چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

تاسیسات آب شیرین کن در شهرهای انارک و فرخی نصب می شود


تاسیسات آب شیرین کن در شهرهای انارک و فرخی نصب می شود

اصفهان- ایرنا- معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: تأسیسات آب شیرین کن در شهرهای مهاباد، اردستان، فرخی و انارک با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث و نصب می شود.

به گزارش ایرنا، شهرهای مذکور در شرق اصفهان و در شهرستان های اردستان، نایین و خور و بیابانک در حاشیه کویر قرار دارد.

بر اساس گزارش روز یکشنبه اداره آبفا استان اصفهان، محسن بیشه افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث تأسیسات آب شیرین کن به روش BOO (ساخت، تملک، بهره برداری) است.

وی اظهار کرد: در چند سال گذشته اجرای پروژه های بخش آب و فاضلاب در سطح استان اصفهان در بعضی موارد با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: اجرای شبکه فاضلاب شهرهای زرین شهر، سده لنجان، ورنامخواست، چمگردان، زاینده رود، مبارکه و کرکوند از طریق انعقاد قرارداد بیع متقابل با مجتمع فولاد مبارکه اصفهان صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این عملیات بالغ بر 440 کیلومتر است، افزود: اجرای تأسیسات فاضلاب در شهرهای خوانسار، گلپایگان، فریدونشهر، داران، بوئین و چادگان نیز با مشارکت بخش خصوصی در قالب قرارداد بیع متقابل انجام می شود.

بیشه به احداث تصفیه خانه و شبکه فاضلاب در شهر تیران اشاره و اعلام کرد: هماهنگی های لازم در باره انعقاد قرارداد بیع متقابل میان سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در دستور کار قرار گرفت. 

وی به همکاری نیروگاه اسلام آباد اصفهان بمنظور اجرای تأسیسات فاضلاب در ازای تخصیص پساب حاصله اشاره و خاطرنشان کرد: انعقاد قرارداد بیع متقابل با سرمایه گذاری بیش از 266 هزار میلیارد ریال برای تأسیسات فاضلاب شهرهای اصغر آباد، کوشک، درچه، ابریشم، فلاورجان، کلیشاد و سودرجان، بهاران، پیربکران و بخشی از اصفهان با نیروگاه اسلام آباد اصفهان در دست اقدام است.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی دولتی و زمانبر شدن اجرای پروژه ها از طریق تخصیص منابع دولتی گفت: به همین دلیل اجرای پروژه های بخش آب و فاضلاب در کوتاهترین زمان ممکن با مشارکت بخش خصوصی صورت می گیرد.

خاطرات جلال فاطمی انارکی24

خاطرات جلال فاطمی انارکی24

خاطره ها :
لندن , سال پر مرارت 1351, سالی پر مشقت همراه با سختی های فراوان بود . خودم را اواره کرده بودم . تمامی ضرب المثل های ما ریشه در واقعیت دارند . با یک دست نمیتوان دو هندوانه برداشت ! مصداق حال و روز من بود .
با گذر از جزئییات در موقع ورود به انگلیس - لندن , باید محل سکونتی پیدا میکردم .
با کمک اگهی های تبلیغاتی که پشت ویترین فروشگاهها نصب می شدند و روزنامه های خاص تبلیغاتی و کاریابی , اتاقی را با وسایل معمول زندگی در ساختمان فرسوده 4 طبقه در غرب لندن , محله ارلز کورت واقع در خیابان کنزینگتون که سفارتخانه ایران نیز در همین خیابان قرار دارد با پرداخت هفته ای 15 پوند انگلیسی اجاره کردم . سال 51 ارزش هر پوند نزدیک به 200 ریال - بیست تومان- بود که در سال 52 با بالا رفتن ارزش پول ایران به میلغ کمتر از 120 ریال برای هر پوند کاهش یافت .کل میلغ پول نقدی که از ایران با خودم اورده بودم به میزان یک هزار پوند بود که انرا در میدلند بانک انگلیس سپرده پس انداز کردم .
در توصیف خانه 4 طبقه استیجاری , هر طبقه دارای 5 اتاق کوچک و متوسط به مساحت 15 متر و 25 متر داشت .کل یک اتاق 25 متری در طبقه چهارم نصیب من شد . اتاقهای دیگر در همان طبقه به مستاجران کشورهای مخبلف اختصاص داشت .در همان طبقه چهارم یکی از اتاقها به دو خواهر ایرلندی اختصاص داشت که بدون استثنا هر شب از بوی فرندهای متفاوت خود پذیرائی میکردند .اتاق کوچکی برای یک دانشجوی پسر پاکستانی . اتاق هم جوارم زن و شوهر سیاهپوست کنیائی اقامت داشتند که بسیار انسان های خوبی بودند .اتاق پنجم متعلق به یک دختر انگلیسی با نام ماریا بود که متاسفانه در اتش سوزی محل سکونت قبلی اش 70 در صد بدنش دچار سوختگی شدید شده بود . از نظر مراقبت و روانی در وضعیت خیلی بدی قرار داشت. دوست پسرش مستر اسمیت اهل کشور ترینیداد , نهایت پذیرائی و محبت را از او دریغ نداشت . خصلت های انسانی مستر اسمیت که دوره لیسانس وکالت دادگستری را در انگلیس خوانده بود , حقیقتا حیرت انگیز بود .به مرور زمان با یکدیگر دوست شدیم . بسیار از راهنمائی هایش استفاده کردم . محیط لندن را کاملا می شناخت و بدون هیچ گونه توقعی هر کاری که از دستش ساخته بود انجام میداد .هر طبقه دارای یک اشپزخانه کوچک مشترک داشت .حمام که درطبقه دوم قرار داشت و با گاز شهر روشن می شد در طبقه دوم قرار داشت باضافه یک تلفن همگانی نصب بر دیوار طبقه دوم بصورت سکه ای.
نوبر این خانه قمر خانم , نگهبان چماق به دست او بود که هاوس کیپر یا سرایدار نامیده میشد .اول صبح هر روز صندلی اش را کنار در اپارتمان قرار میداد و موقع شب به اتاقش بر می گشت .زنی سالخورده که تمام صوربش از لایه های چرک و چروک پیری پر شده بود .
صبح روز اول که برای اولین بار با او مواجه میشدم .: : هلو می سیز اسمیت ....
- ساکت شو بی تربیت کالر من !
یکه خوردم .چه ه خطائی از من سرزده بود , نمیدانستم . مجددا او را می سیز خطاب کردم که عصایش را بالا برد تا برفرق سرم فرود اورد .
- از کجا میدانی که من می سیز هستم . چیزی را که نمیدانی نباید بگوی . ازدواج نکرده ام مرا باید میس( دختر خطاب کنی ). کالر من گفتنش نیز به من , ریشه در حس ناسیونالیستی بودن ارائی ها دارد که شرح جداگان میدهم.البته رفتار میس اسمیت درسی نیز برایم بود که در اینده حواسم را بیشتر جمع کنم .برخی از ممطالب را که مفصل می نویسم , علاقمتدم تا خوانندگانم به نوعی مقایسه تطبیقی برسند . و نوع زندگی را در زمانهای متفاوت توجه داشته باشند .

احمد امینی (راد) شاعر خوری دار فانی را وداع گفت


احمد امینی (راد) شاعر خوری دار فانی را وداع گفت 

احمد امینى - احمد امینى - سایت شجره نامه‌ی ما

سپهر طباطبائی یکی از همشهریان او در باره او چنین نوشته است :
هرچه در باره حق بزرگی که آن رادمرد نیک نهاد به مردم این سامان دارد بگوییم کم گفته ایم. در میان شاعران خور و بیابانک سه چهره شاخص را می توان نام برد که به بومی سرایی یا سرودن به گویش و زبان مادری خود عشق و شوقی تمام داشته اند . نوشاد نقوی محمد شایگان و احمد امینی راد( عناوین و القابی بکار نمی برم که نامشان بقدر کافی بزرگ و زنده و گرامی و ورای وصف زبان الکن من است نه آنکه وظیفه ادب را فروگذاشته باشم) . اولی اگرچه گاهی دربند قاعده و قافیه نبود و بی تکلف می سرود اما سبک خاصی از ترانه های بومی به یادگار نهاد که از همان روز سروده شدن به شیوایی و شیرینی به دل خاص و عام می نشست و بر زبان اهل محل جاری می شد و امیدواریم روزی این ترانه ها به گونه ای حرفه ای توسط هنرمندان همین دیار تدوین و آهنگسازی و اجرا شود و این حق فراموش شده خدمت به فرهنگ و زبان خوری و پاسداشت سراینده اش تمام و کمال ادا شود.محمد شایگان و احمد امینی راد نیز به همان شیوه ای که از آنان انتظار می رفت لحنی وزین و فاخر را در بومی سروده های خویش برگزیدند و بیت بیت شعر خود را از خشت جان خویش ساخته و مصروف بنای عشقی بنیانی به سرزمین پدری و زبان مادری نمودند.اگر مجالی دست داد به نقد و شرح بومی سروده های هرسه جداگانه و در حد توان و دانش اندک خویش خواهم پرداخت اما امروز که در سوگ احمدامینی راد هستیم و آتش داغ اش تند وتازه بر دلمان نشسته می خواهم بیشتر از او بگویم.
اگرچه او را از دیرباز با سروده های دلنشین اش می شناختیم اما از اواخر دهه شصت شمسی بود که بومی سروده هایش یک به یک شروع به گل کردن نمودند.بار نخست سروده ای با این مطلع از او به دستمان رسید:
دادی گو بوش که از رسم و رسوم سابق
در میون ده و مردم خوری (خبری) هه یا نه...
و بعد به هر دوست و هم ولایتی که رسیدیم دیدیم که مطلع این شعر مطلع سلام و احوالپرسی شده و ابیات فراوان اش را همه از بر اند . چند ماهی نگذشت که سروده زیبای دیگری از او حالمان را در آن روزگار تنهایی و دلتنگی حسابی جا آوردو تبسم بر باد رفته را دو باره بر لبمان نشاند:
مو دگویوم دودوگی نه زشت بوین نه جهون...
و چنین شد که هر ماه چشم براه کار تازه ای از او بودیم و دلخوش به دل سپردن به لحنی صمیمی که خاطره های قدیمی را یک به یک برگذرگاه جانمان می نهاد و ما را از آن روزهای تلخ و عبوس به شبهایی پر از طراوت تکرار لبخند و نوازش و بوس می برد. شبهای پرفروغی که چراغ اش شعر همیشه تازه او بود . چراغی که شعاع نورش تا دورست ترین سرزمین یادها را روشن می کرد و پای
 دلمان را به کوچه سارهایی باز می کرد که رهگذرانش تمامی واژه های فراموش شده روزگاران کهن را از بر بودند و با
 گویشی اساطیری عاشقانه ترین نجواها را در گوش هم زمزمه می کردند و ما تازه می فهمیدیم چقدر ترانه و تبسم و 
مهربانی و زیبایی ناب و نایاب به زبان مردم خورشیدشهر پشت دیوار زمان جامانده که مردمان شهر نامش اینک خور اینگونه 
دلتنگ و دلگرفته اند و راهشان از شادمانی اینهمه دور...
دیگر سایه بان ساباتها و خنکای نسیم مگستان و زلال پایاب ها و نوای ناچنگ ها و رد پای دختران اساطیری چادرسپید سپید
 بخت و واژه های عاشقانه کهن را فقط باید از لابه لای دفتر شعر احمدامینی راد سراغ گرفت.
چه تابستان بی تبسمی داریم امسال
دیری گارون تی...!!!
 و استادمحمد مستقیمی در سوگ مرحوم امینی چنین سروده است:

در سوگ احمد امینی

احمد امینى - احمد امینى - سایت شجره نامه‌ی ما

آه با احمد امینی راد 

وعده‌ی ما به آن جهان افتاد 
وعده‌ی شعر و شاعری و صفا 
وعده‌ی عشق و همدلی و وداد 
نیکمردی سرشته با نیکی 
نیکدل نیک چهره نیک نهاد
دانشی خصلتی پدر پرورد 
هنری سیرتی که مادرزاد 
بین ما بود شادی محفل 
رفت از بین ما روانش شاد 
حس تلخی است حس پوچ شدن 
حس از دست دادن استاد 
رفت از جمع دوستان اما 
خاطراتش نمی‌رود از یاد

خداوند او را بیامرزدمرحوم امینی بازنشسته آموزش و پرورش بود و سالها در دانسشرای تربیت معلم اصفهان خدمت کرد او

 پدر خانم مرحوم عباس مستقیمی نیز بود خداوند آنها را بیامرزد

قلعه دوره اسلامی اشین (عشین) واقع در انارک و حمام عشیندر فهرست آثار ملی ثبت شد


دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۶
چهار اثر تاریخی در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و خوزستان در خدمت آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.
ثبت چهار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
به گزارش عرش نیوز، فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء آثار تاریخی معنوی در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: خانه اربابی در روستای دیزج خلیل در استان آذربایجان شرقی واقع شده که مربوط به دوره قاجار بوده و در خدمت آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. 

وی افزود: قلعه دوره اسلامی اشین (عشین) واقع در روستای عشین در شهر نائین استان اصفهان و حمام عشین از دیگر آثار ثبت شده در خدمت آثار ملی کشورمان است. 

نظری تصریح کرد: با ثبت ملی خانه قاجاری طبیب شوشتری در شهر شوشتر استان خوزستان تعداد آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی کشورمان به ۳۱ هزار و ۸۹ اثر رسید. 

احداث باند دوم نائین- انارک به طول ۴۰ کیلومتر



IMG12361613
صالحی:

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: سالانه در راستای چهارخطه کردن محورهای مهم و مواصلاتی و اتصال مرکز استان به مراکز شهرستانها، 200 کیلومتر احداث باند دوم در دستور کار اداره راه و شهرسازی استان قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری نایینا به نقل از مهر، استان اصفهان با قرار گیری در چهارراه ترانزیت کشور دارای ۲۳ شهرستان است که به لحاظ وجود صنایع مهم چون ذوب‌آهن و مجتمع فولاد مبارکه و همچنین بافت تمدنی و تاریخی و اقلیم مناسب و جاذبه‌های گردشگری مورد توجه میهمانان داخلی و خارجی و به واسطه این مهم دارای ترافیک سنگین برون‌شهری است.

عباس صالحی با بیان اینکه ایمنی و سلامت سفر از اهداف مهم این اداره کل است گفت: برنامه‌ریزی های بلند مدت و میان مدت برای چهار خطه کردن و رفع و اصلاح نقاط پرحادثه بویژه در راه های شریانی استان اصفهان با توجه به اعتبارات تخصیص یافته از مهمترین وظایف است به طوری که سالانه در راستای چهارخطه کردن محورهای مهم و مواصلاتی و اتصال مرکز استان به مراکز شهرستانها، ۲۰۰ کیلومتر احداث باند دوم در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی به اقدامات انجام گرفته در سال های ۹۲-۹۱ اداره کل در توسعه راه های استان اشاره کرد و گفت: ۲۹۵ کیلومتر راه و ۱۰ دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح در نقاط مختلف استان ساخته شد که در تیرماه جاری با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

مدیر ساخت و توسعه راهها احداث ۴۰۰ کیلومتر راه را در سال جاری از برنامه‌های این اداره کل برشمرد و گفت: مهمترین این پروژه‌ها شامل: احداث باند دوم دامنه- خوانسار- گلپایگان به طول ۲۳ کیلومتر، احداث باند دوم نائین- انارک به طول ۴۰ کیلومتر، احداث باند دوم اصفهان- اردستان به طول ۲۳ کیلومتر، احداث باند دوم سه راهی اژیه- ورزنه به طول ۲۴ کیلومتر، احداث باند دوم پلیس راه اصفهان- تهران – علویجه به طول ۲۰ کیلومتر، اجرای زیرسازی آسفالت محور پشتکوه- پیشکوه فریدونشهر به طول ۴۰ کیلومتر، احداث تونل خوانسار به طول ۱٫۲ کیلومتر، احداث باند دوم سفیددشت- ورنامخواست به طول ۲۱ کیلومتر، تکمیل باند دوم موته- گلپایگان به طول ۲۰ کیلومتر، تکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول ۲۳ کیلومتر، احداث بزرگراه کاشان- مشهد اردهال به طول ۳۵ کیلومتر و همچنین احداث چندین پل و تقاطع غیرهمسطح می‌باشد که تاکنون برای این پروژه‌ها ۱۷۱۳ میلیارد ریال هزینه شده است و جهت تکمیل آن نیز ۲۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

میزان سرب و روی تولیدی در بهار 93 توسط نخلک 150هزار تن

میزان سرب و روی تولیدی در بهار 93 توسط نخلک 150هزار تن

ایمیدرو:

223.5 هزار تن سرب وروی در سه ماهه گذشته تولید شد

تهران - ایرنا - سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) اعلام کرد: طی سه ماهه نخست امسال 223 هزار و 581 تن سرب وروی در معادن انگوران، مهدی آباد و نخلک تولید شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نامبرده، شرکت های معدنی انگوران، مهدی آباد و نخلک در سه ماهه نخست سال جاری با 223 هزار و 581 تن ماده معدنی سرب و روی تولید کردند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 7.5 درصدی را نشان می دهد. 

میزان سرب و روی تولیدی توسط واحدهای یادشده در سال 1391 بالغ بر 207 هزار و 952 تن بود.

برپایه این گزارش، میزان تولید سرب و روی ایمیدرو طی خرداد 93 با رشد 19 درصدی نسبت به ماه مشابه در سال 91 همراه بود و در این ماه 95 هزار و 577 تن ماده معدنی سرب و روی توسط شرکتهای انگوران، مهدی آباد و نخلک تولید شد.

سهم انگوران 87 هزار و 147 تن، مهدی آباد هشت هزار و 280 تن و نخلک 150 تن بود.

میزان تولید ماده معدنی مزبور در مدت مشابه سال گذشته برابر با 80 هزار و 446 تن بود. 

بنابه این گزارش، میزان تولید شرکت های یادشده در 3 ماهه نخست امسال به ترتیب 207 هزار و 357 تن، 15 هزار و 714 تن و 510 تن بود.

خاطرات جلال فاطمی انارکی23

خاطرات جلال فاطمی انارکی23
خاطره ها : یادی از استاد 
صبح 5 شنبه 7 فروردین سال جاری پیکر دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی با نثار 89 شاخه گل بر تابوت ایشان در قطعه 250 بهشت زهرا بدرقه شد تا در کنار همسرش ارام گیرد . دکتر باستانی هرگز علم تاریخ را به پای سیاست قربانی نکرد . شیوه تاریخ نگاری دکتر خاص خود او بود . به همین روش هزاران نفر را که از خواندن تاریخ گریزان بودند به مسائل تاریخی علاقمند کرده است .به یکی از نوشته های کوتاه استاد توجه کنید که چگونه گذشته را با حال , پیوند میدهد :
سیاست و رانندگی در ایران ------ نوشته محمد ابراهیم باستانی پاریزی
سیاست خصوصا در ایران چیزی است مثل رانندگی در تهران , این کافی نیست که شما احتیاط کنید و به کسی نمالید دیگران هستند که به شما خواهند مالید ! همچنانکه در تهران هرگز گول چراغ سبز را نباید خورد , زیرا درست در همان لحظه که چراغ برای شما سبز است هیچ بعید نیست که وسط چهار راه یک تریلر 16 چرخ از خط قرمز رد شود و با سرعت 80 کیلومتر شما را در هم پرس کند درست مشابه اینکه مثلا ظل السلطان ادمی مثل حسینقلی خان ایلخانی بختیاری روستائی ساده دل را برای تماشای سان و رژه قشون به میدان شاه اصفهان دعوت کند و پس از پایان مراسم با هم به عمارت دولتی مراجعت کنند و نیم ساعت بعد او را و بچه هایش را زنجیر کند و همانشب ایلخانی را به وسیله لنگ حمام خفه می کند , چراغ از این سبز تر و تریلر از این سنگین تر میشود؟ به همین دلیل اغلب در مملکت ما توصیه می کنند که ادم بهتر است به سیاست نزدیک نشود که در حکم انست که ادم در چاه صد ذرعی مار گرفته باشد ! یا به قول دکتر صورتگر استاد خودمان , تماس با سیاست مثل انست که ادم در بیابان تور بیندازد تا شکار کند و در اخر کار یک خرس سیاه به تورش بیفتد ! شکاری که ادم نمیداند با ان چه کار کند ؟
یک مثل جالب هست که هرچند خیلی تمیز نیست ولی به هر حال قابل گفتن است می گویند اصفهانی به پسرش گفت :
فرزند اگر دیدی از کوچه بار ککه ( کود انسانی ) می اید زود برگرد و هرگز به بار ککه نزدیک نشو زیرا اگر به تو زند تو ضرر کرده ای و اگر تو هم به او بزنی باز هم تو ضرر کرده ای .

معرفی کامل منطقه حفاظت شده عباس آباد چوپانان

معرفی کامل منطقه حفاظت شده عباس آباد چوپانان 

نقل از:http://www.fam-group.blogfa.com/page/g4

عباس آباد اصفهان

به منظور حمایت از یوزپلنگ‌آسیایی و حفظ و گسترش زیستگاه این‌گونه در خطر انقراض، با موافقت کمیسیون زیر بنایی دولت،‌ منطقه شکار ممنوع عباس‌آباد چوپانان در استان اصفهان،‌ به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا یافتعباس ابادچوپانان در18کیلومتری جنوب چوپانان واقع شده که دارای یک رشته کوه بزرگی است که بلندی این کوه از دور از سایر مناطق دیگر متمایز میسازد. در کنار این کوه بلند روستای کهن عباس اباد قرار دارد. از جمله کوههای زیستگاه یوز در این منطقه میتوان به کوه کشکی ،کوه کبودان،کوه چفت،کوه چشمه سبزو،میان گدار،دربندو،باغو سفیدو،کوههای عروسان،کوههای گود،کوههای حجرگ وچاه حسنک و..اشاره کرد که همگی این کوهها بافاصله، چوپانان را در محاصره دارند. پوشش گیاهی منطقه شامل زیرهسیاه،اَویشن،کلپوره،قدومه(تخمه سرخو)،تخمه سفیدو،استاخمدوس، و غیره است.

 

پناهگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان نایین در استان اصفهان 320 هزار هکتار وسعت دارد و از تنوع گونه ای خوبی برخوردار است به طوری که در این منطقه جمعیت قابل قبولی از قوچ و میش ها، ‌کل و بز، ‌جبیر،‌آهو و خرگوش وجود دارد که می تواند به عنوان طعمه های یوز مورد استفاده این جانور قرار گیرد. ، پلنگ ،‌گربه شنی ،‌ سیاه گوش و یوزپلنگ از جمله گربه سانان موجود در این منطقه است که در کنار انواع دیگری از پستانداران و بسیاری از گونه های پرندگان زندگی می کنند.

 

کل و بز، ‌قوچ و میش،‌ آهو و جبیر از جمله طعمه های یوزپلنگ در منطقه عباس اباد چوپانان محسوب می شوند که به منظور کمک به حفظ یوزپلنگها، شکار آنها در این زیستگاه یوزپلنگ ایرانی ممنوع اعلام شده است چرا که هر گونه کاهش طعمه های یوزپلنگ می تواند این گونه در خطر انقراض را با بحران کمبود طعمه برای ادامه بقا مواجه کند.منطقه عباس‌آباد از گذشته‌های دور به عنوان یکی از ذخایر حیات وحش استان مطرح بوده و تا قبل از اینکه اداره محیط زیست در سال 1378 تشکیل شود، بیشترین درصد تقاضای شکار چهار‌پایان در استان اصفهان را دارا بوده است.

 

پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین با طبیعتی بسیار متنوع و کم نظیر همیشه مورد توجه جهانیان بوده و این منطقه در حال حاضر میراث زیست محیطی ملی و جهانی و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است.این منطقه شامل رشته کوه‌های صعب‌العبور و تپه ماهورهای منتهی به دشت از زیستگاه‌های ایده‌آل برای زندگی یوزپلنگ به شمار می‌رود و در 250 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد. در منطقه عباس‌آباد نایین با 320 هزار هکتار وسعت و به استناد تحقیقات انجام شده توسط اداره حفاظت محیط زیست تاکنون 43 گونه مختلف پستاندار، 32 گونه خزنده، 86 نوع پرنده بومی و 175 گونه پرنده مهاجر و فصلی شناسایی شده است.

 

مهم‌ترین گونه‌های جانوری حمایت شده در این منطقه را یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه شنی، گربه وحشی، شاه روباه، کاراکال، کفتار، آهو، جبیر (نوعی غزال کم‌یاب)، هوبره، زاغ بور، وارانوس، افعی شاخدار، بز، کل، میش وحشی و قوچ تشکیل می‌دهدعباس‌آباد یکی از 10 زیستگاه مهم یوزپلنگ آسیایی در کشور به شمار می‌رود که در سال‌های گذشته و در پی ردگیری یوزپلنگ‌ها در این منطقه،‌ تلاش‌های زیادی برای الحاق آن به شبکه مناطق حفاظت شده کشور صورت گرفته بود.

 

تاریخ حفاظت منطقه از ابتدا تاکنون
1384:اعلام به عنوان منطقه شکارممنوع
1388:ارتقاءبه پناهگاه حیات وحش

 

موقعیت عمومی 
100 کیلومتری شمال شرق شهر نایین
مختصات جغرافیایی :
طول جغرافیایی: E5352  تا E5308
عرض جفرافیایی: N3311 تا N3344
شهرستان : نایین ،خور وبیابانک

 

وسعت : 305000 هکتار
 

ویژگی و سیمای عمومی 
توپوگرافی : دامنه ارتفاعی بین 2451-715
از نظر توپوگرافی بسیار متنوع بوده و شامل 44 درصد کوهستان  ها و تپه ماهورها ،46 درصد اراضی دشتی ،7 درصد تاغزارها و تپه های ماسه ای و 3 درصد اراضی سیلابی می باشد.
وچشم انداز :دشتی – کوهستانی.سیمای کلی منطقه شامل رشته کوه مرکزی به طول تقریبی 131 کیلومتر از غرب به شرق کشیده شده و دشت های  پهناور پیرامونی است

 

پوشش گیاهی 
تاکنون در حدود 400 گونه گیاهی از این منطقه گزارش شده است که بسیاری از آن ها ارزش دارویی دارند.
گونه های شاخص گیاهی :
بادام کوهی ،انجیروحشی ،بنه ،تنگرس ،تاغ ،قیچ وگز،آویشن ،قدومه ،آنقوزه

 

وضعیت عمومی حیات وحش 
30 گونه پستاندار،48 گونه پرنده و 26 گونه خزنده از منطقه گزارش شده است
گونه های شاخص : یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، جبیر، کاراکال، گربه شنی ، شاه روباه، هوبره و زاغ بور  ،کل وبز ،قوچ ومیش
کریدورها: منطقه سیاهکوه یزد در جنوب غرب  ،شکار ممنوع کلاته در شمال ،زیستگاههای  رباط پشت بادام یزد

 

جاذبه های اکوتوریستی 
-کوهستان های ییلاقی کویر
-چشم اندازهای زیبای کویری 
-ذخایر جنگلی بادام کوهی ،انجیروحشی ،بنه ،تنگرس ،تاغ ،قیچ وگز

 

وضعیت عمومی و اقتصادی 
فعالیت های معیشتی منطقه :کشاورزی سنتی ،قالی بافی ،دامداری  و  مشاغل خدماتی
سکونتگاههای انسانی : روستاهای بازیاب ،خنج و کبودان با جمعیتی در مجموع 84 نفر درداخل منطقه  و روستاهای چوپانان ،بیاضه ،ایراج ،هفتومان  و حسین آباد در مجموع با 2457 نفر جمعیت در امتداد مرزمنطقه

 

تعارضات وتهدیدات  مهم 
• چرای غیرمجاز  و دام مازاد برظرفیت مرتع
• جاده اصلی چوپانان – اردکان
• شکار غیرمجاز و از طرق غیر مجاز ازقبیل تعقیب و زنده گیری حیوانات با استفاده از موتورسیکلت های تریل

 

تجهیزات وامکانات 
سرمحیط بانی چوپانان
محیط بانی بیاضه
دو دستگاه خودرو کمک دار
سه دستگاه موتور سیکلت

 

عباس آباد در سال ۱۳۸۴ بعنوان منطقه شکار ممنوع و در تاریخ ۱۳۸۹/۹/۲۹ طی مصوبه شماره ۳۴۴ شورای عالی محیط زیست بواسطه اثبات حضور یوزپلنگ آسیایی و سایر گونه های در خطر انقراض از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد با وسعت ۳۰۵,۴۳۳ هکتار در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق شهر نایین در شهرستان خور و بیابانک واقع شده است.

این منطقه مشتمل بر دشت ها و سلسله کوه های به هم پیوسته می باشد که زیستگاه بکر و دست نخورده‌ای را در قلب کویر برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم آورده است. این منطقه تیپ های زیستگاهی مختلفی همچون ارتفاعات و کوه ها، نواحی کوهستانی کاملا صخره ای، دشت های مسطح و مراتع، غارها و اراضی شنی را در برگرفته است و شامل ۴۴ درصد کوهستان ها و تپه ماهورها، ۴۶ درصد اراضی دشتی، ۷ درصد تاغزارها و تپه های ماسه ای و ۳ درصد اراضی سیلابی می باشد.

دامنه ارتفاعی منطقه مابین  ۷۱۵ الی ۲,۴۵۱ متر از سطح دریا متغییر است.

رشته کوه مرکزی به طول تقریبی ۱۳۱ کیلومتر از غرب به شرق منطقه کشیده شده است.

کوهستان های ییلاقی کویر، چشم اندازهای زیبای کویری، ذخایر جنگلی بادام کوهی، انجیر وحشی، بنه، تنگرس، تاغ، قیچ و گز از جاذبه های اکوتوریستی پناهگاه حیات وحش عباس آباد به شمار می روند.

روستاهای بازیاب، خنج و کبودان با جمعیتی در مجموع ۸۴ نفر در داخل منطقه و روستاهای چوپانان، بیاضه، ایراج، هفتومان و حسین آباد در مجموع با ۲۴۵۷ نفر جمعیت در امتداد مرز منطقه با فعالیت های کشاورزی سنتی، قالی بافی، دامداری و مشاغل خدماتی ماکز انسانی تاثیر گذار بر منطقه می باشند.

سرمحیط بانی چوپانان و محیط بانی بیاضه حفاظت از این منطقه را بعهده دارند.

- اکوسیستم عباس آباد به دلیل ظرفیتهای برجسته و کم نظیر زیست محیطی از جمله حضور یوزپلنگ آسیایی و و وجود انواع گونه های کمیاب ، نادر و یا در خطر انقراض در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات محترم دولت در سفر به استان اصفهان رسماً به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت
۲- پناهگاه حیات وحش عباس آباد با وسعت بیشتر از ۳۰۵۴۳۳ هکتار در ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهر نایین واقع و به لحاظ جغرافیایی در شهرستان نایین و بخشی از آن در شهرستان جدید خور و بیابانک قرار دارد و و مدیریت این منطقه بر عهده اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین می باشد.
۳-اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین ، سر محیط بانی چوپانان ، و محیط بانی بیاضه حفاظت از این منطقه را برر عهده دارند.
۴- تاکنون ۴۳ گونه پستاندار ،۷۵ گونه پرنده بومی ،۴۲ گونه خزنده و طیف وسیعی از پرندگان مهاجر و فعلی در این منطقه دیده می شود.
۵-این منطقه یکی از غنی ترین و ارزشمند ترین مجموعه های گربه سانان و سگ سانان کشور را در خود جای داده است بطوریکه از ۸ گربه سان فعلی کشور ۶ گونه (پلنگ ،یوزپلنگ ،گربه شنی ، گربه وحشی ، کاراکال ،پالاس ) و از ۶ گونه سگ سان کشور ۵ گونه (گرگ،شغال ،شاه روباه،روباه شنی، و روباه معمولی) در این منطقه حضوردارند.
۶- تنوع زیستگاهها در این منطقه به لحاظ کوهستانی عظیم و بسیار صعب العبور ،تپه ماهور بسیار وسیع و تو در تو ، دشتهای پهناور ؛ تاغزارهای باستانی و چشم انداز بدیع مجموعه های ماسه ای ، بسیار چشمگیر و غنی است.
۷- این منطقه و زیستگاههای مجاوربه لحاظ وجود جمعیتهای زاد آور و تمام فصل هوبره ، بسیار شاخص و ممتاز می باشد.

پوشش گیاهی:

تاکنون در حدود ۴۰۰ گونه گیاهی در این منطقه گزارش شده است که بسیاری از آن ها ارزش دارویی دارند.

پوشش گیاهی شاخص این منطقه شامل بادام کوهی، انجیر وحشی، بنه، تنگرس، تاغ، قیچ و گز، آویشن، قدومه، آنقوزه و درمنه می باشد.

گونه های شاخص جانوری:

تاکنون ۳۰ گونه پستاندار، ۴۸ گونه پرنده و ۲۶ گونه خزنده در پناهگاه حیات وحش عباس آباد گزارش شده است.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی محسوب می شود (وجود حداقل ۴ قلاده یوزپلنگ در این منطقه اثبات شده و پیش بینی می شود جمعیت آن حدود ۷ قلاده باشد).

گونه‌هــــای جانوری متعدد دیگری نیز در این منطقه دیده می شوند که مهمترین آنها پلنگ، جبیر (۲۰۰ راس)، آهو (۵۰ راس)، کاراکال، گربه شنی، قوچ و میش (۷۰۰۰ راس)، کل و بز، شاه روباه، هوبره، بحری و زاغ بور می باشند.

تعارضات و تهدیدهای منطقه:

• چرای غیرمجاز و دام مازاد برظرفیت مراتع
• جاده اصلی چوپانان – اردکان
• شکار غیرمجاز و از طرق مختلف از قبیل تعقیب و زنده گیری حیوانات با استفاده از موتورسیکلت های تریل

رخدادهای منطقه:

- در سال ۱۳۹۰ یکی از محیط‌بانان پس از یکسال و نیم شناسایی کریدورهای گربه شنی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد، سرانجام موفق شد پس از شناسایی مسیرها و لانه گربه شنی، با کمک دوربین‌های تله‌ای از این گونه تصویر برداری کند.

- دستگیری شکارچیان بز وحشی در بهمن ماه ۱۳۹۱ (لینک مرتبط)

دستگیری شکارچیان سابقه دار ۲ راس قوچ وحشی در مردادماه ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

- کشف و ضبط لاشه ۲ راس کل و بز وحشی در روستای بازیاب در مرداد ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

- پس از ۳۲ سال از پلنگ ایرانی در استان اصفهان و پناهگاه حیات وحش عباس آباد در مرداد ۱۳۹۲ تصویر برداری شد. (لینک مرتبط)



1

آیا این سیستم کشاورزی در چوپانان امکان پذیر نیست؟

 آیا این سیستم کشاورزی در چوپانان امکان پذیر نیست؟


برداشت هندوانه از چاله های سنبک و چهارطاقی آران و بیدگل آغاز شد

کاشان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل از آغاز برداشت محصول هندوانه از چاله های سنبک و چهار طاقی در کویر این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، ˈحسن فتاحیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: حدود 10 هکتار از سطح مزارع سنبک و چهار طاقی این شهر زیر کشت محصول هندوانه است که به طور متوسط 25 تا 30 تن هندوانه از هر هکتار از این مزارع برداشت می شود.

وی افزود: این محصول در اوایل فروردین ماه در چاله های چهارطاقی و سنبک کشت می شود و از اوایل تیرماه برداشت ان آغاز می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از 204 چاله مفروض، 103 چاله در این مناطق فعال است. 

فتاحی گفت: میزان آب هندوانه های برداشت شده از این چاله ها، حدود 10 درصد بیش از سایر هندوانه هاست و به همین دلیل نیز دارای مواد قندی کمتر و مناسب برای افراد دیابتی است.

وی خاطرنشان کرد: در کشت معمولی هندوانه آب به سمت بذر هدایت می شود، اما در کاشت هندوانه در منطقه های سنبک و چهارطاقی بذر هندوانه به سمت محصول هدایت می شود. 

وی تصریح کرد: در این چاله ها از هیچ گونه کود شیمیایی استفاده نمی شود و محصول بدست آمده از آن کاملا ارگانیک است.

چاله های منطقه های سمبک و چهارطاقی آران و بیدگل، گودال هایی با قدمت افزون بر سه قرن در عمق کویر سوزان و گرم است که کویرنشینان در آن به کشت انواع صیفی می پردازند.

این چاله ها با کاربری کشاورزی دیم و با بهره گیری از ذکاوت و هوش سرشار ساکنان این منطقه در گذشته های دور ایجاد شده است.

گزارش 
«چاله سنبک» گوشه ای از شگفتی های کویر


نویسنده: فروغ صالحی شهرابی
نقل از :http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2742567
نام کویر، همواره از گذشته های دور منطقه ای بی آب و علف را در ذهن تداعی می کند، اما در دل شن های روان کویر آران و بیدگل از حدود 300 سال پیش تاکنون اتفاقات جالبی هر ساله در فصل کاشت صیفی به وقوع می پیوندد، در دشت موسوم به «چاله سنبک» واقع در شمال شهرستان آران و بیدگل مردمان سختکوش، مومن و باصفای کویر نوعی کشاورزی شگفت انگیز را تجربه می کنند. 
    در بین تپه های ماسه ای که تا زانو در آن فرو می روی و راه رفتن را سخت و طاقت فرسا می کند، گودال های بزرگی (چاله) وجود دارد که هندوانه های آن هیچ گاه آبیاری نمی شوند چون سطح آب زیرزمینی در آن خیلی بالااست به طوری که هنگام راه رفتن با کنار رفتن ماسه های خشک می توان ماسه های نمناکی که حاکی از وجود آب است، مشاهده کرد. در دل کویر آران و بیدگل مکانی به نام «چاله سنبک» وجود دارد که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند و یکی از کم نظیرترین جاذبه های طبیعی ایران است. در شمال آران و بیدگل با پیمودن 15 کیلومتری از بین ریگ ماسه های کویر به چاله های سرسبزی برمی خوریم که در آن صیفی جات کشت می شود وقتی به اطراف نگاه می کنی نه چاه آبی می بینی و نه قناتی، حتی خبری از راه رفت و آمد برای آبرسانی سیار هم نیست. 
    با چشمان جست وجوگر خود چاله هایی را در دل کویر بیدگل مشاهده کردیم که از آن هندوانه هایی شیرین و آبدار با خواص دارویی کم نظیر به عمل آمده بود که به جرات می توان گفت خیلی از شهروندان آران و بیدگل هنوز طعم آن را نچشیده اند. عضو توسعه صندوق چاله سنبک در گفت وگوی اختصاصی خود با خبرنگار می گوید: حدود 400 چاله سنبک در منطقه کویری بیدگل است که از این میزان 150 چاله قابل کشت است. 
    غلامرضا مهدی زاده، درباره تامین آب کشت دیم هندوانه در این منطقه توضیح می دهد: در عمق یک متری از کف چاله های کویر به آب شیرینی می رسید که محصول آن هندوانه هایی بزرگ و پرآب تر از هندوانه های بازاری و بومی است. 
    وی یکی از ویژگی های منطقه کویری بیدگل را سطح بالای آب نسبت به دیگر مناطق کویری اعلام کرده و می گوید: به علت سطح محکم سفره ها در این منطقه شما حتی در عمق یک متر تا 5/1 متری نیز به آب می رسید. این کشاورز ادامه می دهد: در اواخر سال زمین برای کشت تسطیح و اطراف آن با محافظ توری برای جلوگیری از ورود حیوانات موزی محفوظ می شود و بعد از این که تخم هندوانه را کاشتند، یک ماه بعد برای برداشت هندوانه باز می کردند. وی پایین بودن قند هندوانه و پوست ضخیم آن را از جمله ویژگی های هندوانه های دیم چاله های سنبک بیدگل ذکر کرده و اضافه می کند: به علت خواص دارویی این محصول کشاورزان رغبت آنچنانی به فروش آن نداشته و برای مصرف خانواده خود از آن استفاده می کنند و حال آنکه این محصول با توجه به خاصیت دارویی مشتریان ویژه خود را دارد. 

شکارچیان حرفه ای در عباس آبادچوپانان به دام افتادند

شکارچیان حرفه ای در عباس آباد نایین به دام افتادند

نایین، اصفهان-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نایین از دستگیری سه شکارچی که اقدام به شکار غیر مجاز کل وحشی در منطقه حفاظت شده عباس آباد کرده بودند، خبر داد.

حسین اکبری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مامورین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین، این افراد را که در تاریکی شب با خودرو پاترل در داخل پناهگاه حیات وحش عباس آباد تردد می کردند شناسایی و دستگیر کردند.

اکبری افزود: از متخلفین، یک قبضه سلاح گلوله زنی دوربین دار، گوشت یک راس کل وحشی و تعدادی فشنگ بدست آمد.

وی افزود: شکارچیان مدعی همراه نداشتن شکار غیر مجاز بودند ولی در بازرسی دقیق از خودرو آنها لاشه کل وحشی که ماهرانه جاسازی شده بود پیدا شد.

اکبری گفت: افراد دستگیر شده به همراه مدارک جهت برخورد قانونی به مرجع قضایی تحویل داده شدند.

منطقه حفاطت شده عباس آباد در 190کیلومتری شرق نایین در شرق استان اصفهان قرار دارد.

این منطقه حدود 400 هزار هکتار مساحت دارد و در آن جمعیت قابل توجهی از قوچ و میش، کل و بز، جبیر، آهو و خرگوش زندگی می کنند.

پلنگ، گربه شنی، سیاه گوش و یوزپلنگ نیز از جمله گربه سانان موجود در منطقه حفاظت شده عباس آباد نایین است که در کنار پستانداران و بسیاری از گونه های پرندگان زندگی می کنند.