چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

گرامیداشت روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درچوپانان


گرامیداشت روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در نایین

اصفهان-ایرنا- به مناسبت گرامیداشت روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، برنامه های متنوع در دهستان چوپانان و پناهگاه حیات وحش عباس آباد شهرستان نایین برگزار شد.

حسین اکبری رییس محیط زیست نایین روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: با مشارکت مردم چوپانان و با همکاری فعال انجمن یوزپلنگ ایرانی، برنامه های روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به مدت دو روز انجام شد.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه آثار دانش آموزان شامل نقاشی و مجسمه های حیات وحش و گونه های حمایت شده در کتابخانه چوپانان، تهیه و توزیع بیش از یکصد جلد بروشور رنگی و 70 نسخه بولتن وضعیت زیستی یوزپلنگ آسیایی و راهکارهای حفاظتی آن از جمله این برنامه هاست.

کارگاه آموزشی و سخنرانی از سوی کارشناسان، همایش کوهنوردی دانش آموزان و لایروبی نمادین یکی از چشمه ها و آبشخورهای حیات وحش در محل چشمه سبز، نمایش فیلم آموزشی نسخه چهار یوزپلنگ ایرانی از دیگر برنامه های روز حمایت از یوزپلنگ آسیایی در شهرستان نایین بود. 

اکبری اضافه کرد: این مراسم با استقبال و مشارکت گسترده مردم و حمایت و همکاری فعال مسئولین، شورای اسلامی، دهیاری و کتابخانه چوپانان همراه شد.

منطقه حفاظت شده عباس آباد نایین در 190 کیلومتری شرق اصفهان یکی از زیستگاههای یوزپلنگ ایرانی محسوب می شود.

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی (نام علمی: Acinonyx jubatus venaticus) یک زیرگونه به شدت در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می شود.

نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که بین ۷۰ تا ۱۰۰ یوز پلنگ در چهار منطقه خوارتوران در شهرستان شاهرود، نای بندان در طبس و دره انجیر در اردکان وجود داشته باشد.

شهرستان های زرند، نایین و جاجرم نیز نقاط دیگری است که احتمال حضور یوز در آنان می رود. 

یوزپلنگ ایرانی تنها نژاد این جانور است که یال دارد.

با ابتکار انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۸۶ و با توجه به اینکه یوزپلنگ مهم ترین گونه جانوری می باشد که در ایران نیاز به حفاظت دارد، روز نهم شهریور ماه روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد