چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

شب قریه‌ی من

شب قریه‌ی من


شعری از محمد مستقیمی(راهی)

شب قریه‌ی من
با تابستانی سوخته
هرساله
و دم‌کرده گاهی
در نوازش خنکای «کولر»
گونه‌هایم
لب‌هایم
به‌ یاد می‌آورند
تف‌بادهای گذشته را
ذائقه‌ام
در هجوم گس «کالباس»
فریاد می‌‌کند
طعم فلفل‌رنگ آبگوشت را
از رکورد مسابقه‌ی تریت‌خوری
در ازدحام عیالواری پدر
{مادرم هنوز هم نوشابه نمی‌نوشد و هرچیز در بطری باشد}
ناخنکی به آب‌دوغ خیار مادر می‌زنم
جای پدر خالی‌ست

امشب بسترم را بر بام گذشته خواهم‌گسترد
بد نیست با جوانی‌ام قدم بزنم
تا افق قریه
آنجا که پیش‌تر از این
می‌رفتم هرشب
همراه با تنهایی‌ام
شاید او کنار چشمه
بهانه‌اش را می‌شوید هنوز
آه
خفه‌کرده‌است
جوی بتونی
زمزمه آب را
و دزدیده است
نئون
مهتاب را
شب پرده‌ی خوبی بود
در گریز از نگاه‌های نااهل
که دریدندش
و او
که بهانه‌اش را می‌شست
هرشب، کنار چشمه
در من باقی‌ست
و بهانه‌ای که شسته‌ نشد هرگز
در او
ریگی در جوی می‌اندازم
شتک به روی کسی نمی‌نشیند
و او
رویش را برنمی‌گرداند
با لبخند
در قاب پنجره‌ای می‌ایستم
خوابیده در کوچه
زیر رگبار موسیقی جاز
که از پنجره می‌بارد
محو سایه‌هایی که می‌رقصند
جوانی‌ام از من گذشته ‌است
ایستاده در افق پیشین
محو یک آواز
«گرگرو»* می‌خواند:
«یه‌شو گریه تو چشمام خونه داره
یه بغضه، بغض ابر نوبهاره
عزیزو سوز باشی فصل فردا
بذار اشکی به دامونت بباره»
نور می‌رقصد
در ویترین
نگاه عروسک هیچ نمی‌گوید
نگاه کن!
فانوس آبیار است در دشت
سوسو می‌زند
چه نور گندم‌رنگی!

امشب بسترم را بر بام گذشته خواهم گسترد
و بیدار خواهم ماند
تا آمدن پروین
در عطر مناجات مادربزرگ
«یارب در خلق تکیه‌گاهم نکنی
محتاج گدا و پادشاهم نکنی
موی سیه‌ام سپیدکردی به کرم
با موی سپید روسیاهم نکنی»
پروین همیشه دیر می‌آید
بازمی‌گردم
شاید او کنار چشمه
بهانه‌اش را می‌شوید هنوز
ریگی در جوی می‌اندازم
شتک به روی کسی نمی‌نشیند
و او
رویش را بر نمی‌گرداند با لبخند

*گرگرو: طایفه‌ی لولی‌وشان در قریه‌ی چوپانان

نقل از :انجمن شاعران

راهی در نشست‌های هفتگی «آینه‌های روبه‌رو»(کارگاه ترانه)


راهی در نشست‌های هفتگی «آینه‌های روبه‌رو»(کارگاه ترانه)



به گزارش انچمن شاعران ایران  :روز یکشنبه نوزدهم مهرماه 1394 نشست دیگری از نشست‌های هفتگی «آینه‌های روبه‌رو»(کارگاه ترانه) از ساعت17:30 در محل سالن اصلی خانه‌ی شاعران ایران برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی انجمن شاعران ایران تفاوت مهم این نشست با نشست‌های قبلی این بود که استادمحمدعلی بهمنی به دلیل اکران فیلم مستندی درباره‌ی شخصیت ادبی‌شان، حضور نداشتند. از سوی دیگر حضور استاد محمد مستقیمی(راهی) شاعر، داستان‌نویس، منتقد و پژوهشگر ادبی باعث شد که حاضران بتوانند از دریچه‌های نگاه ایشان به بخش‌های دیگری از زیبایی‌های ادبیات بنگرند.

استاد راهی در این نشست به تناسب آثار خوانده‌شده به طرح مباحثی درباره ساختار و ماهیت شعر پرداختند. ایشان سال‌ها در اصفهان حضور ادبی فعال داشته‌اند و چند نسل از شاعران این شهر وامدار دانش و ذوق و هنر معلمی ایشان هستند. کتاب «آیینه‌پردازان» ایشان چکیده‌ی سال‌ها مداقه‌ و تجربه‌ی ایشان در زمینه‌ی شاعری و آموزش شعر است.
بخش دوم این نشست، به شعرخوانی اختصاص یافت که در ساعت 20:30 به پایان رسید.

جزئیات بیکاری در ۲۳ رشته تحصیلی

راه مشاور  نوشت:

جزئیات بیکاری در ۲۳ رشته تحصیلی

مطالعات جدید نشان می‌دهد رکورد بیکاری فارغ‌التحصیلان روستایی مربوط به رشته‎های حقوق، صنعت و فرآوری، محیط زیست، بازرگانی، علوم اداری و مهندسی است و در این رشته‌ها بیشترین مشکل ورود به بازارکار وجود دارد.
به گزارش مهر، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال حاضر مهمترین و جدی ترین مسئله در بازار کار کشور است. بیکاری جوانان تحصیل کرده امروز دیگر شهر و روستا ندارد و در تمامی بخش‌ها وجود دارد. شرایط امروز به گونه ای است که امکان کاریابی برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از تحصیل کرده‌های فنی و مهارتی به مراتب دشوارتر است.
همچنین کارجویانی که سطح تحصیلات پایین تری دارند نیز امکان بهتری برای ورود به بازار کار می یابند اما هرچه سطح تحصیلات جوانان به ویژه در رشته های علوم انسانی و نظری بالاتر باشد، متاسفانه امکان یافتن شغل برای آنها دشوارتر می شود. برخی جوانان برای فرار از این وضعیت مجبور می شوند در مشاغلی غیر از رشته های تحصیلی خود وارد شوند.
بیکارترین رشته‌های تحصیلی در روستاها کدامند؟

نتایج بررسی جدیدترین گزارش وزارت کار از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی در روستاهای کشور نشان می‌دهد که بیشترین تعداد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته های بازرگانی و امور اداری، علوم انسانی، مهندسی و حرفه های مهندسی به ترتیب با ۲۱.۳ درصد، ۱۵.۶ درصد و ۱۳.۹ درصد وجود دارند و این رشته ها بالاترین آمار بیکاری جوانان روستاهای کشور را دارند.
همچنین رشته های حقوق، صنعت و فرآوری و حفاظت محیط زیست نیز با ۳۶.۸ درصد، ۳۱.۴ درصد و ۳۰.۴ درصد؛ بالاترین آمار بیکاری را در بین جوانان تحصیل کرده روستایی کشور دارند. البته این وضعیت با اندکی تغییر در مورد جوانان ساکن در شهرها وجود دارد.
جزئیات بیکاری در ۲۳ رشته تحصیلی

در برخی رشته ها اوضاع بهتر است و جوانان تحصیل کرده در این بخش‌ها به مراتب آسان‌تر وارد بازار کار می شوند. میزان بیکاری در رشته‌های تحصیلی دامپزشکی، خدمات بهداشتی و تربیت معلم و علوم تربیتی به ترتیب ۴.۲ درصد، ۴.۵ درصد و ۹.۶ درصد است.
آنچه که گزارش بازار کار روستایی وزارت کار -براساس آمارهای سال ۹۲ - نشان می دهد اینکه نرخ مشارکت روستایی کشور اندکی بهتر از وضعیت فعالیت اقتصادی در شهرهای کشور است. در برخی از استان‌ها مانند اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی فعالیت بهتری در بین جمعیت روستایی وجود دارد.
۵۰ درصد اشتغال در روستاها کشاورزی است
در نقطه مقابل در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان اوضاع چندان خوب نیست و روستائیان تمایل و یا زمینه کمتری برای انجام فعالیت اقتصادی دارند. بیشترین نرخ اشتغال نیز مربوط به استان‌هایی مانند تهران، مرکزی و کرمان است و کمتری نیز مربوط به کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و لرستان است.
کشاورزی در روستاهای کشور ۵۰.۱ درصد کل اشتغال را ایجاد کرده و این وضعیت در مورد استان‌هایی مانند اردبیل، کرمان و کردستان بهتر است به نحوی که در این استان‌ها کشاورزی ۶۷.۳ درصد تا ۶۸.۷ درصد کل اشتغال را ایجاد کرده است.
با این وجود، مشاغل کشاورزی در استان تهران تنها ۱۰.۷ درصد، در یزد ۲۹.۳ درصد و در هرمزگان نیز ۳۳.۵ درصد اشتغال را ایجاد کرده و مابقی فعالیت های ساکنان در این مناطق از کشور در حوزه های صنعت و خدمات شکل می گیرد.
 
منبع: مهر

از سال 93 تاکنون هزار روستا خالی از سکنه شدند

از سال 93 تاکنون هزار روستا خالی از سکنه شدند 

Image result for ‫خالی شدن روستاها‬‎

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروح کشور گفت:  با بیان اینکه از سال 93 تاکنون هزار روستا خالی از سکنه شدند گفت: این لطمه ای به اقتصاد می زند و مردم تولید کننده به مصرف کننده و حاشیه نشین شهرها تبدیل می شوند و باید در این خصوص مهاجرت معکوس را عملی کنیم.

وی در ادامه به پرداخت وام خوداشتغالی در روستاها اشاره کرد و گفت: مبلغ این وام 250 میلیارد تومان بود که مجلس آنرا به 350 میلیارد ارتقا داد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروح کشور به شبکه خبر افزود: البته وامهای خوداشتغالی در کشور ما در بررسیها نمره و عملکرد مثبتی نگرفته است بنابراین باید این وامها با مشارکت صورت گیرد که مبنای ما  برای اعطای وام تشکیل تعاونیها با حضور 50  هزار خانوار است.


چرا روستاهای اصفهان لباس شهری پوشیدند؟

روستاهای اصفهان لباس شهری پوشیدند/مهاجرت معکوس تنها ۱۰ درصد

طرح هادی
شناسهٔ خبر: 2934203 - 
اصفهان- با گذشت یک دهه از اجرای طرح هادی در روستاها، آنچه از روستاهای اصفهان باقی مانده یک لباس شهری است که هیچ بویی از بافت روستایی ندارد و جذابیت‌های خود را از دست داده است .

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: به دنبال اجرای طرح هادی اگرچه مردم روستاها از اینکه جاده‌های آسفالت شده دارند و صاحب ساخت‌وسازهای شهری شده‌اند، دلخوش هستند اما دیگر خبری از وجود بافت روستایی نیست چراکه فنّاوری این بار به جان روستاهای ما افتاده است.

روستاها زمانی دارای خانه‌های خشت و گلی، معابر تنگ و کاه‌گلی، سرسبزی، هوای پاک برای آرامش اهالی و همچنین گردشگران شهری بود اما اکنون تنها هوای پاک و فضای سبزی را از سال‌های گذشته خود به یادگار دارد که قطعا با شهری شدن روستاها به‌زودی همین هوای پاک هم به عارضه آلودگی مبتلا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هدف عمده از اجرای طرح هادی ایجاد بستری مناسب برای اهالی روستا و مهاجرت معکوس روستائیان به زادگاه خود بوده است، اظهار داشت: به دنبال اجرای طرح هادی در روستاها تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مهاجرت معکوس روستائیان به زادگاه‌های خود صورت گرفت.

غلامحسین خانی ادامه داد: بر اساس آمار ثبت‌شده در سال ۹۰، ۲۱۰ هزار و ۵۲۱ خانوار روستایی داشتیم که در سال ۹۲ با مهاجرت روستائیان به زادگاه خود، آمار روستائیان استان به ۲۱۷ هزار نفر افزایش یافت.

اگرچه عمده هدف اجرای طرح هادی بازگرداندن روستائیان به زادگاه‌ خود است اما این بازگشت هم به‌صورت دائمی و سکونت در روستاها نبوده است بلکه  روستائیان ساکن شهر به صورت فصلی و یا برای گذران دوران تفریح خود به روستاها بازگشت داشته‌اند.

خانی ادامه داد: مهاجرت معکوس روستاهای مختلف متفاوت است، به‌طوری‌که در برخی روستاها از جمله فریدون‌شهر تا ۵ درصد مهاجرت معکوس را شاهد بودیم اما در روستاهای دیگر این شاخص بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ثبت‌شده است.

علی کریمی، معاون عمران روستایی نیز در این خصوص در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه با اجرای طرح هادی دیگر بافت روستایی باقی نمانده و به همین دلیل گردشگری روستایی دچار آسیب‌ شده است، ادامه داد: تمام روستاها قابلیت گردشگری ندارند اما در سال جاری در استان اصفهان ۳ روستای سمیرم، نشرج و گرمه در خور و بیابانک برای گردشگری در نظر گرفته شد.

محسن قوی بیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان نیز در این خصوص در گفتگو با مهر با تائید اینکه لازم است ضمن اجرای طرح هادی بافت روستایی حفظ شود و این امر در دستور کار ما است، گفت: در منشور ۱۶ بندی که سال ۸۴ طراحی شد تنها یک‌بند آن در خصوص مقاوم‌سازی مسکن روستایی است و تمام بندهای آن در ارتباط با حفظ بافت روستاها بوده است.

سید مهدی صدری، کارشناس مسئول مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان نیز در پاسخ به این پرسش مهر که چرا طرح هادی به‌گونه‌ای اجرا نشد که ضمن ارائه تسهیلات و فراهم کردن زمینه آسایش برای زندگی روستائیان، بافت روستا نیز حفظ شود، گفت: روستائیان خود به دنبال فنّاوری و از جمله شهری شدن هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به زندگی روستایی کند و اگر این اقدام با اجبار انجام شود، روستائیان به شهرها روی می‌آورند.

اجرای طرح بهسازی و بازسازی منازل روستایی، به گونه‌ای پیش رفته که دیگر خانه روستایی برجای نگذاشته است. چه‌بهتر بود این بهسازی در حالی انجام می‌گرفت که حداقل نمای بیرونی روستاها برگرفته از همان بافت روستایی ساخته می شد.

عرفان در شعر سهراب سپهری

بحث عرفان در شعر سهراب سپهری

با حضور محمد مستقیمی - راهی

یکشنبه 19 مهرماه 1394
 ساعت 11:00
شبکه چهار سیما
برنامه نقد چهار
زنده
منبع:دولنده

نمایشگاه توانمندیهای روستایی در تهران چه بهره ای دارد؟

نمایشگاه توانمندیهای روستایی در تهران چه بهره ای دارد؟

نوشته: نسل سومی

امسال نمایشگاه توانمندیهای روستایی  درتهران تشکیل شد و خانم زاهد هم به نمایندگی از روستای ما در این نمایشگاه شرکت کردند و غرفه ای را به روستای ما اختصاص دادند 

خبر گزاری چوپانان نیز عکس ها و خبر این نمایشگاه و شرکت روستایمان را در این مکان اطلاع رسانی کردند به همین علت اینجانب نسبت به این خبر حساس شدم و یک شب در کانال 5 آقای واحدی گزارشی از این نمایشگاه تهیه و پخش کردند که من تمام برنامه را دیدم تا به اهداف این نما یشگاه پی ببرم در مصاحبه ای که آقای واحدی با مسئول نمایشگاه انچام داد متوجه شدم که مسئول آقای رضوی که اکنون آقای دکتر رضوی بودند نماینده اسبق نائین در مجلس شورای اسلامی >
من از سخنان ایشان دو برداشت داشتم 
1- ایشان فرمودند که اگر 50 نفر روستایی و شهری -روستایی با هم شرکت تعاونی در روستا تشکیل دهند و شرکتش توجیه اقتصادی داشته باشد اداره آنها چندین برابر سزمایه گذاریشان به آنها وام با کارمزد 4 درصد می دهد 
2- این نمایشگاه به جز تبلیغ و بیلان کار برای آقای رضوی هیچ دستاورد دیگری ندارد
اولا تا کنون اینقدر شرکت های تعاونی در هر جایی با شکست روبرو شده است که مردم بهتر می دانند اگر پولی دارند یا در بانک بگذارند یا خودشان به تنهایی سرمایه گذاری کنند . نمونه اش شرکت تعاونی مصزف روستایی چوپانان است من شخصا سالها قبل از انقلاب در این شرکت سهامی گرفتم که تنها بهره آن در ابتدای انقلاب بعضی کالاههای مصرفی بوده که پدرم گرفته اکنون که 40 سال از سرمایه گذاری ما در این شرکت می گذرد یکبار هم این شرکت گزارشی از وضعیت مالی به ما نداده و من اکنون در این فکرم که شاید همان زمان پول ما را بالا کشیده اند
ثانیا تشکیل این نمایشگاه در تهران چه بهره ای دارد ؟اینکه از کرمانشاه بیایند و موسیقی اجرا کنند یا نوجوانی با دستگاه پارچه بافی دستی پارچه ببافد در توسعه روستا چه نقشی دارد و چگونه از مهاجرت روستایی جلوگیری می کند 
خوشبختانه یکروز صبح گوینده یکی از کانال ها نیز شدیدا به برگزاری این نمایشگاه در تهران انتقاد کرد که دید گاهش به دید گاه من نزدیک بود
حال امیدوارم که خانم زاهد طی گزارشی نتایج شرکت خو د را در این نمایشگاه بیان فرمایند تا ان شا الله سوالات ما نیز بی پاسخ نماند ضمنا خیلی مهم است که بدانیم مخارج این شرکت چقدر بوده و بودجه آن از کجا تامین شده است؟

کویر نمک در سال ۱۲۸۴ – قسمت۱۱

کویر نمک در سال ۱۲۸۴ – قسمت۱۱

سفرنامه سون هدین

ترجمه : مجید ذوالفقاری انارکی 

قنات چوپانان:
قنات که چشمه حیات این روستاست از دو چاه سرچشمه میگیرد که یکی در کوه عباس آباد، در دو فرسخی اینجا، و دیگری با همین فاصله در گدار <وربند> قرار دارد. دو رشته قنات، آب این چاه ها را به چوپانان قدیمی میبرند، که از آنجا این آب در مسیر مشترکی به چوپانان میرسد. حفر قسمت آخر قنات ۶ ماه طول کشیده و دو سال پیش، همراه با گشایش چوپانان کنونی به پایان رسیده است.

مردم کویر برای احداث یک آبادی تازه، ابتدا زمینی قابل کشت، که سطح آن از منطقه آبخیز پایین تر است را می یابند، و سپس در صورت مهیا بودن همه شرایط آبرسانی، دست به حفر قنات میزنند.
برای احداث قنات، ابتدا با چاه های آزمایشی جریان آب را به مسیر مورد نظرشان سوق میدهند. سپس چاه های دیگر را با فاصله مناسب یکی پس از دیگری حفر کرده و ته چاه ها را با تونل هایی به ارتفاع یک متر به هم متصل میکنند. در آنجایی که خطر ریزش قنات وجود دارد نیز، سقف آنرا با طاقی از خشت مستحکم میکنند.
ایجاد اینچنین سیستم آبرسانی به مهارت، زحمت و پشتکار فراوانی نیاز دارد. در دید مسافر اروپایی که ایرانیان را راحت طلب، بی خیال و بی تفاوت می پندارد، مهارت فرزندان این سرزمین در احدات این راه های آبرسانی، شگفتی بسیار برمی انگیزد.

از آنجایی که آب چوپانان از زمین سرچشمه میگیرد، این روستا بر خلاف آبادی علم به بارش برف و باران وابستگی ندارد. بارندگی در اینجا از سالی به سال دیگر میتواند بسیار تغییر کند، بعضی سال ها با بارش فراوان توأم است و سالی دیگر قطره ای از آسمان به زمین نمی بارد. آخرین برف سال، اگر برفی ببارد، در اواسط بهمن نازل میشود و از آن پس تا اواخر بهار احتمال بارش باران میرود.

راه ها و همسایگان چوپانان:
چوپانان ازهمسایگان خود، اشین، علم، انارک و عباس آباد دور است ولی این روستا به هیچ وجه با دنیای خارج بی ارتباط نیست چون راه هایی که این آبادی ها و نیز بعضی مناطق دیگر را به هم وصل میکنند از چوپانان میگذرند. راه اینجا تا انارک ۱۶ فرسخ است که از طریق <دربندو>، مشجری، و دهنه لاریجون میگذرد. راه اشین از <سر گدار دوم بیسون> و حوض حاج لطفی میگذرد.
تا یزد ۴۰ فرسخ راه است که در مسیر آن عروسون، حوض ابریشم، چاه پلنگ، حوض گبر ها، چاه خراسانی، <مس رئیس> و حاجی آباد قرار دارد. راه دیگری نیز، چوپانان را به طبس وصل میکند که اگر قصد عبور از کویر جن از طریق جندق را نداشتم، میتوانستم از این راه در زمان کمتری خود و کاروانم را به طبس برسانم.

عبور کاروان از چوپانان همیشه کنجکاوی و توجه مردم را برمی انگیزد چون آنها در تماس با کاروان ها، از اخبار آنسوی کویر مطلع میشوند و در عین حال تنوعی در یکنواختی زندگی روزمره شان ایجاد میشود.

زیبایی های چوپانان:
این آبادی دل کویر، خالی از مناظر زیبا و دلفریب نیز نیست. در جنوب چوپانان انبوه کوه ها قرار دارد که کوه های جنوب شرقی آن مرتفعند و با پوشش پر از برف خود صحنه باشکوهی را به تصویر در می آورند. البته در چشمان من زیباترین این مناظر، تپه های سرخ فام شمال و شمال شرقی روستاست که هنگام غروب آفتاب به آهن گداخته میمانند. تماشای این منظره افکارم را به قعر هزاره های دور سوق میدهد. در خیال خود بازرگانان ایران باستان در دوره مادها را میبینم که با کاروان هایشان از این راه ها میگذشته و شاهد همین مناظری بوده اند که من اکنون نظاره گر آنم.

پایان

عکس: مردم چوپانان - ۱۰۶ سال قبل

دهکده هایی که به سکوت می میرند

دهکده هایی که به سکوت می میرند

تاچندی پیش ورود به محیط روستا برای هر گریزانی از دود و شلوغی شهر بسیار فرح بخش و دل انگیز بود، بوی روستا انسان را از خود بیخود می کرد و فضای ساده و بی آلایشش همگان را به ستایش وا می داشت.

'قصه حسنک کجایی' با داد و بیداد گاو ، گوسفند و خروس و مرغ گرسنه اش و سفره ' کوکب خانم' با سلیقه تنها گوشه ای از فضای روستایی بود که در صفحات کتاب فارسی بر ذهن کودکانه امان نقش می بست و هر از گاهی که به دیدار اقوام راهی روستا می شدیدم این قصه ها را با جان و دل لمس می کردیم .
دود برخاسته از تنورها در هر صبحگاهان، بع بع گوسفندان و هی هی چوپانان برای بردن آنها به دشت و دمن و سفره پهن شده مملو از نان تازه ، شیر ، ماست و کره محلی هنوز هم تصویری ماندگار در ذهن خسته از زندگی شهری در بین همه میانسالان و کهن سالان است.
... و اما امروز به مدد استفاده نادرست از تکنولوژی و تجدد چهره بسیاری از روستاها و اقتصاد مولد آن تغییر و بکلی دگرگون شده است، دیگر از دود و آتش تنورها خبری نیست ، نان تازه و شیر و پنیر محلی نیز محلی از اعراب ندارند و در برخی از روستاها حتی دیگر از مرغ و خروس و گاو گوسفند نیز خبری نیست .
از روستاها تنها اسمشان باقی مانده است و جماعت روستا به شهرنشینان روستایی تبدیل شده اند ، اقتصاد مولد روستا نابود شده و تولید کننده دیروز روستایی به مصرف کننده صرف تبدیل و یا در حال تبدیل شدن است.
روستایی امروز جزیی ترین نیاز خود را نیز از شهر تامین می کند، جای تعجب است که در هر روستا در چندین مکان روستاییان را در صف خرید نان ببینی ، در مغازه های روستایی پنیر و کره پاستوریزه ببینی و حتی ظرفی پر از شیر که از مغازه ای برای مصرف به سمت خانه ای در دست کودکی در حرکت است. 
امروز دیگر از اقتصاد مولد روستا خبری نیست ، واحدهای خرد و محلی دامداری ، گاوداری و مرغداری در اکثر روستاها تعطیل شده اند.
قرار نبود که صنعتی گری در بخش دامداری و دامپروری اقتصاد پرتحرک روستا در زمینه تولید و خودکفایی گوشت و لبنیات را به سقوط بکشد. راه را اشتباه می رویم ، اقتصاد و تولید کننده روستایی را نابود و نیروی مولد آن را به شهرها و به سوی شغل های کاذب رهنمون می سازیم.
دیگر از صنایع دستی و خرد روستایی خبری نیست، دار قالی برای بافت فرش دست باف از مدت ها پیش در روستاها به کناری انداخته شده و جهیزیه عروسان مبل و فرش ماشینی 6 و 9 و 12 متری است.
کودکان و نوجوانان هم دیگر چوپانی و دامداری را حتی در تعطیلات تابستان به کناری نهاده و فراموش کرده اند و شهرگردی و مد گرایی شهری کار هر روزه آنها شده است .
و نهایت امروز روستاها هر روز و هروز از جوانان خالی می شود و بسیاری از آنها مامن کهنسالانی است که چشم به راه ورودی روستا در انتظار فرزندان و نوه هایی هستند که دیگر شهری شده اند و شاید گاه گاهی به رسم زمانه حالی از آنها جویا شوند.
روستاها امروز در حال مرگ خاموش هستند و هر روز شهرهای کوچکی متولد می شود که تنها کپی و تصویری ناساز از شهر هستند ، شهرهای کپی شده که تنها ایامی کوتاه شهر مانده و بتدریج در رقابت با ذرق و برق شهرهای بزرگ حیات خود را از دست می دهند و در نهایت به مخروبه های خالی از سکنه تبدیل می شوند.
و در این میان بر مسوولان است تا طرحی نو در اندازند، بیشتر از شعار به عمل اکتفا کنند و زندگی و اقتصاد روستایی را با برنامه ریزی احیا کنند.
سیفعلی موسی زاده - خبرنگار ایرنا در اردبیل
6016