چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

بارندگی خوب در پایان سال

بارندگی خوب در پایان سال

امردز 29 اسفند شاهد یک بارندگی خوب و چند ساعته در چوپانان بودیم ان شا الله بارندگی در سال نو ادامه یابد و خسارتی هم به بار نیاورد اگر همشهری های عزیز در چوپانا ن اخبار بیشتری از بارندگی به ما بدهند ممنون می شویم

مبارک باد

سال نو بر هموطنان عزیز خصوصاٌ چوپانانی های مهربان بهاری و مبارک باد


http://s6.picofile.com/file/8177962334/%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B294.jpg

عکس از :استاد مرتضی ارجمند یغمایی

ارباب خودم چرا نمی خندی

ارباب خودم چرا نمی خندی

2 کشته درتصادف هیوندا و کامیون در جاده دامغان - جندق

سمنان/ خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 

تصادف هیوندا و کامیون در جاده دامغان - جندق 2 کشته بر جای گذاشت .فرمانده پلیس راه دامغان - جندق امروز گفت : ساعت هشت بامداد امروز خودروی سواری هیوندا که از یزد عازم دامغان بود در 150 کیلومتری دامغان با یک دستگاه کامیون برخورد کرد .
سرگرد برزویی افزود : در این سانحه 2 نفر از سرنشینان هیوندا در دم جام باختند و 2 نفر دیگر مجروح شدند که هم اکنون در بیمارستان ولایت دامغان بستری هستند.
وی علت تصادف را انحراف به چپ خودروی هیوندا عنوان کرد .
در چهار روز گذشته این دومین حادثه منجر به فوت در جاده دامغان - جندق است .
چهار روز پیش هم بر اثر یک تصادف بین خودروی پراید و کامیون هر 6 نفر سرنشین پراید جان باختند .
2 نفر از کشته شدگان آن حادثه کودکانی پنج ساله و چهار ماهه بودند .

ترافیک محور نائین - چوپانان-خور و بیابانک تراکم سنگین است.

اصفهان- سرهنگ رضا رضایی رئیس پلیس راه استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:

وی افزود: در ورود محور غربی ترافیک عادی و روان و در خروجی شرق به سمت مشهد و از سمت نائین و خور و بیابانک تراکم سنگین است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: نوروز سال گذشته با ۲۰ ایستگاه امنیت و سلامت و دعوت رانندگان به استراحت چند دقیقه ای توانستیم تصادفات ناشی از خواب آلودگی را تا ۲۰ درصد کاهش دهیم.

وی با اظهار اینکه امسال تعداد این ایستگاه ها را به ۴۰ مورد رساندیم، گفت: امید است که میزان تصادفات ناشی از خواب آلودگی دو برابر کاهش یابد.

رضایی همچنین به استقرار ۲۰۰ اکیپ خودرویی با بیش از ۵۰۰ نفر نیرو در کلیه نقاط استان اعم از آزاد راه ها و بزرگراه ها اشاره کرد و بیان داشت: نیروها از صبح تا ساعت ۱۱ شب به صورت مستمر مستقر هستند و از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح ترافیک ها کاهش می‌یابد.

وی گفت: پیش بینی می شود که بار ترافیک امسال در جاده های استان نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

روستای گرمه، نخلستانی دل‌انگیز در همسایگی چوپانان

تسنیم گزارش می‌دهد؛

روستای گرمه، نخلستانی دل‌انگیز در دل کویر اصفهان + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: روستای پرنخل زیبای گرمه در واقع نقطه‌ای بر جاده تاریخی ابریشم، در اصفهان، منطقه خور و بیابان است که ۳۵۰ کیلومتر از اصفهان ۷۲۰و کیلومتر از پایتخت شلوغ کشور فاصله دارد؛ این روزها، وقت سفر به کویر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، گرمه در قلب اصفهان عظمت بی‌کران مرموزی در این منطقه کویری جاری است ،وقتی که در منتهی‌الیه جاده‌ای آسفالتی می‌گذرید تا به سرزمینی بروید که آدمی  را افسون می‌کند، به قول دکتر شریعتی که در کتاب کویر می‌گوید: کویر انتهای زمین است، پایان سرزمین حیات است.

در کویر بیرون از دیوار خانه پشت حصار ده دیگر هیچ نیست، صحرای بیکرانه‌ی عدم است، خوابگاه مرگ و جولان‌گاه هول، راه تنها به‌سوی آسمان باز است، آسمان، چشمه‌ی مواج و زلال نوازش‌ها امیدها و انتظار!

درست یک جایی درمیان کویرمرکزی و مرکز ایران، آبادی کوچکی به نام گرمه وجود دارد که چندسالی است میزبان توریست های زیادی است .

روستای پرنخل زیبای گرمه در واقع نقطه‌ای بر جاده تاریخی ابریشم، در اصفهان، منطقه خور و بیابان است که 350 کیلومتر از اصفهان 720و کیلومتر از پایتخت شلوغ کشور فاصله دارد؛ این روزها، وقت سفر به کویر است.

برای سفر به این روستای پر جاذبه گردشگری می توانید از مسیرهایی که معرفی می‌شوند استفاده کنید:
مسیر 1 :اصفهان -نایین -انارک -چوپانان -گرمه
مسیر 2 :تهران - سمنان -معلمان - جندق -چوپانان - گرمه
مسیر 3 :مشهد -تربت حیدریه -کاشمر -بردسکن -طبس -خور -گرمه
مسیر 4 :یزد -خرانق -رباط پشت بادام -بیاضه –گرمه

برای مطالعه بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید

  ادامه مطلب ...

روز عرفه و بزرگداشت درگدشتگان در انارک

روز عرفه و بزرگداشت درگدشتگان در انارک


از رسوم بسیار زیبا و تاثیر گذار در انارک روز "عرفه" می باشد. آخرین روز سال را "عرفه" گویند که از صبح زود، روز بزرگداشت درگدشتگان همان سال می باشد.
از صبح زود تا حدود ظهر مردم گروه گروه به منزل آنانی که امسال از بین ما رفتند و عزیزانشان را داغدار کردند برای "فاتحه خوانی"  می روند. با این کار هر دو طرف داغدار و شریک غم، خود را در غم و شادی یکدیگر شریک می نمایند و همگی با هم به پیشواز سال نو می روند.
پذیرایی این مراسم با سینی پر از خرمای خشک، انجیر خشک، بادام، نقل و شکلات و احیاناً چای می باشد. برخی نیز ابن مجموعه آجیل را در بسته ای کوچک قرار می دهند و هنگام خروج به مردم می دهند. 
به یاد  از دست رفتگان، امسال این مراسم جمعه 29 اسفندماه می باشد. یاد و خاطره شان گرامی باد

چوپانان آباد
مراسم فوق تا قبل از انقلاب عینٌا در چوپانان برگزار می شد اما بعد از انقلاب این سنت پدران و مادرانمان تعویض گردید و مردم و دوستان و آشنایان همگی در حسینه چوپانان جمع می شوند و فاتحه کلی برای همه اموات می خوانند و از بلند گو اسامی اموات به ترتیبی که نمی دانم چگونه است اعلام می شود اقوام متوفی آن سال بین مردم شیرینی ، خرما ، نقل ومیوه تعارف می نمایند
سوال این است
1- چرا این سنت زیبا ترک شد؟
2- آِیا رسم جدید از رسم قدیم بهتر است ؟


معرفی 100 جاذبه برتر گردشگری ایران/ از ارگ راین و پل ورسک تا ریگ جن


نوروز کجا برویم؟
تعطیلات عید نوروز به طور حتم اصلی ترین زمان برای گردشگی خانواده‌های ایرانی ست؛ که معرفی جاذبه‌های گردشگری برای این ایام خالی از ضرورت نیست.
گروه اجتماعی مشرق درصدد است طی این گزارش به معرفی مصور بیش از 100 جاذبه برتر گردشگری کشور عزیزمان بپردازد تا مخاطبان برای سفرهای نوروزی امسال قدرت انتخاب بیشتری در تعیین مقصدهای مسافرت خود داشته باشند.کویر ریگ جن

کویر ریگ جن در جنوب غربی و غرب دشت کویر، از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار، از غرب محدود به پارک ملی کویر و تنگ ظلمات از شرق به محور ارتباطی جندق ـ معلمان و از جنوب به شمال انارک و چوپانان محدود است. ریگ جن با وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومتر مربع در این محدوده قرار دارد. به عبارتی ریگ جن در حاشیه شمالی به کوه گوگردی، در حاشیه شرقی به جاده دامغان ـ جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سر چشمه می گیرد منتهی می شود. این رود در جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی وارد ریگ جن می شود و کوه ملاهادی در حاشیه جنوبی این ریگزار قرار دارد.

همانطور که گفته شد "ریگ جن” منطقه ای کویری و دارای تپه های ماسه ای در کویر مرکزی ایران است و به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته های دور، محل عبور کاروان ها نبوده و فقط در سال های اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته اند. گسترش ریگ جن از شمال غرب به جنوب شرق است و در قسمت جنوب شرقی پوشیده از تپه های ماسه ای به هم پیوسته است که به دم ریگ شهرت دارند.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن
برای مطالعه بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید

  ادامه مطلب ...

کاهش تلفات جانی در محوراردکان - چوپانان

کاهش 40 درصدی تلفات جانی در حوادث جاده‌ای امسال اردکان

سرپرست جمعیت هلال احمر اردکان از کاهش 40 درصدی تلفات جانی در حوادث جاده‌ای اردکان در سال جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: کاهش 40 درصدی تلفات جانی در حوادث جاده‌ای امسال اردکان

جواد کمال‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردکان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 88 تصادف در سه محور مواصلاتی اردکان به نایین، اردکان - طبس و اردکان - چوپانان رخ داده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر اردکان اضافه کرد: در این سوانح رانندگی متاسفانه بیش از 18 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و 235 نفر نیز مصدوم شدند.

وی عنوان کرد: در سال گذشته، 27 نفر در تصادفات رانندگی در محورهای این شهرستان جان خود را از دست دادند که این تعداد در سال جاری به 18 نفر کاهش یافته است.

این مسئول بیان کرد: اضافه شدن دو پایگاه ثابت نجات بین شهری در محورهای اردکان - طبس و اردکان - چوپانان باعث کاهش تلفات جانی در جاده‌های مواصلاتی این شهرستان شده است.

کمال‌آبادی، کاهش آمار فوتی و افزایش آمار مصدومان در سال جاری را نشان دهنده کاهش زمان رسیدن نجاتگران هلال احمر به محل وقوع تصادفات دانست.

سرپرست هلال احمر اردکان عنوان کرد: هرچه سرعت رسیدن به محل وقوع تصادفات افزایش یابد و نجاتگران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات امدادی را به سانحه دیدگان ارائه دهند جان افراد بیشتری نجات داده می‌شود و به طور قطع آمار مصدومان سوانح رانندگی نیز افزایش خواهد یافت.

آیین چهارشنبه سوری در چوپانان

آیین چهارشنبه سوری در چوپانان


چهارشنبه سوری



خبر گزاری چوپانان :یکی از آئینهای سالانه ایرانیان چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.

 

چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.


مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.

 

 مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می خوانند.


رسم ما اهالی چوپانان هم این بود درشب چهارشنبه سوری درست موقع غروب آفتاب که آفتاب به کوه میرفت مادر حانواذه می رفت پشت بام ویک برگ درخت خرما را آتیش میزد وازبالای سردرگاه ورودی خونه به پایین می انداخت وپشت سرش هم یک کاسه گلی قدیمی می انداخت پایین. البته این کاسه پراز اب بود.. دعای مادر درحق اهل خانه هم را بدنبال داشت.

آتش:بمعنی آتش زدن به کینه ها رفع بلا دور کردن  دشمن واهریمن

آب:روشنایی وشفافیت وراحتی سهولت درکارها

شکستن کاسه: بمنزله شکست کارشون دور بشه.

پس ازروشن کردن آتش نوبت بچه ها بود که از روی آتش بپرند واین شعررا زمزمه کنند که:

سرخی تو از من ، زردی من از تو.

یعنی  سلامتی وانرژی (سرخی نشانه سلامتی) تو برای من وزردی(کسالت وبیماری) من برای تو. دراینجا روی سخن به اتش که همان نماد اهریمن وپلیدی است میباشد..

امید است که همیشه این سنت دیرینه که از گذشتگان ما بیادگار مانده حقظ شود تا این سوال برای نسل جدید پیش نیاید که:

ما با میراث پدرانمان چه کردیم؟؟؟.