چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

کشف بیش از 20کیلو گرم مواد مخدرتوسط پاسگاه چوپانان

فرمانده انتظامی شهرستان "نائین" از کشف بیش از 20 کیلوگرم مواد مخدردر دو عملیات جداگانه ازسوی ماموران پاسگاه چوپانان خبرداد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان،سرهنگ "صادق کاظم زاد فرمانده انتظامی شهرستان "نائین بیان داشت :ماموران پاسگاه چوپانان مستقر در سه راهی چوپانان –اردکان حین کنترل خودرو های عبوری به 2 دستگاه سواری پژو405 ووانت پراید مشکوک و آنها را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از خودروی پژو405 مقدار 8کیلو و815گرم حشیش و در بازرسی از وانت پراید مقدار 11کیلو و 615گرم مواد مخدر ازنوع تریاک کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه 4 سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه فعالیت به آنها نخواهد داد. 

 

عجایبی از مخوف‌ترین جای ایران

عجایبی از مخوف‌ترین جای ایران

؛

راز کویر جن چیست؟

عجایبی از مخوف‌ترین جای ایران؛

راز کویر جن چیست؟/ از موجودات ماورائی تا کاروان‌های مخوف+ تصاویر

کویرنوردان می‌دانند اگر بخواهند خطرناک‌ترین کویرهای دنیا را طی کنند باید به ایران سفر کنند و البته اگر به دنبال خطرناک‌ترین کویر هستند باید به ریگ جن سفر کنند.

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه؛ ریگ جن یا مثلث برمودای ایران یکی از خطرناک‌ترین مناطق کویری ایران است که محلی‌ها به آن کویر ارواح می‌گویند. منطقه‌ای نفرین‌شده که هرکسی به آن پا گذاشته زنده از آن بیرون نمی‌آید. محلی‌ها می‌گویند در وسط این کویر جنگلی وجود دارد که اگر کسی بتواند به آن برسد به ثروت زیادی می‌رسد اما تابه‌حال کسی نتوانسته است این جنگل انبوه را ببیند.

کویر جن

عبور از این محدوده دل‌ شیر می‌خواهد و جسارت! علیرضا کریم آن‌قدر این مسیر را خوب می‌شناسد که به بلدی ماهر تبدیل‌شده است. جزء به‌ جزء این کویر را می‌شناسد و زیروبم آنجا را رصد کرده است. امدادگری را هم خوب می‌داند و در کشور هم مقام کسب کرده است.

کویر جن

کریم در توضیح این منطقه به خبرنگار آنا می‌گوید:‌ ریگ جن از غرب پارک ملی کویر در گرمسار شروع می‌شود و شامل مناطقی ازجمله جنوب گرمسار، جنوب سمنان، شرقی‌ترین قسمت جاده جندق - دامغان است و به انارک و نخلک ختم می‌شود. این منطقه شبیه یک چندضلعی و تقریباً شبیه مثلث است که دو ضلع آن خیلی بزرگ‌ترند.

وی توضیح می‌دهد که در این محدوده رودخانه‌های شورآب وجود دارد که با بارندگی از آب پر می‌شود. در تابستان خشک‌ شده و به‌صورت گل باقی می‌ماند و دو باتلاق بزرگ را که عبور از آن‌ها غیرممکن است ایجاد می‌کند.

این کویرنورد که این بیابان را هم پیاده و هم با خودرو و هم با بالگرد طی کرده است، می‌گوید: تمام سرزمین ریگ جن کویر و بیابان است و سکونتی در آن وجود ندارد. حیوانات وحشی به‌ندرت در آن پیدا می‌شوند و ازآنجاکه آب کم است و اگر هم باشد شور است، تنها بوته‌های طاق در آن دیده می‌شوند و در این فاصله خیلی بزرگ هیچ گیاهی دیده نمی‌شود.

کویر جن

ماسه‌بادی‌های خطرناک

 در جنوب این مثلث ماسه‌بادی‌هایی وجود دارد که از آن‌ها تپه‌های بزرگی به وجود آمده است که به‌صورت رشته‌های دنباله‌دار پشت سر هم صف شده‌اند که به آن‌ها دیواره می‌گویند. فاصله بین دیواره‌ها را کوچه می‌گویند که هر کوچه بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر امتداد پیدا می‌کند تا به دم ریگ برسد. در آنجا تل‌ماسه‌هایی که عبور از آنجا با ماشین سخت است، وجود دارد.

کریم توضیح می‌دهد که عبور پیاده از این کویر به‌سختی امکان‌پذیر است اما ناممکن نیست. پیاده در صورتی می‌توان از این مسیر عبور کند که امکانات کافی همراه کویرنورد باشد. اگر کسی قصد عبور از این محدوده را داشته باشد باید قبل از حرکت امکانات را در آنجا بارگذاری کرده باشد. البته بیشتر از ۹۹ درصد از افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند پشتیبان داشته‌اند.

وی زمان پیمایش را بیشتر در فصل زمستان امکان‌پذیر می‌داند و ادامه می‌دهد: دریکی دو سال گذشته که خشک‌سالی وجود داشت امکان پیمایش بیشتر بود اما امسال به خاطر بارندگی‌ها این کار امکان‌پذیر نیست و گروه‌های کویرنورد با پهپاد فیلم و عکس گرفته و نقشه توپوگرافی تهیه و با انتخاب مسیر آنجا را طی می‌کنند.

باتلاق‌هایی که شما را به سمت خودش می‌کشد

ساختار ریخت‌شناسی کویر و بیابان در ریگ جن به شکلی است که در برخی مناطق دره‌های عمیقی وجود دارد. دره‌ها امکان عبور و ورود ماشین ندارند. رودخانه‌های شور سنگ‌بستر زمین شدند و با یک بارندگی آب راه می‌افتد و در آن‌ها جمع شده و باتلاق ایجاد می‌کنند، حضور در آنجا بسیار خطرناک است.

در سال‌های گذشته منطقه‌ای در جنوب سمنان تا گرمسار علامت‌گذاری شده بود و شترها از این منطقه وارد کویر می‌شدند و از آنجا به کاشان و اصفهان می‌رفتند. او پیش‌ازاین نیز این مسیر را طی کرده و به اصفهان رفته بود اما مسیر برگشت را از این مسیر عبور نکرد و تا پیش از آن‌کسی سابقه حضور در ریگ جن را نداشته است. چوپان‌ها و شتردارها که در این قسمت زندگی می‌کنند تا ۷۰ و ۸۰ کیلومتری این محدوده هم رفته‌اند اما جلوتر از آن به دلیل خطراتی که وجود دارد امکان‌پذیر نیست.

آیا ریگ جن، واقعاً جن دارد؟

کریم می‌گوید:‌ دلیل اصلی نام‌گذاری این منطقه، مبهم بودنش است. افراد زیادی از این منطقه عبور کرده‌اند، به‌عنوان‌مثال جهانگرد و کویرشناس معروف دکتر 'آلفونس گابریل' از این منطقه رد شده است. اما داستان و تخیلات در مورد ریگ جن فراوان است. معمولاً انسان‌ها راجع به موهومات و چیزهای دست‌نیافتنی تخیل و افسانه درست می‌کنند و این تخیلات را پرورش می‌دهند و در جایی که اطلاعات ندارند دچار ترس از مجهولات می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که فردی وارد کویر می‌شود و در کویر تنها می‌ماند اوهام به سراغ او می‌آیند این اتفاق برای هرکسی که وارد کویر شده است رخ‌داده است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که چنین شرایطی را تجربه نکرده است. تنهایی در کویر سبب می‌شود فرد خیال کند که مدام کسی پشت سرش در حال حرکت است صدای پای کاروان می‌شنود، صدای روشن شدن آتش یا صدای آب از اوهامی است که در کویر آن را حس می‌کند. عده‌ای بدون اطلاعات وارد کویر می‌شوند، موبایل ندارند، پوشاک و کیسه‌خواب مناسب ندارند و می‌خواهند مسیری را در کویر طی کنند. این افراد بیشتر دچار اوهام می‌شوند؛ در گذشته‌ها این خیالات در بازتعریف به اژدهای بزرگی تبدیل می‌شد و تمام این‌ها ناشی از ترس و عدم شناخت منطقه است.

علت اوهام در ریگ جن چیست؟

این ماجراجو در ادامه توضیح می‌دهد: صدایی که باد در شن‌ها به وجود می‌آورد و در گوشه و کنار تپه‌ها ایجاد می‌کند، بسیار وهم‌انگیز و گاهی شورانگیز است. گاهی صدای شیهه اسب و یا ناله اسب ایجاد می‌شود. گاهی گمان می‌کنی صدای یک نفر در تپه می‌آید اما وقتی برمی‌گردی و پشت سرت را نگاه می‌کنی چیزی نمی‌بینی. این ندیدن‌ها فرد را به وجود موجودات ماوراءطبیعی مجاب می‌کنند. داستان در این مورد زیاد درست می‌شود یکی از دوستان کویرگردم برایم تعریف می‌کرد که عده‌ای به سراغ او آمده و او را به قلعه سیاهی بردند و در آنجا موجوداتی که آدم نبودند او را درون‌ چاهی انداختند اما گروهی واسطه شدند او را نجات دادند و وقتی توانسته از درون قلعه فرار کند دیگر اثری از آن قلعه نبوده است. این‌ها همه اوهام است و توهمی است که فرد در کویر دچار آن می‌شود. حتی یک‌بار با تعدادی از دوستان در کویر گیر افتادیم و خارج کردن ماشین از باتلاق زمان زیادی از ما برد باوجودآنکه زمستان بود و دید نداشتیم قرار شد شب چادر بزنیم و فردا دوباره مسیر را برگردیم یکی از دوستان که برای اولین بار به کویر آمده بود از خوابیدن در چادر سرباز زد و قرار شد در داخل ماشین بخوابد اما نیمه‌های شب دستش را بوق گذاشت و چند بار آن را به صدا درآورد وقتی خودمان را به او رساندیم وحشت کرده بود و می‌ترسید و می‌گفت پیرمردی را دیده که اطراف ماشین پرسه می‌زند درحالی‌که می‌دانستیم او خیال کرده اما تلاش کردیم به او آرامش دهیم بگوییم که ما ازآنجا رد شده‌ایم و ترسش بی‌دلیل است.

کویر جن

کویر جنکویر جن

جاذبه‌های کویر به ترس آن می‌چربد

کریم معتقد است که جاذبه‌های کویر بسیار بیشتر از ترس‌های آن است زیرا کویر جایی است که می‌توانید با خودتان خلوت کنید حتی برای خودتان معیارسنجی کنید و کارهای خوب و بدتان را روی ترازوی سنجش قرار دهید. در شهر تمرکزتان را از دست می‌دهید و امکان چنین کاری وجود ندارد در کویر آسمان تا افق ادامه دارد و این فضا ستاره‌ها، سکوت کویر، کهکشان راه شیری و وسعتش این فرصت را به تو می‌دهد که با خودتان خلوت کنید. اما اوهام نیز از مضرات کویر است نمی‌توان منکر موجودات ماوراءالطبیعه شد اما باید گفت این موجودات به سراغ کسانی می‌روند که به دنبال آن‌ها هستند. نیازی هم به بیابان نیست در همین شهر نیز افرادی وجود دارند که با اجنه در ارتباط هستند.

راه عبور از ریگ جن وجود دارد؟

کنار باتلاق‌های خیلی وسیع مسیرهایی وجود دارد که می‌توان از کنار آن‌ها عبور کرد. در برخی از فصول با یک باران کوچک شنزارها به گل تبدیل می‌شوند. آب گل بخار نمی‌شود و روی آن براثر تابش آفتاب خشک‌شده اما دوغاب گل در زیر آن همچنان وجود دارد به همین دلیل اگر کسی با این مسیرها آشنا نباشد در آن گرفتار می‌شود.

کریم با روش فرانسوی از این کویر عبور کرده است؛ خودش می‌گوید: در روش فرانسوی طول پیمایش به چند قسمت مختلف تقسیم می‌شود و در این نقاط از قبل، وسایل دسترسی گذاشته می‌شود. این منطقه دارای ماسه‌های روان است و به دلیل اینکه کمتر موجودی در آن پیدا می‌شود، هم‌زمان با عبور باد صدای عجیبی به گوش می‌رسد. وسعت زیادی دارد و همه این موضوعات به مجهول بودن آن افزوده است.

این راه‌بلد کویر ادامه می‌دهد: عبور از ریگ جن با ماشین، حداقل به چهار تا پنج روز زمان نیاز دارد و پیاده ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد.

وی به کسانی که دوست دارند این مسیر را طی کنند توصیه می‌کند: اگر کسی توانمندی لازم را داشته باشد، می‌تواند به ریگ جن برود. اما سفر امن به این منطقه نیاز به امکاناتی از قبیل موبایل ماهواره‌ای، دستگاه GPS و حتی بالگرد برای نظارت بر فعالیت و سلامتی گروه دارد.

وی ادامه می‌دهد: ترس دو گونه است یکی ترس از مجهولات و دیگری ترس از عدم قدرت و توانمندی است. گاهی نمی‌دانیم که با چه مسائلی روبه‌رو هستیم مثل‌اینکه در تاریکی ترس از ناشناخته‌ها وجود دارد اما ترس از عدم قدرت مثل آن‌وقتی است که در یک باغ می‌دانیم شیری وجود دارد قطعاً اگر با آن روبه‌رو شویم از ترس زهره‌ترک می‌شویم اما وقتی تفنگی در دست داشته باشیم این ترس کاهش پیدا می‌کند. کویر هم مانند همین است. وقتی شما شناخت مناسبی از کویر داشته باشید و با تجهیزات کامل برای کویرنوردی اقدام کنید جایی برای ترس وجود ندارد و می‌توانید بر مشکلات آن فائق آیید.

این کویرنورد معتقد است اگر علاقه به کویرنوردی داریم اما تابه‌حال چنینی سفری را انجام ندادید نباید بی‌گدار به آب بزنید این سفر شدنی است اما باید با دقت و وسواس خاصی انجام شود. باید به وضع هوا نیز توجه داشت، به‌عنوان‌مثال در روزهایی که طوفان است اصلاً نباید به این منطقه سفر کرد و حتماً باید قبل از سفر، مسئولان محلی را در جریان سفر به ریگ جن گذاشت.

وی ادامه می‌دهد: اختلاف دمای روز و شب در این منطقه بالا است و گاهی به ۲۵ درجه می‌رسد و این موضوع را هم باید در نظر گرفت البته اگر بنا دارید به ریگ جن بروید حتماً باید توان راه رفتن داشته باشید

/ از موجودات ماورائی تا کاروان‌های مخوف+ تصاویر

کویرنوردان می‌دانند اگر بخواهند خطرناک‌ترین کویرهای دنیا را طی کنند باید به ایران سفر کنند و البته اگر به دنبال خطرناک‌ترین کویر هستند باید به ریگ جن سفر کنند.

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه؛ ریگ جن یا مثلث برمودای ایران یکی از خطرناک‌ترین مناطق کویری ایران است که محلی‌ها به آن کویر ارواح می‌گویند. منطقه‌ای نفرین‌شده که هرکسی به آن پا گذاشته زنده از آن بیرون نمی‌آید. محلی‌ها می‌گویند در وسط این کویر جنگلی وجود دارد که اگر کسی بتواند به آن برسد به ثروت زیادی می‌رسد اما تابه‌حال کسی نتوانسته است این جنگل انبوه را ببیند.

کویر جن

عبور از این محدوده دل‌ شیر می‌خواهد و جسارت! علیرضا کریم آن‌قدر این مسیر را خوب می‌شناسد که به بلدی ماهر تبدیل‌شده است. جزء به‌ جزء این کویر را می‌شناسد و زیروبم آنجا را رصد کرده است. امدادگری را هم خوب می‌داند و در کشور هم مقام کسب کرده است.

کویر جن

کریم در توضیح این منطقه به خبرنگار آنا می‌گوید:‌ ریگ جن از غرب پارک ملی کویر در گرمسار شروع می‌شود و شامل مناطقی ازجمله جنوب گرمسار، جنوب سمنان، شرقی‌ترین قسمت جاده جندق - دامغان است و به انارک و نخلک ختم می‌شود. این منطقه شبیه یک چندضلعی و تقریباً شبیه مثلث است که دو ضلع آن خیلی بزرگ‌ترند.

وی توضیح می‌دهد که در این محدوده رودخانه‌های شورآب وجود دارد که با بارندگی از آب پر می‌شود. در تابستان خشک‌ شده و به‌صورت گل باقی می‌ماند و دو باتلاق بزرگ را که عبور از آن‌ها غیرممکن است ایجاد می‌کند.

این کویرنورد که این بیابان را هم پیاده و هم با خودرو و هم با بالگرد طی کرده است، می‌گوید: تمام سرزمین ریگ جن کویر و بیابان است و سکونتی در آن وجود ندارد. حیوانات وحشی به‌ندرت در آن پیدا می‌شوند و ازآنجاکه آب کم است و اگر هم باشد شور است، تنها بوته‌های طاق در آن دیده می‌شوند و در این فاصله خیلی بزرگ هیچ گیاهی دیده نمی‌شود.

کویر جن

ماسه‌بادی‌های خطرناک

 در جنوب این مثلث ماسه‌بادی‌هایی وجود دارد که از آن‌ها تپه‌های بزرگی به وجود آمده است که به‌صورت رشته‌های دنباله‌دار پشت سر هم صف شده‌اند که به آن‌ها دیواره می‌گویند. فاصله بین دیواره‌ها را کوچه می‌گویند که هر کوچه بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر امتداد پیدا می‌کند تا به دم ریگ برسد. در آنجا تل‌ماسه‌هایی که عبور از آنجا با ماشین سخت است، وجود دارد.

کریم توضیح می‌دهد که عبور پیاده از این کویر به‌سختی امکان‌پذیر است اما ناممکن نیست. پیاده در صورتی می‌توان از این مسیر عبور کند که امکانات کافی همراه کویرنورد باشد. اگر کسی قصد عبور از این محدوده را داشته باشد باید قبل از حرکت امکانات را در آنجا بارگذاری کرده باشد. البته بیشتر از ۹۹ درصد از افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند پشتیبان داشته‌اند.

وی زمان پیمایش را بیشتر در فصل زمستان امکان‌پذیر می‌داند و ادامه می‌دهد: دریکی دو سال گذشته که خشک‌سالی وجود داشت امکان پیمایش بیشتر بود اما امسال به خاطر بارندگی‌ها این کار امکان‌پذیر نیست و گروه‌های کویرنورد با پهپاد فیلم و عکس گرفته و نقشه توپوگرافی تهیه و با انتخاب مسیر آنجا را طی می‌کنند.

باتلاق‌هایی که شما را به سمت خودش می‌کشد

ساختار ریخت‌شناسی کویر و بیابان در ریگ جن به شکلی است که در برخی مناطق دره‌های عمیقی وجود دارد. دره‌ها امکان عبور و ورود ماشین ندارند. رودخانه‌های شور سنگ‌بستر زمین شدند و با یک بارندگی آب راه می‌افتد و در آن‌ها جمع شده و باتلاق ایجاد می‌کنند، حضور در آنجا بسیار خطرناک است.

در سال‌های گذشته منطقه‌ای در جنوب سمنان تا گرمسار علامت‌گذاری شده بود و شترها از این منطقه وارد کویر می‌شدند و از آنجا به کاشان و اصفهان می‌رفتند. او پیش‌ازاین نیز این مسیر را طی کرده و به اصفهان رفته بود اما مسیر برگشت را از این مسیر عبور نکرد و تا پیش از آن‌کسی سابقه حضور در ریگ جن را نداشته است. چوپان‌ها و شتردارها که در این قسمت زندگی می‌کنند تا ۷۰ و ۸۰ کیلومتری این محدوده هم رفته‌اند اما جلوتر از آن به دلیل خطراتی که وجود دارد امکان‌پذیر نیست.

آیا ریگ جن، واقعاً جن دارد؟

کریم می‌گوید:‌ دلیل اصلی نام‌گذاری این منطقه، مبهم بودنش است. افراد زیادی از این منطقه عبور کرده‌اند، به‌عنوان‌مثال جهانگرد و کویرشناس معروف دکتر 'آلفونس گابریل' از این منطقه رد شده است. اما داستان و تخیلات در مورد ریگ جن فراوان است. معمولاً انسان‌ها راجع به موهومات و چیزهای دست‌نیافتنی تخیل و افسانه درست می‌کنند و این تخیلات را پرورش می‌دهند و در جایی که اطلاعات ندارند دچار ترس از مجهولات می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که فردی وارد کویر می‌شود و در کویر تنها می‌ماند اوهام به سراغ او می‌آیند این اتفاق برای هرکسی که وارد کویر شده است رخ‌داده است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که چنین شرایطی را تجربه نکرده است. تنهایی در کویر سبب می‌شود فرد خیال کند که مدام کسی پشت سرش در حال حرکت است صدای پای کاروان می‌شنود، صدای روشن شدن آتش یا صدای آب از اوهامی است که در کویر آن را حس می‌کند. عده‌ای بدون اطلاعات وارد کویر می‌شوند، موبایل ندارند، پوشاک و کیسه‌خواب مناسب ندارند و می‌خواهند مسیری را در کویر طی کنند. این افراد بیشتر دچار اوهام می‌شوند؛ در گذشته‌ها این خیالات در بازتعریف به اژدهای بزرگی تبدیل می‌شد و تمام این‌ها ناشی از ترس و عدم شناخت منطقه است.

علت اوهام در ریگ جن چیست؟

این ماجراجو در ادامه توضیح می‌دهد: صدایی که باد در شن‌ها به وجود می‌آورد و در گوشه و کنار تپه‌ها ایجاد می‌کند، بسیار وهم‌انگیز و گاهی شورانگیز است. گاهی صدای شیهه اسب و یا ناله اسب ایجاد می‌شود. گاهی گمان می‌کنی صدای یک نفر در تپه می‌آید اما وقتی برمی‌گردی و پشت سرت را نگاه می‌کنی چیزی نمی‌بینی. این ندیدن‌ها فرد را به وجود موجودات ماوراءطبیعی مجاب می‌کنند. داستان در این مورد زیاد درست می‌شود یکی از دوستان کویرگردم برایم تعریف می‌کرد که عده‌ای به سراغ او آمده و او را به قلعه سیاهی بردند و در آنجا موجوداتی که آدم نبودند او را درون‌ چاهی انداختند اما گروهی واسطه شدند او را نجات دادند و وقتی توانسته از درون قلعه فرار کند دیگر اثری از آن قلعه نبوده است. این‌ها همه اوهام است و توهمی است که فرد در کویر دچار آن می‌شود. حتی یک‌بار با تعدادی از دوستان در کویر گیر افتادیم و خارج کردن ماشین از باتلاق زمان زیادی از ما برد باوجودآنکه زمستان بود و دید نداشتیم قرار شد شب چادر بزنیم و فردا دوباره مسیر را برگردیم یکی از دوستان که برای اولین بار به کویر آمده بود از خوابیدن در چادر سرباز زد و قرار شد در داخل ماشین بخوابد اما نیمه‌های شب دستش را بوق گذاشت و چند بار آن را به صدا درآورد وقتی خودمان را به او رساندیم وحشت کرده بود و می‌ترسید و می‌گفت پیرمردی را دیده که اطراف ماشین پرسه می‌زند درحالی‌که می‌دانستیم او خیال کرده اما تلاش کردیم به او آرامش دهیم بگوییم که ما ازآنجا رد شده‌ایم و ترسش بی‌دلیل است.

کویر جن

کویر جنکویر جن

جاذبه‌های کویر به ترس آن می‌چربد

کریم معتقد است که جاذبه‌های کویر بسیار بیشتر از ترس‌های آن است زیرا کویر جایی است که می‌توانید با خودتان خلوت کنید حتی برای خودتان معیارسنجی کنید و کارهای خوب و بدتان را روی ترازوی سنجش قرار دهید. در شهر تمرکزتان را از دست می‌دهید و امکان چنین کاری وجود ندارد در کویر آسمان تا افق ادامه دارد و این فضا ستاره‌ها، سکوت کویر، کهکشان راه شیری و وسعتش این فرصت را به تو می‌دهد که با خودتان خلوت کنید. اما اوهام نیز از مضرات کویر است نمی‌توان منکر موجودات ماوراءالطبیعه شد اما باید گفت این موجودات به سراغ کسانی می‌روند که به دنبال آن‌ها هستند. نیازی هم به بیابان نیست در همین شهر نیز افرادی وجود دارند که با اجنه در ارتباط هستند.

راه عبور از ریگ جن وجود دارد؟

کنار باتلاق‌های خیلی وسیع مسیرهایی وجود دارد که می‌توان از کنار آن‌ها عبور کرد. در برخی از فصول با یک باران کوچک شنزارها به گل تبدیل می‌شوند. آب گل بخار نمی‌شود و روی آن براثر تابش آفتاب خشک‌شده اما دوغاب گل در زیر آن همچنان وجود دارد به همین دلیل اگر کسی با این مسیرها آشنا نباشد در آن گرفتار می‌شود.

کریم با روش فرانسوی از این کویر عبور کرده است؛ خودش می‌گوید: در روش فرانسوی طول پیمایش به چند قسمت مختلف تقسیم می‌شود و در این نقاط از قبل، وسایل دسترسی گذاشته می‌شود. این منطقه دارای ماسه‌های روان است و به دلیل اینکه کمتر موجودی در آن پیدا می‌شود، هم‌زمان با عبور باد صدای عجیبی به گوش می‌رسد. وسعت زیادی دارد و همه این موضوعات به مجهول بودن آن افزوده است.

این راه‌بلد کویر ادامه می‌دهد: عبور از ریگ جن با ماشین، حداقل به چهار تا پنج روز زمان نیاز دارد و پیاده ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد.

وی به کسانی که دوست دارند این مسیر را طی کنند توصیه می‌کند: اگر کسی توانمندی لازم را داشته باشد، می‌تواند به ریگ جن برود. اما سفر امن به این منطقه نیاز به امکاناتی از قبیل موبایل ماهواره‌ای، دستگاه GPS و حتی بالگرد برای نظارت بر فعالیت و سلامتی گروه دارد.

وی ادامه می‌دهد: ترس دو گونه است یکی ترس از مجهولات و دیگری ترس از عدم قدرت و توانمندی است. گاهی نمی‌دانیم که با چه مسائلی روبه‌رو هستیم مثل‌اینکه در تاریکی ترس از ناشناخته‌ها وجود دارد اما ترس از عدم قدرت مثل آن‌وقتی است که در یک باغ می‌دانیم شیری وجود دارد قطعاً اگر با آن روبه‌رو شویم از ترس زهره‌ترک می‌شویم اما وقتی تفنگی در دست داشته باشیم این ترس کاهش پیدا می‌کند. کویر هم مانند همین است. وقتی شما شناخت مناسبی از کویر داشته باشید و با تجهیزات کامل برای کویرنوردی اقدام کنید جایی برای ترس وجود ندارد و می‌توانید بر مشکلات آن فائق آیید.

این کویرنورد معتقد است اگر علاقه به کویرنوردی داریم اما تابه‌حال چنینی سفری را انجام ندادید نباید بی‌گدار به آب بزنید این سفر شدنی است اما باید با دقت و وسواس خاصی انجام شود. باید به وضع هوا نیز توجه داشت، به‌عنوان‌مثال در روزهایی که طوفان است اصلاً نباید به این منطقه سفر کرد و حتماً باید قبل از سفر، مسئولان محلی را در جریان سفر به ریگ جن گذاشت.

وی ادامه می‌دهد: اختلاف دمای روز و شب در این منطقه بالا است و گاهی به ۲۵ درجه می‌رسد و این موضوع را هم باید در نظر گرفت البته اگر بنا دارید به ریگ جن بروید حتماً باید توان راه رفتن داشته باشید

محور مشجری - چوپانان در دست مطالعه


محور مشجری - چوپانان در دست مطالعه

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، طی نشستی با حضور حمیدرضا امیرخانی سرپرست راه وشهرسازی استان و عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نایین و خوروبیابانک در مجلس شورای اسلامی و جمالی فرماندار نایین موارد درخواستی شهرستان در حوزه راه و شهرسازی بررسی و راهکارهای لازم جهت رفع موانع موجود ارائه شد.

سرپرست راه وشهرسازی استان با توجه به موارد مطروحه در این نشست و خواست مردم شهرستان در خصوص تکمیل جاده نایین – انارک – خور – طبس گفت: این محور به‌ طول ۲۸۰کیلومتر در حوزه استان اصفهان است که ۳۷ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۴۰ کیلومتر آن در دست اجراست که از این میزان ۱۸ کیلومتر آسفالت و ۲۲ کیلومتر باقیمانده این مسیر آماده قیرپاشی و آسفالت است که با تصمیماتی که اتخاذ شد و با تامین قیر مورد نظر پروژه عملیات آسفالت این پروژه بزودی انجام خواهد شد.

امیرخانی افزود: ۴۲ کیلومتر دیگر مسیر در محدوده مشجری به صورت چهارخطه عمل می کند و از مشجری تا چوپانان نیز در دست مطالعه قرار دارد و بعد از برآورد و تهیه نقشه، مراحل انتخاب پیمانکار در این مسیر انجام خواهد گرفت.

وی درباره ورودی سایت مسکن مهر شهر نایین به عنوان مطالبات مردمی در این حوزه بیان داشت: این پروژه در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است که به محض انجام تشریفات قانونی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پوربافرانی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی درخصوص انتظارات شهرستان در حوزه راه وشهرسازی خاطر نشان ساخت: احداث و تکمیل جاده های روستایی شهرستان، احداث زیرگذر ورودی مسکن مهر و جاده مشجری تا چوپانان از جمله مواردی است که تلاش می شود با پیگیری های لازم و با همیاری راه وشهرسازی استان در شهرستان به سرانجام برسد که امید است با تامین قیر لازم بتوان پروژه های راهسازی شهرستان را تکمیل و به بهره برداری برسانیم

احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

با توجه به اینکه نرخ تورم تولید کشاورزی به بالای ۴٨ درصد رسیده، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۶۰۰ تومان نتوانست رضایت کشاورزان را جلب کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تجدید نظر دولت در نرخ خرید تضمینی گندم و تغییر قیمت از ١۴٧٠ تومان به ١۶٠٠ تومان هم، نتوانسته رضایت کشاورزان را جلب کند؛ چراکه با توجه به تورم بالای ۴۸ درصدی تولید، این قیمت نیز متناسب با هزینه های تولیدی نیست و با توجه به قیمت بالای ۲ هزارتومانی در کشورهای اطراف، احتمال قاچاق این کالا مرتفع نشده است.

بعد از  واکنش منفی نمایندگان مجلس، کارشناسان و فعالان صنفی بخش کشاورزی نسبت به تصویب قیمت ۱۴۷۰ تومانی برای گندم، رئیس‌جمهور، دستور افزایش این نرخ به ۱۶۰۰ تومان را داد. در همین زمینه به تازگی علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره قیمت خرید تضمینی گندم، گفته است: ما برای خرید گندم، قیمت ۲ هزار تومان تا ۲۴۰۰ را تعریف کردیم؛ یعنی معتقدیم که گندم باید در سال آینده با این قیمت خریداری شود، هر چند که این حداقل توجهی است که به گندم‌کاران می‌کنیم.  

وی افزوده است: در همین راستا به دنبال استیضاح و سوال از رئیس‌جمهور بودیم که امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور درخواست کردند که ما امضاءها را متوقف کنیم و قرار شد که در سه الی چهار روز آینده، این قیمت را اصلاح کنند و با نشستی که با دولت خواهند داشت، آن را به بالاتر از دو هزار تومان ببرند.  

نماینده مردم زنجان، درباره احتمال افزایش بهای خرید گندم از ۱۶۰۰ تومان اظهار داشت: این نظر کارشناسانی است که وزارت جهاد کشاورزی و دولت اعلام کرده است؛ ما از یک‌طرف می‌گوییم باید به بحث‌های کارشناسی احترام بگذاریم؛ اما در عمل توجهی به آن نمی‌شود. قیمتی که بنده عنوان کردم، تقریباً قیمت کارشناسی است که خود وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است.

وقف‌چی، در پاسخ به اینکه شورای اقتصاد بر چه مبنای قیمت ۱۶۰۰ تومان را برای هر کیلو گندم تعیین کرده، گفته است: متأسفانه کج‌فهمی‌های موجود کمک فراوانی به تضعیف امنیت غذایی کشور می‌کند؛ قیمت ۱۶۰۰ تومان مبنای علمی و منطقی ندارد.  

پایه‌های امنیت غذایی نباید لرزان شود

بررسی های کارشناسی نشان می‌دهد قیمت ۱۶۰۰ تومان نیز در شرایط کنونی قابل توجیه نیست و باید سازوکارهای تعیین قیمت در قانون خرید تضمینی گندم توسط مجلس اصلاح شود. در واقع باید گفت که مساله خرید تضمینی گندم، باید یک‌بار برای همیشه حل شود تا هر سال شاهد چنین مشکلات و قانون‌شکنی‌هایی نباشیم؛ چراکه چنین برخوردهایی، علاوه بر لرزان کردن پایه‌های امنیت غذایی، با پایمال کردن حقوق کشاورزان توسط دولت؛ سبب از بین رفتن اعتماد کشاورزان نسبت به حاکمیت و به‌تبع آن مهاجرت آن‌ها به حاشیه شهرها خواهد شد.

در همین زمینه مسعود اسدی، در گفتگو با خبرنگار مهر از اقدام دولت در افزایش قیمت گندم به ۱۶۰۰ تومان انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت گندم از ۱۴۷۰ تومان به ۱۶۰۰ تومان اقدام پسندیده‌ای نبود و دولت باید در این زمینه طبق قانون عمل می‌کرد.

وی، با تاکید بر اینکه طبق قانون قیمت خرید تضمینی گندم باید بر اساس نرخ تورم افزایش می یافت و به حدود ١٨٥٠ تومان می رسید، افزود: کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس بر نرخ ۱۹۲۰ تومان تاکید کرده بود همچنین این کمیته در نامه ای به بنده به عنوان عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، ضمن حمایت از مواضع ما مجددا بر این قیمت تاکید کرده بودند.

اسدی تصریح کرد: دولت می تواند قانون را اجرا و نرخ را به موقع و صحیح اعلام کند و اگر توان پرداخت آن را ندارد، باید به کشاورزان بگوید و البته ما نیز به دولت کمک خواهیم کرد؛ در این صورت، دولت۱۶۰۰ تومان پول گندم را به کشاورزان بدهد و حدود ٢٥٠ تومان آن با سررسید یکساله، پیش دولت بماند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی صریح و شفاف است، اظهار داشت: اشکال از مجریان این قانون است که آن را درست اجرا نمی کنند؛ به همین دلیل باید تدابیری در نظر گرفته شود تا دیگر شاهد اینگونه تخلفات در اجرای قانون مذکور نباشیم.

فراز و فرود تحقق تنها قانون حمایتی از گندم‌کاران

مهم‌ترین و تقریباً تنها حمایت دولت از تولید گندم در کشور، خرید تضمینی این محصول از کشاورزان است. قانونی که تحقق آن در طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌ها و چالش‌های زیادی را برای کشاورزان کشور به همراه داشت. بعد از دوران جنگ تحمیلی برای اولین بار کشور در سال ۱۳۸۳ به خودکفایی در گندم دست یافت، اما بلافاصله پس از رنگ باختن خودکفایی گندم در سال ۸۴ و به‌تبع آن واردات ۷ میلیون تنی گندم در سال ۹۱، بیم آن می‌رفت که به‌تدریج میزان واردات گندم از ۷ میلیون تن در سال نیز فراتر رود.

موضوعی که البته محقق نشد و در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ با تلاش‌های کشاورزان کشور و حمایت­‌های وزارت جهادکشاورزی، جمهوری اسلامی ایران مجدداً در تولید گندم خودکفا شد. البته ذکر این نکته لازم است که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با اینکه نرخ خرید تضمینی گندم افزایشی نداشت، اما کشاورزان با همت  خود، خودکفایی تولید گندم را تداوم بخشیده و کشور را برای سه سال متوالی در دولت تدبیر و امید (سال‌های۹۵، ۹۶ و ۹۷ ) به خودکفایی در این محصول راهبردی رساندند.

 با این وجود اما، دولت در چند سال اخیر، به‌جای تشویق کشاورزان نسبت به افزایش تولید گندم، هم نرخ خرید را متناسب با نرخ تورم اعلام نکرده و هم مطالبات آن‌ها را با بیشترین تأخیر پرداخت نموده است. مطالباتی که طبق تبصره ۳ قانون خرید تضمینی و بند ب ماده ۳۱ برنامه ششم توسعه، در صورت بروز تأخیر در پرداخت آن، دولت باید به کشاورزان جریمه پرداخت می­کرد.

قیمت متناسب با هزینه‌های تولید گندم؛ حداقل ۲ هزار تومان

طی ماه‌های اخیر تورم تولید در بخش کشاورزی رشد بسیاری را تجربه نموده است؛ به‌ نحوی‌که تورم کشاورزی در عرض ۴ماه از ۱۲ درصد در خردادماه سال جاری به ۴۸.۵ درصد در مهرماه رسید. این تورم بالا از هزینه‌های سرسام‌آور تولید محصولات مختلف کشاورزی به‌ویژه گندم خبر می‌دهد.

درصورتی‌که بخواهیم کشاورزان با کشت محصولات کشاورزی به خودکفایی کشور در تولید محصولاتی چون گندم کمک نمایند و تولیدشان سود ده باشد، لازم است قیمت خرید محصولات را مطابق با نرخ تورم بخش کشاورزی (که هزینه‌های واقعی تولید را نشان می‌دهد) محاسبه کنیم. در این صورت و با توجه به وضعیت تورمی بخش کشاورزی، قیمت واقعی گندم حدوداً ۲۰۰۰ تومان است. نمودار زیر به‌خوبی بیانگر روند افزایشی شاخص بهای تولید بخش کشاورزی در ماه‌های اخیر است.

بر اساس نمودار فوق، طی ۵ ماه اخیر و با توجه به نوسانات ارزی شدید در کشور، شاخص بهای تولیدکننده بخش کشاورزی افزایشی چند برابری را تجربه نموده است. به گفته  صدیف بدری، نماینده مجلس: «در اثر نوسانات نرخ ارز قیمت نهاده‌های کشاورزی و سموم مصرفی در مزارع کشاورزی به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است.» با این وجود و با توجه به سوء مدیریت دولت در تعیین نرخ منطقی قیمت گندم، به نظر می‌رسد تورم افسارگسیخته تولید بخش کشاورزی نیز باعث نشده تا سازمان برنامه و بودجه به لزوم تعیین قیمت منطقی برای گندم پی ببرد.

به گفته خان‌محمدی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران، برای دولت ثابت‌شده که کشاورز ناچار به تولید است؛ اما کشاورز هم تا یکجایی تحمل می‌کند و به کشت ادامه می‌دهد و بعد از آن کشت جایگزین را انتخاب می‌کند که سهل‌الوصول‌تر باشد و بعد باید با این اوضاع دلار و بازار جهانی گندم به کشور وارد کنند.

به هر طریق به نظر می‌رسد رفاه کشاورزان و روستانشینان کشور برای دولت اهمیت چندانی در مقایسه با رفاه حال شهرنشینان ندارد.

بازی دولت در تکمیل پازل تحریم‌های آمریکا

در این میان، به نظر می‌رسد درصورتی‌که تجربه قاچاق گسترده بنزین، برای گندم نیز تکرار شود، پازل بی‌تدبیری دولت در زمینه وابسته نمودن کشور به واردات اقلام اساسی تکمیل خواهد شد. گویا مسئولان دولتی و به‌ویژه سازمان برنامه‌وبودجه در برنامه‌ریزی‌های خود، واردات هزینه‌بر اقلام غذایی که تا همین چند سال پیش دامن‌گیر کشور بود را، لحاظ نمی‌کنند. وارداتی که علاوه بر وابسته سازی سیاسی کشور به سایر دولت­ها، موجب خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز از کشور خواهد شد؛ بنابراین باز کردن راه برای دلالان گندم و قاچاق این محصول، نتیجه‌ای جز وابسته شدن کشور به تأمین غذا از سایر کشورها ندارد؛ به خصوص اینکه چند هفته قبل، پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) رسماً ایران را به تحریم غذایی تهدید کرده است.

مسئولان سازمان برنامه و بودجه باید بدانند در صورت وابسته شدن کشور به واردات گندم، بر اساس نمودار زیر، لازم است هزینه هنگفتی جهت تأمین گندم از کشورهای جهان نماییم.

کشاورزان روستانشین باید مدیران پاستورنشین را درک کنند!

با توجه به نمودار فوق، قیمت گندم در بسیاری از کشورها به حدود ۲۰۰۰ تومان و فراتر از آن رسیده است و تعیین نرخ خرید تضمینی ۱۶۰۰ تومان علاوه بر اینکه متناسب با هزینه‌­های تولید کشاورزان نیست؛ خود زنگ خطری برای قاچاق و تهدید خودکفایی کشور در تولید گندم است. علاوه بر اهمیت خودکفایی، باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که آیا دولت می‌خواهد گندم موردنیاز را با هزینه‌کردی دو برابری نسبت به خرید گندم از داخل تأمین نماید؟

قاعدتاً برنامه‌ریزی دولت باید به‌گونه‌ای باشد که با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور، برای تأمین گندم کشور، کمترین هزینه ممکن را داشته باشد؛ موضوعی که با خرید گندم از کشاورزان داخلی محقق خواهد شد. البته نباید از نظر دور داشت که برخی مسئولان طی سال‌های اخیر همواره بر طبل واردات گندم کوبیده و به‌زعم دولتمردان، واردات گندم به مراتب برای دولت ارزان تر تمام می شود؛ شاید هم کشاورزان باید مسئولان را درک کنند

برگزاری کارگاه آموزشی فراوری کود دامی و چگونگی آزمایش خاک در منطقه چوپانان

برگزاری کارگاه آموزشی فراوری کود دامی و چگونگی آزمایش خاک در منطقه چوپانان

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نایین، در روز سه شنبه مورخ 06/09/97 کارگاه آموزشی تحت عنوان فراوری کود دامی و چگونگی آزمایش خاک به مربیگری آقای مهندس میرحسینی کارشناس حفظ نباتات شهرستان در مرکز خدمات جهاد کشاورزی چوپانان برگزار گردید. در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ لازم داده شد.

استفاده از این خبر بدون ذکر منبع ممنوع است

آغاز مرمت و بازسازی بزرگترین روستای بومگردی کشور

در روستای کمال آباد خور و بیابانک

آغاز مرمت و بازسازی بزرگترین روستای بومگردی کشور

شرکت پتاس خور و بیابانک مرمت و بازسازی روستای کمال آباد بزرگترین روستای بومگردی کشور را برای توسعه گردشگری در این شهرستان آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ مدیرعامل مجتمع پتاس خور و بیابانک گفت:این روستا با مساحت 24هکتار در 5کیلومتری شرق خور و بیابانک واقع شده که تا سال آینده به یکی از بزرگترین روستاهای بومگردی ایران تبدیل می شود.
علی علوی اعتبار اولیه مرمت و بازسازی این روستا را بیش از ده میلیارد ریال بیان کردو افزود: قدمت این روستا به بیش از 300سال پیش باز می گردد که به علت داشتن خانه های قدیمی و تاریخی، نخلستان، نیزار، قنات آب و قرار گرفتن در حاشیه کوهستان و مجاورت دریاچه نمکی ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری را دارد.
وی گفت: این شرکت در مرحله اول مرمت و بازسازی این روستا، احیای بافتهای قدیمی، محوطه و کف سازی و ساخت 30 اتاق بومگردی را در دستور کار قرار داده است.
پیش بینی می شود با بازسازی این روستا سالانه بیش از هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این امکانات گردشگری استفاده کنند.

چرا ما در چوپانان از کشت شلغم غافلیم؟!


چرا ما در چوپانان از کشت شلغم غافلیم؟!
Image result for ‫مزرعه شلغم‬‎

با اینکه کشت شلغم در چوپانان به خوبی انجام می پذیرد و محصول خوبی هم ببار می آورد و تقریبا کشت کم زحمتی است متاسفانه در چوپانان هنوز ما برای بازاریابی و رسیدن محصولات کشاورزی به بازار های هدف بسیار عقب هستیم حتی نمی توانیم از بازار منطقه خودمان هم بهره ببریم امسال من شهری در استان خراسان شلغم اصفهان را کیلویی 3500 تومان تا 5000 تومان خریداری می کنم که اگر فرض کنیم کشاورز شلغم کار  محصول خود را کیلویی 1500 تومان بفزوشد با یک حساب سر انگشتی می بینیم در عرض سه ماه کاه طول دوره کاشت و برداشت شلغم است از زمینهای کشاورزی چوپانان بهره خوبی می توان برد که از هر یونجه کاری و پسته کاری هم بهتر است متاسفانه ما در زمینه کشت سبزیجات اصلا که می تواند تحولی در منطقه ایجاد کند غافل بوده ایم 

متاسفانه فکر نمی کنم در بازارهای بزرگ تره بار هیچ چوپانانی یا انارکی یا خوری و جندقی وارد شده باشد اگر افرادی محلی در این زمینه دست اندر کار باشد به راحتی می توان با کمک آنها اینگونه محصولات را بفروش رساند .

برداشت یک هزار تن محصول شلغم در نائین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین گفت : حدود یک هزار تن محصول شلغم از 40 هکتار از مزارع این شهرستان برداشت می شود.

احمد باقریان   در گفت و گوی اختصاصی  با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، گفت : با توجه به اقلیم و خاک مناسب شهرستان نایین برای کاشت محصول شلغم و قیمت مناسب در چند سال گذشته ، سطح زیر کشت این محصول افزایش یافته است .

وی ارقام کشت شده شلغم در این شهرستان را شلغم سفید و قرمز از نوع محلی وبومی مشهدی عنوان کرد ورقم سفید کروی از نظر کیفیت را بهترین رقم برشمرد.

باقریان بیان نمود:سطح زیر کشت شلغم در این شهرستان 40 هکتار بوده که با متوسط عملکرد 25 تن هکتار در مجموع تولیدی در حدود 1000 تن برداشت شلغم در شهرستان خواهیم داشت .

این کارشناس با اشاره به اینکه برداشت شلغم از نیمه آبان در این شهرستان آغاز شده اظهار نمود: این محصول به دلیل داشتن خواص دارویی و آنتی بیوتیکی قوی و همچنین سلامت تولید و طعم خوشایند به دلیل کاشت بذور ارقام از قدیم الایام مورد توجه مصرف کنندگان داخل و خارج شهرستان بوده است.

وی در پایان خاطرنشان نمود :برداشت این محصول تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد.

افزایش قیمت گندم به ۱۶۰۰ تومان راضی کننده نیست

علی اکبری:
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: به اعتقاد ما قیمت خرید تضمینی گندم باید حداقل ۲ هزار تومان تعیین شود و افزایش قیمت گندم از یک هزار و ۴۷۰ تومان به یک هزار و ۶۰۰ تومان راضی کننده نیست.

واژگونی تانکر نفتکش در نائین یک تن کشته برجا گذاشت

 

واژگونی تانکر نفتکش در نائین یک تن کشته برجا گذاشت

اصفهان- ایرنا- واژگونی یک دستگاه تانکر حامل مواد نفتی روز پنجشنبه در کیلومتر 20 جاده نائین به انارک به کشته شدن راننده خودرو منجر شد.

عبدالله سلطانی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نائین به ایرنا گفت: در پی اعلام این حادثه ماموران آتش نشانی با 2 دستگاه خودرو سنگین به محل اعزام شدند.
وی افزود: واژگونی تانکر سبب سرازیر شدن مواد نفتی و اختلال در تردد خودروها در جاده شده بود که ماموران پس از ایمن سازی محل و اقدامات پیشگیری از آتش سوزی ، جسد راننده تانکر را از اتاق خودروخارج کردند.
سلطانی ادامه داد: پیکر فرد جان باخته با آمبولانس به سردخانه انتقال یافت و ماموران آتش نشانی وهلال احمر عملیات تخلیه و جا به جایی خودرو را برای بازگشایی مسیر انجام دادند. 
انارک در 75 کیلومتری نائین قرار دارد