چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

نارسینه" روستایی با بافت قدیمی


شهر انارک یا (نارسینه) با خانه های خشتی، مساجد آجری و کوچه های باریک مانند یاقوتی زیبا در دشت کویر قرار دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، انارک این حاشیه نشین کویر همچون یاقوتی زیبا در دشت کویر قرار دارد نام محلی آن (نارسینه) است که معنی انارستان می دهد.
بافت قدیمی آن کوچه هایی باریک با خانه های خشتی ومساجد آجری، برج ها و آتشگاه است.
انارک دارای هفت محله بوده که با کوچه های باریک وزیبا به هم متصل هستند.
بنابر این گزارش، این شهر در میان کوه های برهنه قرار دارد و مجموعه ای است از 48مزرعه و روستای دایر و بایر و دارای بافتی کهن با چشمه های قدیمی، بام های کاهگلی و بادگیرهای استوار بر بام های قوسی بوده که در نوع خود منحصر به فرد است.
بنابر این گزارش، انارک موزه مردم شناسی کوچکی نیز دارد که در سال 83تااسیس شده است.
بافت تاریخی انارک، بعنوان یکی از زیباترین بافت تاریخی منطقه از تنوع فضایی و معماری سنتی خاص برخوردار است در دوره های صفویه و قاجاریه این بافت دارای رونق بسیار خوبی بوده و با توجه به حمله متعدد بیگانگان بر این شهر مردم نیز تأسیسات و تجهیزاتی برای دفاع از شهر ساخته بودند.
این تأسیسات شامل وجود چهار برج در چهار قسمت از تپه های اطراف و داخل شهر و حصار مربوط به حصار شاهی که دور تا دور شهر انارک را در بر گرفته است.
چهار برج موجود در بافت تاریخی شهر انارک در چهر قسمت به طور جداگانه بوده که هر کدام محوطه ای از اطراف شهر را زیر نظر داشته است.
مهمترین برج شهر انارک در حال حاضر بلند ترین و بزرگترین برج محسوب می شود معروف به برج کوه سراب یا برج سفید بوده که بر روی بزرگترین تپه شهر واقع شده است.
بنا بر این گزارش  این برج از سنگ و ملات گل وآهک ساخته شده که به صورت مدور و دارای سه طبقه بوده که از بالای آن تقریباً اکثر مناطق شهر قابل رویت است./ی2

گزارش از مرضیه امیری.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد