چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

تعریف روستا نیازمند بازنگری اساسی است/

                                                                                                         
 تعریف روستا نیازمند بازنگری اساسی است/ جزئیات بسته توسعه روستا
تعریف روستا نیازمند بازنگری اساسی است/ جزئیات بسته توسعه روستا
معاون سرمایه گذاری و اشتغال مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: تعریف نادرست از روستا مبنای سیاستگذاری ها و سبب توزیع نابرابر امکانات میان شهر و روستا شده است.

 ناصر زرگر در جلسه شورای اداری شهرستان ساوجبلاغ که ظهر دوشنبه در محل فرمانداری برگزار شد، ساوجبلاغ را شهرستانی با قدمتی 9 هزار ساله توصیف کرد و گفت: باید به این ثروت بزرگ توجه ویژه ای داشت و اندوخته های 9 هزارساله را ارزیابی کرد و مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: از انقلاب اسلامی تا کنون هشت برنامه توسعه در کشور تدوین شده و خروجی این هشت برنامه تبدیل 80 درصدی جمعیت روستائیان به 28.6 درصد و حاصل توزیع نابرابر فرصتها بین جامعه شهری و روستایی و این نگاه غیرجامع به توسعه روستایی چیزی جز مهاجرت و حاشیه نشینی کنار شهرهای بزرگ و بروز معضلات و ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی و…. را به دنبال نداشته است.

وی ادامه داد: علت بروز ناهنجاری ها نیز بی توجهی به مدیریت تاریخی روستاها است. مدیریتی که در گذشته مردم روستا شریف ترین شخص روستا را انتخاب می کردند اما ما در آن، خدشه ایجاد کرده و مدیریت را دولتی کرده ایم و این باعث بروز ناهنجاری هایی در حوزه روستاها شده است.

زرگر در ادامه با بیان اینکه دستیابی به توسعه نیازمند بررسی سه حوزه سیاست کلان، فضای کسب و کار و عملکرد بنگاهها است، تصریح کرد: ما در سیاست کلان نیاز به بازنگری جدی در تعریف روستا داریم. ما روستا را سکونت گاهی می دانیم که 20 خانوار به بالا جمعیت دارد در صورتی که روستا واحد تولیدی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، میراثی و کالبدی است. این نگاه ضعیف به تعریف روستا مبنای سیاستگذاری ها شده و حاصل آن توزیع نابرابری ها در شهر و روستا است.

وی افزود: اگر امکان استفاده از اینترنت و امکانات موجود در شهرها در روستا نباشد، بخش قابل توجهی از نیروی جوان روستایی به شهر ها مهاجرت می کنند.

به گفته زرگر باید باز تعریفی از روستا ارائه و این باز تعریف را در فرامین و مقررات کشور جاری شود

بسته توسعه روستا

معاون سرمایه گذاری و اشتغال مناطق محروم ریاست جمهور تاکید کرد: باید فضای کسب و کار را برای روستائیان فراهم کنیم به گونه ای که انگیزه رقابت اقتصادی را فراهم کند. در حوزه عملکرد بنگاهها نیزباید بررسی هایی انجام شود.

وی در ادامه از طرح بسته توسعه روستا خبر و توضیح داد: در این طرح اگر 200 خانوار در کنار یکدیگر قرار بگیرند و طرح اقتصادی ارائه دهند سه برابر میزان آورده شان به آنها تسهیلات داده خواهد شد و نرخ این تسهیلات اگر مشارکتی باشد چهار درصد و غیر مشارکتی 12 درصد است.

زرگر یادآور شد: کارت یارانه ضمانت اجرایی آنها می شود و دیگر نیاز به طی مراحل سخت رایج و ارائه سند و …. برای ضمانت نیست.

فروش تولیدات روستاها نیازمند شبکه سازی توسط خود روستائیان است

زرگر در ادامه با بیان اینکه روستایی تولید کننده خوبی است، اما فروشنده خوبی نیست و محصولات خود را به قیمتی می فروشد که دو تا سه برابر آن قیمت به بازار عرضه می شود، تاکید کرد: باید با وجود خود روستائیان شبکه سازی شود. به این ترتیب که باید افراد تحصیلکرده شناسایی و به آنها آموزش داده شود که محصولات را خود آنها خریداری و از طریق شبکه های اینترنتی به فروش برسانند.

در ادامه این نشست فرماندار ساوجبلاغ اجرای این طرح را موجب بازگشت جوانان از شهرها به روستاها و تقویت اقتصادی و توسعه اشتغال زایی در روستاها دانست.

ابوالقاسم پالیزگیر گفت: این طرح خاص روستائیان نیست و افرادی که در شهرها زندگی می کنند نیز می توانند در این طرح شرکت کنند اما مکان اجرای طرح باید در روستا باشد. 



منبع: خبرگزاری مهر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد