چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

طرحی برای پیشگیری از خرابی سیل در قنات

 

طرحی برای پیشگیری از خرابی سیل در قنات

 

نویسنده : نسل سومی


متأسفانه قنات چوپانان تا کنون بارها در منطقه چاه خاری دچار خسارت های زیادی شده است و هر بار با مشقت زیاد و هزینه های زیاد مشکل کور شدن قنات رفع گردیده است .

امّا معمولاً همینکه آب قنات دوباره جریان یافته مشکل اصلی قنات فراموش شده و همه به امید خدا نشسته ایم که ان شاالله خداوند مدد کند تا حادثه ای برای قنات پیش نیاید. وقتی از مسئولین  و دست اندرکاران قنات سؤال کردم که راه چاره چیست آنها معتقد بودند که باید میله های چاه ها با مصالحی خوب دور چینی شود و درب چاهها نیز به نحو مطمئنی پوشیده شود تا قنات از سیل محفوظ بماند . البته این کار یکی از ضروریات قنات است .کما اینکه در گذشته نیز مرحوم مصطفی شیخ با کمک بودجه های دولتی بسیاری از چاهها را باز سازی نموده است .

امّا کاری که لازم است امروز انجام پذیرد این است که مطالعه شود آیا چاههایی که توسط مصطفی باز سازی شده در سیل اخیر خسارت دیده یا نه؟ و اگر خسارت دیده علّت آن چه بوده است . که در باز سازی جدید حتماً آن نواقص بر طرف شود . ثانیاً باید آگاه باشیم که در فصل بهار قرار داریم و هر آن ممکن است یک بارندگی شدید روی دهد و در حالیکه قسمتی از قنات با بیل مکانیکی خاکبرداری شده هر سیل کوچک نیز می تواند دومرتبه قنات را کور کند . لذا باید هر چه زودتر برای این مشکل چاره ای اندیشیده شود.


امّا از آنجا که خسارت سیل بیشتر با نفوذ آب از طریق سوراخهای موش یا ریشه های خار پوسیده اتفاق افتاده به نظر می رسد در مناطقی که احتمال خطر بیشتر است در پیرامون قنات با انباشتن خاک رس و درست کردن سیل بند به کمک لودر یا بلدوزر در فاصله ای 5 تا 10 متری مطابق طرح پیشنهادی در تصویر  می توان از نفوذ سیل به داخل قنات جلوگیری به عمل آورد البته اگر در این زمینه اداره جهاد کشاورزی مردم خسارت دیده را یاری کند می تواند بسیار کارساز باشد.

مجدداً امیدوارم که آقای رفیع و آقای زاهدی در این زمینه نیز مدیریت کرده و پیشنهاد مرا که شفاهاً نیز به آقای رفیع و استاد قدرت گفته ام به مهندسین اداره کشاورزی منتقل سازند تا شاید برای این مشکل چاره ای اندیشیده شود. و امیدوارم کارشناسان اداره کشاورزی نائین با مطالعه این مقاله بر روی این طرح مطالعه نموده و این مشکل قنات چوپانان را مرتفع سازند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد