ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
مهندس علی عسکریان یکی از اولین دانش آموزان دبستان ستوده چوپانان
اینجانب علی عسکریان متولد تیر ماه 1317 آنطوریکه والدین اظهار میداشتند بعد از سیل و خرابی قلعه در منزل حسینعلی مبینی متولد شدم .
نسل سومی : اقای مهندس عسکریان فرزند مرحوم حسن یاور عسکریان و مادرشان مرحوم فاطمه مندلی عمادی هستند
2- تحصیلات شما در چوپانان به چه صورت بوده استکلاس اول را در مکتب تحصیل کرده ام ،معلم مکتب خدا رحمت کند محمدرضا مستقیمی ملقب به ملا و کلاسها مختلط بود . در همان سال مدرسه دولتی تأسیس گردید و میز نیمکت آوردند و کلاس دوم دائر شد .بهرحال تا کلاس چهارم ابتدائی که کلاس در چوپانان دائر بودا در چوپانان بودم و هر روز انتظار معلمان و محصلین این بود که کلاس پنجم دائر شود ولی این مهم انجام نشد تا اینکه یک روز معلممان آقای منوچهری اظهار داشت که کلاس پنجم دائر نمیشود و ضمن اینکه 2 ماه از سال تحصیلی گذشته بود پدرم مرا به انارک برد و منزل یکی از اقوام مقیم شدم و کلاس پنجم و ششم را در انارک به اتمام رساندم.
همانطوریکه مستحضر میباشید آن واقعه تلخ برای خانواده ما و آقای طاهری در سال 1335 اتفاق افتاد بطوریکه تمام اهل ده عزادار شدند ، همبستگی اهالی چوپانان هیچوقت از ذهنم بیرون نرفته آن موقع 16 سال تمام داشتم .
4- تحصیلات شما از دبستان تا دانشگاه در چه زمانی و در چه مکانهایی بوده استبعد از اتمام ابتدائی دبیرستان سیکل اول را در تهران و کلاس دهم یکسال در تربت حیدریه و پنجم و ششم مجدداً در تهران تحصیل کردم و یکسال هم در دانشگاه تهران که اواخر سال تحصیلی ترک تحصیل نموده و عازم کشور آلمان شدم وتحصیلاتم را در رشته راه و ساختمان ادامه دادم و در حین تحصیل به استخدام رسمی دولت آلمان در آمدم ، ایام تعطیلات در یکی از ادارات راه آلمان کار میکردم .
5-چرا بعد از اتمام تحصیلات به ایران برگشتید1- بعد از اتمام تحصیل نمیتوانستم به خود بقبولانم که آنجا بمانم پس به ایران برگشتم و بلافاصله درخواست کار به شرکت ذوب آهن و وزارت راه دادم که در هر دو جا پذیرفته شدم که وزارت راه را انتخاب کردم . سال 1338 عازم آلمان شدم و سال 1347 به ایران برگشتم .
6- بعد از برگشت به ایران چه خدماتی داشته اید- چهار و نیم سال در حوزه راهسازی شیراز مشغول کار بودم مناطق کاری بوشهر ،کازرون ،قیر ، خنج ، مرودشت و یاسوج که در این سالها انجام وظیفه نمودم سپس با تقاضای انتقالی به تهران آمدم و یکسال بصورت مأموریت در شهرک راه آهن اصفهان و کاشان با مرکزیت اصفهان مشغول کار بودم با سمت مهندس ناظر .
بعد از یکسال و با اتمام کار عازم تبریز و جلفا شدم که با توجه به کارهای متعدد و واگذاری کارهای گمرک جلفا به اداره کل ساختمان راه آهن طرح توسعه گمرک جلفا در دست اقدام قرار گرفت که شهرک سازی و محوطه های وسیع گمرک و شبکه مفصل آتش نشانی در محوطه های گمرک و محوطه سازی گمرک نزدیک تبریز و تقویت پلهای قدیمی راه آهن تبریز جلفا و آماده نمودن آنها برای برقی کردن خط جزء کارهای نظارتی ام بود و همچنین خطوط داخلی راه آهن که در توسعه گمرک میباید انجام میشد و ساختمان و انبارها و سوله ها و استخر 10،000 متر مکعبی آب برای تغذیه شبکه آتش نشانی در جلفا که در جوار رودخانه ارس احداث گردید .
بعد اتمام کار جلفا که از سال 1352 الی 1359 باتمام رسید در آذربایجان مشغول کار بودم . البته در سال 1353 کارمند رسمی شدم و از سال 1357 سمت رئیس حوزه داشتم .
بعد از اتمام کار آذربایجان به تهران برگشتم که بلافاصله حکم مأموریت اصفهان برایم صادر شد و با سمت رئیس حوزه در ساخت و اتمام ایستگاه راه آهن اصفهان مشغول کار شدم . بعد از اتمام کار ایستگاه اصفهان و تحویل آن به راه آهن بمدت یکسال در اداره کردن کارگاه امانی در اطراف تهران مشغول شدم تا اینکه پروژه بزرگ راه آهن بافق –بندرعباس کلید خورد و از سال 1362 با سمت سرمهندس مسئولیت 480 کیلومتر راه آهن بافق – بندرعباس و 42 کیلومتر راه آهن کارخانه مس سرچشمه به عهده اینجانب واگذار گردید و در سال 1367 با تلاش و پیگیری های زیادی که انجام دادم بالاخره توانستم راه آهن بادرود – میبد که از بین نائین و انارک میگذرد را ظرف کمتر از 24 ساعت در برنامه ساخت وارد کنم که از کارهای خوب و باکیفیت راه آهن ایران شد . البته کار های از قبل انجام شده اعم از عرض خاکریز 5 متر و پلها که بصورت لوله 60 و 80 سانت ساخته شده بود و منسوخ شده بود را جمع آوری و بجای آن پلهای 2 متری ساخته شد و خاکریزها هم جمع آوری و عرض از 5 به 7 متر تبدیل و اجرا شد و سایر پلها نیز تعریض و تقویت گردید خاکریزیها در لایه های 15 سانتی پخش و کوبیده شد . 50 درصد کار که انجام گرفت پروژه راه آهن مشهد – سرخس دردستور کار قرارگرفت و مأموریت و مسئولیت آن بعهده اینجانب قرارگرفت . سال 1371 عازم مشهد شدم و ابتدای سال 1375 کار باتمام رسید و افتتاح انجام شد .
سپس مقرر گردید راه آهن تهران –مشهد دو خطه شود که در ابتدا از تهران تا گرمسار ابلاغ گردید و بعد از اتمام از گرمسار تا شاهرود در برنامه قرار گرفت تا اینکه نهایتاً از شاهرود تا مشهد و اصلاح حدود 200 کیلومتر خط قدیم در برنامه قرار گرفت و یکسال زودتر از برنامه باتمام رسید . همزمان دوخطه تهران – قم که ادامه آن باید به اصفهان برود و اتصال تهران – ایستگاه محمدیه و یک شاخه به ایستگاه ساقه جهت ادامه مسیر قطارها به اهواز و خرمشهر و همچنین خط جدید بهرام – آپرین و محوطه سازی آپرین جهت توقف قطارهای باری و دیوار کشی دور محوطه 700 هکتاری از دیگر کارها بود.
پروژه های دیگر راه آهن کرمان – زاهدان که تا ارگ بم و 260 کیلومتر زیر آن انجام و ریل گزاری گردید و بقیه حدود 30 درصد کار آن زمان انجام شده بود که در سال 1382 با 5 سال اضافه خدمت در وزارت راه بازنشست شدم .
از اواخر سال 1374 با سمت سرپرست بمدت یکسال و 7 سال آخر خدمت با سمت مدیر کل در خدمت 3 وزیر انجام وظیفه نمودم .
بعد از بازنشستگی با مهندسان مشاور همکاری دارم و اولین کارم در این ایام آزاد راه خرم آباد – پل زال با 25 کیلومتر تونل و طول 102 کیلومتر آزاد راه کار بزرگی بود که باتمام رسید و هم اکنون در پروژه راه آهن یزد – اقلید مشغول انجام خدمت میباشم .
7-آیا هم اکنون در چوپانان مالک هستیددر چوپانان در حال حاضر مالکیتی ندارم .
8- آیا به چوپانان علاقه دارید چرامگر میشود آدم به وطن خود عشق و علاقه ای نداشته باشد . تا زمانیکه مرحوم مادرم بود هر سال به چوپانان می آمدم و در این چند سال هم چند مرتبه ای امده ام و دلم هم میخواهد بیایم ولی در حال حاضر چون امکاناتی نداریم و کمتر کسی را میشناسم قدری مشگل است .
– قبلاً تا اقوام بودند هر طور بود و هر جابودم ایام عید را میآمدم و اتفاقاً با دوستان و آشنایان دیداری تازه میشد و خیلی هم خوش میگذشت . همانطور که جنابعالی علاقه به آن آب وخاک دارید من هم علاقه دارم و میدانم که تمام اهالی چو پانان ساکن در سایر شهرهای ایران نیز علاقه دارند .
در دو سال گذشته ایام عاشورا را در چوپانان بوده ام که شاهد جمعیتی بوده ام که همه از اصفهان ، یزد ، تهران و سایر شهرها به وطن خود آمده بودند .
من هر روز اخبار چوپانان را از اینترنت دنبال میکنم . با تشکر –علی عسکریان