چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

حفظ بافت سنتی با چه قیمتی؟


(مقاله شماره 1)

در این که باید حافظ بافت سنتی که نماد روستای چوپانان است باشیم، شکی نیست. اما این سوال را هم باید از خودمان بپرسیم که برای حفاظت از بافت سنتی که به نوعی نماد فرهنگ، تاریخ، معماری، و... چوپانان است، چه اقداماتی انجام گرفته؟

واضح است که بهترین راه حل برای اینکه هم بافت سنتی حفظ شود و هم مالک خانه بتواند به اهداف خود برسد، مقاوم سازی، بازسازی و زیبا سازی می باشد. همچنین این نکته هم واضح است که مقاوم سازی، بازسازی و زیبا سازی یک واحد سنتی نیازمند ملزومات مربوط به خودش می باشد.

حال این سوالات پیش می آید که:

*آیا افراد متخصص و کارشناس برای مقاوم سازی، بازسازی و زیباسازی بافت سنتی در چوپانان وجود دارند؟ یا به راحتی در دسترس هستند؟

*آیا مسولان و ادارات مربوطه هیچ گونه تسهیلاتی را به صاحبان خانه به منظور تشویق آن ها برای حفظ بافت سنتی همراه با مرمت آن ارائه می دهند؟

آیا فرهنگ سازی برای حفظ بافت سنتی انجام شده؟ آیا جلسه های توجیهی با روستاییان انجام گرفته؟ آیا خود مسولان و دست اندرکاران پیش قدم شده اند و خانه هایشان را مقاوم و بازسازی کرده اند؟ و هزاران هزار سوال دیگر که مجال نوشتنشان نیست. دوستان باید توجه داشته باشیم که:

" با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود! "

(مقاله شماره 2)

ابتدا لازم است از کلیه کسانی که می کوشند با حفظ بافت سنتی نسبت به مرمت خانه ی خود اقدام کنند تشکر و قدر نمایی نماییم.

همانطور که مستحضر هستید چندی پیش مقاله های مختلفی با محتوی تخریب یکی از خانه های موجود در بافت سنتی در فضای مجازی، مانند سایت های خبرگزاری و فیسبوک و... منتشر شد. و متأسفانه هیچ یک از این ها بازتاب صحیحی از اصل ماجرا نداشتند و خواه یا ناخواه به قضاوت های نادرست دامن زدند. بر خلاف مقاله های نوشته شده، این خانه به منظور مقاوم سازی و بازسازی همراه با رعایت و حفظ اصول بافت سنتی زیر تیغ معماری رفت.

(مقاله شماره 3)

در این قسمت از همه ی دوستانی که در این زمینه صاحب نظر هستند، خواهش داریم ما را در این امر مهم یاری نمایند. و تنها به ارائه ی نظر و پیشنهاد اکتفا ننمایند و با حضور موثر و مستمر هر چه بیشتر خود باعث پیشبرد اهداف شوند. لازم به تاکید است تنها، کمک هایی ثمر بخش خواهد بود که کارشناسانه و از روی آگاهی باشند و به زمان های خاصی از سال (ایام محرم و ایام نوروز) که به چوپانان می آییم، محدود نشوند. دوستان باید با نهایت دلسوزی و وقف کردن خود یاری بخش روستا باشند.

دوستان سلام
بر خود لازم دانستم، چند کلمه ای درمورد نگه داری و بازسازی بافت قدیمی چوپانان (الماس خوش تراش کویر) بنویسم. البته نه به عنوان یک کارشناس. بلکه فقط به عنوان یک مطلع دلسوز که تا اندازه ای خود را مسئول می داند.
همان طور که دوست عزیزم نوشته اند، اینجانب معتقدم " با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود " و فقط نوشته ها و نظرات کارساز نیست. بلکه باید در این چنین مواردجلساتی با حضور تعدادی از افراد دلسوز و مطلع و همچنین اعضای محترم شورای اسلامی و دهیار چوپانان، برگزار شود تا بلکه بتوانیم به نتیجه ای برسیم.
البته مشکلات زیادی در پیش رو داریم. از جمله: نبود بنّای سنتی کار، کمبود شدید کارگر در چوپانان، و اینکه هیچگونه کمک بلاعوض، یا وام با کارمزد کم، در اختیار صاحبان خانه های قدیمی قرار نمی گیرد.
به هر حال بیایید به جای نوشته ها و انتقاد های غیر منصفانه، با هم بنشینیم و پیشنهادات را به صورت حضوری بیان نموده و ان شاءالله بتوانیم برای حل مشکلات، راه حلی بیابیم. البته در حال حاضر این نظرات می تواند برای تشکیل جلسات، بسیار مفید و کارساز باشد.
( به امید روزی که دیگر هیچ خشتی از دیوار ها کنده نشود. )
دبیر انجمن دوست داران میراث فرهنگی چوپانان
عباس صادق محمدی
نقل ازhttp://choopanan.com/
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد