نقل از:http://arbaeen.ir
از قابلیت های انحصاری این تصاویر می توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱) قابلیت چرخش سه بعدی تصاویر (۱۸۰ × ۳۶۰ درجه) با استفاده از موس
۲) طبیعی بودن تصاویر و القای حس واقعی حضور در محل
۳) بررسی محل از نگاه خود
۴) قابلیت زوم بر روی تصاویر (با استفاده از غلطت بالا و پایین رونده موس)
آیین افتتاح واحد دیالیزمرکز درمان بستر شادن یغمایی خور برگزار گردید
آیین افتتاحیه واحد دیالیزمرکز درمان بستر شادن یغمایی با حضور معاونت محترم توسعه و منابع دانشگاه جناب آقای دکتر یوسفی ، نماینده محترم و معززشهرستان های نایین و خوروبیابانک درمجلس شورای اسلامی جناب آقای طباطبایی ، ،فرماندارمحترم جناب آقای استوار ،بخشدار مرکزی ، دکتر حاجی مالیان مدیریت شبکه ،مرتضی فیروزی معاونت بهداشتی ،کارکنان ستاد شبکه، مراکز بهداشتی درمانی و مرکز درمان بستر شادن یغمایی ، اعضای شورای اداری شهرستان ،روسای ادارات و ارگانها،خیرین حوزه سلامت و جمعی از اهالی شهرستان خوروبیابانک در سالن آمفی تئاتر شهید خسروی شهر خور برگزار گردید
میزان تولید کانسنگ سرب و روی نخلک یک هزار و 409 تنتولید کانسنگ سرب و روی از 666 هزار تن گذشت |
|
به گزارشایمیدرو) میزان تولید کانسنگ سرب و روی شرکت های تابعه ایمیدرو طی 8 ماهه امسال از مرز 666 هزار تن گذشت.
|
|
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی
ایران، سه شرکت معدنی تحت پوشش ایمیدرو (انگوران، مهدی آباد و نخلک)، از
ابتدای فروردین تا پایان آبان، 666 هزار و 314 تن ماده معدنی سرب و روی
تولید کردند که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (629 هزار و
106 تن)، 37 هزار و 208 تن افزایش نشان می دهد. |
طرز تهیه کُمَه
این غذا که تقریبا در چوپانان دیگر وجود ندارد قبلا تهیه و مصرف می شد این غذا درحقیقت نوعی پنیر می باشد که طرز تهیه آن از نائین آنلاین -نقل قول می شود
کُمَه = تلفظ نائینی
کُومَه=تلفظ فارسی
غذایی محلی مخصوص منطقه نایین
مواد لازم جهت ساختن کومه
آرد جو یا گندم –پونه تازه – شیر گوسفند
ابتدا آرد جو یا گندم را خمیر کرده و سپس با پونه مخلوط نموده و می گذاریم تا مدتی بماند تا مخلوط کاملا کپک بزند سپس آنرا خشک کرده و در جایی قرار می دهیم تا زمانی که فصل درست کردن کومه فرا برسد که در اوایل پاییز یا چند روز زودتر زمانی که هوا خنک شده است البته این زمانی است که گوسفندان شیر کمی دارند و فصل تمام شدن شیر گوسفندان است.( مخلوط آرد جو یا گندم را با پونه مایه کومه مینامند .)
برای ساختن کومه 200 گرم از این مخلوط را خوب سائیده تابه پودر تبدیل شود سپس در داخل یک پارچه نازک نخی قرار میدهیم و آنرا با در حدود دو کیلو شیر مالش می دهیم تا شیر خوب سفت شود ( شبیه ماست شود ) که این در حقیقت مایه کومه است . سپس آنرا داخل پوست گوسفند میریزیم و به مدت سه روز در محلی خنک و سایه آویزان میکنیم بدون آنکه چیزی به آن اضافه نمائیم ( این یعنی پوست را گرسنه نگه میداریم )
سپس روزی نیم کیلو یا کمی بیشتر شیر را با همین مقدار آب مخلوط کرده در داخل پوست میریزیم . البته باید هر روز قبل از اضافه کردن شیر؛ پوست را به مدت 2الی 3 ساعت در داخل آب قرار دهیم تا ضمن نرم شدن پوست ؛ رنگ کومه از حالت تیره خارج گردد و سفید رنگ شود . سپس دو باره پوست را به محلی آویزان کرده تا کم کم آب آن از پوست خارج گردد .. این کاررا باید به مدت چهل روز انجام دهیم تا کومه بنا به گفته محلی" پا برسد" یعنی به عمل آید .کومه غذایی خوش خوراک مخصوصابرای صبحانه اشتها آور میباشد . بنا به گفته قدیمی ها دارویی برای استخوان درد پا درد و کمر درد میباشد قیمت این محصول با کیفیت عالی با قیمت گوشت گوسفند(در هر زمان) برابری میکند زیرا ارزش غذایی بالای آن با گوشت گوسفند برابر است . لازم به ذکر است که برای تهیه کومه باید از شیر گوسفند استفاده شود ولی بدلیل عدم دسترسی به شیر گوسفند از شیر گاو و یا حتی شیر پاستوریزه هم استفاده میکنند .
روستای عشین در سمنان
در حدود 30 کیلومتری شمال غرب شهر انارک واقع در استان سمنان در 29/53
شمالی و 30/33 شرقی روستای عشین قرار دارد. راه دسترسی به این روستا راه
انارک به خور و بیابانک است. روستا روی تپه ای با ارتفاع حدود 30 متر واقع
شده و نمای عمومی آن گنبد های گلی است که در امتداد شیب تپه در خط آسمان
دیده می شود . یک قطعه سنگی در بالاترین قسمت روستا قرار دارد. روستا چنان
با طبیعت هماهنگ است که انگار از تپه روییده است. با دیدن آن نخستین سوالی
که به ذهن می رسد این است که چرا در مکانی تا این اندازه خشک سکونت گاهی
شکل گرفته است.اما 3 چشمه ی بسیار کوچک و راهی کاروانرو که تا گذشته نه
چندان دور ارتباط یزد اردکان و انارک را از طریق عشین و کاروانسرای چشمه آب
سفید و قصر بهرام و جاده سنگ فرش به گرمسار و فیروز کوه و ساری برقرار می
ساخته عوامل شکل گیری روستا بوده اند.در نزدیکی ان هم معدن مسی وجود داشته
که کاروان ها مس ان را به شهر ها حمل می کرده اند و روستاییان نیز با ان ها
وسایل مسی می ساخته اند و به کاروانیان می فروختند.
سه چشمه ی کوچک با سه استخر که آب روستا و سه قطعه زمین را که بزرگترین آن
ها حدود 2 هکتار است تامین می کنند در شمال روستا قرار دارند و آب مورد
نیاز کاروانیان را هم تامین می کرده اند. در زیر هر چشمه استخری قرار دارد
تا آب شیرین و گرانبهای چشمه ها را در آن ذخیره شود. این استخر ها پر از
ماهی قرمز اند. مختصر آب و آبادانی باقیمانده موجب شده است عده ای از
بازماندگان عشین که در انارک زندگی م کنند در مواقعی از سال که هوای منطقه
مناسب است به این روستا سری بزنند.
اما عشین روی تپه ای مشرف به دشت وسیعی همچنان ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده
است و با تصویری که آلفونس گابریل در 70 سال پیش تهیه کرده تفاوت چندانی
ندارد. بافت روستا را توپوگرافی تپه شکل داده است و مسیر رفت و برگشت
کاروانیان که کاروانسرا قلعه بر سر راه ان قرار دارد شریان اصلی بافت روستا
است.
حمام با فاصله ی چند ده متری در پایین تپه در کنار استخر ی کوچک که آب آن
سوار بر حمام است قرار گرفته است و از هر کوچه ای از روستا چشم انداز وسیعی
از کویر خاموش و بی انتها دیده می شود. ار برج های قلعه می توان تا
کیلومتر ها دور تر راه ورودی را زیر نظر گرفت و اگر کسی با ریگ جن آشنا
باشد اولین تپه های ریگ در کنار کوه بزرگی قابل روئیت است.
در این روستا سه عنصر اصلی معماری عبارتند از :
قلعه کاروانسرا :
این نام را به دلیل معماری عجیب این بنا می توان به آن اطلاق کرد،چون شاید
نظیر آن را چه به لحاظ فرم و الگو و چه به لحاظ عملکرد در جای دیگری نمی
توان سراغ کرد. یک دایره به قطر 16 متر با وتری به طول هشت متر بریده شده و
در دو سوی این وتر دو دایره به قطر سه متر قرار گرفته اند.ورودی اصلی با
ارتفاعی کمتر از دو متر از میان سر دری کوتاه که قوس آجری آن در میان سنگ
های لاشه تضادی از نظم در بی نظمی را شکل داده است ، می گذرد و به دالانی
باریک با سقفی از طاق آهنگ می رسدکه امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده
است.در دو طرف این این راهرو دو اتاق وجود دارد. دیوار ها و سقف آن چنان در
هم آمیخته اند که تشخیص آن ها از هم دشوار است.در گوشه ی هر اتاق ورودی
کوچکی به اتاقک داخل برج نگهبانی وجود دارد. دیوار ها با سنگ شکسته ساخته
شده است و با کاهگل اندود شده اند ، سقف ها از خشت خام اند و به شیوه ی
چهار پرگار پوشش داده شده اند با این شیوه طاق زنی می توان هر پلان نا
معینی را پوشش داد. اتاق ها بخاری دیواری داشته اند و پنجره ندارند این می
توان نشان دهنده ی استفاده شبانه از فضا باشد.روی هر اتاق اتاق دیگری قرار
دارد که آسیب بسیار دیده و راه دسترسی به آن مشخص نیست باقیمانده فضا حیاط
بزرگی است که به سه قسمت تقسیم شده است همه چیز نشان می دهد این بنا
کاروانسرایی بوده که با شکل و شمایل قلعه ساخته شده است. نباید از نظر دور
داشت که بیشتر کاروانسرا ها کمابیش امکانات دفاعی نیز داشته اند.
خانه های روستایی
خانه ها اغلب یک اتاق دارند و از ترکیب خشت و سنگ ساخته شده اند گنبد های
بسیار بلند به شیوه چهارپرگار سقف این اتاق ها را تشکیل می دهد.خانه ها
اغلب پنجره ندارد و نور مورد نیاز را از سقف و سوراخ های ریزی در دیوار ها
می گیرد در پشت برخی از خانه ها نیز حیاط هایی با دیوار خستی وجود دارد
همچنین در همه ی اتاق ها بخاری هیزمی وجود دارد که حاکی از اقلیم بسیار سرد
این منطقه کویری در زمستان است در تابستان هم این اتاق های کور و بسته با
سقف های گنبدی بلند کارایی بسیار زیادی داشته اند و ساکنان را از باد های
کویری سیاه باد و سرخ باد در امان نگاه می داشته اند.تعداد زیادی طاقچه در
دیوار ها نمای عمومی داخل این خانه هاست.
حمام:
در فاصله چند ده متری روستا در نزدیکی استخری کم عمق که مملو از ماهی قرمز
است و آب خود را از چشمه ی کوچکی تامین می کند حمامی وجود دارد که ابعاد آن
و کامل بودن الگوهای فضایی آن بیش از نیاز روستاست و حکایت از رفع نیاز
مسافران و کاروانیانی می کند که پس از این روستا برای رسیدن به اولین شهر
بیش از 5 منزل راه پیش رو داشته اند.
( یک منزل حدود 40 کیلومتر است و راهی است که یک کاروان در مدت یک روز قادر به پیمودن آن بوده است.)
حمام همه ی فضا های کلاسیک شامل هشتی ورودی ،سربینه ، میاندر،گرمخانه،شاه
نشین،خزینه و تون را داراست و جالب اینکه بر خلاف خانه های روستایی تزئینات
آهکی دارد.
ارزشهای عشین
عشین یک نمونه ی معماری روستایی دست نخورده و در آخرین حد و مرزهای اسکان
زندگی انسانی در حاشیه کویر است و بازدیدکننده با قدم زدن در کوچه های خود
را در گذشته های تاریخی دور احساس می کند .همچنین نشانه ی تلاش بی نظیر
انسانهایی است که با منابع آبی بسیار محدود فضای زیستگاهی بوجود آورده اند
که نقشی با اهمیت در بقای راه به عنوان شریان تمدن داشته است.از سوی دیگر
این سکونت گاه می تواند محل استقرار مناسبی برای آشنایی با اقلیم متنوع
کوهستانی ،بیابانی و کویری منطقه باشد و مهم تر از همه نوع خاصی از کویر به
نام ریگ در نزدیگی آن است که بیشتر مردم به نام ماسه روان می شناسند. این
مشهورترین ریگ ایران یعنی ریگ جن چه به لحاظ فرم و چشم انداز و چه به لحاظ
پوشش گیاهی و پوشش جانوری بی نظیر است. در برنامه بازدید از عشین و طبیعت
اطراف آن می توان به ابعاد جدیدی از زیبایی های طبیعی دست یافت و یکی از
زیباترین و بی نظیرترین روابطی را که انسان با طبیعت بوجود آورده و بعد ها
طبیعت آن را غنی تر کرده از نزدیک دید و تجربه کرد.
http://jahangard-javan.blogfa.com/post-83.aspx