چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

اعلام پیش‌نیاز ثبت امامزاده‌ها از سوی یکی از مدیران سازمان اوقاف


پیش‌شرط عجیب ثبت امامزاده
آیا هر امامزاده‌ای که مردم بیشتر پیرامونش جمع شده بودند، یا پیشینه بالایی داشت، نسبش تثبیت شده و جزو امامزادگان شیعه است یا باید معجزه و کرامتی رخ دهد تا برای مسئولان این نهاد حجت تمام شود؟!
کد خبر: ۳۱۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۴
انتشار اظهارات یکی از مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون پیش‌نیاز ثبت امامزاده‌ها از سوی این سازمان، بسیار حاشیه ساز شده است؛ پیش نیازی که مشخص نیست با چه منطقی در نظر گرفته شده و تاکنون چند امامزاده با تکیه بر این پارامتر، موفق به ثبت در سازمان اوقاف نشده‌اند و چند امامزاده نیز این گونه تأییدیه گرفته‌اند!

به گزارش «تابناک»، «امامزاده» لقبی که عموماً برای فرزندان امامان شیعه و همچنین نوادگان ایشان تا چندین نسل کاربرد دارد، در محدوده عراق و ایران بزرگ، پراکندگی گسترده‌ای دارند که در خصوص فرزندان امامان ششم تا یازده شیعه بیشتر می‌شود، چرا که در دوران این امامان و پس از شهادتشان، حاکمان ظالم آن دوران مأمورانی را به قصد شناسایی و قتل فرزندان این امامان گسیل می‌داشتند و عملاً امکان تمرکز بازماندگان ائمه در یک منطقه جغرافیایی قابل تحقق نبود. 

بر اساس برخی آمار منتشره تعداد مقبره امامزادگان ایران در اوایل انقلاب اسلامی یک هزار و پانصد مقبره بوده و بنا بر آمارهای رسمی تا سال جاری بالغ بر ده هزار و پانصد مقبره رسیده است و این بدان معناست که در سی سال گذشته به طور میانگین، سالانه تعداد سیصد امامزاده جدید در ایران مورد شناسایی قرار گرفته است! 

نکته درخور توجه اینجاست که بیش از پنج هزار تن از امامزادگان مدفون در ایران را به نام امام موسی کاظم (ع) نسبت می‌دهند. این اتفاق ابتداً توسط محمد پورمختار عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی علنی شد و بعد‌ها در نقد این اتفاق سخن‌ها به میان آمد. 

در واقع هرچند پراکندگی امامزاده‌ها منطقی است اما اینکه اینچنین رشدی داشته باشند، محلی برای تامل و بررسی‌های دقیق‌تر است. حال پس از گذشت ماه‌ها غلامرضا محمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران درباره حوزه استحفاظیه‌اش و نه کل کشور اظهارنظر و ایجاد امامزاده جدید در این استان را تکذیب کرده اما شبهه عجیب‌تر را پیش آورده است. 

حجت الاسلام محمدزاده یادآور شد: «هم‌اکنون در حال جمع‌آوری آمار امامزادگان استان تهران هستیم و در این باره می‌توان گفت که امامزادگانی در لیست آمار قرار می‌گیرند که میان آنان و مردم ارتباط روحی و معنوی وجود داشته باشد. در غیر این صورت این امامزادگان جزء آمار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران قرار نمی‌گیرند!» 

این نوع ارزیابی در نوع خود از افزایش تعداد امامزاده‌ها جالب‌تر است، چرا که مشخص نیست سازمان اوقاف چه روش‌های تازه‌ای را برای شناسایی اصالت نسب این مقبره‌ها در نظر گرفته و چگونه میزان ارتباط امامزاده‌ها با مردم اندازه گیری می‌شود؟! آیا هر امامزاده‌ای که مردم بیشتر پیرامونش جمع شده بودند یا پیشینه بالایی داشت، نسبش تثبیت شده و جزو امامزادگان شیعه است یا باید معجزه و کرامتی رخ دهد تا برای مسئولان این نهاد حجت تمام شود؟! 

بی‌گمان چنین اظهارنظری تاریخی‌تر از موضوع افزایش تعداد مقبره‌های موسوم به امامزاده‌ها است و چالشی جدی در خصوص نحوه ارزیابی‌هاست، چرا که در موارد پیدا نشدن شجرنامه برای امامزاده‌ها، اگر مبنای ارزیابی‌ها تاکنون «میزبان ارتباط روحی و معنوی» این مقابر با مردم باشد، یک خطای فاحش رخ داده و می‌بایست از ابتدا دوباره ارزیابی صورت پذیرد و امامزاده‌های بدون شجره نامه، تخریب و به شکل قبرهای معمول درآیند و خواب و نظایر چنین خرافاتی، حجت تشخیص مقبره امامزاده‌ای نباشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
5
192
 من نمی دونم بنا به اولین اقدام عملی پیامبر مگر ملاک تقوی نیست یا اینکه پسر کی بودند یا نواده کی بودند مهمه؟؟؟!!! اگر ملاک تقوی باشه که از کجا تشخیص میدهند کدام امامزاده واقعا شخص بزرگی بوده است؟؟؟ مگر هر کسی الان هم سید باشد و خیلی با تقوی و بمیرد پس طبق این قاعده امام زاره می باشد و باید مقبره برایش بر پا داشت؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
 نه اینطوریا هم که می گی نیست.
بالاخره نسب در تمام رسوم حتی در اسلام بی تاثیر نیست. و اون امام زاده هایی که ناخلف بودند رو امام زاده به حساب نمی آوردن که بیان و مقبره براشون بسازن.
یک شیعه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
6
109
 آفرین به این مطلب زیبا که چند وقتیست فکر من را هم مشغول کرده که ما چند امامزاده داریم. اگر برای هر امام 100 فرزند و نوه در نظر بگیریم که دارای درجات عالی فضل و دانش ومعرفت باشند و هر 12 امام را هم در این محاسبات بیاوریم ما نهایتا 1200 امامزاده بیشتر نمی توانیم داشته باشیم. پس در این تعداد و حتی تعداد خیلی کمتر هم با کمی تامل کنیم.
پاسخ ها
azade
|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
 درسته که باید در تعداد امامزاده ها تامل کنیم اما این محاسبه درست نیست چون بسیاری از امامزاده های ما به عنوان نوه یا نتیجه یا نبیره ی یا برادر و خواهر امامان یا ترکیبی از این مواردمعرفی می شوند نه فقط فرزند. 
بههر حال به نظر بررسی علمی این قضیه خیلی مشکل باشد.
ناشناس
|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
 در بسیاری موارد نظیر شاه عبدالعظیم حسنی نسبشان با 4 واسط به امام حسن می رسد و صرفا فرزند و نوه بودن ملاک شرافت نمی باشد. بلکه معمولا فردی از نوادگان ولو حتی 6 یا 7 نسبش به امام معصوم برشد ولیکن در زمان حیاتش دارای درجات علمی و اخلاقی و کرامت و ... باشد برای مردم آن خطه معتبر می باشد.
خانه نشین
|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
 امام یازدهم یک پسر داشت و امام دوازدهم هم فاقد فرزند است.
جعفر ناظم رعایا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
1
63
 مطابق تعاریف قرآن کریم رءویا تعبیر نداراد ولذا نمیتوان رءویای کسی را سند رد ویا قبول موضوعی قرار داد بلکه رویا تاویل دارد بدینمعنی که اگر کسی در مورد رءویای خود پا قشاری کند باید بر رسی شود تا معلوم شود چه عاملی سبب شده است که شخص رءویای مخصو صی ببیند.اگر این رهنمودرا بپذیریم اعتبار بسیاری از امامزاده ها که بر مبنای خواب دیدن بعضی از اشخاص تثبیت شده است باطل میگردد
روح الله رضایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
65
7
 برادران و خواهران عزیز! لطفا شبهه افکنی نکنید. امامزاده یعنی چی؟ یعنی زاده امام. از نسل امام. پس هم فرزند، هم نوه، هم نتیجه، هم نبیره و هم ندیده را شامل می شود. و لذا اگر به امام خمینی که از نسل دهم به بعد امام کاظم هست، اگر گفته شود امامزاده، عیبی نیست. و در مرحله پایینتر حتی به هر سید و ذریه رسول الله نیز می توان گفت امامزاده. منتها مطلب در تقواست و اینکه برخی از امامزاده های ما بدون سند هستند. یعنی بر اساس شهرت مشهور به امامزاده هستند یا فرض کنید در یک زمان مشخصی یک فرد سیدی بوده که از فرط تقوا و انسانیت، پس از مرگ، او را دفن و مقبره و بارگاه برایش ساخته اند حتی برخی از آنها پس از مرگ مانند برخی از علمای ما دستگیری می کردند از مردم. لذا مورد احترام مردم بوده اند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
4
55
 در آموزه های دینی و مذهبی ما، اگر عموی پیامبر باشی ولی بیگانه با خداوند، ارتباطی با پیامبر نداری اما اگر مثل سلمان آشنا با خداوند بودی ولی ارتباط نسبی با پیامبر نداشتی، جزو اهل بیت پیامبر هستی. امامزاده ریشه در خرافه گرایی ماها دارد.
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
51
5
 اداره اوقاف وظیفه دارد علاوه بر بررسی شجره نامه امام زاده ها، از نظر اهمیت امام زاده ها را طبقه بندی کند. قابل توجه است که یک امام زاده که نسب دورتری نسبت به ائمه داشته است ممکن است دارای درجه اهمیت بالاتری حتی نسبت به یک امام زاده بلافصل باشد. (مثلا حضرت عبدالعظیم حسنی).
ضمنا مطالعات جامعی از این نظر لازم است. ولی بنده حذف قبر امام زاده را توصیه نمی کنم چون به هر حال مقبره یک امام زاده محلی است که در آن نماز خوانده می شود و در نهایت به خدا توجه می گردد. حتی اگر آن امام زاده جعلی باشد توسلی که انجام می شود توسل به اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشد.
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
25
1
 دررابطه باتعداد امامزادگان به نظرم مربوط به ثبت دراوقاف است زیرا خیلی از امامزادگان بعدازانقلاب دراوقاف ثبت شده انداماراجع به اظهارنظررییس اوقاف تهران فکرمی کنم اطلاعات ایشان دراین خصوص کم است وبهتراست بامشورت باعلماحرفش رااصلاح کند
حقگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
0
4
 آی ایرانی ها عقل تون را به کار ببرید، بهانه دست دشمنان شیعه ندهید،همین کارهای بدون حساب و کتاب و منطق باعث می شود که حقانیت مذهب شیعه را هم زیر سئوال ببند. مگر ائمه زندگی شون تو مدینه و عراق نبودند؟ پس چرا این همه امام زاده در ایران؟ شادید در عراق و مدینه که موطن اصلی آن ها بودند، هم این اندازه امام زاده نباشد. آن در شرایطی که ایران در آن دوران شیعه هم در اقلیت بودند، چگونه همه آن ها به این سرزمین آمدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد