چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

عناب،درختی مناسب آب وهوای چوپانان

عناب،درختی مناسب آب وهوای چوپانان

عناب درختی که خواص دارویی دارد 

 به نقل از دهستان چوپانان :درخت عناب از قدیم در باغهای عباس آباد چوپانان وجود داشته وهم اکنون کشت آن به خود چوپانان هم رسیده ودر اغلب باغچه های خانگی این درخت وجود دارد ومحصول خوبی هم میدهد.

عناب درختی است که با آب وهوای خشک چوپانان سازگاری دارد وبه همشهریان عزیز توصیه میشود که نهال آن را تهیه وبرای استفاده دارویی خود در منازل وباغات خود کاشته وتکثیر نمایند.

 

 

 عناب پس از رسیدن به رنگ قرمز تبدیل می شود که در متون طب سنتی ایران به نام های عناب، شیلانه، سیلانه و طبر خون نامیده می شود.

درخت عناب درختچه ای است متوسط با برگهای کشیده و ریز که در زمستان برگریز می شود، رشد طولی این درخت از 6 تا 8 متر و در نوعی دیگر از 12 تا 20 متر می باشد که از سن 4 تا 5 سالگی شروع به محصول دهی می کند.

عناب از گذشته های دور کشت می شده و در آثار و فسیلهای به جا مانده قدمت آن به بیش از 12 تا 14 میلیون سال پیش می رسد، درختی است بومی چین که از طریق جاده ابریشم به سایر نقاط از جمله هندوستان، ایران، افغانستان و آسیای میانه انتقال یافته است.

کشت عناب در بیشتر استاهای کشور به صورت پراکنده وجود دارد اما قطب اصلی آن خراسان جنوبی است و بعد از در استانهای اصفهان، گلستان، مازندران و فارس وجود دارد.

در استان اصفهان 10 هکتار از اراضی زیر کشت عناب است که بیشتر در کوهپایه های بین نایین و اصفهان و در حاشیه اراضی زراعی وجود دارد.

برداشت عناب در استان اصفهان در مهر ماه زمانی که میوه ان به رنگ قرمز در آمده و کمی خشک شد انجام می گیرد.

درخت عناب درختی است مقاوم به خشکی که نیاز آبی کمی دارد و باغدران می توانند با مصرف کم آب این درختان را رشد و توسعه دهند.

میوه عناب بسیار خاصیت دار است و جز گیاهان داروئی محسوب می شود.

دکتر صفوی متخصص تغذیه در رابطه با خواص عناب بیان کرد: میوه عناب معتدل و مایل به رطوبت، تصفیه کننده و مولد خون و کاهش دهنده حرارت بدن است و توصیه میکند کسانی که بیماری قند دارند روزی 5 دانه عناب بخورند.

مصرف عناب به طور معنی‌داری سطوح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد ، عناب آرامش‌بخش و ضد بد خلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند، خاصیت ضد میکروبی دارد، چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است، این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد