان
مشخصات معدن
نام معدن: گود چوپاناننوع معدن: سیلیس
نوع ماده معدنی: غیرفلزینوع ماده معدنی:  [غیر فلزی]
موقعیت جغرافیایی
استان: اصفهانشهرستان: علی آبادنام زون اکتشافی: 0
شهر: جزینبخش: کهرویهدهستان:اشترینان
نام راهنمای نقشه 250000/1 مربوطه: خورنام راهنمای نقشه 100000/1 مربوطه: فرخی
نام راهنمای نقشه 50000/1 مربوطه:  
مختصات به UTMطول
عرض
موقعیت جغرافیایی
طول 19  30  54 
عرض 28  26  33 
راه های دسترسی
 نامجهتمسافت(km)
راه آهن 
راه شوسه   
راه مال رو   
راه آسفات   
راه جیب رو   
فواصل تا مکانهای مشخص
فاصله تا مرکز استان (km)فاصله تانزدیکترین شهر (km)فاصله تا راه آهن (km)فاصله تا آبهای آزاد (km)
 347 140 160 1295
فاصله تا نزدیکترین رود اصلی (km)فاصله تا نزدیکترین فرودگاه (km)فاصله تا نزدیکترین روستا (km)ارتفاع بلندترین نقطه (m)
5 200 20 2060
جمعیت نزدیکترین شهر (نفر): 20826ارتفاع از سطح آبهای آزاد (متر): 900
مشخصات عمومی
پاراژنز(کانه یا کانیهای همراه): 
ژنز: [آذرین]توضیحات: آذرین
فرمول شیمیایی: Sio2نوع کانه و کانی های اصلی: 
جنس سنگ میزبان: سنگهای آذریندرجه خلوص ماده معدنی (%):
سن سنگ میزبان: 
عمر معدن(با توجه به ذخیره و استخراج سالیانه): 17 سالسنوات فعالیت معدن: 15 سال
شکل ماده معدنی: [توده ای]
ابعاد ماده معدنی (متر)
طول: عرض: ضخامت: 
وضعیت لرزه خیزی ناحیه: غیر فعالسابقه زلزله ای: 1978, MB:4.4
عیار ماده معدنی% توضیحات: 
PPM 
ذخیره کانسار (هزارتن)
قطعی: 170زمین شناسی: مجموع: 510
ممکن: احتمالی: 340
حداقل درجه حرارت(C):
-9
متوسطه بارندگی سالیانه(mm):
100
حداکثر درجه حرارت(C):
41
امکانات
آب [مسیل]توضیحات: تانکر آب
امکانات تولید برق
امکانات تولید برق: نداردبرق: نداردنوع برق منطقه: 
نام نزدیکترین پست فشار قوی; نائیننام نزدیکترین نیروگاه: اصفهان
فاصله نزدیکترین پست فشار قوی (کیلومتر): 140فاصله نزدیکترین نیروگاه (کیلومتر): 347
وضعیت معدن از لحاظ قرار گیری در محدوده های مسکونی:[سایر]
وضعیت اسکان کارکنان
وضعیت اسکان کارکنان: [بنای داخل معدن]توضیحات: از ساختمان سرب گود چوپانان استفاده میشود
تعداد وسایل نقلیه
سواری: کامیون: توضیحات: لودر:1 اجاره ای، بلدوزر:1 اجاره ای، دستگاه سنگ شکن:1
باری: واگن: 
ارتباطات
ارتباطات: فاصله نزدیکترین مرکز پست (کیلومتر):20
فاصله نزدیکترین مرکز تلفن (کیلومتر): 20
وضعیت نیروی انسانی(تعداد)تعداد کارشناس: تعداد تکنسین: تعداد کارگر: 6
وضعیت
فعالیت معدن غیر فعال تاریخ شروع بهره برداری: 1377/03/10
علل رکود: تاریخ رکود: 
علل تعطیلی: داشتن ناخالصی فراوان و کم بودن ذخیرهاتاریخ تعطیلی: 1382
روش استخراج
روش استخراج:  [روباز]توضیحات: 
میزان استخراج سالیانه (تن): 10000
میزان سرمایه گذاری موجود بر حسب نوع اموال سرمایه به روز (میلیون ریال)
ماشین آلات ابزار و وسایل کار: 0.13توسعه و اکتشاف: وسایل نقلیه: لوازم و تجهیزات اداری: 
ساختمان بدون احتساب زمین: راه اختصاصی: زمین: سایر موارد: مجموع: 0.25 میلیون ریال
سرمایه گذاری خارجی
سرمایه گذارخارجی دارد: نداردنوع فعالیت: 
فراوری
میزان بازیافت ماده معدنی (%): نوع باطله: 
مراحل فراوری: روش فراوری: 
آخرین فراوری: موارد مصرف: صنایع شیشه
قیمت فروش محصولهای فراوری شده (ریال):قیمت فروش ماده خام (ریال):30000
واحد های صنعتی مصرف کننده  [داخلی]
مالک
نام مالک معدن: شرکت الماس دشت جندقوضعیت مالکیت معدن: خصوصی
وضعیت حقوقی معدن [پروانه بهره برداری]
بهره بردار
نام بهره بردار: شرکت الماس دشت جندقتلفن: 0212088975نشانی: سمنان- بلوار علم وصنعت- جنب باسکول
شماره پروانه: 1603تاریخ صدور:  
توضیحات
منابع استفاده شده: موارد 1-2-3-5-10-16-17-18-19-20-21-22 که در قسمت ملاحظات اشاره شده استتاریخ آنها: 1383
نام و نام خانوادگی اقدام کننده: سمیرا سلیمیتاریخ ثبت: بهمن 1383
ملاحظات: 16- فرهنگ جغرافیائی کوههای کشور(جلد دوم)،سازمان جغرافیائی نیروهای مسلح، 1379
   17- گزارش ارزیابی وضعیت توان و ذخایر معدنی ایران(سفارش مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون امور زیربنائی گروه زمین شناسی و معدن )(بخش اول و دوم)،محسن ریحانی، محمود هاشمی، کیمیا عجایبی، نیره مشایخی، مجری طرح: دکتر احمد خاکزاد، 1377
   18- لیست معادن موجود در وزارت صنایع و معادن استان تهران
   19- لیست معادن فعال موجود دروزارت صنایع و معادن استان اصفهان
   20- پرونده های اکتشافی و بهره برداری موجود در وزارت صنایع و معادن استان اصفهان
   21- کتاب اطلس راههای ایران(چاپ چهارم)، موسسه جغرافیائی و کارتوگرافی گیتا شناسی، بهار1383
   22- www.ngdir.ir
   10- فرهنگ جغرافیائی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران(انارک – فرخی)، سازمان جغرافیائی نیروهای مسلح، 1364
   5- کتاب شناخت شهرهای ایران، عبدالحسین سعیدیان، علم و زندگی، 1383
   1- کتاب دیباچه ای برزمین شناسی اقتصادی ایران(گزارش شماره 2)، منصور قربانی، وزارت صنایع و معادن پایگاه داده های علوم زمین کشور، 1381
   2- کتاب راهنمای سنگ ایران، کاوه فاضل،وحید آدمی، ثالث، 1379
   3- کتاب راهنمای نقشه های 1:50000 پوششی کشور، سازمان جغرافیای نیروهای مسلح، 1380
 نقل از :http://www.ngdir.com/MiningInfo/PMineDetail.asp?PID=3768

کشف 257 قطعه تجهیزات ماهواره ای در خور و بیابانک


فرمانده انتظامی خوروبیابانک گفت: 257 قطعه تجهیزات دریافت از ماهواره در شهرستان خوروبیابانک کشف و ضبط شد.




به گزارش اینا به نقل از واحد مرکزی خبر، سرهنگ سوادکوهی، اظهار داشت: این تجهیزات درگشت مشترک مبارزه با قاچاق کالا در ایست و بازرسی شهید رشیدی مستقر درسه راهی‌ خور - جندق کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: این تجهیزات از یک دستگاه تریلر که از استان هرمزگان عازم سمنان بود کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان خوروبیابانک خاطرنشان کرد: در این زمینه دو نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شدند.

جزئیات نرخ بیکاری در 397 شهر


جزئیات نرخ بیکاری در 397 شهر

خور و بیابانک جزء 4 شهر دارای کمترین بیکاری 


به گزارش خبرنگار مهر، نرخ بیکاری و وضعیت 397 شهرستان کشور که بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال 90 از سوی مرکز آمار ایران انجام شده است، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آمارهای جنجال برانگیز عملکرد 8 ساله دولت ارائه شد.

بشاگرد؛ بیکارترین شهر کشور

بررسی آمارهای مربوط به 397 شهرستان کشور نشان می دهد که نرخ بیکاری در شهرستان بشاگرد به میزان 53.2 درصد و بالاترین نرخ بیکاری کشور است. همچنین شهر جوانرود با 46.9 درصد و سراوان در استان سیستان و بلوچستان با 44.8 درصد به ترتیب دومین و سومین شهر با نرخ بیکاری بالا در کشور است.

20 شهر اول بیکار

مسجد سلیمان با 43.4 درصد، ایرانشهر 43.2، زابل 43 درصد، سیب و سوران با 38.8 درصد، باوی با 37.7 درصد، هیرمند با 37.3، دشت آزادگان 36، زهک با 35.9 درصد، شادگان با 35.9 درصد، اندیمشک با 34.2 و خرامه با 31.8 درصد جزو 20 شهر بیکار اول کشور محسوب می شوند. مریوان با 30.6 درصد، سرپل ذهاب 30.4، اندیکا 30.3، پاوه 30.2 درصد، خرمشهر با 30.2 و سرباز با 30 درصد در گروه 20 شهر اول بیکار کشور قرار دارند.

20 شهر دارای بهترین وضعیت بیکاری

در بین 397 شهر کشور، نرخ بیکاری در 20 شهر کشور کمترین میزان در بین تمام شهرهای کشور است. بر اساس آمار ارائه شده، نرخ بیکاری در مه ولات 4.8 درصد، بستان آباد 4.8، ایجرود، شبستر و خنداب 4.7 درصد، بشرویه 4.6 درصد و تیران و کرون نیز 4.5 درصد است.

همچنین نرخ بیکاری در شهر انار 4.5 درصد، خداآفرین 4.3 درصد، آران و بیدگل و ماهنشان 4.2 درصد، طارم 4، جوین و سربیشه 3.9 درصد، کنگان 3.8، بجستان 3.6 درصد، خوشاب 3، خور و بیابانک 2.7 درصد، خلیل آباد 2.5 درصد، سرایان 2.2 و ابوموسی 1.2 درصد است.

25 شهر زیر 5 درصد و 281 شهر بالای 10 درصد بیکاری

281 شهر از مجموع 397 شهر کشور دارای نرخ بیکاری دو رقمی و بالای 10 درصد است و تعداد شهرهای با نرخ بیکاری تک رقمی 116 شهر است. همچنین تعداد شهرهای دارای نرخ بیکاری زیر 5 درصد که نشان دهنده وضعیت مناسب آن شهرها به لحاظ وجود فرصت های شغلی برای کارجویان است تنها 25 شهر کشور اعلام شد.

گزارش بازدید از پل ابریشم


گزارش بازدید از پل ابریشم

بنام زیبای هستی بخش

مدّتی پیش طی صحبتی خودمانی با استاد حسین تقی زاده (شاغل در کارگاه میراث فرهنگی اردکان) از وجود پلی قدیمی معروف به پل ابریشم در اطراف اردکان  با خبر شدیم. بعد از اتمام صحبتمان از ایشان قول گرفتیم که ما را در راه رسیدن به آنجا راهنما باشند که ایشان هم طبق معمول همیشه با رویی گشاده قبول زحمت فرمودند.

چند روز قبل از ماه مبارک رمضان فرصتی دست داد که راهی شویم. به همراه تعدادی از دوستان چارسوقی از طرف جادّه چوپانان به طرفی که به گفته بلدمان مسیر اصلی رسیدن به این پل قدیمی بود امتداد جاده را در پیش گرفتیم.پس از طی مسیری در حدود یک و نیم ساعت به منطقه حفاظت شده کویر سیاه کوه وارد شدیم.البته چند دقیقه ای بود که از تابلوی  ابتدای راههای حوزه استحفاظی استان اصفهان  گذشته بودیم اما وقتی از جاده اصلی خارج شدیم با تابلوهای متعددی که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست استان یزد ممنوع بودن هر گونه شکار و دخل و تصرّف در این منطقه را به ما گوشزد می کرد روبرو شدیم که احتمال اینکه این منطقه در محدوده اردکان باشد را بیشتر به ذهن متبادر می ساخت.

از جاده اصلی پس از طی جاده ای خاکی (حدود نیم ساعت)  در دل بیابان آن زمان که ساعت حدود نه و نیم صبح را به ما نشان می داد به آب انباری (دستی) که در کنار کوهی ساخته شده بود رسیدیم . به محض حضور ما یک دسته کبک به سرعت و ظرف یک چشم بهم زدن از منطقه متواری شدند. از پله آب انبار که پایین رفتیم با تعجّب متوجّه شدیم آب انبار هم آب دارد هم تعداد زیادی ماهی قرمز! بعد از برداشتن وسایلی مختصر برای درست کردن چای، ماشین را ترک کردیم و پیاده پشت سر استاد تقی زاده به راه افتادیم. در راه ایشان وجه تسمیه این پل را چنین بیا نمودند که چون سابقا در مسیر جاده ابریشم قرار داشته به این نام مشهور گشته و حتی اسم آن آب انبار هم - حوض ابریشم - بیان کردند. البته اینکه این مطالب تا چه اندازه سندیّت دارد و تا چه میزان قابل استناد است باید مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد. به هر حال این جزء باور و اعتقاد عده ای است و در جای خود قابل احترام. البته ایشان به این نکته هم اشاره کردند که مدتهاست این پل را از نزدیک مشاهده نکرده و از میزان سلامت بنا اطلاع درستی ندارد.

لختی گذشت که به رودخانه فصلی نسبتا بزرگی رسیدیم که اثر فرسایش در طول سالیان متمادی در آن کاملا مشهود بود و نهایتا پل ابریشم....!

فقط دو دهنه از احتمالا چهار دهنه آن باقی مانده بود که ذهنیّت تخریب آن بر اثر یک سیل سهمگین درو از ذهن نبود. پل با مصالح سنگ و احتمالا ملات ساروج یا ترکیبی از گل و آهک (نظر نهایی به عهده اهل فن!) ساخته شده بود. بده دلیل سنگی بودن زیر پایه پل هیچ گونه زیر سازی به چشم نمی خورد و سنگ پایه ستون ها مستقیما روی سنگ بستر رود خانه گذاشته شده بود! شیب یک طرف رودخانه حدود 60 درجه و در طرف دیگر دیواره ای به طول تقریبی 10 متر قرارداشت. عرض تقریبی پل حدود 2 متر و طول قسمت باقیمانده حدود 5/4 متر بود.

در مدتی که مشغول گرفتن عکس و برانداز کردن ابعاد پل ابریشم بودیم استاد تقی زاده زحمت دم کردن چای را کشیده بودند.چایی کاملا بیابونی که از دارچین و پر گل گرفته تا کاکوتی و چه و چه در آن موجود بود. جای همه دوستان خالی!

پس از استراحتی کوتاه به طرف اردکان عزیز به راه افتادیم.


محمّد پورروستایی اردکانی



مهدی اشرف ویکتورهوگوی انارک


 مهدی اشرف ویکتورهوگوی انارک
 نوشته : جلال فاطمی
خنک ان قمار بازی که به باخت هرچه بودش 
بنماند هیچ اش الی هوس قمار دیگر 
از این 4 وجب زمین خشک بی اب و علف تفتیده در دل کویر و محروم از لطف طبیعت که نار و سینه اش - انارک - میخوانیم , متحیرم که چگونه توانسته است در دامن خود انسان هائی پرورش دهد که در اوج نیازمندی وانمود به بی نیازی کرده , حریص و طماع نیستند و چشم و دلشان سیر است .
استثنا بر قاعده رواست .معدود افراد خارج از این قاعده را که با مایه گذاشتن از دیگران دنبال شهرت و اعتبار شخصی هستند , باید نادیده گرفت.
مهدی اشرف مقدم که تا چند سال پیش , ساده و بی الایش , در انارک و در میان ما انارکی ها زندگی میکرد و اکنون رخ در نقاب خاک کشیده است اگر بگویم اعجوبه زمان خودش بوده است , باورم کنید . سال 1960 خبرنگار یکی از مجلا فرانسوی , اشتباه نکنم پاری ماچ , با انجام مصاحبه ای او را با عنوان ویکتور هوگوی ایرانی و پدر یتیمان به خوانندگانش معرفی کرد .سالهای 1330 و قبل از ان اوج فقر ما ایرانیان بود .اب شرب سالم نبود و بیماری های معمولی امروز مانند مالاریا , وبا , سرخک و حتی سیاه سرفه , کشتار میکرد .
در اواخر سال های 30 حقوق ماهانه یک کارمند معمولی بالای 300 تومان نبود , مهدی اشرف در ان سال ها , همیشه جیب هایش , ورقلمبیده از پول بود . در تهران زندگی میکرد .اگر بگویم درامد خالص روزانه اش بیش از 40 هزار تومان بود , تعجب نکنید و حرفم را باور کنید .
در خیابان لاله زار تهران , مسئولیت پر تماشاترین تئاتر را با بهترین بازیگران و خوانندگان بر عهده داشت .گوگوش سه , چهار ساله را که هنوز قادر نبود بر روی صندلی بنشیند تا برای تماشاچیان اواز بخواند , از روی زمین بلند میکرد و بر روی صندلی می نشانید.وقتی بانو مهوش خواننده و رقاص که شهرتش فرگیر بود , با اتوموبیلش تصادف کرد , مخارجی که جهت معالجه بی نتیجه اش پرداخت کرده بود , موجب حیرت مطبوعات شد . 
شب های جمعه , خانواده های انارکی مقیم تهران را با بلیط افتخاری دعوت میکرد تا با نشستن بر جایگاه لژ , برنامه تئاتر را تماشا کنند .خانواده من نیز از این جمله بود . ان سال ها محصل کلاسهای 10-11 در دبیرستان دارالفنون تهران بودم.اولین اشنائی ام با این مرد از همان زمان شروع شد . گاهی از من می خواست تا اوقات فراغتم پشت گیشه بنشینم و بلیط فروشی کنم .
شبی که پول های قلمبه شده گیشه را تحویلش میدادم از او پرسیدم :
با این همه پول چی کار می کنی ؟
خندید . دستم را گرفت و گفت با من بیا .با اتوموبیلش مرا به کوچه پس کوچه های قور خانه و خانه های مخروبه خیابان مولوی در جنوب تهران برد .حدود 30 خانه که همگی درهایشان باز بود و نیازی به دق الباب نداشت با مراجعه به بزرگتر مشتی پول تحویل میداد و بدون سئوال و جواب به جای دیگر می رفتیم .می گفت این ادمها را از قبل شناسائی کرده ام . انسان های نجیب ولی به شدت گرفتار.
بار دوم افتخار اشنائی ام با این مرد شریف , اواخر سال 58 تا اردیبهشت 59 بود . رئیس ستاد انتخاباتی ام بود . حدود دو ماه , شب و روز با هم بودیم .
در اوج گرفتاری ها التماسش میکردم تا خاطراتش را بگوید که بنویسم. طفره میرفت .هیچ چیز برایش تازگی نداشت . از شهرت متنفر بود . انسان بود و عاشق انسان . افرادی که برای شهرت , دست و پا می زدند به سخره میگرفت .
خدایش رحمت کند . یاد و نامش جاودان باد . اشرف ستاره بود , یک دم در این ظلام درخشید و جست و رفت . جلال
نقل از :https://www.facebook.com/sjfatemy/posts/207846356046608


کانسار کالکافی


کانسار کالکافی


در فاصله 35 کیلومتری خاور معدن سرب و روی نخلک در استان اصفهان قرار گرفته است.این کانسار در حقیقت یک کانسار مس ...


- موقعیت جغرافیایی:

در فاصله 35 کیلومتری خاور معدن سرب و روی نخلک در استان اصفهان قرار گرفته است.

زمین شناسی:

 این کانسار در حقیقت یک کانسار مس و مولیبدن پورفیری طلادار است. بررسی های اولیه                                                میزان 345 میلیون تن کانسنگ با عیار میانگین 25/0 درصد مولیبدن و 2/0 تا 5/0 گرم                                                      در تن طلارا در این کانسار پیش بینی نموده است.

   طی اکتشافات اخیر زونهای طلادار قابل توجهی بصورت رگه های سیلیسی شبکه های                                                رگچه ای با عیار 5/0 تا 25 گرم در تن طلا در این کانسار تعیین شده است. در حال حاضر                                           بررسی های اکتشافی در مرحله تفصیلی در این کانسار در حال انجام است که شامل                                                    گسترش عمقی زونهای طلادار است.

منبع: پایگاه ملی داده ها
تاریخ ورود مقاله : ۱۳۸۸ یکشنبه ۳ خرداد

از آواتار تا ریگ جن



از آواتار تا ریگ جن



جالبه و عجیب، من کی چیزی نمی دونم

رازی از ایران باستان که چهره‌ی جهان را تغییر می‌دهد


پیش‌گفتار دو سال و اندی از حضورم در کانادا می‌گذرد اما این سومین سیزده‌به‌در است که در اینجا هستم. دو سال پیش کمی قبل از نوروز به تورنتو آمدم و مانده‌گار شدم. قصد ماندن نداشتم بلیط برگشتم هنوز توی ساک سفری‌ام است گیرم دیگر باطل شده است، هرچند باطل هم نشده بود، دیگر به کارم نمی‌آمد، چون به این زودی‌ها خیال برگشتن ندارم. به همین دلیل تصمیم گرفتم سکوت چند ساله‌ی خود را بشکنم و رازی را با شما در میان بگذارم که تاکنون به هیچ‌کس نگفته‌ام و حتا در آینه هم با خود آن‌را تکرار نکرده‌ام. افشای این راز خطر جانی برای‌ام داشت. نمی‌دانم حالا که در تورنتو زنده‌گی می‌کنم این خطر وجود دارد یا نه اما به هر حال اگر آنچه را که می‌دانم نگویم غم‌باد می‌گیرم و سکته می‌کنم پس بهتر است اتومبیلم در های‌وی‌سون (بزرگ‌راه هفت) به دره‌ی دان‌میلز بیفتد تا این که کنج خانه زیر بار این راز مگو غزل خداحافظی را بخوانم.

شروع ماجرا

خرابه‌های رستوران سورنتو در تهران
پنج سال پیش در دفتر کارم در تهران مشغول تدوین فیلم کوتاهی بودم که گوشی همراهم زنگ زد می‌خواستم پاسخ ندهم که دیدم آقای ع. ق. مدیر گروه دانش شبکه‌ی یک است. او را از وقتی در رادیو به صورت حق‌الزحمه‌یی مطالب علمی می‌نوشتم می‌شناختم. شماره‌ی دستی مرا نداشت. تعجب کردم، پاسخ دادم، که گفت موضوع مهمی است و از من خواست آب اگر دستم است زمین بگذارم و پیش او بروم. گفت به رستوران سورنتو روبه‌ی در اصلی جام جم بروم. نمی‌خواست در دفترش او را ملاقات کنم. نیم ساعت بعد در رستوران سورنتو نشسته بودم و حرف‌هایی می‌شنیدم که داشتم شاخ درمی‌آوردم. گفت تحقیقات علمی مهمی در جریان است و گروهی برای ساخت فیلم مستندی به ایران آمده‌اند و از من خواست که همراه این گروه بروم و فیلمی هم برای گروه دانش شبکه‌ی اول تهیه کنم و من نمی‌دانستم وارد ماجرای می‌شوم که ممکن بود جانم را سر آن بگذارم. او گفت سه کشور و چهار گروه درگیر این تحقیقات هستند. گروهی از فیزیکدانان انستیتو نیلز بور در دانمارک٬ گروه کشاورزی و کانی‌شناسی از دانشگاه ماساچوست آمریکا و همچنین بخش فیزیک کاربردی دانشگاه پرینستون (به سر پرستی نوح جفریس Noah Jafferis) و سرانجام بخش باستان‌شناسی دانشگاه آکسفورد انگلستان. برای این که ماجرا را شرح دهم مجبور هستم کمی در مورد زمینه‌های علمی آن توضیح دهم اما شما اگر حوصله‌ی خواندن این بخش را ندارید می‌توانید به بخش راز مگو رفته و ماجرا را پی‌بگیرید.
پیشینه علمیپل آدرین موریس دیراک، Paul Adrien Maurice Dirac وقتی در ۱۹۲۶ با تلفیق مکانیک کوانتومی و نسبیت عام و خاص توانست فرمول‌بندی جدیدی ارائه دهد که وجود ذراتی که بعدها به ضدذره شناخته شدند را پیشبینی می‌کرد گام بزرگی در راه پیشرفت فیزیک برداشت. از آن پس دانشمندان برای هر حامل انرژی دنبال ذره‌یی می‌گشتند و ذره‌یی به نام گراویتون (Graviton) که از خانواده‌ی مزون‌ها Meson ست، با اسپین ۲ و بارالکترونی و جرم در حالت سکون صفر، به عنوان حامل جاذبه شناخته شد. این ذره تا کنون آشکارسازی نشده بود. درواقع این که دو جرم هم‌دیگر را جذب می‌کند به دلیل وجود این ذره است. یک گروه گراویتون‌یاب از دهه‌ی سی میلادی توسط نیلز بور در دانمارک تشکیل شد تا این ذره را پیدا کنند. دانشمندان بزرگی از هیدکی یوکاوا (湯川 秀樹) ژاپنی تا عبدالسلام پنجابی (압두스 살람) و ورنر هایزنبرگ (Werner Karl Heisenberg) آلمانی طی سال‌های متمادی در این گروه عضو بودند. سرانجام این گروه نشان داد در برخی از مواد کانی ذرات گراویتون وجود دارد که در کویرهایی که درجه‌ی حرارت در آن‌ها بالا برود ممکن است در دل شن‌ها یافت شود. گروهی از برجسته‌ترین کانی‌شناسان در دانشگاه لوول ماساچوست (University of Massachusetts Lowell) به سرپرستی یکی از نوادگان کانی‌شناس برجسته‌ی فرانسوی رنه ژوست آئویی (René Just Haüy) پس از دریافت آخرین دست‌آوردهای تئوریک انستیتو نیلز بور با بررسی هزاران نقشه‌ی ماهواره‌یی سه نقطه در جهان را مشخص کردنند که ممکن بود دارای خاک یا شنی سرشار از ذرات گراویتون باشند. صحرای سینا در مصر٬ رَبع‌الخالی در عربستان و ریگ جن در کویر مرکزی ایران(۱). گروه‌هایی را به مصر و ربع‌الخالی اعزام کردنند. اما به دلیل نبودن ارتباط سیاسی بین آمریکا و ایران و خطر دستگیری تیم اعزامی و از آنجا که منطقه‌ی ریگ جن به «نطنز» نزدیک است مقامات «جمهوری اسلامی» اعزام هرگونه تیم تحقیقاتی به این منطقه را رد می‌کرد و تصور می‌کردند اعزام تیم تحقیقاتی محملی برای جاسوسی اتمی است به همین دلیل طی پنج سال گذشته که تیم‌های اعزامی به صحرای سینا و ربع‌الخالی مشغول تحقیق بودند هیچ تیمی به ایران اعزام نشد و متاسفانه در آن دو نقطه هم تحقیقات به نتیجه‌ی مطلوب نرسید. تا این که حدود سه سال پیش در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷ یک اتفاق کاملا تصادفی زنجیره‌یی از حوادث را به وجود آورد که منجر به کشفی بزرگ و حیرت‌انگیز شد.

از آواتار تا ریگ جن

کوه‌های معلق در آواتار ساخته‌ی جیمز کامرون.
در سال ۲۰۰۷ وقتی «جمیز کامرون» می‌خواست فیلم آواتار Avatar را بسازد و تصمیم داشت در این فیلم سیاره‌یی را به تصویر بکشد که تحت‌سنگ‌های بزرگ گراویتونی دارد با گراویتون‌یاب‌های انستیتو نیلز بور تماس گرفت تا اطلاعاتی در زمینه عملکرد صخره‌های گراویتونی به دست آورد با پیگیری ماجرا به کانی‌شناسان ماساچوستی رسید و آن‌ها توضیح دادند که ممکن است صخره‌های گرویتونی در روی کره‌ی زمین هم باشد و سه نقطه را می‌گویند و اضافه می‌کنند هنوز تحقیقات در مصر و عربستان به نتیجه نرسیده است و امکان رفتن به «ریگ جن» هم نیست. جیمز کامرون از طریق آنجلینا جولی با ا. ف. فیلم‌ساز معروف ایرانی تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد تحت پوشش فیلم‌سازی گروهی به منطقه اعزام شوند اما او می‌گوید امکان این کار وجود ندارد در عوض او یکی از دوستانش به نام پرفسور رواپور را به او معرفی می‌کند که باستان‌شناس و کویرشناس ایرانی ساکن انگلستان و صاحب کرسی در آکسفورد است. تماس جمیز کامرون با پرفسور رواپور و گفت‌وگو با او موجب می‌شود پروفسور رواپور با تحقیقات ماساچوستی‌ها و دانمارکی‌ها آشنا شود و او به جمیز کامرون می‌گوید در حفاری‌های تخت جمشید ابریشمی پیدا شده است که با این توصیفات شما به نوعی دارای ذرات گراویتونی هستند. کامرون به هالیوود می‌رود و سرگرم ساختن فیلم خود می‌شود.

اما سریعا دانشمندان دانشگاه ماساچوست و انستیتو نیلز بور در انگلستان جلسه‌ی مشترک با تیم باستان‌شناسی می‌گذارند. موسسه‌یی بین‌المللی با حضور سه کشور آمریکا و انگلستان و دانمارک در نوادای آمریکا تشکیل می‌شود و تحقیقات مفصلی در این باره انجام می‌شود و دانشمندان این سه کشور با کمک گرفتن از سایر دانشمندان تمام اطلاعات خود را یک‌دست می‌کنند برای تحقیقات میدانی آن‌ها از دولت انگلستان می‌خواهند که امکان رفتن تیمی تحقیقاتی به ریگ جن را فراهم آورند که دولت انگلستان از طریق اسفندیار رحیم مشایی با این شرط که منشور کوروش بزرگ برای مدتی به ایران آورده شود با این سفر تحقیقاتی موافقت می‌کنند. اما می‌گوید برای این که سروصدا نشود در پوشش گروه فیلم‌سازی وارد ایران شوند و برای این که عادی‌سازی شود گروه دانش تلویزیون را هم در جریان می‌گذارند و از اینجا بود که من وارد ماجرا شد.
راز مگو تیم اعزامی طی تحقیقات جالبی به این نتیجه می‌رسد که ایرانیان در زمان هخامنشی ذرات گروایتون را در کویر مرکزی ایران کشف کرده‌اند خاک و شن منطقه‌ی ریگ جن را طی عملیات سرندسازی خالص کرده به کاشان منتقل می‌کرده‌اند و در آن‌جا باغی درست کرده بودند پر از درخت توت خاک این باغ تا عمق پنجاه و سه متر از خاک سرند شده‌ی ریگ جن بوده است بعد کرم‌های ابریشم از برگ این درختان تغذیه می‌کردند و ابریشم تولیدی خاصیت گراویتونی و ضد جاذبه‌یی داشته است و ایرانیان با آن قالیچه‌ی پرنده تولید می‌کردند. البته این فراینده بسیار پیچیده بوده است و یک قالیچه‌ی کوچک پرنده ده‌ها سال طول می‌کشیده است تا درست شود. یکی از این قالیچه‌ها توسط کوروش که به ذوالقرنین شناخته می‌شود به سلیمان نبی داده می‌شود.(۲) ایرانیان بسیار دقت کرده بودند که استفاده از این قالیچه‌ها علنی نشود اما سلیمان از آن استفاده‌ی گسترده‌یی می‌کند و این قالیچه به قالیچه‌ی سلیمان مشهور می‌شود. گویا اسکندر برای به دست آوردن همین قالیچه به ایران حمله می‌کند و ایرانیان برای این که تکنولوژی دست یونایان نیفتد آن باغ را آتش می‌زنند و دو قالیچه‌ی باقی‌مانده در تحت جمشید هم در آتش‌سوزی تخت جمشید کاملا از بین می‌رود و فقط چند تار از آن باقی می‌ماند که در اکتشافات ارنست امیل هرتسفلد (Ernst Herzfeld) باستان شناس آلمانی که توسط مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو University of Chicago Oriental Institute در ۱۹۳۱ اکتشافاتی را در تخت جمشید انجام داد کشف شد. قبلا از اعزام تیم تحقیقاتی به «ریگ جن» این نخ‌های ابریشم در اختیار تیم تحقیقاتی قرار گرفته. حالا همه‌چیز برای ساختن قالیچه‌های پرنده مهیا بود.

سرانجام
تیم اعزامی سعی می‌کرد کسی از کار آن‌ها سردرنیاورد اما آن‌ها نمی‌دانستند من قبل از فیلم‌سازی فیزیک می‌خواندم برای همین راحت جلو من صحبت می‌کردند. من هم کار خودم را می‌کردم و فیلم می‌گرفتم. آخرین فیلم‌برداری‌ها در کاشان و در باغ‌سوخته صورت گرفت و صبح روز ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ وقتی گروه تمام وسایل خود را جمع کرد و آماده رفتن بودیم با بیسیم گروه تماس گرفتند و گفتند تا اطلاع ثانوی محل را ترک نکنید و حدود یک ساعت بعد چند اتومبیل که چند نفر مسلح هم با آن‌ها بودند کمپ را محاصره کردند. من وحشت‌زده با چمدان‌های‌ام گوشه‌یی ایستاده بودم که جوان مودبی نزد من آمد و از من خواست که بروم سوار ماشینی که همان نزدیکی‌ها بود بشوم. کمک کرد تا وسایل‌ام را ببرم و در صندوق عقب اتومبیل بگذارم. وقتی سوار اتومبیل شدم دیدم مدیر گروه دانش تلویزیون آقای ع. ق. در صندلی عقب نشسته است. ماشین حرکت کرد. من با تعجب ماجرا را پرسیدم که او گفت چیز مهمی نیست. از من خواست که هر چه شنیده یا دیده‌ام برای او بازگو کنم. من در یک لحظه متوجه شدم اگر بگوییم چیزی می‌دانم ممکن است جانم به خطر بیفتد برای همین خودم را به کوچه‌ی علی‌چپ زدم و گفتم چیز مهمی نبود این خارجی‌ها چون خودشون کویر ندارن عاشق کویر ما هست بعد ما خودمون عاشق شمال و دریا و جنگلیم. آقای ع. ق. گفت: «فیلم‌ها را تحویل بده و هیچ حرفی در مورد این پروژه با کسی نزن» و این را جوری گفت که متوجه بشوم زبان سرخ سر سبز را می‌دهد بر باد. چند روز بعد خبر کوتاهی از تلویزیون پخش شد و هیچ انعکاسی هم در جهان نداشت. چند جهان‌گرد ماجراجو در کویر مرکزی ایران دچار توفان شده و همه‌گی جان‌باخته‌اند. این که چه توافقی پشت پرده صورت گرفت معلوم نیست. اما به هر حال به‌نظر می‌رسد موضوع «انرژی هسته‌یی» بهانه‌یی بیش نیست، دنبال نفت هم نیستند، بحث برسر شنزارهایی و تکنولوژی ست که کسی نمی‌تواند قیمت رو آن بگذارد.

پانویس
۱) بی‌بی‌سی فارسی:شکستن طلسم ریگ جن ۲) البته برخی معتقد هستند اساسا سلیمان همان کوروش است:«چنانکه می‌دانیم گزنفون کورشنامه خود را در باره همین کورش دوم یعنی نیای کورش معروف (کورش سوم، ثراتئونه، فریدون) نوشته است. ولی یهود وی را علاوه بر کورش دوم در مقام پسرش کمبوجیه دوم نیز قرار داده اند، چه سلیمان (مرد صلح) شخصیت معروف و بزرگ تورات در عرصه تاریخ کسی جز کورش سوم نبوده است؛ بی جهت نیست که قبر همین کورش در مشهد مرغاب، مادر سلیمان (در اصل مزار سلیمان) نامیده شده است.»(درفش کاویانی مأخذ و اساس ستاره داود ، سمبل یهودیان جهان است) * این نمای از ساختمان موسسه‌ی «مجیک کارپت» در نوادای آمریکاست که روی دیوار آن مجسمه‌یی از قالیچه‌ی پرنده دیده می‌شود البته بعد از انتشار این عکس آمریکایی‌ها احتمال دادن ایین خبر به بیرون درز کند و برای همین سریعا در فرودگاه بغداد مشابه آن را ساختند و اعلام کردنند این عکس متعلق به فرودگاه بغداد است و ربطی به موسسه «مجیک کارپت» ندارد.
جستارهای هم‌بسته مصطفا در سرزمین عجایب

مطالعه بیشتر * ‹Flying carpet› of conductive plastic takes flight
http://mostafazizi.net/2012/04/01/magic-carpet 
موضوعات مرتبط: ایران
ادامه مطلب ...

چوپانان زادبوم من


معرفی یک وبلاگ دیگر چوپانانیان 

 

آغاز یعنی تولد 

چوپانان


من در تو زاده شدم در تو بالیدم


در تو زیستم و در تو خواهم مرد


 هر کجا که باشم