چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

دمپخت ماش صحرائی

دمپخت ماش صحرائی

 نوشته :آرش برادران انارکی

دوستان عزیز دمپخت ماش صحرائی خوردین تا حالا
ماش صحرائی بسیار ریزتر از ماش معمولی می باشد و در بیابانهای انارک رشد میکند و حتما" باید در فصل زمستان برف آمده باشد و جمع آوری و آماده نمودن آن برای پخت ، کار پر زحمتی است زیرا باید به خوبی شسته شود تا دانه های شن از آن جدا گردد به اصطلاح ریگ شور باید بشود و به همین دلیل در حال حاضر کمتر میتوان سراغی از آن در مغازه های انارک یافت .

روش تهیه دمپخت ماش صحرائی

ابتدا مقداری ماش صحرائی را در ماهیتابه ریخته و روی شعله ملایم تفت می دهیم یا به اصطلاح بو می دهیم تا حالت تردی به خود بگیرد .
سپس ماش معمولی و ماش صحرائی را با آب بپزید و کمی نمک و زردچوبه و ادویه و یا ادویه انارکی اضافه کنید و سپس یک پیاز بزرگ را جداگانه تفت داده و داخل آن میریزیم .
گوشت چرخ کرده را به صورت قل قلی درآورده و با کمی روغن و پیاز رنده شده و نمک و زردچوبه و فلفل تفت داده ، سپس نصف لیوان آب روی آن بریزید به همراه ماش معمولی و ماش صحرائی تا پخته شود و هر زمانی که آب گوشت تبخیر شد شعله را خاموش کنید .
برنج را که قبلآ در آب و نمک خیسانده بودیم ، شسته و آب آن را خالی نموده و با ماش و گوشت که قبلا" پخته ایم مخلوط می نمائیم و به اندازه یک بند انگشت روی مخلوط برنج آب اضافه نمائید و سپس روی حرارت گذاشته و یکی دو بار به آرامی هم بزنید و وقتی آب آن تبخیر شد روی برنج روغن ریخته و حرارت را کم کنید تا دم بکشد پس از یک ساعت نوش جان فرمائید .
در هنگام دم کشیدن می توان روی آن سیب زمینی گذاشت و به همراه رب ریواس و یا رب انار میل نمائید .
در ضمن دوستان تا به حال دمپخت ماش یا عدس با رب ریواس خوردید اگر خوردید که ، الان میدونم آب دهنتون رو دارید قورت میدید اگر نه حتما" امتحان نمائید .
دوستان از تیرپه نیز در کنار دمپخت غافل نشوید مالی خاشو جون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد