چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

زیارت مجازی کربلای معلی

زیارت مجازی کربلای معلی با تصاویر ۳۶۰درجه‌

نقل از:http://arbaeen.ir

زیارت مجازی کربلای معلی با تصاویر ۳۶۰درجه‌

از قابلیت های انحصاری این تصاویر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱) قابلیت چرخش سه بعدی تصاویر (۱۸۰ × ۳۶۰ درجه) با استفاده از موس
۲) طبیعی بودن تصاویر و القای حس واقعی حضور در محل
۳) بررسی محل از نگاه خود
۴) قابلیت زوم بر روی تصاویر (با استفاده از غلطت بالا و پایین رونده موس)

شما در این تصویر از جهت قبله روبروی مرقد مطهر ایستاده اید و می توانید شاهد رواق پشت سر و زوایای مختلف حرم مطهر و سقفهای رواق و زاوایای شرقی و غربی حرم مطهر باشید .
برای دانلود تصویر کلیک کنید
شما در این تصویر در زاویه جنوب غربی صحن شریف حرم مطهر حضرت عباس(علیه السلام) ایستاده اید و شاهد گلدسته های حرم مطهر قبل از تذهیب و تزئین با مینا هستید . اکنون شما مجاور درب حرم مطهر به نام امام حسن مجتبی(علیه السلام) ایستاده اید.
برای دانلود تصویر کلیک کنید
شما در این تصویر در ضلع جنوبی صحن مطهر حضرت عباس(علیه السلام) و کنار درب قبله صحن ایستاده اید و می توانید ایوان طلای حرم مطهر را مشاهده نمائید .

شما در این تصویر در گوشه شمال غربی صحن مطهر ایستاده و گنبد روبرو شما قرار دارد .شما می توانید گوشه هایی از تمام دیوارهای پیرامونی حرم مطهر را در حالیکه مجاور مهمانسرای حرم مطهر ایستاده اید مشاهده نمائید .
برای دانلود تصویر کلیک کنید

واحد دیالیز در خور افتتاح شد

آیین افتتاح واحد دیالیزمرکز درمان بستر شادن یغمایی خور برگزار گردید

آیین افتتاح واحد دیالیزمرکز درمان بستر شادن یغمایی خور برگزار گردید

آیین افتتاحیه واحد دیالیزمرکز درمان بستر شادن یغمایی با حضور معاونت محترم توسعه و منابع دانشگاه جناب آقای دکتر یوسفی ، نماینده محترم و معززشهرستان های نایین و خوروبیابانک درمجلس شورای اسلامی جناب آقای طباطبایی ، ،فرماندارمحترم جناب آقای استوار ،بخشدار مرکزی ، دکتر حاجی مالیان مدیریت شبکه ،مرتضی فیروزی معاونت بهداشتی ،کارکنان ستاد شبکه، مراکز بهداشتی درمانی و مرکز درمان بستر شادن یغمایی ، اعضای شورای اداری شهرستان ،روسای ادارات و ارگانها،خیرین حوزه سلامت و جمعی از اهالی شهرستان خوروبیابانک در سالن آمفی تئاتر شهید خسروی شهر خور برگزار گردید

میزان تولید کانسنگ سرب و روی نخلک یک هزار و 409 تن

میزان تولید کانسنگ سرب و روی نخلک یک هزار و 409 تن

تولید کانسنگ سرب و روی از 666 هزار تن گذشت

  به گزارشایمیدرو) میزان تولید کانسنگ سرب و روی شرکت های تابعه ایمیدرو طی 8 ماهه امسال از مرز 666 هزار تن گذشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سه شرکت معدنی تحت پوشش ایمیدرو (انگوران، مهدی آباد و نخلک)، از ابتدای فروردین تا پایان آبان، 666 هزار و 314 تن ماده معدنی سرب و روی تولید کردند که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (629 هزار و 106 تن)، 37 هزار و 208 تن افزایش نشان می دهد.

میزان تولید شرکت های مذکور طی مدت یاد شده به ترتیب «644 هزار و 133 تن»، «20 هزار و 772 تن» و «یک هزار و 409 تن» ماده معدنی بود.
شرکت مهدی آباد همچنین از تیر امسال استخراج ماده معدنی «باریت» را شروع و تا پایان آبان، 162 هزار و 330 تن استخراج کرد که در مقایسه با برنامه تولید پیش بینی شده (125 هزار و 800 تن)، 29 درصد افزایش نشان می دهد.

صحت نائینی بودم پدرم گفت :حتما برو صحت اش را حذف کن!


صحت نائینی بودم  پدرم گفت :حتما برو صحت اش را حذف کن!
گفتگویی متفاوت با سروش صحت درباره سبک زندگی اشمجله اینترنتی برترین هافرنوش آبا: چقدر از خصوصیات اخلاقی تان به اصفهانی بودنت برمی گردد؟ این شوخ طبیعی و سرزنده بودن به خاطر آن طنز ژنتیکی اصفهانی ها نیست؟

- پدر و مادر من هر دو متولد نائین هستند و همیشه می گفتند اگر کسی ازت پرسید کجایی هستی بگو نائینی هستم. من یک اصفهانی نائینی هستم.

پسوند نائینی هم دار؟

- صحتت نائینی بودم ولی نائینی اش را برداشتم. البته امیدوارم همشهری های نائینی این مطلب را نخوانند. یک بار پدرم زنگ زد و گفت شنیدم قرار است پسوند نائینی را از فامیلت حذف کنی (من خودم جرأت نکرده بودم این موضوع را عنوان کنم) گفتم بله؛ گفت چرا.

گفتم به نظرم خیلی طولانی است. گفت منم کاملا موافقم، حتما برو صحت اش را حذف کن! یعنی تا این حد نائین برایش مهم بود. من تا 18 سالگی هم اصفهان زندگی کرده ام. مطمئنا آدم تا حدودی تحت تاثیر فرهنگ جایی که ازش آمده و نوجوانی اش را در آن گذرانده، قرار دارد اما نمی دانم تا چه حد؟ البته احساس می کنم یکسری از خصوصیاتی که همشرهی هایم دارند، ندارم یا کم دارم. مثلا شم اقتصادی ام ضعیف است. هیچ وقت پول ندارم و هر چقدر هم حساب می کنم می بینم من که خوب پول در می آورم پس چرا هیچ وقت پول ندارم؟

یک دسته چک دارم که بعد از 11 سال هنوز نصف نشده، ببین چقدر میزان مصرف چکم کم است. بعد این همه سال هنوز موقع نوشتن چک باید صفرهای ریال و تومان را بشمرم. موقع خواندن عدد دستم را یواشکی می گذارم روی صفر اولی که بتوانم به تومان تبدیل کنم. بعد اگر وسط صفرذ اول و آخر عدد بیاید که بیچاره ام. خدایا این 800 هزار ریال بود. بعد شد 80 هزار تومان حالا این عدد وسطش چقدر شده. مثلا یک میلیون و 17 هزار تومان خیلی برایم عدد سختی است. تا حالا شده این عدد را سریع بنویسی؟!


طرز تهیه کُمَه

  طرز تهیه کُمَه

این غذا که تقریبا در چوپانان دیگر وجود ندارد قبلا تهیه و مصرف می شد این غذا درحقیقت نوعی پنیر می باشد که طرز تهیه آن از نائین آنلاین -نقل قول می شود

کُمَه = تلفظ نائینی

کُومَه=تلفظ فارسی

     غذایی محلی مخصوص منطقه نایین

مواد لازم جهت ساختن کومه

آرد جو یا گندم پونه تازه شیر گوسفند 

ابتدا آرد جو یا گندم را خمیر کرده و سپس با پونه مخلوط نموده و می گذاریم تا مدتی بماند تا مخلوط کاملا کپک بزند سپس آنرا خشک کرده و در جایی قرار می دهیم  تا زمانی که فصل درست کردن کومه فرا برسد که در اوایل پاییز یا چند روز زودتر  زمانی که هوا خنک شده است البته این زمانی است که گوسفندان شیر کمی دارند  و فصل تمام شدن شیر گوسفندان است.( مخلوط آرد جو یا گندم را با پونه مایه کومه مینامند .)

برای ساختن کومه 200 گرم از این مخلوط را خوب سائیده تابه پودر تبدیل شود  سپس در داخل یک پارچه نازک نخی قرار میدهیم و آنرا با  در حدود دو کیلو شیر مالش می دهیم تا شیر خوب سفت شود ( شبیه ماست شود ) که این در حقیقت مایه کومه است . سپس آنرا داخل پوست گوسفند میریزیم و به مدت سه روز در محلی خنک و سایه آویزان میکنیم  بدون آنکه چیزی به آن اضافه نمائیم ( این یعنی پوست را گرسنه نگه میداریم )

سپس روزی نیم کیلو یا کمی بیشتر شیر را با همین مقدار آب مخلوط کرده  در داخل پوست میریزیم . البته باید هر روز قبل از اضافه کردن شیر؛ پوست را به مدت 2الی 3 ساعت  در داخل آب قرار دهیم  تا ضمن نرم شدن پوست ؛ رنگ کومه  از حالت  تیره خارج گردد و سفید رنگ شود . سپس دو باره پوست را به محلی آویزان کرده تا کم کم آب آن از پوست خارج گردد .. این کاررا باید به مدت چهل روز انجام دهیم  تا کومه بنا به گفته محلی" پا برسد" یعنی به عمل آید .کومه غذایی خوش خوراک  مخصوصابرای صبحانه اشتها آور میباشد . بنا به گفته قدیمی ها دارویی برای استخوان درد  پا درد  و کمر درد میباشد  قیمت این محصول با کیفیت عالی با قیمت گوشت گوسفند(در هر زمان)  برابری میکند زیرا ارزش غذایی بالای آن با گوشت گوسفند برابر است . لازم به ذکر است که برای تهیه کومه باید از شیر گوسفند استفاده شود ولی بدلیل عدم دسترسی به شیر گوسفند از شیر گاو و یا حتی شیر پاستوریزه هم استفاده میکنند  .


بهرام نیکخواه، به دیار حق شتافتند،

بهرام نیکخواه، به دیار حق شتافتند،

خبری را در یکی ازشبکه های اجتماعی به شرح زیر خواندم  

با خبر شدم آموزگار پیشکسوت، جناب آقای بهرام نیکخواه، به دیار حق شتافتند،

خداوند ایشان را بیامرزد او یکی از معلمین دبستان ستوده چوپانان بودند


بخشی از حصار شاهی و بقعه قبرستان شهر انارک نایین مرمت شد

بخشی از حصار شاهی و بقعه قبرستان شهر انارک نایین مرمت شد

نایین،اصفهان- ایرنا- بخشی از حصار شاهی و بقعه قبرستان شهر انارک از توابع شهرستان نایین استان اصفهان مرمت و بازسازی شد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین روز یکشنبه به ایرنا گفت: با توجه به فرسایش شدید و تخریب قسمتی از دیوار ضلع غربی شهر انارک، با بالغ بر 300 میلیون ریال، این حصار، بقعه قبرستان و برج اصلی شهر به نام «برج سفید» مرمت شد.

محمود مدنیان افزود: حصار شهر انارک از مهمترین آثار تاریخی این شهر محسوب می شود که در دوران محمد شاه قاجار به دلیل تجاوزات مکرر غارتگران و بیگانگان به شهر، با تلاش و پیگیری حاج باقر انارکی مبلغ 500 تومان را به دیوارکشی شهر اختصاص داد و این امر مهم در دوران ناصرالدین شاه و صدارت میرزاتقی خان امیر کبیر انجام شد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: این حصار تمام محلات انارک به جز محله بیک علی را در بر می گرفت.

ضخامت این دیوار بیش از یک متر و متوسط ارتفاع آن شش متر است که با مصالح شفته و قلوه سنگ ساخته شده و تنها یکی از برجهای حصار باقی مانده است.

مدنیان گفت: بافت تاریخی انارک با ویژگی های خاص معماری و شهرسازی خود و وجود زندگی و رونق در آن و حفظ ارزشهای اصیل فرهنگی تاریخی، به عنوان یکی از مهمترین منابع گردشگری نیز محسوب می شود.

وی از همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری و انجمن دوستداران میراث فرهنگی انارک به دلیل همکاری برای اجرای این پروژه قدردانی کرد.

شهر کویری انارک در 75 کیلومتری شرق نایین و حدود 240 کیلومتری اصفهان قرار دارد.

قیمت نان در نانوایی های شهرستان خور

قیمت نان در نانوایی های شهرستان خور
منبع خبر:http://khoor2news.com/

ثبت جهانی معادن نخلک در دست مطالعه است

ثبت جهانی معادن نخلک استان اصفهان در دست مطالعه است

کاشان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ثبت جهانی معادن نخلک استان اصفهان در دست مطالعه و پیگیری است.

به گزارش ایرنا، «فریدون الهیاری» روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: معادن نخلک در شهرستان نایین، از مناطق مهم معدنکاری تاریخی در کشور محسوب می شود.

(مجتمع معدنی نخلک از معادن سرب ایران در کیلومتر ۱۴۰ شرق نایین و بخش انارک واقع شده است؛ پیشینه بهره برداری از این معدن به دو هزار سال پیش بازمی گردد.

سابقه راه اندازی کارخانه فرآوری این معدن به سال ۱۳۳۰ می رسد و می توان از آن به عنوان نخستین کارخانه فرآوری مواد معدنی ایران نام برد؛ ذخیره قطعی این معدن ۸۵۰ هزار تن برآورد شده ؛ این معدن درحال تبدیل به نخستین موزه معادن ایران است و عملیات اجرایی این کار نیز آغاز شده است).

وی افزود: همچنین پرونده قنات های ایرانی که قنات های میمه، اردستان و وزوان در استان اصفهان را نیز در بر می گیرد در نوبت ثبت جهانی است.

وی به مشکلات منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در شمال شهرستان آران وبیدگل اشاره کرد و گفت: با وجود این مشکلات استقبال مردم برای بازدید از این منطقه بی نظیر است.

الهیاری خاطرنشان کرد: منطقه گردشگری مرنجاب نیازمند توجه و برنامه ریزی اساسی است و فراهم کردن زیرساخت های اولیه برای بهره برداری بهتر از این مجموعه ضروری است.

وی تاکید کرد: در سال 93 اعتبارات خوبی برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل در نظر گرفته نشده و ضروری است در اعتبارات تملک دارایی های سال آتی این نقیصه جبران شود.


روستای عشین (اشین)در انارک

  • روستای عشین در سمنان

  • روستای عشین در سمنان

    روستای عشین در سمنان



    در حدود 30 کیلومتری شمال غرب شهر انارک واقع در استان سمنان در 29/53 شمالی و 30/33 شرقی روستای عشین قرار دارد. راه دسترسی به این روستا راه انارک به خور و بیابانک است. روستا روی تپه ای با ارتفاع حدود 30 متر واقع  شده و نمای عمومی آن گنبد های گلی است که در امتداد شیب تپه در خط آسمان دیده می شود . یک قطعه سنگی در بالاترین قسمت روستا قرار دارد. روستا چنان با طبیعت هماهنگ است که انگار از تپه روییده است. با دیدن آن نخستین سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا در مکانی تا این اندازه خشک سکونت گاهی شکل گرفته است.اما 3 چشمه ی بسیار کوچک و راهی کاروانرو که تا گذشته نه چندان دور ارتباط یزد اردکان و انارک را از طریق عشین و کاروانسرای چشمه آب سفید و قصر بهرام و جاده سنگ فرش به گرمسار و فیروز کوه و ساری برقرار می ساخته عوامل شکل گیری روستا بوده اند.در نزدیکی ان هم معدن مسی وجود داشته که کاروان ها مس ان را به شهر ها حمل می کرده اند و روستاییان نیز با ان ها وسایل مسی می ساخته اند و به کاروانیان می فروختند.

    سه چشمه ی کوچک با سه استخر که آب روستا و سه قطعه زمین را که بزرگترین آن ها حدود 2 هکتار است تامین می کنند در شمال روستا قرار دارند و آب مورد نیاز کاروانیان را هم تامین می کرده اند. در زیر هر چشمه استخری قرار دارد تا آب شیرین و گرانبهای چشمه ها را در آن ذخیره شود. این استخر ها پر از ماهی قرمز اند. مختصر آب و آبادانی باقیمانده موجب شده است عده ای از بازماندگان عشین که در انارک زندگی م کنند در مواقعی از سال که هوای منطقه مناسب است به این روستا سری بزنند.

    اما عشین روی تپه ای مشرف به دشت وسیعی همچنان ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است و با تصویری  که آلفونس گابریل در 70 سال پیش تهیه کرده تفاوت چندانی ندارد. بافت روستا را توپوگرافی تپه شکل داده است و مسیر رفت و برگشت کاروانیان که کاروانسرا قلعه بر سر راه ان قرار دارد شریان اصلی بافت روستا است.

    حمام با فاصله ی چند ده متری در پایین تپه در کنار استخر ی کوچک که آب آن سوار بر حمام است قرار گرفته است و از هر کوچه ای از روستا چشم انداز وسیعی از کویر خاموش و بی انتها دیده می شود. ار برج های قلعه می توان تا کیلومتر ها دور تر راه ورودی را زیر نظر گرفت و اگر کسی با ریگ جن آشنا باشد اولین تپه های ریگ در کنار کوه بزرگی قابل روئیت است.

    در این روستا سه عنصر اصلی معماری عبارتند از :

    قلعه کاروانسرا :

    این نام را به دلیل معماری عجیب این بنا می توان به آن اطلاق کرد،چون شاید نظیر آن را چه به لحاظ فرم و الگو و چه به لحاظ عملکرد در جای دیگری نمی توان سراغ کرد. یک دایره به قطر 16 متر با وتری به طول هشت متر بریده شده و در دو سوی این وتر دو دایره به قطر سه متر قرار گرفته اند.ورودی اصلی با ارتفاعی کمتر از دو متر از میان سر دری کوتاه که قوس آجری آن در میان سنگ های لاشه تضادی از نظم در بی نظمی را شکل داده است ، می گذرد و به دالانی باریک با سقفی از طاق آهنگ می رسدکه امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده است.در دو طرف این این راهرو دو اتاق وجود دارد. دیوار ها و سقف آن چنان در هم آمیخته اند که تشخیص آن ها از هم دشوار است.در گوشه ی هر اتاق ورودی کوچکی به اتاقک داخل برج نگهبانی وجود دارد. دیوار ها با سنگ شکسته ساخته شده است و با کاهگل اندود شده اند ، سقف ها از خشت خام اند و به شیوه ی چهار پرگار پوشش داده شده اند با این شیوه طاق زنی می توان هر پلان نا معینی را پوشش داد. اتاق ها بخاری دیواری داشته اند و پنجره ندارند این می توان نشان دهنده ی استفاده شبانه از فضا باشد.روی هر اتاق اتاق دیگری قرار دارد که آسیب بسیار دیده و راه دسترسی به آن مشخص نیست باقیمانده فضا حیاط بزرگی است که به سه قسمت تقسیم شده است همه چیز نشان می دهد این بنا کاروانسرایی بوده که با شکل و شمایل قلعه ساخته شده است. نباید از نظر دور داشت که بیشتر کاروانسرا ها کمابیش امکانات دفاعی نیز داشته اند.

    خانه های روستایی

    خانه ها اغلب یک اتاق دارند و از ترکیب خشت و سنگ ساخته شده اند گنبد های بسیار بلند به شیوه چهارپرگار سقف این اتاق ها را تشکیل می دهد.خانه ها اغلب پنجره ندارد و نور مورد نیاز را از سقف و سوراخ های ریزی در دیوار ها می گیرد در پشت برخی از خانه ها نیز حیاط هایی با دیوار خستی وجود دارد همچنین در همه ی اتاق ها بخاری هیزمی وجود دارد که حاکی از اقلیم بسیار سرد این منطقه کویری در زمستان است در تابستان هم این اتاق های کور و بسته با سقف های گنبدی بلند کارایی بسیار زیادی داشته اند و ساکنان را از باد های کویری سیاه باد و سرخ باد در امان نگاه می داشته اند.تعداد زیادی طاقچه در دیوار ها نمای عمومی داخل این خانه هاست.

    حمام:

    در فاصله چند ده متری روستا در نزدیکی استخری کم عمق که مملو از ماهی قرمز است و آب خود را از چشمه ی کوچکی تامین می کند حمامی وجود دارد که ابعاد آن و کامل بودن الگوهای فضایی آن بیش از نیاز روستاست و حکایت از رفع نیاز مسافران و کاروانیانی می کند که پس از این روستا برای رسیدن به اولین شهر بیش از 5 منزل راه پیش رو داشته اند.

    ( یک منزل حدود 40 کیلومتر است و راهی است که یک کاروان در مدت یک روز قادر به پیمودن آن بوده است.)

    حمام همه ی فضا های کلاسیک شامل هشتی ورودی ،سربینه ، میاندر،گرمخانه،شاه نشین،خزینه و تون را داراست و جالب اینکه بر خلاف خانه های روستایی تزئینات آهکی دارد.

    ارزشهای عشین

    عشین یک نمونه ی معماری روستایی دست نخورده و در آخرین حد و مرزهای اسکان زندگی انسانی در حاشیه کویر است و بازدیدکننده با قدم زدن در کوچه های خود را در گذشته های تاریخی دور احساس می کند .همچنین نشانه ی تلاش بی نظیر انسانهایی است که با منابع آبی بسیار محدود فضای زیستگاهی بوجود آورده اند که نقشی با اهمیت در بقای راه به عنوان شریان تمدن داشته است.از سوی دیگر این سکونت گاه می تواند محل استقرار مناسبی برای آشنایی با اقلیم متنوع کوهستانی ،بیابانی و کویری منطقه باشد و مهم تر از همه نوع خاصی از کویر به نام ریگ در نزدیگی آن است که بیشتر مردم به نام ماسه روان می شناسند. این مشهورترین ریگ ایران یعنی ریگ جن چه به لحاظ فرم و چشم انداز و چه به لحاظ پوشش گیاهی و پوشش جانوری بی نظیر است. در برنامه بازدید از عشین و طبیعت اطراف آن می توان به ابعاد جدیدی از زیبایی های طبیعی دست یافت و یکی از زیباترین و بی نظیرترین روابطی را که انسان با طبیعت بوجود آورده و بعد ها طبیعت آن را غنی تر کرده از نزدیک دید و تجربه کرد.

    http://jahangard-javan.blogfa.com/post-83.aspx