چه شبهای یلدا وزمستانهای سختی را پدربزرگها ومادر بزرگها ،پدران وماردانمان در کنار این بخاریهای هیزمی به صبح رساندند وچه خاطره های شیرینی از آن زمانها دارند هنوز هم اگر سری به خانه های بافت قدیمی روستای ایراج بزنید این بخاریها را که آخرین روزهای عمر خود را میگذارند خواهید دید که چه مظلومانه چشم به در دوخته اند که شاید کسی از راه برسد و بار دیگردراین بخاریها الُویی کند وآتشی گیرا
به گزارش پایگاه خبری خور :توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی ماه صفر و افزایش تردد در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس برای حضور زائران در حرم رضوی به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع)، رییس پلیس راه استان اصفهان توصیه های لازم را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان یا ایام سوگواری رحلت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و حضرت علیبن موسی الرضا (علیه السلام) پیکرهای پاک و نورانی 59 شهید گمنام دفاع مقدس در 27 نقطه از 15 استان کشور تشییع و به خاک سپرده خواهند شد.
نقاط تشییع شهدا بهشرح زیر میباشد:
استان اصفهان:
مرکز آموزشی شهید بهشتی ناجا میزبان یک شهید گمنام. (زمان تشییع 30 آذر)
شهر خور (شهرستان خور و بیابانک) میزبان دو شهید گمنام. (زمان تشییع 30 آذر)
شهر نیکآباد (شهرستان اصفهان) میزبان دو شهید گمنام. (زمان تشییع 2 دی)
شهر جندق (شهرستان خور و بیابانک) میزبان دو شهید گمنام. (زمان تشییع 2 دی)
همکلاسی هایم
نوشته : نسل سومی
صبح
که به تلویزیون نگاه می کردم دکتر دانشمندی از دوران دبستان و دوستی های
دوران دبستانش سخن می گفت و اعتقاد داشت این دوستی ها به علت اینکه عاری از
هیچگونه داد و ستد است خالص ترین دوستی های دوران زندگی انسان است ومن هم
به فکر دوستان دوران دبستان خودم در مدرسه ستوده افتادم و این اسامی در
ذهنم نقش بست آنها که مرده اند خداوند بیامرزدشان و آنان که زده اند خداوند
طول عمر و سلامتی به آنها عطا فرماید اما اسامی آنهابین سالهای 47-41
نوروز علی براتی - حسنعلی عارف- سید محمود موسوی - ابوالقاسم مستقیمی - یزدانبخش مستقیمی - مجید بقایی- علی اکبر مشتاقی - محمدخرامان -محمدعلی سرحدی- حسن آقا جلالپور-حسین ضیایی - محمدتقی جلالپور - علی جلالپور - عباسعلی نجفیان-احمد نجفیان-بمانعلی رفیع- خدابخش رفیع - حسن سعادت-رفیع قرض الحسنه(متاسفانه اسم کوچکشان به خاطرم نیامد)-ناصر جلالپور-کلانتری (پسر دوم میرگل)-فیروز زاهدی-هوشنگ نظریان-علی زرگر-صمیمی احتمالا غلامعلی-ابوالقاسم موبد-عامری (؟)-علی اکبر یاوری-حسن اطهری-حسین هاجری-محمد علی همایون -احمد یزدانی-محمدجعفر یزدانی-علی عظیمی-قلی کلانتری
هنوز
هم هریک از آنها را می بینم شادی بچگانه در چهره ام هویدا می شود احتمالا
چند نفری را هم فراموش کرده ام آن هم به علت بالا رفتن سن است
شما نیز اگر اسامی همکلاسی ها و هم دوره ای های خود را لیست کنید و برایم بفرستید من آنها را منتشر می کنم
دوست عزیزی برایم پیام خصوصی زیر را نوشته
درود برشما .نام کوچک صمیمی احتمالا یاغلامرضا بود یا رحمان صمیمی.
نام کوچک رفیع هم علی اصغر هست.سپاس
جناب هم رحمان و هم غلامرضا از من بزرگتر بودند احتمالا خود شما یا پدر شما همکلاس من بوده اما نام آقای رفیع را درست نوشته اید
تولید 800 تن شلغم در نایین |
|
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی نایین، مقدار 800 تن شلغم از سطح 40 هکتار از مزارع این شهرستان تولید خواهد شد. به گفته آقای مهندس الهی کاشت شلغم در این شهرستان در نیمه دوم مرداد ماه آغاز و برداشت آن در آبانماه آغاز و تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت. وی در ادامه افزود عملکرد این محصول در این شهرستان حدود 20 تن در هکتار می باشد که در مجموع از 40 هکتار مزارع کشت این محصول 800 تن محصول تولید خواهد شد. |
چوپانان آباد : محصول شلغم چوپانان از بهترین و بازار پسند ترین شلغم است اما چون ما بازار یابی این محصول را نمی دانیم کشت آن فقط به میزان مصرف داخلی است قیمت شلغم در شهرها برای مصرف کننده کیلویی 1500 تومان تا 2000 تومان می باشد |
قاتق غذایی فراموش شده
نوشته :نسل سومی
این
غذا در جاهای مختلف ایران وجود دارد و اسامی گوناگونی نیز دارد در اطراف
نائین به آن ماستینه می گویند در خراسان به آن شیراز می گویند ولی ما در
چوپانان به آن قاتق می گوئیم
در کتب لغت قاتق به صودرت زیر معنی شده
واژگان ترکی قاتق ( qatıq) و یوغورد (yoğurd) به معنای ماست ، در مناطق مختلف آذربایجان استعمال میشوند.
معنی قاتق | فرهنگ فارسی معین -
www.vajehyab.com/moein/قاتق(تِ) [ تر. ] (اِ.)1 - ماست . 2 - (عا.) خورشت ، خورشتی که با نان خورده شود.
پدران ما چگونه قاتق درست می کردند
وقتی
یک دیگ بزرگ دوغ می جوشید و سرد می شد این مایع که مایع کشک بود و در
عملیات بعدی به کشک و ترف (قزه قورت) تبدیل می شد یک خیک می اورند و این
مایع کشک را با همان مقدار ماست تازه و گیاهان معطر مثل نعناع و بنه نارس و
مقداری نمک مخلوط می کردند و درون خیک می ریختند و از جایی آویزان می
کردند بعد از 3 تا 4 روز قاتق آماده خوردن بود چند قاشقی از آن را خارج
میکردندو یا با نان تازه می خوردند یا آبدوغ میکردند و یا اگر بادنجان
داشتند بعنوان کشک در کشک بادنجان از آن بهره می بردند
هر
وقت مقداری از مواد خیک کم می شد مقداری ماست یا مایع کشک به تناوب به آن
اضافه میکردند و یکنفر دستش را تمیز می شست و مواد داخل خیک را مخلوط می
کرد من اکثر اوقات این کار را درخانه انجام می دادم و در پایان کار مواد
باقیمانده روی دستم را لیس می زدم و لذت می بردم البته هر چند روزی یکبار
خیک را داخل جوی آّ ب یا یک طشت آب قرار می دادند و کپک های روی خیک را تمیز
می کردند و مقداری نمک روی خیک می پاشیدند این مواد در طول تابستان همیشه
در خانه آماده خوردن بود
پیروان فرقه ی شیخیّه، پس از مرگ شیخ احمد احسایی، پیرامون سیّد کاظم رشتی گرد آمدند. با مرگ سیّد کاظم رشتی،
بر سر جانشینی او، اختلاف شد و این فرقه به گروههایی مانند کریمخانیه،
باقریه،... تقسیم شد. نوشتار حاضر، انشعاب این گروهها و پیدایش فرقه ی
بابیّه از این میان را بررسی میکند و به زوایایی از زندگی علی محمد باب
میپردازد. مطالبی در شناسهی فرقه ی شیخیه - از شیخ احمد احسایی به عنوان
رهبر و مؤسّس، و شاگرد و جانشینش سید کاظم رشتی - در دو قسمت از مقاله ی
((شیخیه، بستر پیدایش بابیّت و بهائیّت)) آمده بود.
تعریف فرقه ی
شیخیه، شرح حال، اعتقادات و افکار شیخ احمد احسایی، موضعگیری عالمان و
فقیهان در برابر انحرافات عقیدتی وی و نیز شخصیّت ابهام آمیز سیّد کاظم
رشتی و مسألهی بدعت رکن رابع را ملاحظه کردیم. وعده داده بودیم که به
انشعابات فرقه ی شیخیه و سپس ادّعاهای دروغین میرزا علی محمد شیرازی ملقّب
به ((باب)) - یکی از مدّعیان جانشینی سید کاظم رشتی - پرداخته شود که
اینک، این موضوعات را پی میگیریم.
فرقه های شیخیه
گرچه
پس از در گذشت شیخ احمد احسایی ، پیروان او گرد سیّد کاظم رشتی حلقه
زدند و جانشینی وی را پذیرفتند، ولی پس از وفات سیّد کاظم، بر سر جانشینی
وی اختلافات چندی میان پیروان او به وجود آمد. اینک، با معرّفی مهمترین
مدّعیان جانشینی او، به انشعابات فرقهی شیخیّه، اشاره میکنیم. در ضمن این
بحث، به بعضی از فرقه های معروف یا منسوب به شیخیّه - که از انحرافات
عقیدتی، تبرّی جستهاند - اشاره میشود و کیفیّت بستر سازی شیخیّه برای
پیدایش ((بابیّه))، روشن میگردد. در حقیقت، سیری اجمالی ((از شیخیگری تا
بابیگری)) صورت میگیرد.
الف) شیخیّه ی کریمخانیّه
پس
از مرگ سیّد کاظم رشتی ، مدّت کمی بر سر جانشینی او اختلاف بود. دراین
میان، یکی از شاگردان وی به نام ((محمد کریم خان کرمانی)) (1225 - 1288 ق)
با توجّه به موقعیّت ویژه ای که داشت، مدّعی رهبری این فرقه شد و برخی
نیز دور او جمع شدند. از ویژگیهای برجستهی او در میان شاگردان سیّد کاظم،
یکی، نزدیکی او به استادش و دیگری، نزدیکی به دربار قاجار بوده است؛ زیرا،
پدر او، حاج ابراهیم خان، مشهور به ظهیرالدوله، پسر عمو و داماد فتحعلی
شاه و حاکم خراسان و کرمان بوده است. وی، از دوستداران شیخ احمد احسایی بود
و در ترغیب شاه برای ملاقات با شیخ احمد، نقش مهمّی داشته است. از این رو،
محمّد کریم خان، با عنایت به این موقعیّت ویژه، توانست برای این فرقه،
جایگاه محکم تری فراهم کند و به تبلیغ آن بپردازد.
طرفداران محمّد
کریم خان به ((شیخیّهی کرمانیّه)) معروفاند و به فرقهی ((کریمخانیّه))
نیز خوانده میشوند. مرکز شیخیّه، در زمان محمّد کریم خان، کرمان بود، امّا
وی، مبلّغانی را برای مرام شیخیّه به شهرهای مختلف فرستاد.
هرچند وی،
پسر خود، حاج محمد خان (1263 - 1324 ق) را به جانشینی نصب کرد، امّا بر سر
جانشینی وی، پس از مرگاش در سال 1288 ه .ق از دو جهت، اختلاف روی داد:
اوّلاً،
میان پسراناش، حاج رحیم خان و حاج زین العابدین خان و حاج محمد خان، بر
سرِ جانشینی پدر اختلاف افتاد و علاوه بر محمّد خان، رحیم خان هم مدّعی
نیابت پدر بود و طرفدارانی هم پیدا کرد.
ثانیاً، درمیان پیرواناش که شاید از موروثی شدن رهبری فرقه، ناخرسند بودند، اختلاف شد.
از این رو، انشعابات دیگری پس از مرگ حاج محمد کریم خان، در فرقهی شیخیّه رخ داد. فرقهی ((باقریّه)) از جملهی آنها است.
اکثریّت
شیخیّهی کرمانیّه، پس از مرگ محمّد خان، برادرش زین العابدین خان (1260 -
1376 ق.) را به رهبری خویش برگزیدند. پس از او، ابوالقاسم خان، و سپس
عبدالرضا خان به ریاست شیخیّهی کرمانیّه برگزیده شدند.
عبدالرضا خان، در سال 1358 ش ترور شد.(1)
ب) شیخیّه ی ((باقریّه))
فرقه
ی ((باقریّه)) از فرق ((شیخیّه))، پیرو میرزا محمد باقر خندق آبادی
دُرچهای هستند که بعداً به میرزا باقر همدانی معروف شد. وی، نمایندهی حاج
محمّد کریم خان کرمانی در همدان بود و پس از وی، دعوی جانشینی او را کرد و
جنگ میان ((شیخی)) و ((بالاسری)) را در همدان به راه انداخت.
میرزا
محمّد باقر، دارای تألیفات چندی است. وی ، از کرمان، با میرزا ابوتراب - از
مجتهدان ((شیخیّه)) از طایفه ی نفیسیی های کرمان - و عدّهای دیگر مهاجرت
کردند و در نایین و اصفهان و جندق و بیابانک و همدان، پیروانی یافتند و
سلسلهی ((باقریّه)) را در همدان تشکیل دادند.(2) بقیه مقاله را در ادامه مطلب بخوانید
ادامه مطلب ...