چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

خاطرات جلال فاطمی انارکی18


خاطره ها : لطفا با تامل بخوانید
عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس --- که وعظ بی عملان واجب است نشنیدن
ایا ضروری است ؟ . بله ضروری است ! .
قبلا در یکی از نوشته هایم به عبارت - ایا ضروری است ؟ با پاسخ - بلی ضروری است به معنای به جدیت تصمیم گرفتن اشاره کرده ام .تنها چیزی جدی است که ضروری باشد . تنها چیزی دارای ارزش است که وزین باشد . 
این اعتقاد از موسیقی بتهوون سرچشمه گرفته است .اخرین قطعه پایانی کوارتت بتهوون بر روی این دو درون مایه ساخته شده است .1- ضروری است ؟ 2- بلی ضروری است . به معنای به جدیت تصمیم گرفتن. جریان از این قرار است : مردی به نام دمبشر , 50 فورن ( واحد اصلی پول مجارستان ) به بتهوون بدهکار بود . وقتی اهنگساز همیشه بی پول برای گرفتن طلب خود به او مراجعه کرد , اقای دمبشر اهی کشید , ایا ضروری است ؟ بتهوون هم بدون رو در بایستی و با خنده پاسخ داد : ضروری است و فورا این کلمه ها را در دفتر یادداشت خود نوشته و روی این درون مایه واقعی یک قطعه موسیقی با چهار صدا می سازد . سه صدا می خواند ضروری است , ضروری است , اری , اری , اری , چهارمین صدا می گوید : پولت را در ار .یک سال بعد همان درون مایه هسته مرکزی چهارمین قطعه پایانی کوارتت اوپوس 135را بوجود اورد .بتهوون دیگر ابدا به پول اقای دمبشر فکر نمیکرد . به نظرش کلمه های ضروری حالت و اهنگی بیش از پیش با جلال و پر شکوه داشت گوئی انها را سرنوشت به وجود اورده است . ضروری است دیگر یک لطیفه نبود بلکه معنای به جدیت تصمیم گرفتن را میداد .بتهوون یک نکته طنز الود را به صورت یک کوارتت جدی در اورده بود .اروپائی های امروز در موقع تصمیم گیری قطعی و لازم الاجرا چنین اهنگی را زیر لب زمزمه می کنند .سنگینی بار هستی ما منوط به اجرای تصمیمات ماست .
زندگی همگی ما بستگی به رویدادها و اتفاقاتی دارد که در وقوع انها دخالتی نداشته ایم مسیر اتفاقات زندگی مان را - ضروری است - که نتیجه تصمیمات ماست تغییر میدهد . گریزی از اتفاقات نیست . متولد شدنم در تهران , عزیمتم همراه خانواده به سیرجان در اختیار خودم نبوده و به جهت ماهیت شغلی پدر معدنکارم بوده است .
اشنائی و دوستی ام با فاطمه که شروع این اشنائی همراه با دلخوری و عصبانیت ایشان از من بوده است در اختیار خودم نبوده است . سعیدی سیرجانی درس انشا, را به فاطمه واگذار کرد . اولین موضوع انشائی که فاطمه برای ما دانش اموزان انتخاب کرد و هر کداممان تکلیف خود را انجام دادیم , با تشر و ترش روئی مدعی شد که انشایم را کس دیگری برایم نوشته است : چرا دروغ می گوئی که خودت نوشته ای ؟ از حالا اگر ب دروغ گفتن عادت کنی روزگار تلخی در انتظارت خواهد بود .
- باور کنید خودم نوشته ام و از کس دیگری کمک نگرفته ام . 
- اصرار کردنت به دروغ گفتن , عصبانی ام می کند . 
هفته بعد در درس انشا, نیم ساعت اخر وقت کلاس را به موضوع اختصاص داد تا در باره اش انشایمان را بنویسیم با تمرکز و دقت و خط خوش انچه را که در توانم بود نوشتم و به عنوان اولین دانش اموز به دست فاطمه دادم .در حالیکه مطالبم را می خواند , سرش را تکان میداد و متاثر بود . پایان کلاس و پس از خروج شاگردان کلاس مرا نگهداشت و با حالتی بسیار ناراحت گفت : مرا ببخش که در باره ات اشتباه میکردم . در پایان گفته هایش مرا به خانه اش دعوت کرد تا برخی کتابهایش که برایم مفید بود در اختیارم قرار دهد .مراجعاتم به خانه فاطمه به تقاضای خودش بود و البته علاقمندی دو طرفه ای نیز بتدریج در بین مان بوجود امد .هرچه بیشتر به فاطمه نزدیک میشدم به میزان عصبانیت سعیدی سیرجانی از من افزوده میشد . تضور میکرد که من مانع دوستی او و فاطمه هستم در حالیکه چنین نبودو دلایل مختلفی داشت . فاطمه طبیعت سیرجانی را مرد سالاری میدانست و معتقد بود همان گونه که او حق انتخاب دارد من نیز از چنین حقی بهره مندم . سیرجانی نمی توانست قبول کند که خودش و خانواده اش به خواستگاری فاطمه با هدایا رفته اند و او صریحا جواب رد داده و هدایا را باز گردانده است .
دختره دهاتی کارش به جائی رسیده که به من جواب رد بدهد ؟
بیش از یک ماهی از ورودم به دفتر یغما نمی گذشت . با کمک هوشنگ کارها را راست و ریس و روتین کرده بودیم و حبیب رضایت کامل از ما داشت . از هوشنگ خواستم تا جریان من و فاطمه را با جزئیات ان برای حبیب تشریح کند و حتی از دو نفر شاهد ماجرا که باستانی پاریزی و سعیدی سیرجانی بودند نیز پرس و جو کند .هوشنگ به شدت مخالف این پیشنهاد بود. اعتقاد داشت که اثر منفی نسبت به تو بر روی حبیب خواهد گذاشت و به صلاح نیست . بالاخره هوشنگ را قانع کردم تا ماجرا را برای حبیب باز گو کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد