چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

جاده های اصفهان به نایین و انارک به خور همچنان حادثه آفرین است

جاده های اصفهان به نایین و انارک به خور همچنان حادثه آفرین است

اصفهان - ایرنا - جاده های اصفهان به نایین و انارک به خور یکی از جاده های استان اصفهان است که در بازه های زمانی مختلف شاهد حوادث رانندگی مرگبار و بروز خسارات مالی و جانی سنگینی بوده است .

این مسیر که اصفهان را از طریق جاده طبس به خور به استانهای سمنان و خراسان جنوبی متصل می کند، از ابتدای سالجاری تاکنون شاهد حوادث ناگوار رانندگی بوده است.

در پی بروز این حوادث جمعی از هموطنانمان در این مسیر جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر مجروح و یا نقص عضو شده اند.

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان اواخر ماه آذر در نشست بررسی موانع و مشکلات حمل و نقل درون شهری و ترافیک شهر اصفهان تصریح کرد: هزینه هر عمل جراحی پس از تصادف موتورسواران 40 تا 70 میلیون تومان است.

سرهنگ ' حسین حسین زاده ' که پیرامون خطر نادیده گرفتن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی موتورسواران سخن می گفت، افزود: براساس تحقیقات انجام شده، فوت هر موتورسوار حدود یک میلیارد تومان به جامعه خسارت مالی وارد کرده است.

با استناد به سخنان جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان درمی یابیم که میزان خسارت جانی و مالی تصادف ناشی از خودروها در جاده های استان اصفهان کمتر از خسارت ناشی از تصادف موتورسواران نیست.

افزون بر خسارتهای جانی و مالی وارده به جامعه وقوع این حوادث ناگوار در سطح جاده های استان اصفهان موجب تاثر و آلام روحی هموطنان می شود و پس از گذشت زمان، معضلات اجتماعی خاص خود را نیز به همراه دارد.

جاده های نایین به اصفهان و انارک به خور از مسیرهای پرحادثه استان اصفهان است که از ابتدای سالجاری تاکنون هر چند روز ، حادثه مرگباری در آن روی داده است.

در آخرین حادثه رانندگی مرگبار در جاده انارک در شرق استان اصفهان که روز پنجشنبه گذشته رخ داد ، دو نفر کشته و 6 نفر مصدوم شدند .

برخی از کارشناسان، یک بانده بودن و کم عرض بودن جاده نایین به خور را یکی از عوامل بروز حوادث در این جاده می دانند و به گفته آنها بیشترین حوادث در این مسیر، اتفاق افتاده است.

یک شاهد عینی نیز که بصورت مداوم از خور به اصفهان و بالعکس تردد می کند، در این زمینه اظهارکرد : افزون بر کم عرض بودن جاده، تردد زیاد خودروهای سنگین در محور خور به انارک، و سرعت بالای از عوامل تشدید بروز حوادث در این جاده است.

در حادثه مشابهی که صبح امروز برای چندمین بار در جاده نایین به اصفهان رخ داد، برخورد یک دستگاه مینی بوس که کارگران کارخانه ای را در نایین در شرق اصفهان جا به جا می کرد با تریلر، ده مصدوم بر جا گذاشت.

رییس اورژانس نایین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این حادثه ساعت شش صبح شنبه در کمربندی جاده نایین -اصفهان اتفاق افتاد و مینی بوس از پشت به تریلر برخورد کرد.

حوادث یاد شده ، تنها دو مورد از حوادثی بوده است که از ابتدای سالجاری در این جاده بوقوع پیوسته است که در این حوادث متاسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند.

در همین حال، سرهنگ ' حسین حسین زاده ' رییس پلیس راه استان اصفهان امروز ( شنبه ) در خصوص دلیل بروز این حوادث در جاده نایین به اصفهان و انارک هیچ توضیحی نداد ، این در حالیست که مدیریت راهداری استان اصفهان در آبان ماه گذشته پیرامون علل وقوع حوادث رانندگی در جاده نایین به اصفهان اظهار کرد: این بزرگراه مشکلات فنی ندارد و حوادث بوجود آمده در آن به مسائل فنی و یا علائم هشداردهنده مربوط نمی شود.

' فرزاد دادخواه '، گفت : جاده نایین به اصفهان از علائم هشداردهنده لازم برخوردار است اما مهمترین مشکل آن این است که رانندگان پس از طی مسافت طولانی، وارد آن می شوند.

مدیر راهداری استان اصفهان با اشاره به اینکه محور مذکور استانهای اصفهان ، سمنان و خراسان جنوبی را از طریق جاده طبس به خور به یکدیگر متصل می کند، توضیح داد: بیشتر رانندگان پس از طی مسافت طولانی از استان های یاد شده وارد این بزرگراه می شوند و خستگی ناشی از رانندگی و یا خواب آلودگی، ضریب هوشیاری آنها را در این جاده پایین می آورد.

دادخواه با اشاره به اینکه بیشتر حوادث رانندگی در جاده نایین به اصفهان مربوط به واژگونی یا خروج از جاده و برخورد با دیگر خودروها می باشد، تصریح کرد: بررسیها نشان می دهد که بیشتر این حوادث بر اثر خواب آلودگی رانندگان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان، شیارهای هشداردهنده ایجاد شده است، تصریح کرد: سرعت بالای خودروها، اثرگذاری این شیارها را کاهش می دهد و نصب آنها آنگونه که مورد انتظار است کارایی نداشته است.

مدیر راهداری استان اصفهان در این گفت و گو از تلاش اداره کل راه و شهرستان استان برای ایجاد ایستگاههای سلامت و نصب دوربین های کنترل سرعت در این مسیر پرحادثه خبر داده بود.

خبرنگار ایرنا امروز ( شنبه ) بار دیگر تلاش کرد تا برای پیگیری اقدامات اداره راه و شهرسازی استان اصفهان که از سوی مدیریت راه استان در آبان ماه گذشته برای جلوگیری و کاهش حوادث جاده ای در محور نایین به اصفهان قول داده شده بود، با دادخواه مدیر راهداری استان اصفهان گفت وگو کند اما این تلاش بی نتیجه ماند.

با اینحال، از مجموع اظهار نظرات مردم ،مسئولان و رانندگانی که از این مسیر تردد می کنند می توان چنین نتیجه گرفت که خواب آلودگی و ناهشیاری رانندگان علت ثانوی بروز تصادفات در جاده نائین به اصفهان است و نه علت اصلی، لذا تا زمانیکه به علت اصلی توجه نشود این معضل حل نخواهد شد .

گرچه یافتن علت اصلی این مسئله نیازمند بررسی و تحقیق میدانی است اما طبق جمع بندی نظرات و اظهارات رانندگان; یکنواختی، نبود تنوع بصری، نبود پایگاههای تفریحی و اقامتی و طبیعت یکسان از عواملی است که موجب خواب آلودگی و کاهش هوشیاری رانندگان و بروز حوادث ناگوار در این مسیر می شود.

گ/ 7132 / 556

( اصغر دواتگر)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد