چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

چگونگی عبور از ریگ جن با اتوموبیل


ریگ جن کجاست و چگونه از ان میتوان به سلامت عبور کرد


باآواتار پیر افرود سلام به همه دوستان و عزیزان : متوجه شدم که از سفر و گذر از ریگ جن مطلب خاصی در نوشته ها ندیدیم و لازم دانستم جهت اشنایی دوستان با این اسم و منطقه خاص به علت زیبائی های خاص و در عین حال خطراتی که در راه عبور از این منطقه وجود دارد توضیحاتی مختصر در حد تجربیاتم از این مکان برای راهنمایی ان دسته از عزیزانی که انجا را نمیشناسند بدهم و این تذکر حیاتی را هم به دوستان جوانم که ممکن است قصد سفر به چنین مناطقی را داشته باشند بدهم که این منطقه با کسی شوخی ندارد و فقط باید با بلدان ان که محدود هم هستند و گروهی مجهز و با تجربه به این سفر بروند که در غیر این صورت چنانچه خودسرانه تصمیم به رفتن به چنین جائی بگیرید برگشتی از این سفر نخواهند داشت ........ سفر به ریگ جن انارک - استارت از کلاته باباخالد به سمت مرکز ریگ جن و خروج از مابین جندق و کلاته چوپانان جاده انارک طبس حدود 320 کیلومتر در دل کویری وحشی به نام ریگ جن که هیچ موجود زنده ای در ان نمیبینید و چنانچه طوفان شن به راه بیفتد قید رنگ ماشینتان را بزنید چون اتومبیلتان کاملا سند بلاست میشود و در هنگام طوفان شدید هرگز از ماشین پیاده نشوید و ماشین خود را پشت به باد در بلندترین نقطه قرار دهید تا موتور اسیب نبیند چنانچه در نقاط گود توقف کنید بعد از چند ساعت ماشین شما دفن در زیر شن خواهد شد و حتی یک لحضه هم شیشه ماشین را پایین نکشید که در کسری ار ثانیه داخل ان پر از ماسه خواهد شد صبر کنید تا شدت طوفان کم شده بعد ادامه دهید دوستان توجه فرمائید که قبلا باید دوره اموزش رمل نوردی با ماشین دو دف را گذرانده باشید و در اینکار تبحر داشته باشید و مهمتر از همه بدانید که اگر از گروه عقب بیفتید کمک به شما مشکل خواهد شد ...........
ملزومات ضروری و لازم برای این سفر که شامللوازم آفرود یعنی وینچ برقی یا گاردونی و جک هایلیفت - بیل و تبر - کمپرسور باد – جک بادی و جعبه های ابزار کامل و لوازم یدکی مانند ( ***** هوا و روغن و بنزین- صفحه کلاچ و پمپ بنزین ودسته موتور – شمع و دلکو و کوئیل کامل - سیبک– روغن موتور- روغن هیدرولیک - ضدیخ - روغن ترمز اضافه ) ملزومات کمکی مورد نیاز عبارت است از تلفن یا موبایل ماهواره ای – جی.پی.اس دو دستگاه – بیسیسم - قطب نمای جنگی- کمکهای اولیه کامل و حرفه ای و اشنایی کامل به کمکهای اورزانسی - دوربین چشمی- چادر و کیسه خواب زمستانی مرغوب – وسایل گرمایی و روشنائی - 40یا 30 متر سیم بکسلحداقل 10میلیمتری - تسمه ی بکسل 5تن 10 تا 20 متری - 50 کیلو هیزم – تعدادی گونی بزرگ - 100 لیتر گالون برای آب - 120لیتر گالن برای بنزین ----- غذای کنسروی حداقل برای 10 وعده ، نان و خوراکی هایسبک و پر انرزی ....... چکاب و سرویس اتوموبیل جهت سلامت ان روز قبل از حرکت .... بهترین و تنها فصل برای سفر به ریگ جن زمستان ماه بهمن میباشد و توجه داشته باشید حتی در بهمن در بعضی از نقاط گرمای هوا تا45 درجه سانتیگراد بالای صفر در ظهر و در شب هم بشدت سرما طاقت فرسا خواهد بود تا 15- زیر صفر .شرح مسیر حرکت از تهران : جاده ی تهران قم - اردستان - پمپ بنزین انارک( تا اینجا از تهران حدود 600 کیلومتر ) باکها و گالنها را پر کرده و به سمت جندق از جاده قدیم اسفالته راه را ادامه میدهیم بعد از گردنه زنجیرگاه دست چپ فرعی خاکی را ادامه تا ده نیمه متروکه عشین که بسیار زیباست و تمام ان از سنگ است و بسیار قدیمی است را رد کرده بعد از انجا به کلاته یا ده بابا خالد میرسیم که انجا هم زیباست و قلعه قدیمی از گل دارد که جالب است اینجا دیگر به غیر از مزرعه دکتر جعفری اخرین ابادی و نشانه انسان است و اب نیمه شیرین قابل اشامیدن دارد( از پمپ بنزین انارک تا ده بابا خالد حدود 2.5 ساعت راه ) از این به بعد سفر اصلی به ریگ جن اغاز میشود و ادامه راه را به طرف شمال شرق در بستر رودخانه ای خشک شده که از شرقباباخالد می گذرد پیش میگیریم.................و اما دوستان وصف این حدود 320 کیلومتر کویر نوردی که در پیش داریم یعنی منطقه ریگ جن به هفت رشته جبال کوه شنی که بعضی از انها تا300 متر ارتفاع و حدود 30 کیلومتر طول دارند و مابین این ارتفاعات دشتی کفی و صاف با خاکی لورگ و بسیار پوک و در زیر گل که این چند دشت هم هر کدام حدود 20 کیلومتر و بعضی هم بیشتر طول دارند که در مجموع اصطلاحا به هر رشته کوه شنی و دشت ان یک کوچه گفته میشود و شما باید هفت کوچه را رد کنید تا از این منطقه زیبا و در عین حال خطرناک خارج شوید .....شما اگر خیلی وارد و گروهتان مجهز باشد هر یک روز دو کوچه را رد خواهید کرد یعنی در بهترین شرایط 3.5 روز راه خواهید داشت و در شرایط بحرانی و گیر کردن و یا خرابی خودروها دیگر نمیشود زمان مشخصی داد پس همراه داشتن اب و خوراک و بنزین اضافه حیاتی است ...... اما چگونه از این رملها و دشت سست به سلامت عبور کنبم .دوستان در این سفر یک تا دو بلد که خود جیپ دارند و راننده حرفه ای بیابان هستند پیش اپیش جلو رفته و راه را شناسائی میکنند خصوصا در طی مسیر در رشته کوه های شنی بدلیل اینکه بادهای شدید منطقه دائم تپه ها را جابجا میکند و به همین خاطر هم به انها ریگ جن میگویند . حال پس از شناسایی با دادن علامت و بیسیم بقیه با فاصله دنبال انها در همان مسیر ولی نه در رد چرخ جلویی زیرا در این نو رمل مایه با هر عبور شکسته شده و اکر بعدی در همان رد بیایید احتمال فرو رفتن دارد حال که به دشتها میرسیم برعکس سر گروه و بلد در جلو رفته و دیگران در همان رد او حرکت میکنند . دوستان توقف و ترمز در این مسیرها باعث فرو رفتن شده و به تمام گروه فشار مضاعف وارد کرده و ادامه شفر را به شدت مشکل میکند جون مسیر دشت به گونه ای است که اگر در ان ماشینی فرو رود به علت وجود گل در زیر باید دیگر ماشینها در گونی هایی که عرض کردم از قسمت شنی شن پر کرده و به محل برگردند و زیر چرخها و روی گل ها را با شن پر کرد و امثال این کارها که در ضمن داشتن تخته های الومینیومی اجدار در اینجا بسیار بدرد خور است که ما از بطریهای خالی نوشابه برای پر کردن زیر چرخها استفاده میکردیم که بسیار هم کارا است چون یادتان باشد شما در این مسیرها یکدانه سنگ در جایی نمی بینید که بتوانید از ان استفاده کنید یادتان باشد شما در مکانی مثل مریخ هستید و خیلی تنها هستید در ضمن برای زدن جک هایلیفت در گل و خاک سست نیاز به تخته های بزرگ و پهن برای زیر جک دارید تا جک فرو نرود . در ماسه ها هم چنانچه فرو روید با کمک بیل و خالی کردن زیر چرخها و شاسی میتوانید خارج شوید ولی دقت کنید بیلتان بیل مردانه و واقعی باشد وسایل فانتزی بدرد ریگ جن نمیخورند – ماشینهای مشکل دار به درد ریگ جن نمیخورند دوستان ریگ جن مرنجاب و بند ریگهای ان نیست که اگر انجا راحت بودبد در ریگ جن هم راحت باشید ... در خاتمه برای گذر از ریگ جن به اصطلاح انارک باید مطیع سر گروه و بلدراه و جاده بازکن و داشتن دیسیپلین کاری و مردانگی و تجربه حداقل چند سال رانندگی در بیابان و کویر باشید . توجه داشته باشید ماشینهایی از انجا براحتی عبور میکنند که علاوه بر مهارت راننده پر شتاب و پرقدرت باشند یعنی گشتاور و اسب بخار بالا همراه با فنی بسیار سالم و مطمئن و حتی المقدور دنده دستی و دارا بودن زیر بلند معمولا ماشینهایی مثل جیپهای کا- ام و چهار سیلندرهای قدیمی حرکت گروه را کند میکنند مگر مثل جیپ جناب اقای حمید برییری که خاص و سلامت است و ایشان همیشه با ان پیشتاز همه هستند. وگرنه ماشینهای مشکل دار اکثرا در اثر فشارهای زیاد خراب شده و سفر را خراب میکنند . در اخر از تمام دوستان که وقت خود را برای من گذاشتند تشکر میکنم و امیدوارم این اطلاعات به درد شما بخورد .
نقل ازhttp://www.4x4iran.com/showthread.php?t=2387
__________________

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد