چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

چرا سیل بعضی خانه ها را خراب کرد ؟

چرا سیل بعضی خانه ها را خراب کرد ؟

نویسنده : نسل سومی

منازل خشت و گلی در مقابل باران های شدید مقاومت کمتری دارند برای حفاظت این منازل صاحبان منازل بدون ساکن باید به نکاتی توجه نمایند :

ا- عایق پشت بام این منازل کاهگل می باشد عمر هر کاهگل در حدود 20 سال در چوپانان است . اگر منزل شما 20 سال قبل کاهگل شده لازم است که مجددا  لایه ای از کاهگل بر روی بام اندود شود .

البته این کاهگل هر چه بیشتر ورزیده شود و 24 ساعت هم اگر استراحت کند و سپس به پشت بام مالیده شود عمر بهتری خواهد داشت .

معمولا باید از کاه گندم در کاهگل استفاده شود که کاه نباید خیلی نرم باشد و کاه هایی که درشت تر خرد شده اند در کاهگل بهتر است . اصو لا فلسفه کاه در کاهگل این است که از ترک خوردن کاهگل جلوگیری نماید .

حتما باید برای اندود کاهگل در پشت بام از کارگران با تجربه استفاده شود .بهترین موقع برای کاهگل آبانماه است که به علت تعادل هوا خطر ترک خوردگی گاهگل کاهش می یابد.

سوال این است که آیا باید ما عایق پشت بام را تغییر داده و با تکنولوژی روز حرکت کنیم ؟ اخیراً من در بعضی از منازل مشاهده کرده ام که از ایزو گام استفاده شده است که البته وصله ناجوری به بافت سنتی چوپانان می باشد و عیناً شباهت به پانسمان دماغهای عمل شده دارد. البته اگر بر روی ایزو گام لایه ای کاهگل اندود شود شاید هم عمر ایزو گام بالا رود و هم بافت سنتی محفوظ به ماند.

2- یکی دیگر از مشکلات ساختمان ها ناودان های پشت بام است بسیاری از این ناودان ها  سوراخ تنگی دارند که با کمی اشغال که باد می آورد مسدود می شوند و  مسدود شدن همان و انباشته شدن خاک پشت آن مشکل دیگر است که با کوچکترین بارانی آب در پشت بام جمع شده و باعث خرابی می شود . برای حفاظت باید اولاً سالی دو تا سه بار از پشت بام خبر بگیریم و اشغال ها را جمع آوری نمائیم ،ثانیا بهتر است سوراخ ناودان ها را آنقدر گشاد نمائیم تا باد بتواند اشغال ها را  به پائین بیندازد و اشغال جلو ناودان را نگیرد. اصولا ناودان هایی که رو باز هستند و به صورت سوراخی نیستند و ظیفه خود را بهتر انجام می دهند.

ثالثاً همشهریان ما باید یاد بگیرند که پشت بام منازل آشغالدونی نیست یک علدت بد در چوپانان این است که ما وقتی اشغالی را در کوچه امان مشاهده می کنیم فوراً آنرا به روی پشت بام همسایه پرت می نمائیم من هرسال از پشت بام خانه امان اشغال هایی از قبیل قوطی نوشابه ، بطری شیشه ای ، بطری های پلاستیکی و مرغ مرده را باید از پشت بام جارو نمایم. که همه این اشغال ها سبب مسدودیت ناودان می شود.

3- حتماً کلید خانه اتان نزد آشنایی باشد تا در طول سال چند باری از پشت بام خانه خبر بگیرد

4- تخته بام ها به علت آنکه مجاری کمتری برای ناودان ها دارند لذا مدت بیشتر و آب بیشتری در پشت بام قرار می گیرد که احتمال خیس خوردن سقف را افزایش می دهد . که در صورت امکان باید تدبیری اندیشیده شود .

انتظار این است که همشهریان متخصص ساختمان با دید دقیق تری امسال به این مقوله بنگرند و راهکار هایی را قلمی سازند تا همه همشهریان بتوانند از علمشان بهره ببرند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد