چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

ثبت جهانی معادن نخلک در دست مطالعه است

ثبت جهانی معادن نخلک استان اصفهان در دست مطالعه است

کاشان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ثبت جهانی معادن نخلک استان اصفهان در دست مطالعه و پیگیری است.

به گزارش ایرنا، «فریدون الهیاری» روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: معادن نخلک در شهرستان نایین، از مناطق مهم معدنکاری تاریخی در کشور محسوب می شود.

(مجتمع معدنی نخلک از معادن سرب ایران در کیلومتر ۱۴۰ شرق نایین و بخش انارک واقع شده است؛ پیشینه بهره برداری از این معدن به دو هزار سال پیش بازمی گردد.

سابقه راه اندازی کارخانه فرآوری این معدن به سال ۱۳۳۰ می رسد و می توان از آن به عنوان نخستین کارخانه فرآوری مواد معدنی ایران نام برد؛ ذخیره قطعی این معدن ۸۵۰ هزار تن برآورد شده ؛ این معدن درحال تبدیل به نخستین موزه معادن ایران است و عملیات اجرایی این کار نیز آغاز شده است).

وی افزود: همچنین پرونده قنات های ایرانی که قنات های میمه، اردستان و وزوان در استان اصفهان را نیز در بر می گیرد در نوبت ثبت جهانی است.

وی به مشکلات منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در شمال شهرستان آران وبیدگل اشاره کرد و گفت: با وجود این مشکلات استقبال مردم برای بازدید از این منطقه بی نظیر است.

الهیاری خاطرنشان کرد: منطقه گردشگری مرنجاب نیازمند توجه و برنامه ریزی اساسی است و فراهم کردن زیرساخت های اولیه برای بهره برداری بهتر از این مجموعه ضروری است.

وی تاکید کرد: در سال 93 اعتبارات خوبی برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل در نظر گرفته نشده و ضروری است در اعتبارات تملک دارایی های سال آتی این نقیصه جبران شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد