چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

دکتر مهدی قربانی

دکتر مهدی قربانی

نوشته استاد :محمدعلی ابراهیمی انارکی

به بهانه ی پانزدهمین سال در گذشت زنده یاد استاد فقید دکتر مهدی قربانی

دکتر مهدی قربانی فرزند باقر در انارک دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در انارک و اصفهان پشت سر نهاد و در سال 1331 وارد دانشکده ی ذاروسازی دانشگاه تهران شد. در سال 1336 موفق به دریافت دکتری داروسازی گردید و پس از گذراندن یک دوره علوم آزمایشگاهی در وزارت بهداری، روانه ی آلمان شد. وی در آلمان، پس از طی دوره های فیزیولوژی،آناتومی و بیوشیمی در دانشگاه ارلانگن، مدتی به شغل داروسازی پرداخت. پس از مراجعت به ایران در دانشکده ی داروسازی به عنوان عضو هیأت علمی به تدریس پرداخت و در سمت استاد یاری به گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی دانشکده بهداشت پیوست .سپس جهت ادامه ی تحصیلات و دیدن یک دوره ی انگل شناسی پزشکی به انگلستان رفت و موفق به دریافت گواهینامه ی عالی انگل شناسی از دانشگاه لیورپول شد.بعد از آن در دانشکده ی بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی به ترتیب با سمت های دانشیاری و استادی به تدریس و تحقیق در زمینه بیماری های انگلی و گرمسیری ادامه داد.
مرحوم دکتر قربانی در بررسی توکسوپلاسموز و عامل ایجاد آن در ایران پیشقدم بود.میزان شیوع ، روشهای انتقال و راه های تشخیص آزمایشگاهی این عفونت را در انسان و مخازن حیوانی مطالعه و به جامعه ی پزشکی ایران معرفی نمود و در شناسایی مقدماتی میزان شیوع آن در نقاط مختلف کشور نقش اساسی داشت. ایشان در بررسی تجربی و روش های تشخیص آزمایشگاهی و پنوموسیستوزیس در ایران نیز پیشگام یود.انتشارات و مقالات علمی متعددی که در مجلات ملی و بین المللی به چاپ رسیده و به تعدادی از آن ها در کتب و مجلات انگلیسی رفرنس داده شده است از ثمرات علمی و تحقیقاتی آن دانشمند فقید است. دانشجویان زیادی را در مقاطع دکتری عمومی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی و دوره ی عالی بهداشت عمومی آموزش داد و یا صداقت،دقت و متانت کامل راهنمایی پایان نامه ی آنان را به عهده داشت.
استاد مهدی قربانی عضو هیأت مؤسس و هیأت مدیره ی انجمن علمی انگل شناسی ایران و عضو فعال هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته ی انگل شناسی کشور بود و با وجود مقام والایش در سمت استادی، تواضع و مهربانی، صمیمیت، و درستکاری او زبانزد عام و خاص بود.
این استاد دانشمند در تاریخ 17/5/1377به رحمت ایزدی پیوست. گرچه فقدان چنین اساتید دانشمندی ضایعه ی بزرگی برای مجامع علمی کشور محسوب می شود آثار علمی ایشان پایدار و پایه گذارعلوم پزشکی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد