چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

معلا

برگرفته شده از سایت معلا - انارک ( کویر بهشت فراموش شده )http://moala1.blogfa.com/category/2
با تشکر از کیوان کدخدایی انارکی-جواد رمضانی انارکی 


تاریخچه معلا




معلا ،کهن سال تر از انارک است وقلعه ی بزرگ وساخته شده بر فراز صخره های نا هموارش، نشان از رونق پیشین دارد. در صورت رسیدگی مالکان ،این مزرعه به زمین و اشجار خود واصلاح نژاد درختان، معلا ،یکی از اصیل ترین و زیبا ترین و بارورترین ییلا قات انارک به حساب خواهد آمد.

«معلا» مزرعه ای سبزکو هستانی است. در شیب تند دامنه ای افتاده که دو پهلویش را، قله های سر به فلک کشیده احاطه کرده است.طول جغرافییش ،پنجاه و سه درجه و هشتادوچهار دقیقه ی شرقی ،از نصف النهار گرینویچ،وعرض آن را ،سی و سه درجه وچهل و یک دقیقه شمالی ،از خط استوا محاسبه شده است. بلندی قله ها ،غروب زود هنگام را به مزرعه می آورد و بر اتا قک های گلی و محقری که این اواخر مورد الطاف مالکین قرار گرفته اند، سایه می گستراند. آب شیرینش از چشمه ای که در بلندی قرار گرفته است، وارد استخر می شود و از طریق جوی هایی که از گیاهان خود رو پوشیده شده اند به درختان می رسد.

رونق معلا، تنها در بهاران است که زرد آلوهایش ،اگر سرما نزده باشد، به ثمر می رسد. انجیر وانگور وگل سرخ از دیگر محصولات بنام معلا است. اما نمی شود از ای روستا سخن گفت واز مصاحب همیشگی اش (یحیی) که لحظه ای حاضر به ترک معلا نیست، یادی نکرد. پیرمردی که عصا زنان چند قدمی به استقبال تازه واردین می آید وبا سخنان بریده بریده، مجذوبشان می کند تا بنشینند وخستگی راه را با یکی دو استکان چای،در کلبه ی محقر او از تن بدر کنند .

برگرفته شده از کتاب انارک (استاد محمد علی ابراهیمی انارکی) 

نقل از :http://anaraktapesh.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد