چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com
چوپانان آباد

چوپانان آباد

نمیذارم دیگه تنهات چوپونون choopananabad@yahoo.com

زندگی روستایی چندان هم ارزانتر از شهری نیست


کد خبر: ۳۴۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
با وجود این تصور که رشد قیمت کالاهای مصرفی در روستاها همواره کمتر و هزینه‌های معیشتی ارزانتر است آمارهای رسمی در بسیاری از موارد بر خلاف آن صحه گذاشته و نشان می‌دهند که تورم در سبد کالای روستایی نسبت به شهری گاهی کمتر و گاهی هم بیشتر است.

به گزارش ایسنا در حالی که تورم شهری در ماه مرداد ماه سال جاری به 35.1 درصد رسید تورم روستایی که در فاصله کمی از آن توسط مرکز آمار اعلام شد بیانگر پیشتازی رشد قیمت کالاهای مصرفی در روستاها نسبت به شهرها بود به گونه ای که تورم در سبد روستایی از 40.4 به 41.1 رسیده است.

گوشت، خوراکی‌ها و نان و غلات از گروه‌هایی هستند که تورم آن‌ها در روستا نسبت به شهر گاهی تا 17 درصد کمتر نیز می رسد این در حالی است که رشد قیمت‌ها در بهداشت و درمان، تفریح و فرهنگ، دخانیات و کفش و پوشاک در روستاها نسبت به شهرها در مرداد ماه گرانتر شده است.

اما با وجود اینکه رشد قیمت‌ها در برخی از کالاها در روستاها کمتر از شهرهاست و از سویی دیگر قیمت‌ها در روستا نسبت به شهر متعادل تر و یا کمتر به نظر می‌رسد اما در نهایت تورم روستایی پنج درصد بیشتر از شهری است.

این در حالی است که عادل آذر-رییس مرکز آمار ایران- در مورد پایین تر بودن تورم روستایی از شهری توضیح داد: افزایش قیمت به هر میزان به لحاظ ضریب بیشتر از شهرها، در روستاها خود را نشان می دهد.

وی همچنین در مورد اینکه نرخ کالاها در روستاها پایین تر از شهرها است، اما تورم عکس این موضوع را نشان می دهد گفت: قیمت‌ها در روستاها پایین تر است، مثلا اجاره ها در روستاها کمتر از شهرها است، اما وزن، اثر و تبعات هر ریال افزایش قیمت در روستاها نسبت به دهک‌های بالاتر بیشتر است و معمولا دهک‌های روستایی قابل قیاس با دهک‌های شهری به لحاظ درآمدی نیستند از این رو رشد قیمت ها تاثیرگذار تر خواهد بود.
 
نقل ازhttp://www.tabnak.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد