چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

آفت درختان پسته من

 

آفت درختان پسته من


در باغچه خانه امان 4 درخت پسته دارم که امسال به صورت خوبی بار ور شدند اما متاسفانه آفتی گریبان درختان پسته مرا گرفت که شدیداً مرا از درختان پسته نا امید کرد ابتدا متوجه شدم که بعضی از دانه های پسته زرد می شوند و خشک شده می ریزند به یک سم فروش مراجعه کردم و او سمی به نام مالاتیون به من داد و من به فاصله 15 روز دوبار در ختان پسته را سمپاشی کردم امّا نه تنها آفت از بین نرفت بلکه شدت هم گرفت و با دقتی که کردم متوجه شدم برگهای درخت نیز به شدت در حال ریزش است بیشتر که دقت کردم زنبورهای ریز زرد رنگی را در روی برگها مشاهده کردم و در زیر درختان ماده سفید شکر مانندی را دیدم که بر روی زمین ریخته است . چند روز پشت سر هم درختان را با آّب لوله کشی شستم امّا این شستشو نیز کار ساز نبود  به اینترنت پناه آوردم و با شواهدی که مشاهده کردم متوجه شدم درختان من دچار افتی به نام پسیل پسته شده اند و برای مبارزه چند نوع سم پیشنهاد شده بود که من موفق شدم 50 سی سی سم کنفیدوز تهیه کنم و درختان را مجددا سم پاشی کردم نمی دانم که این کار نتیجه ای خواهد داشت یا نه ولی تا کنون شاید یک سوم پسته ها ریخته اند خلاصه مطالعه من در اینترنت در زیر آمده است

پسیل پسته

 

  پسیل پسته

l      نام علمی: Aganoscena pistaciae

l      نحوه خسارت: تغذیه از شیره گیاهی – تولید شکرک – ریزش جوانه و برگ – پوکی و دهان بست

l      تعداد نسل: 5- 6 ( هر نسل 5 سن پورگی دارد.)

l      مبارزه غیر شیمیایی: استفاده از کارت های زرد رنگ آغشته به چسب مخصوص به عنوان تله – آبیاری و تغذیه مناسب

l      مبارزه شیمیایی: آمیتراز ( میتاک) 1- 1.5 در هزار – دارتون 2.5 در هزار کنسالت 0.5 -  0.75 در هزار – کنفیدور 0.4 در هزار

l      تعیین میزان خسارت و زمان مبارزه: در صورت مشاهده 10- 15 پوره به طور متوسط در هر برگ اقدام به سمپاشی میشود.

l      زمستان گذرانی:  حشره کامل - زمستانه 

منابعhttp://pistachioresearch.persianblog.ir/

http://www.kermanzamin.com

دوست دارم از تجارب و علم همشهریان بیشتر بهره ببرم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد