چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

پروژه پخش سیلاب عباس آباد چوپانان

پروژه پخش سیلاب عباس آباد چوپانان
پیمانکار :شرکت آفتاب چشمه آریانا
 کارفرما:اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان
 این پروژه از معدود پروژه هایی است که  پس از کلنگ زنی مسئولان ، بویژه استاندار محترم اصفهان، نماینده محترم شهرستانهای نایین و خوروبیابانک در مجلس شورای اسلامی،فرماندار محترم نایین و ... کلنگ آن به زمین نیافتاد و بدست پیمانکار سپرده شد .

 پروژه مذکور در تاریخ              کلنگ زنی شد و تا امروز پیشرفت قابل قبولی داشته است .
ماحصل تلاش این عزیزان ، سد خاکی خواهد شد :
بطول ۲۰۰۰ متر 
عرض عرصه ۲۰ متر 
عمق ریشه ، ۱/۲۰- متر ، از سطح زمین
ارتفاع تاج سد ، ۳/۵۰ متر از سطح زمین
دستک شرقی ۲۲۰ متر 
دستک غربی ۶۵ متر 
 زیر سازی سد (بند خاکی) از عمق ۱/۲۰متری شروع شده و با لایه های ۲۰ سانتیمتری خاکریزی،تسطیح و با غلطک کوبیده میشود ، آزمایشگاه مستقر در پروژه تراکم لایه ها را کنترل نموده و مهندسین ناظر مستقر در پروژه نظارت کامل بر عملیات دارند .
در مواردی ، از افراد بومی و محلی شنیدم که عنوان میکنند بند خاکی یارای مقاومت در برابر سیلابها را نداشته و شاید شکسته شدن و تخلیه یکباره آبهای ذخیره شده مخاطراتی برای پایین دست و بخصوص چوپانان داشته باشد !
در مذاکره ای که بنده با مهندس محمدیان مجری پیمانکار داشتم ، و بیان مشخصات سد ، ابعاد و زیرسازی و حجم بالای ذخیره آب و تعبیه دو دریچه تخلیه سرریز در وسط بند ، خطرات احتمالی را به حد صفر میرساند .
✅ هدف از اجرای این پروژه ، کنترل سیلابهای فصلی که منشا آن کوههای مرتفع عباس آباد میباشد ، بوده به گونه ای که سیلابها در پشت این بند خاکی ذخیره شده و به مرور در زمین نفوذ کرده و به بستر آبهای زیر زمینی وارد شده و موجب افزایش آب چاهها و قناتها شده و همچنین در کاهش درصد شوری و املاح آب تاثیر مستقیم دارد .
اگر حجم آب زیاد باشد ، مازاد آن ازدریچه های سر ریز تخلیه شده و به آرامی به اصطلاح در حوضچه آرامش (زمین های پشت سد ) جریان یافته و چون به آرامی مسیل را طی میکند در زمین نفوذ میکند و مانع از تخریب مراتع و پوشش گیاهی منطقه میشود .
⁉️یکی دیگر از دغدغه های مالکان عباس آباد ، تخریب جاده دسترسی بوده و برخی قرارگرفتن جاده پیشنهادی را در سمت غربی و پایین دست سد مناسب ندانسته و براین عقیده اند که پس از جمع شدن آب در پشت سد ، بدلیل وجود شیب ظاهری به سمت جاده ، آب مازاد به جریان افتاده و موجب تخریب و فرسایش جاده میگردد ، که پس از طرح این موضوع با مهندس محمدیان ، ایشان بیان داشتند باتوجه به اینکه عمق آب از خط الراس تراز سد ، در وسط حدود ۳/۵ متر است و در انتهای سد در محل دستکها عمق شاید به نیم متر برسد ، جریان یافتن آب از گوشه های انتهایی سد را منتفی دانسته و عنوان داشتند آب مازاد قبل از جریان یافتن از گوشه ها از دریچه های سرریز تخلیه خواهد شد .در پایان ضمن سپاس از پیگیری مسئولین محترم استان و شهرستان و مسئولین بومی و قدردانی از تلاش بی وقفه پیمانکار و مهندسین محترم نظارت و کارفرما ، امیدواریم پروژه همین روند را طی کرده و قبل از رسیدن به فصل بارشهای بهاری پروژه به حد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد که خدای نکرده ، با توجه به اینکه طبق پیش بینی ها پاییز و زمستان پر بارشی را درپیش داریم ، شاهد بروز مشکلات و خسارات و تعطیلی های پروژه نباشیم . انشااله 
تصاویری از پروژه پخش سیلاب عباس آباد چوپانان در ادامه خواهید دید .

یا حق 
علینقی جلال
کانال تلگرامی چوپانان امروز 
یکشنبه ۲۲مهرماه ۹۷
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد