چوپانان آباد

مقصد: روستای چوپانان از توابع شهرستان نایین

هدف: کویرنوردی و بازدید مکانهای تاریخی نایین

سطح سختی برنامه: نیمه سنگین

زمان و تاریخ برنامه: ساعت 05:30 روز جمعه 93/09/28 لغایت 20:30 روز یکشنبه 93/09/30

وسیله نقلیه: مینی بوس بنز

تعداد افراد شرکت کننده: 13نفرخانم وآقا

سرپرست برنامه: عادل آزاد

دستیارسرپرست و مشاورفنی: احسان امین جواهری

گزارش نویس: مینا شوشتری

هزینه: 80000 تومان برای اعضا و 90000 تومان برای شرکت کنندگان عادی

روز اول جمعه 28 اذر93 :

بعدازبسته شدن کوله ها توسط دوستان عزیز علی رجائی و احسان کبیری درساعت 5:30 صبح به همراه 12 نفر از دوستان عزیزم به سمت نایین حرکت کردیم، صبحانه هم حلیم و عدس درمسیر تهیه ودرمینی بوس صرف شد،از شهرهای کوهپایه و تودشک گذشتیم وساعت 7:45 به شهرتاریخی نایین رسیدیم، از فرصت استفاده کرده تا آمدن راهنما به پارکی رفتیم که همگی در فضای صبحگاهی از وسایل ورزشی استفاده نمودند و شادی خود را دوچندان کردند. بعد از امدن راهنما روبروی مسجد جامع نایین گرد هم آمدیم ایشان به معرفی نایین پرداختند و دراینجا ذکر شد که نایین دارای 7 محله بوده است که گرداگرد نارین قلعه مجتمع بوده اند،که هر محله دارای 4 عنصر حمام ، مسجد، حسینیه ، آب انبار می باشد و ما در محله باب المسجد بودیم . ساعت 9 وارد مسجد جامع محله مذکور شدیم علاوه بر حیاط از سرداب آن هم دیدن نمودیم که با وجود سنگهای مرمر در کف حیاط ونوردهی به داخل سرداب جای دیدنی بود. بعد از آنجا وارد موزه مردم شناسی (مستقر در خانه پیرنیا) شدیم که جهت حفظ حرمت و کسب رخصت از صاحب خانه با یک ورودی هشتی با سقف مقرنس از خانه جدا شده است.خانه دارای باغ بزرگی بود که از آن طریق به قسمت خصوصی مجموعه راه پیدا می کرد اما بخش خصوصی در دست صاحبان ملک بود به همین دلیل نتوانستیم وارد این بخش شویم . بازدید از موزه نیم ساعت به طول انجامید و پس از بازدید از تکیه باب المسجد پیاده به سمت نارین قلعه حرکت کرده و از این قلعه قدیمی با قدمت پیش از اسلام و آب انبار باب المسجد که روبروی آن بود دیدن کردیم در سمت دیگر قلعه ، فضای بزرگی را برای آشپزی 28 صفر بادیگ های بزرگ اختصاص داده بودند. وارد محله نورآباد شدیم اول از کنار آب انبار محله گذشتیم و از حسینیه نورآباد هم دیدن کردیم تا آمدن راهنمای بعدی کمی تامل کردیم ، ساعت حدودا 11 بود سپس به همراه ایشان سمت محله چهل دختران رفتیم از داخل بازار متروکه ای که نسبتا طولانی هم بود گذشتیم ، حسینیه و آب انبار این محله را هم مشاهده کردیم و رفتیم سمت امامزاده نایین از آنجا همگی سوارمینی بوس شدیم و 11:45 وارد محمدیه (از توابع نایین) شدیم. از کارگاه عبابافی دیدن کردیم صاحب آنجا آقای خوش رویی بودند که نحوه بافتن عبا با دستگاههای اولیه رابه ما نشان دادند . ساعت 12:30 سوار مینی بوس شدیم و به سمت آسیاب آبی ریگاره که در عمقی حدود 28 متر از سطح زمین واقع بود حرکت کردیم. این آسیاب که در نوع خود از نوادر می باشد و قدمت آن به دوره پیش از اسلام می رسد باشیبی نسبتا تند از سطح زمین به محل آسیاب قابل دسترس است.بعد از بازدید مجددا سوار شدیم واز مسجد جامع محمدیه مقارن با قرن 2 هجری (سلجوقیان) هم دیدن کردیم و بعد از آنجا ساعت 13  به صرف ناهار در پارک نایین پرداختیم . ساعت 14:15 به سمت انارک حرکت کرده و 15:45 به انارک رسیدیم، به بالای یکی از سه برج دیدبانی رفتیم و از آنجا منظره زیبای این شهرراتماشا کردیم ، ساعت 16 حرکت کردیم به سمت روستای چوپانان ، تابلوی 45 کیلومتری چوپانان راکه دیدیم سمت چپ جاده تابلوی محیط زیست بود وارد یه جاده خاکی شدیم 8 کیلومتر رفتیم تا به کاروانسرای مشجری رسیدیم ساعت 17 بود و غروب آفتاب ، از کاروانسرا و مزارع اطراف آن دیدن کردیم و ساعت 17:15 سوارشده و پیش به سوی چوپانان رفتیم ، ساعت 18:30 رسیدیم به محل اسکان ایستگاه هواشناسی چوپانان ، که از قبل برای استقرار این چندروز ما هماهنگ شده بود که دارای امکانات زندگی مناسب و گرمایش هم بود . دو اتاق به ما اختصاص دادند و امکان استفاده از آشپزخانه و حمام و یخچال و گاز هم فراهم بود. برخی از دوستان مشغول تهیه غذای شب و ظهر فرداشدند. هرکسی به کارهای شخصی و آماده کردن کوله برای برنامه فردا پرداخت ، و دور هم شام راخوردیم و چون فردا یه تعدادی قراربود پیمایش سنگین داشته باشند دیگه همگی از ساعت 22:30 به استراحت شبانه پرداختیم .برای مطالعه بقیه مطالب روی ادامه مطلب بروید

مسجد جامع نایین

نمای بالایی از انارک

روز دوم شنبه 29 آذر 93 : که به دوگروه پیماش سبک و پیمایش سنگین تقسیم شدیم:

پیمایش سنگین :

این پیمایش اصلی ترین قسمت برنامه می باشد که با 6 نفر اجرا گردید. صبح ساعت 4:30 بدار شده و 5:10 از محل اسکان حرکت کردیم و با گذراندن حدود 30 کیلومتر جاده فرعی مزرعه ها بعد از مزرعه دکتر جعفری از ماشین پیاده شده و پیمایش خود را آغاز کردیم. پیمایش با سرعت نسبتا خوبی انجام می پذیرفت و ساعت 10:15 با گذراندن 12 کیلومتر به دق دو باغ رسیدیم. البته 30 دقیقه استراحت جهت صرف صبحانه حدود ساعت 8 انجام شد. دو باغ پدیده ای بی بدیل در قلب کویر است. پوشش گیاهی متراکم  از درختانی با قامت 2 تا 5/2 متر و تراکمی بالا که گاها عبور از آن مارا به مشکل می انداخت. ما که بسیار حال کردیم. به استراحت و چرخ در دو باغ پرداختیم و ساعت 11:30 از دوباغ خارج شده و ادامه پیمایش از سر گرفته شد. پیماش قبل و بعد از دوباغ در تپه رمل ها گذشت که سعی در تراورس آنها بود. با پشت سر گذاشتن 10 کیلومتر بعد از دوباغ تقریبا رمل ها به پایان رسید و به بستر رود شور رسیدیم. ناهار در این محل حدود ساعت 14 صرف شد و ادامه پیمایش با سرعت بیشتر صورت پذیرفت و ساعت 16:15 به مینی بوس و تیم دیگر رسیدیم.

دو باغ در ریگ رجن

پیمایش سبک:

این گروه از 7 نفر تشکیل شده است. ساعت 7 بیدارشدیم بعد از صرف صبحانه ساعت 8.30 سوار مینی بوس شدیم حدود 11 کیلومتر به سمت خور رفتیم و تابلوی 75 کیلومتری خور راکه دیدیم روبروی مزرعه زرومند وارد جاده خاکی شدیم بعد حدود 30 کیلومتر جلو رفتیم تارسیدیم به نقطه موردنظر که مشخص شده بود و ساعت 10.30 به سرپرستی احسان کبیری شروع به پیمایش کردیم ، ابتدای مسیر شوره زار بود و زمین حالت اسفنجی داشت و هوا هم نیمه ابری بود و گرمای کویر را حس نمی کردیم به محلی رسیدیم که به نام بادگیر ثبت شده بود بعد از آن رمل های ماسه ای شروع شد دو ساعت پیمایش کردیم در حدود 5 کیلومتر شد یه سطح صافی پیداکردیم بین رمل ها که وزش باد هم کم بود  برای ناهار واستراحت مستقرشدیم و ساعت 14:45 ، 5کیلومتر را به سمت مینی بوس برگشتیم ساعت 16 رسیدیم کنار مینی بوس و منتظر ماندیم . گروه پیمایش سنگین هم 16:15 رسیدند. بعدازسردکردن ساعت 16:30 سوارمینی بوس و حرکت کردیم و 18:15 رسیدیم محل اسکان، به استراحت و طبخ شام ناهار روز بعد پرداختیم . و شلغم هایی راهم که از نایین خریداری شده بود دور هم خوردیم . بعد از نشست های دوستانه و خوردن شام درحدود ساعت 23:30 همه به استراحت شبانه پرداختند .

Gozaresh-Kavir-Ashtian-28.9.1393 (13)

Gozaresh-Kavir-Ashtian-28.9.1393 (15)

Gozaresh-Kavir-Ashtian-28.9.1393 (16)

روز سوم یکشنبه 30 آذر 93 :

ساعت 5:30 صبح همه بیدار شدند ساعت 6.20 همه سوارمینی بوس شدیم و به سمت

خور حرکت کردیم ، 6.40 در مزرعه سعادت آباد پیاده شدیم و شروع به پیمایش کردیم، پس از گذر حدود 500 متر به آبگیر بزرگی رسیدیم که در زمان های بارش پر از آب می شود و در حال حاضر هم به جهت بارش چند روز قبل اندکی آب در آبگیر موجود بود. به گفته روستاییان با پر شدن آبگیر در فصل بهار پرنده های مهاجر به این منطقه کوچ می کنند. بعداز آن از رمل های ماسه ای عبور کردیم البته اکثر آنها راتراورس کردیم در بین راه تقریبا سی دقیقه ایدر ساعت 8 جهت صرف صبحانه توقف داشتیم. دسته جمعی از رمل های بلند به سمت پایین دویدیم و پس ازطی 16کیلومتر ساعت 13به روستای چوپانان رسیدیم. از داخل روستا گذشتیم و 13.20 رسیدیم محل اسکان، راننده زحمت کشیده بودند و اونجا راتقریبا تمیز کرده بودند و یکی از اهالی آنجا هم آش محلی آورده بودند بعدازصرف ناهارو پاکسازی کامل محل اسکان ساعت 15.30 سوار برمینی بوس به سمت اصفهان حرکت کردیم و 20.30 هم به باغ گلها رسیدیم .

فرود از تپه ماسه ای های بلند

Gozaresh-Kavir-Ashtian-28.9.1393 (18)

قطره برای شست و شوی چشمان آلوده شده با ماسه !!

در پایان مختصات مهم نقاط طی شده در برنامه بر اساس UTM طبق جدول زیر قابل دسترسی است. همچنین مسیرهای پیمایش شده در دسترس علاقمندان خواهد بود.

نقطه عرض جغرافیایی (m N) طول جغرافیایی (m E) منطقه جغرافیایی
۱۳۹۳-۱۱-۱۸

یک نظر

1. احسان امین جواهری

این برنامه بسیار به ما خوش گذشت که دلیل اصلی آن مهمان نوازی اهالی خوب چوپانان و نایین به واسطه قرابتشان با سرپرست موفق برنامه آقای عادل ازاد بود.یک مهمانی سه روزه و بسیار عالی