چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

استفاده از 285 سم شیمیایی در کشاورزی کشور مجاز است

اصفهان- مشاور رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: این سازمان استفاده از 285 سم شیمیایی را در اراضی کشاورزی و گلخانه ها مجاز اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، ˈغلامرضا قاسم پورˈ روز چهارشنبه در همایش آموزشی راهکارهای تولید محصولات کشاورزی سالم و استاندارد، ارگانیک و چالش های فرارو در اصفهان افزود: در سال 91 تعداد 90 نوع سم شیمیایی از فهرست سموم مجاز وزارت جهاد کشاورزی خارج شد.

وی تاکید کرد: تاثیرات مضر و مخرب برخی از سموم تا نیم قرن در خاک و محصول آن زمین باقی می ماند و این مسئله باعث شده برخی محصولات که به عنوان سالم صادر شده، برگردانده شود.

وی گفت: همچنین آلودگی سموم از طرق چشم، پوست، شش ها و دهان به کشاورزان و کاربران آنها نیز منتقل می شود و استفاده کنندگان به این نوع آلودگی شیمیایی نیز باید توجه داشته باشند.

قاسم پور اضافه کرد: مطابق منابع بین المللی هر ترکیب خارجی سمی که به صورت طبیعی و یا در مقادیر مجاز در مواد غذایی وجود نداشته باشد و کیفیت فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی موادغذایی را تحت تاثیر قرار دهد، آلاینده مواد غذایی شناخته می شود.

وی گفت: آلاینده های مواد غذایی شامل آلاینده های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و دست کاری های ژنتیکی است.

وی اظهار کرد: آلاینده های شیمیایی در سه نوع طبیعی مانند سموم قارچی و هیستامین ها، مصنوعی مانند آفت کش ها، فلزات سنگین و کودهای شیمیایی و زیست محیطی در هوا، آب و خاک و هوای آلوده شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: از جمله فلزات سنگین کاردیوم ها و آرسنیک است که موجب اثرات سو بر کلیه، ضایعات استخوانی، بزرگ شدن کلیه و ایجاد سرطان می شود.

وی گفت: همچنین از انواع فلزات سنگین جیوه و سرب است که هر یک موجب اختلال آنزیم های درونی، سردرد، لرزش عضلات، اختلال در یادگیری، پوکی استخوان و ایجاد سرطان می شود.

قاسم پور گفت: سالانه 70 هزار سرطان و 30 هزار مرگ ناشی از آن در جهان رخ می دهد و افزایش شدید سرطان های سیستم گوارشی بویژه سرطان معده به دلیل باقی مانده سموم و کود در مواد غذایی است.

وی افزود: با شرایط موجود انجام کنترل کیفی و تولید محصولات با حد مجاز آلاینده ها ضروری است.

به گفته وی استانداردهای ملی و بین المللی، شرکت های بازرسی و آزمایشگاههای تایید صلاحیت شده، نظارت بر اجرای استاندارد پایش و کنترل کیفی و مدیران کنترل کیفیت ارکان کنترل کیفی هستند.

وی تاکید کرد: بر این اساس تدوین استاندارد ملی ایران GAP، استانداردهای MRLTاز سوی سازمان ملی استاندارد ملی ایران صورت گرفته و تلاش داریم استاندارد 194 محصول کشاورزی را که به عنوان غذا استفاده می شود تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: از این تعداد تاکنون استاندارد 61 محصول تدوین شده است. 

به گزارش ایرنا، این گردهمایی به مدت یک روز به محوریت اداره کل استاندارد استان اصفهان و همکاری اتاق بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی، معاونت غذا و دارو و اداره کل دامپزشکی استان اصفهان برگزار شد.

نقل از : http://www3.esfahan.irna.ir/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد