چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

طرز تهیه دمپخت ارزن


طرز تهیه دمپخت ارزن 


نوشته :نسل سومی

 مواد لازم برای سه نفر

گوشت قلم سر دست یا راسته یا گردن برای هر نفر 150 گرم

عدس :یک پیمانه 

ارزن پوست کنده:دو پیمانه

روغن حیوانی یا کره گوسفندی : حداقل 50 گرم

گرمی یا ادویه چوپانانی: یک قاشق غذا خوری

نمک : به میزان لازم

ابتدا گوشت را در قابلمه بار گذاشته و اجازه می دهیم که گوشت به مراحل آخر پخت برسد اما قبل از پخت کامل، عدس را به گوشت اضافه می کنیم

در حین پخته شدن گوشت ارزن پوست کنده را باید ریگ شور کنیم ، ارزن را در کاسه ای ریخته آب فراوان روی آن می ریزیم و خوب ارزن ها را با دست هم زده و سپس آب روی آنرا می ریزیم  چون امروزه دیگر ارزن را در هاون نمی کوبند و فقط با آسیا پوست آنرا می کنند معمولا مقداری دانه پوست نکنده در داخل ارزن هست که با چند بار آب ریختن در کاسه دانه های پوست نکنده ارزن و دانه های گیاهان هرز به آب می رود . برای ریگ شور کردن کاسه ارزن را پر آب کرده و کاسه دیگری در زیر دست خود قرار می دهیم و آهسته آهسته دانه های ارزن را با تکان دادن کاسه بالایی به کاسه پائینی منتقل می کنیم برای اینکار لازم است چند بار کاسه را پر آنمائیم در پایان ذرات ریز شن در کاسه باقی می ماند یکبار دیگر اینکار را تکرار می کنیم

من ارزن پوست کنده را از آقای عارف در چوپانان خریدم و فکر می کنم او همیشه یا ایام عید برای فروش داشته باشد

وقتی عدس ها تقریبا پخته شد و آب قابلمه هم کم شد روغن و ادویه و نمک را اضافه کرده وسپس ارزن شسته شده را در قابلمه می ریزیم به طوری که آب روی ارزن یک بند انگشت باشد و اجازه می دهیم تا قابلمه بجوشد و آب آن تمام شود اگر ارزن ها پخته نشده مقدار نصف لیوان آب بر روی آن می پاشیم و اجازه می دهیم که مقداری دیگر بجوشد و اینکار را تا موقعیکه احساس کردیم ارزن ها پخته شده ادامه می دهیم . وقتی بخار از دیگ بلند شد موقع دم کردن است دم کنی را گذاشته و شعله اجاق را کم می کنیم و نیم ساعت غذا را دم می نمائیم . ان شاالله این غذای سنتی از برنج های هندی و پاکستانی برایتان خوشمزه تر باشد . من که با لذت این غذا را هر وقت مجرد می شوم نوش جان می کنم





نظرات 4 + ارسال نظر
حجت اله حیدر پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 16:44

سلام اگه ارزن کسی خواست با این شماره تماس بگیره۰۹۱۹۲۴۹۰۹۰۱

احمد مبشری یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 23:14

بسیار سپاس از زحمات شما. من چند شب قبل یه دمپخت ارزن طبق دستور شما درست کردم و دوستان را دعوت کردم و دورهمی خوردیم واقعا عالی شده بود. ممنون از راهنمایی شما هم شهری گرامی.
ارادتمند احمد مبشری از اتریش

احمد مبشری چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1397 ساعت 23:22

بسیار سپاس از نوشته جالبتون. با این توصیف شما رفتم که ارزن تهیه کنم و یه دمپخت ارزن بار بگذارم. ممنونم دوست گرامی.

حسینی شنبه 18 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:05

سلام علیکم بسیار ممنون از مطالب مفیدتون. ببخشید دو تا سوال دارم. شما فرمودید ارزن پوست کنده را از آقای عارف در چوپانان می خرید. میشه لطفا آدرس ایشون رو ایمیل کنید؟ آیا در اصفهان هم برنج کوبیها ارزن رو پوست می کنند؟ خیلی ممنونم

جناب حسینی عزیز سلام در اصفهان ادرسی ندارم ولی در چوپانان کافی است که به ادرس چوپانان منزل حاج حسن عارف مراجعه کنید یا از اطلاعات اصفهان یا نائین شماره تلفن حسنعلی عارف در چوپانان را بخواهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد