چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

آغاز برداشت بادام کوهی در استان اصفهان

آغاز برداشت بادام کوهی در استان اصفهان
اصفهان/خبرگزاری صدا و سیما/اقتصادی


Image result for ‫بادام کوهی چوپانان‬‎برداشت بادام کوهی از 240 هزار هکتار رویشگاه های طبیعی این گیاه در استان اصفهان آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان اصفهان گفت: شهرستان های برخوار ،آران و بیدگل ،خورو بیابانک ،چادگان ،دهاقان ،سمیرم ،شهرضا ،نایین و نطنز عمده مراکز رویش این محصول در استان اصفهان است .
آقای میرطالبی افزود: پیش بینی می شود 79هزارو 660 تن بادام کوهی به ارزش بیش از8 میلیارد ریال تاپایان تیر از رویشگاههای این استان برداشت شود.
بادام کوهی نام درختچه سبز رنگی است با برگ‌های باریک و کوچک که در اقلیم نیمه خشک ایران می‌روید.
بادام کوهی در خاکهای عمیق تا نیمه عمیق سنگریزه دار و در شیبهای ملایم کوهستانها می‌روید.
در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد عفونی کننده و تسکین دهنده درد استفاده می شود.


کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی

ز سوی خانه کتاب منتشر شد؛

کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی

شناسهٔ خبر: 2783822 -
«کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی» به کوشش سیدعلی آل داوود توسط خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، این کتاب برگزیده نوشته ها، مقالات و خاطره های شادروان استاد حبیب یغمائی است که درباره کتاب و کتابخانه ها، بانیان و واقفان کتابخانه های عمومی، کتاب دوستان، کتابفروشان و چاپخانه داران منتشر شده و دربرگیرنده مطالبی از حدود سال ۱۳۰۰ تا مدتی پیش از درگذشت وی در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی است.

حبیب یغمائی، محقق ادبی، روزنامه نگار و شاعر ایرانی است که سال ۱۲۸۰ شمسی در خور ناحیه جندق از بخش خور و بیابانک متولد شد و در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی از دنیا رفت.

وی در زمینه تالیف و تصحیح، کتاب هایی مانند «جغرافیای جندق و بیابانک»، «نمونه نظم و نثر فارسی»، «غزلیات سعدی» و «ترجمه تفسیر طبری» را در کارنامه خود دارد و «کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی» در ۴ بخش به کارنامه کاری او می پردازد.

بخش اول کتاب، «گزیده نوشته ها درباره کتاب شناسان و کتاب دوستان» و حاوی ۲۴ مطلب است که گزیده نوشته هایی درباره افرادی مانند «حاج محمدحسین اقبال»، «حاج مخبر السلطنه هدایت»، «سعید نفیسی»، و «ملک الشعراء بهار» را شامل می شود.

«کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی»

بخش دوم با عنوان «کتاب شناسی و کتابخانه»، ۲۶ مقاله و نوشته کوتاه و بلند درباره کتاب هایی مانند «ترجمه تفسیر طبری»، «شاهنامه فردوسی»، «خمسه نظامی» و «کلیات سعدی» است.

بخش سوم با عنوان «نقد و بررسی کتاب» به ۵۱ مقاله در نقد و بررسی و تقریظ کتاب های منتشر شده از دهه ۲۰ تا دهه ۵۰ شمسی اختصاص دارد. «داستان فریدون از شاهنامه فردوسی»، «همای و همایون»، «مفاتیح العلوم»، «وامق و عذرای عنصری» و «کلیله و دمنه» برخی از این مطالب را تشکیل می دهد.

فصل چهارم نیز با عنوان «معرفی و نقد کتاب، گوناگون و کوتاه» ادامه بخش قبلی به شمار می رود و دربرگیرنده مطالبی مانند «اسکندرنامه»، «بیژن و منیژه»، «گلشن راز» و «قند پارسی» است.

سید علی آل داوود در بخش هایی از مقدمه کتاب چنین گفته است: «یادآوری این نکته ضروری است که خاطرات و نوشته های مذکور تا قبل از شروع انتشار مجله یغما (فروردین ۱۳۲۷ ش) در نشریات دیگر چاپ و یا در قالب گفتارهای رادیوئی و سخنرانی ارائه شده است. اما باید تصریح کرد اکثر نوشته های مربوط به نقد کتاب چنانکه در حواشی و ذیل صفحات به آن اشاره گردیده در مجله یغما به طبع رسیده، زیرا روال کار مجله اینگونه بود که درباره همه کتاب ها و نشریاتی که به دفتر مجله می رسید اظهار نظری ولو به طور مختصر صورت گرفته و در شماره بعد به چاپ می رسید...»

«کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی» توسط سید علی آل داوود و انتشارات خانه کتاب در ۳۴۸ صفحه و به قیمت ۱۵۰۰۰۰ ریال به انتشار رسیده است.


شنبه چوپانان گرمترین نقطه استان اصفهان

شنبه چوپانان گرمترین نقطه استان اصفهان

هوای اصفهان گرمتر می شود

اصفهان- ایرنا- سازمان هواشناسی استان اصفهان برای 48 ساعت آینده استقرار جوی پایدار را بر روی استان اصفهان پیش بینی می کند و دمای هوا در 24 ساعت آینده یک تا دو درجه افزایش نشان خواهد داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، با توجه به استقرار جوی پایدار بر روی استان اصفهان، آسمان در اکثر مناطق استان به صورت صاف تا کمی ابری و همراه با غبار محلی پیش بینی می شود.

بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر استقرار جوی پایدار بر روی استان است، بر این اساس آسمان در اکثر مناطق استان صاف تا کمی ابری همراه با غبار محلی، در ساعات بعد ازظهر و شب گاهی وزش باد پیش بینی می شود.

وضعیت جوی شهر اصفهان نیز برای روزهای شنبه و یک شنبه، صاف تا کمی ابری و غبار محلی، در بعد ازظهر وزش باد و برای دوشنبه، صاف همراه با غبار صبحگاهی و گاهی وزش باد انتظار می رود.

همچنین دمای اصفهان در 24 ساعت آینده یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت.

در این مدت دمای شهرستان اصفهان در گرمترین ساعات به 36 و در خنک ترین ساعات به 21 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

در 24 ساعت آینده، گرمترین شهرستان در استان اصفهان، خوروبیابانک و چوپانان با دمای 43 درجه و خنک ترین نقطه، میاندشت با دمای 8 درجه سانتیگراد پیش بینی می شود.


 قابل توجه چوپانانی های ساکن تهران
نوشته :دکتر حمید زاهدی
دوستان عزیزم ،
یک سری از همکاران پزشک
در کلینیک درمانی تخصصی و فوق تخصصی واقع در خیابان کارگر شمالی تهران ،خیابان دوم امیراباد شمالی عصرها درحال فعالیت هست که تعدادی از اساتید محترم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران باتعرفه بسیار بسیار کم دراون مشغول طبابت بیماران نیازمند هستن
با تعرفه بیمه ای متخصص 4هزار تومن
فوق تخصص 5هزار تومن و ازاد 15هزار تومن.
شامل تخصص های : ارتوپد، گوارش، عفونی،جراحی عمومی، درد، روماتولوژی، زنان و زایمان،جراحی زنان،پزشکی ورزشی، توانبخشی، ریه،قلب، کلیه و مجاری ادراری،ارولوژی،تغذیه ، داخلی مغز واعصاب، جراحی مغز و اعصاب، روانپزشک،غدد، کمر ولگن،جراحی قفسه سینه،داخلی و تعدادی تخصص دیگر.
البته فقط با نوبت قبلی
تلفن اخذ نوبت، شنبه تا چهارشنبه از 8صبح تا 8شب
02188004017
02188637093
02188027412
باتوجه به نرخ ناچیز ویزیت توسط خود اساتید دانشگاه لطفا این متن را تا حد امکان منتشر کنید تا به اطلاع همگان برسد تا اگر کسی بعلت عدم تمکن مالی از درمان باز مانده بتواند به درمان مناسب دست یابد.


ساخت آب انبار و حوضچه سیمانی برای جلوگیری ازتلف شدن وحوش منطقه عباس آباد چوپانان

 ساخت  آب انبار و  حوضچه سیمانی برای جلوگیری ازتلف شدن وحوش  منطقه  عباس آباد چوپانان

فرماندار نایین از احتمال فاجعه زیست محیطی در کویر مرکزی کشور هشدار داد

نایین - اصفهان-ایرنا- فرماندارشهرستان نایین در شرق استان اصفهان از احتمال بروز بحران وفاجعه زیست محیطی به سبب تداوم خشکسالی در زیست گاه های حیات وحش کویر مرکزی کشور هشدار داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا سهراب مظفر نجفی در جلسه مدیریت بحران شهرستان نایین افزود: امسال وضعیت خشکسالی به گونه ای است که در صورت توجه نکردن به بخش محیط زیست، با فاجعه ملی زیست محیطی در کویر مرکزی ایران روبرو خواهیم بود.

وی افزود: ساخت 9 آب انبار و 60 حوضچه سیمانی برای شرب وحوش و توزیع علوفه در بیابان از جمله مواردی است که برای جلوگیری ازتلف شدن وحوش انجام گرفته ولی کافی نیست.

منطقه حفاظت شده عباس آباد در محدوده شهرستان نایین یکی از زیست گاه های بومی یوزپلنگ ایران و شماری دیگر از وحوش منحصر بفرد است.

فرماندار نایین تاکید کرد : بارندگی در نایین در سال آبی جاری نسبت به گذشته حدود 50 درصد و نسبت به متوسط بارندگی دراز مدت 35 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: امسال با بحران کم آبی و خشکسالی در شهرستان نایین مواجه هستیم که این باعث شده قبل از شروع فصل تابستان و در فصل بهار، آبرسانی با تانکر به شهر و روستاهای شهرستان آغاز شود.

فرماندار نایین خاطرنشان کرد: هم اکنون از 186روستا در بخش مرکزی شهرستان نایین، 125روستا با پنج دستگاه تانکر آبرسانی وآب شرب شهر انارک نیز به شکل سیارتأمین می شود.

وی تاکید کرد: اکنون برای عبور از بحران کم آبی در شهرستان نایین دست کم به پنج دستگاه تانکر جدید نیاز است.

نجفی گفت: امیدواریم با همکاری مسئولان استان، 17کیلومتر خط باقی مانده طرح انتقال آب به شهرستان نایین که در منطقه شهرستان اصفهان قرار گرفته است هر چه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

شهرستان نایین با بیش از38هزار نفر جمعیت در140کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.

ت7136/ م 6022

سخنی با خرده مالکان چوپانان

سخنی با خرده مالکان چوپانان

درست است که اکثر ما املاک چوپانان را به ارث برده ایم و مقدار ارث ما آنقدر کم است که در آمد حاصل از آن حتی پول کرایه اتوبوس به چوپانان هم نمی شود اما رها کردن و به امید خدا گذاشتن این اموال کار نادرستی است و همین رویه سبب بی اعتباری چوپانان می شود و روز به روز ارزش و اعتبار آن کاهش می یابد اما بهترین کار این است که هر ملک به یکی از وراث که علاقه بیشتری به چوپانان دارد فروخته شود تا او بتواند روی این ملک اقداماتی انجام دهد نمونه این کار را آقای مهندس عمادی روی املاک پدری انجام داده است.
اما در حال حاضر چه باید بکنیم تا لااقل این بی مسئولیتی ما سبب ضرر و زیان دیگران نگردد الان در آشتیان اکثر مالکان هیچ اختیاری نسبت به املاک خود ندارند و کشاورزان آنجا نیز مهاجرین جدیدی از اطراف بیرجند هستند که هیچ شناختی نسبت به مالکین ندارند و به همین علت هم اکثر مالکیت ها در آنجا در خطر است.
توصیه های زیر به شما می شود
1- حتماً سالی یکبار در اواخر مرداد و یا شهریور ماه یکنفر به نمایندگی بقیه وراث به چوپانان بیاید و در باره کشت سال بعد تصمیم بگیرد
2-امروزه بیشتر املاک به اجاره داده می شود پس لازم است دقیقا اجاره نامه یکساله یا حد اکثر دوساله تنظیم شود و این اجاره نامه حتما در حضور دو نفر شاهد عادل انجام بپذیرد. اما اگر ملکی به رعیتی واگذار می شود حتما لازم است که قرار داد مزارعه نوشته شود و حتما این قرار داد ها را در بایگانی خود حفظ کرده و آنها را ازبین نبرید
3-حتما در اجاره نامه سهم هریک از مالکین دقیقا نوشته شود و زمین های تحویلی به مستاجر مشخص گردد و سایر شرایط اجاره نامه های معمول هم آورده شود
4- نحوه پرداخت اجاره بها دقیق تعیین شود و اگر قرار است به حسابی واریز شود شماره حساب در اجاره نامه ذکر گردد بهتر است در چوپانا حسابی باز کنید
5- هیچگاه نگذارید مبلغ اجاره از موعد پرداخت به عقب بیفتد
6-حتما خانه پدری را تعمیر کنید و وسایل اولیه زندگی را در آن قرار دهید و کلید را به همه وراث بدهید تا هر وقت به چوپانان آمدند برای اسکان خود نگران نباشند
7 - چنانچه منزل پدری شما در اجاره است لااقل یک اتاق را آماده زندگی چند روزه در چوپانان بکنید و با مستاجر قرار داد کنید که سالی چند روزی شما بتوانید از این اتاق استفاده کنید تا آمدن شما به چوپانان راحت باشد
8- قبل از امضا قرار داد هر اجاره نامه ای برای حفظ حقوق دیگران با چند نفر از مالکین مطلع هماهنگی کنید
9- سعی کنید دو سه روزی در چوپانان بمانید افراد متشخص ساکن چوپانان را شناسایی کرده با آنها رابطه بر قرار کنید و تلفن آنها را در دفتر تلفن خودتان یاد داشت نمائید
10 شماره تلفن شرکاء املاک چوپانان  هر کدام را که می بینید در دفتر خود بینویسید و شماره تلفن خود را به آنها بدهید
11- میزان اجاره امسال در چوپانان را با اطلاعات زیر تعیین کنید
در سال گذشته چند نفری در مردادماه اجاره نامه نوشتند که مبلغ اجاره برای هر حبه چوپانان 650000 تومان بود و کسانی که اجاره نامه ننوشتند هم همین مبلغ را دریافت می کنند اما اکثر کسانیکه قرار داد اجاره را در شهریورماه نوشتند از قرار حبه ای 700000 تومان قرار داد بستند البته مواردی هم بوده که قرارداد دوساله نوشته شده که اجاره قرار داد دوساله حبه ای 800000تومان بوده است
با توجه به اطلاعات فوق و با توجه به تورم در بخش تولیدات کشاورزی اجاره امسال حبه ای 900000 تومان پیش بینی می شود که خرده مالکان عزیز برای حفظ حقوق سایر شزکاء رعایت کنند هر چند که این میزان اجاره مخارج رفت و آمد شما را برای بستن قرار داد هم کفایت نمی کند

12- متاسفانه کشاورزان حجت آباد و آشتیان پارسال سعی کردند که از امضا قرار داد با مالکان خود شانه خالی کنند به همین علت من اطلاعی از وضعیت قیمت این املاک ندارم ولی برای اجاره امسال مبلغی بین حبه ای 650000 تومان تا 700000تومان را حدس می زنم
13 - امیدوارم با نظرات سازنده و انتقادات منطقی مرا در این زمینه مدد فرمائید


باز دید امام جمعه نائین از پناهگاه حیات وحش عباس آبادچوپانان

باز دید امام جمعه نائین از پناهگاه حیات وحش عباس آبادچوپانان

امام جمعه نایین:

حفظ و نگهداری محیط زیست عبادتی بزرگ است

نایین،اصفهان-ایرنا- امام جمعه نایین گفت: حفظ و نگهداری محیط زیست عبادتی بزرگ و وظیفه ای بر عهده همگان است.

به گزارش روز شنبه ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین سید علی سجادی درسفر یک روزه به پناهگاه حیات وحش عباس آباد از پروژه ها و اقدامات زیست محیطی در این منطقه دیدن کرد.

وی دراین سفر از پروژه ها وفعالیتهای زیست محیطی از جمله ساخت ، احداث و تجهیز منابع آبی حیات وحش اعم از آب انبارها ، چشمه ها و چاه ها ، چگونگی راهکارهای حفاظت و احیای تنوع زیستی ، آبرسانی سیار و مستمر به مناطق ، به کارگیری فن آوری دوربین های تله ای و خودکار در تحقیقات و همچنین فعالیتها ی آموزش و ترویج دیدن کرد.

امام جمعه نایین در این بازدید حفاظت از محیط زیست را رسالتی خطیر و حوزه محیط زیست را بسیار گسترده دانست و گفت: در واقع حفاظت از حیات و بستر توسعه ی انسانی و پیشرفت سالم در گروه محیط زیست سالم است.

حجت الاسلام سجادی افزود: مناطق حفاظت شده ثروت وسرمایه های بسیار با ارزش فرانسلی و ملی است و محیط بانان سربازان شجاع وسخت کوشی هستند که در شرایط بسیار سخت محیطی و باوجود مشکلات و کمبودهای زیاد، تمام قد و صادقانه به حفاظت از طبیعت مشغولند.

امام جمعه نایین همچنین حمایت مسئولین برای رفع کمبود ها و تامین تجهیزات زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد با وسعت بیش از 300هزار هکتار در 90 کیلومتری شمال شرق شهر نایین واقع است و به لحاظ جغرافیایی در شهرستان نایین و بخشی از آن در شهرستان خور و بیابانک قرار دارد.

منطقه عباس آباد دارای انواع پستانداران، پرنده بومی، گونه خزنده و طیف وسیعی از پرندگان مهاجر و نیز گونه نادر یوز پلنگ آسیایی است.

تاکنون وجود چندقلاده یوز پلنگ در این منطقه اثبات شده و پیش بینی می شود جمعیت آن حدود 10 قلاده باشد.

چهارمنطقه تحت مدیریت و شکار ممنوع عباس آباد، منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه'، 'منطقه شکار ممنوع کوه بزرگی' و 'منطقه شکار ممنوع هیزم چاه' با بیش از 700 هزار هکتار مساحت در محدوده شرق استان اصفهان قرار دارد.

این مناطق با زیستگاه های غنی و متنوع، دارای جایگاه ممتازی به لحاظ ظرفیت های طبیعی و جمعیت های حیات وحش است.

منطقه حفاظت شده عباس آباد در 190 کیلومتری شرق نایین واقع شده است.

ت7136/ 6022

دیوان یک شاعر برای زادگاهش مجوز گرفت

دیوان یک شاعر برای زادگاهش مجوز گرفت

شناسهٔ خبر: 2771936 -
دیوان اشعار محمدعلی ابراهیمی انارکی که شعرهای آن درباره روستای تاریخی انارک است، مجوز انتشار گرفت.

محمدعلی ابراهیمی انارکی شاعر و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: اثر جدیدم یک دیوان شعر است که مربوط به زادگاهم روستای انارک است. تمام اشعاری را که طی سال ها درباره این آبادی سروده ام در این مجموعه گردآوری کرده ام.

وی افزود: قصیده، ترجیع بند، قطعه، دوبیتی و ... قالب هایی هستند که اشعاری را با استفاده از آن ها، درباره گذشته و امروز روستا سروده ام. روستا علاوه بر گذشته ای که دارد، امروز مشکلاتی هم دارد که شعرهایی درباره آن ها هم سروده ام.  

این شاعر در ادامه گفت: مجوز انتشار دیوان شعری که برای روستای انارک سروده ام، به تازگی صادر شده است و قرار است این کتاب توسط انتشارات گلستان ادب در قم منتشر شود. این کتاب حدود ۱۱۲ صفحه دارد و طی این روزها مشغول طراحی جلد آن هستیم.

بخت یار معدن چاه خربزه شد.

بخت یار معدن چاه خربزه شد.

  • دوشنبه, 18 خرداد 1394
  • نوشته شده توسط  بزرگمهر

  • نتیجه تصویری برای معد ن چاه خربزه
 به گزارش انارک نیوز : معدن سرب چاه خربزه که از معادن متروکه انارک می باشد، قرار است توسط بخش خصوصی راه اندازی گردد. این معدن زیر زمینی که بهره برداری نمی شد، اینک در حال تعمیر و بازسازی خانه هایش می باشند.
امید است استخراج این معدن شروع شود و رونق به معادن قدیمی انارک برگردد.


آش شله‌قلم‌کار (بخش سوم، پاره‌ی دوم)

آش شله‌قلم‌کار

(بخش سوم، پاره‌ی دوم)

نتیجه تصویری برای محمد مستقیمینویسنده : محمد مستقیمی

در انتهای گفت‌وگوی دوستانه‌ی سرکار آقا و پدر بزرگ در آن عصر باشکوه بر دامنه‌ی کوه انبار، ناگهان شیخ با اشاره به دشت گسترده در زیر پایشان می‌گوید:

حاجی محمّدعلی! من در این جا یک آبادی بزرگ می‌بینم!

به جمله‌ی شیخ توجّه کنید! می‌گوید می‌بینم؛ پس این پیش‌بینی است نه کرامت. پیش‌بینی حاصل از آگاهی این مرد بزرگ به جغرافیای منطقه و مسایل زمین‌شناسی و آب‌شناسی و خیلی چیزهای دیگر که این آگاهی مرا هم به تعظیم وامی‌دارد امّا یک شگرد دیگر در بیان شیخ هست که کمی دقّت می‌خواهد باز هم به جمله توجّه کنید! شیخ نمی‌گوید که حاجی این جا مستعد احداث یک قنات پرآب است که به نظر من باید همین را می‌گفت بلکه می‌گوید: من در این جا ک آبادی بزرگ می‌بینم؛ جمله شیخ محقق شدن همان جمله را در بر دارد این است که جمله رنگ کرامت به خود می‌گیرد و بلای بر سر پدر بزرگ من می‌آورد که نگو و نپرس! ادبیات و دستور زبان جمله‌ی شیخ رنگ عوام‌فریبی دارد. او آگاهی خود را به گونه‌ای بیان می‌کند که انگار به او وحی شده است؛ همان برداشتی که پدر بزرگ از آن کرده است حال چرا شیخ این ادبیات را انتخاب می‌کند به ذات این طبقه برمی‌گردد. ادبیات این گروه همین است. آن جمله‌ی پیش‌نهادی من رنگ علمی دارد و این جمله‌ی شیخ رنگ وحی و الهام و عوام‌ هم دومی را بهتر می‌پسندد و اگر جناب شیخ این ادبیات را به کار نگرفته بود امروز چوپانانی در جغرافیای ایران نبود و معلوم نبود من کجایی هستم؟ شاید همان انارکی باقی می‌ماندم و یا شاید اصلاً به وجود نمی‌آمدم که امروز بنشینم و ناخن بزنم و رفتارهای گذشتگان را حلاجّی کنم.
برای مطالعه بقیه مطالب اینجا را کلیک کنید

 

ادامه مطلب ...